داستان عجیب تایتانیک آلمان؛ بزرگترین فاجعه دریایی که توسط روس ها شکل گرفت/ چگونه بیش از 9 هزار زن و کودک در آب غرق شدند؟

انهدام کشتی "ویلهلم گوستلوف" یکی از بدترین فجایع دریایی تاریخ است. این کشتی که پناهندگان آلمانی را در خود جای داده بود، در 30 ژانویه سال 1945 توسط اژدر زیردریایی اتحاد جماهیر شوروی غرق و منجر به مرگ نزدیک به 9 هزار و پانصد نفر شد.

داستان عجیب تایتانیک آلمان؛ بزرگترین فاجعه دریایی که توسط روس ها شکل گرفت/ چگونه بیش از 9 هزار زن و کودک در آب غرق شدند؟

به گزارش خبر فوری، امروز سال روز بزرگترین فاجعه ی دریایی تاریخ است. بشر در طول جنگ جهانی دوم فجایع بزرگی را به خود دید اما بدون شک انهدام کشتی "ویلهلم گوستلوف" یکی از بدترین این فجایع بود. این کشتی که پناهندگان آلمانی را در خود جای داده بود، در 30 ژانویه سال 1945 توسط اژدر زیردریایی اتحاد جماهیر شوروی غرق شد و منجر به مرگ نزدیک به 9 هزار و پانصد نفر گردید.

نماد پروپاگاندای نازی ها چگونه وارد جنگ شد؟

کشتی ویلهلم گوستلوف توسط نازی ها و به عنوان یک نماد تبلیغاتی برای جلب توجه مردم و پاپاراتزی ها ساخته شد. این کشتی در ابتدا به عنوان یک کشتی تفریحی مشغول به کار شد. در سال 1933 گوستلوف بسیاری از شهروندان آلمانی و توریست ها را در آبهای بالتیک جا به جا می کرد.

ویلهلم گوستلوف که در نیمه اول دهه 30 به یکی از نمادهای پروپاگاندای نازی ها تبدیل شده بود با آغاز جنگ جهانی دوم به عنوان یک بیمارستان دریایی مشغول به کار شد. این بیمارستان در نخستین ماموریت خود در دریای بالتیک، 650 نفر از سربازان زخمی را پذیرفت.

گوستلف 2

آخرین ماموریت گوستلوف تبدیل به یک فاجعه شد

با اوج گرفتن جنگ جهانی دوم و برتری نیروهای متفقین بر آلمان نازی و به خصوص تصرف مرزهای آلمان توسط نیروهای شوروی کاربری گوستلوف نیز تغییر کرد. این کشتی دریایی ماموریت یافت که پناه جویان آلمانی و گروهی از سربازان را از بندر گوتن‌هافن به سوی شهر کیل ببرد.

آمار مسافران کشتی 173 نفر خدمه، 8 نفر افسر و پرسنل آموزشی و مردان یگان دوم زیردریایی آلمان، 373 نفر پرسنل زن کمک رسان، 162 نفر سرباز زخمی و 8.956 نفر مهاجر جنگ زده بود که در کل شمار آنان 10.582 نفر می‌رسید.

این کشتی در 30 ژانویه 1945 توسط یک زیردریایی شوروی و به فرمان کاپیتان آلکساندر مارینسکو (Alexander Marinesko) مورد هدف قرار گرفت و کمتر از 45 دقیقه غرق شد.

روایتی تلخ از غرق شدن بیش از 9 هزار انسان

کشتی ویلهلم گوستلوف به سرعت توسط نیروهای شوروی شناسایی شد و به فرمان مارینسکو سه اژدر توسط زیردریایی روس به آن شلیک شد. این انفجارها باعث شد کشتی سوراخ شود و آژیرها به صدا در بیایند. بسیاری از مسافران بر این گمان بودند که کشتی به مین دریایی اصابت کرده اما کاپیتان کشتی به سرعت فهمید که اژدر به آن شلیک شده است.

با سوراخ شدن کشتی مردم سراسیمه به طرف طبقات بالایی کشتی حرکت کردند. به دلیل سیستم خاص کشتی در مواقع اضطراری، درهای ویلهلم گوستلوف قفل شد و مردم عملا در یک محوطه گیر افتادند. این اتفاق باعث شد ترس در بین مردم بیشتر شود. بسیاری از آنها با کشتی مواجه بودند که هر لحظه بیشتر در آب فرو می رفت. این امر مردم را بیشتر می ترساند و باعث شد شروع به تقلاهای بیهوده کنند؛ تقلاهایی که باعث خفگی بسیاری از کودکان و زنان شد.

ملوانان کشتی با عجله توانستند کشتی های نجات را به آب بیندازند. در آن زمان از سال معمولا هوای بالتیک خیلی سرد نبود و دمای آب به طور متوسط 12 تا 14 درجه بود اما از شانس بد خدمه و مسافران، در آن سال، سرمای بی‌سابقه ای بر بالتیک حکم فرما شد. بر اساس اعلام کارشناسان، دمای آب دریا در آن زمان به 10 درجه زیر صفر رسیده بود. این اتفاق باعث شد بسیاری از قایق های نجات یخ زده و از کار بیفتند.

همچنین بسیاری از مسافران به علت کم بودن تعداد قایق ها و با دیدن غرق شدن تدریجی کشتی، خود را به آب انداخته و به سرعت یخ زدند. کاپیتان کشتی خود سوار بر یک قایق 10 نفره شد و به سرعت فرار کرد. بسیاری از ملوانان همراه او سعی کردند مسافرانی را که در آب دست و پا زده و با ناله و فریاد طلب کمک می کردند، نجات دهند اما کاپیتان مانع از این کار شد و با فریاد می گفت: "احمق ها! جا نداریم... اگر قایق سنگین شود همه غرق می شویم."

بعد از فاجعه چه اتفاقی افتاد؟

بعد از غرق شدن کشتی، نیروهای آلمانی سر رسیده و تلاش کردند برخی از گرفتارها را نجات دهند. به گفته برخی از این اشخاص، سطح آب بسیار سرد بود، جنازه بسیاری از زنان و کودکان در سطح آب خشک و چنان سنگین بود که دو مردم قوی هیکل هم نمی توانستند آن ها را تکان دهند.

خبر فاجعه ویلهلم گوستلوف زیاد در جراید آلمان منتشر نشد. از نظر سران نازی این خبر روحیه مردم آلمان را که در شرایط بسیار بدی بودند، پایین می آورد. از این رو، به دستور مقامات این خبر در روزنامه ها منتشر نشد اما بعد از پایان جنگ، بسیاری پرده از این فاجعه برداشتند و به خصوص اقدام ضد انسانی روس ها را محکوم کردند.

این فاجعه دریایی به عنوان بزرگترین فاجعه انسانی در دریا شناخته می شود و هر روز نیز بیشتر از روز گذشته مشهور می شود. امروزه فیلم ها و رمان های بسیار زیادی در رابطه با این فاجعه ساخته و نوشته شده است. رمان در آغوش دریا (اثر روتا سپتیز) و فیلم مستند آخرین سفر ویلهلم گوستلوف از جمله مهم ترین آثار در این رابطه اند.

روایت روس ها از فاجعه ی ویلهلم گوستلوف

اگرچه از نظر بسیاری از کارشناسان، حمله به ویلهلم گوستلوف مصداق جنایت جنگی است اما خود روس ها معتقدند چنین چیزی درست نیست و کاپیتان مارینسکو خلاف قوانین جنگی عمل نکرده است. اسپوتنیک در رابطه با فاجعه کشتی ویلهلم گوستلوف می نویسد: "کشتی ویلهلم گوستلوف صدمات شدیدی متحمل شد و پس از حدود یک ساعت غرق شد. فقط 2500 نفر از سرنشینان آن زنده ماندند. بیشتر کشته شدگان ، پناهجویان غیرنظامی بودند، به همین دلیل برخی از مورخان غربی، مارینسکو را جنایتکار جنگی می نامند اما در واقع این افسر اتحاد جماهیر شوروی هیچ یک از قوانین مکتوب و نانوشته جنگ را نقض نکرده بود. اولاً: کشتی ترابری آلمانی ویلهلم گوستلوف حامل سلاح بود، که او را به یک هدف آشکار تبدیل شده است. ثانیا: سربازان ارتش در حال جنگ را  حمل می کرد. ثالثاً : یک کشتی جنگی آن را اسکورت می کرد و علامت کشتی بیمارستانی  را نداشت."

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • ناشناس
    3

    کمونیست های کثیف

  • علی
    5

    این هم روسیه که اینقدر این دولت سنگش رابه سینه می زند لعنت خدا بر روسیه واین دولت مردان مزدورما که به اینها پشت گرم هستند

  • ناشناس
    3

    ننگ بر سیاست بازی و جنگ ننگ بر دروغ و نیرنگ و ننگ بر روسیه خبیث.

  • دومان
    2

    هر جا کثافت کاری و حروم زادگی باشه اسم روسیه میدرخشه

  • حسین حیدری
    1

    سلام جنایت روسی هاو آمریکایی ها کمتر از هیتلر نیست فقط اینکه جنایت هیتلر رو علنی کردن وبقیه جنایتهایی که خودشون انجام میدادند با سانسور در پرده ابهام میگذاشتند تا خود را طرفدار حقوق بشر قرار بدند جنایتی که آمریکا و شوروی مرتکب شدند، هیتلر یک درصد آن را مرتکب نشد فقط و فقط با تبلیغات جنایتهای خودشون رو تحت شعاع قرار میدادند این جنایت بزرگ بایدبا شفافیت در تاریخ ثبت شود که جان هزاران زن و کودک بیگناه را در عرض 45 دقیقه گرفتند اگر این جنایت آلمانها مرتکب میشدند در این هشتاد سالی که از جنگ دوم گذشته مانند یهودی کشی آلمانها توی بوق و کرنا میکردند که گوش فلک کر میشد و هزاران فیلم راجب ش درست میکردند

  • ناشناس
    3

    روس ها کثیف ترین مردم دنیا هستند. جنایات زیادی در هنگام سلطنت قاجار در شمال ایران تبریز ارومیه اردبیل رشت انزلی و .... انجام دادند. نامردتر و غیر قابل اعتمادتر از روس ها در دنیا وجود نداره. نه دین سرشون میشه نه ایمان نه انسانیت

  • ناشناس
    4

    همه دنیا میدانند روسها چقدر کثیفند الامقامات کشورما

  • فرزند جانباز
    3

    لعنت به روسیه

  • ناصح
    4

    شما در کثیف بودن روسیه و سردمدارانشون مگه شک دارین ؟
    کی حرم امام رضا را به توپ بست ؟
    کی ایران رو اشغال کرد و کلی جنایت تو ایران انجام داد؟
    قردادهای ترکمنچای و ...کی با شاهان بی سواد ایران بست؟
    کی داره کشور را مستعمره خودش میکنه ؟
    کثیف تر از بلوک شرق و روسیه و چین خودشون هستند فقط دنبال پول بیشتر هستند الان اگر ناتو به روسیه بگه به جای اکراین به ایران حمله کن به جاش ما فلان امتیاز رو بهت میدیم صبح خاک ایران رو اشغال میکنن |بعد ما میریم تو کاخ کرملین چهار دست پا میشینم که عمو پوتین چی امر میکنن !!!

  • کریم
    2

    مرگ بر روسیه

  • ناشناس
    2

    چه کارهای کردن روسها ادم دلش به درد میاد اینهمه انسان رویکجا میکشن

  • رضا
    3

    روس جماعت همیشه ذاتش این بوده
    حالا اینا شدن کعبه آمال حضرات نادان ما

  • لیل
    3

    هواپیمای اکراینی هم اول دولت مخفی کاری کرد .بعد واقعیت فاش شد .حالا بعد 50سال پشت سر این دولت چه جیز هایی خواهند نوشت .

  • من
    2

    روسیه (شوروی)از قدیمها ،برای منافع خودش دست به هر جنایتی میزده ،مانند حمله به ایران که باعث قحطی و نابودی تعداد زیادی از ایرانیان گردید ،! و افغانستان، لعنت بر سیاست کثیف روسیه

  • ستمدیده
    0

    اگر انسان زیاده خواه نبود و انسانیت حاکم میشد دیگر نه جنگی بود و نه قربانی.به امید آن روز

  • ناشناس
    1

    انسان های جنایتکار رفیق جنایتکاران هستند .

  • محمد
    3

    بیچاره این حاکمان عرب تبار که به دامن روسیه افتادن .

  • ناشناس
    1

    هرچی جنایت بزرگ درتاریخ روی داده یکسرش به کمونیستهای روسیه وچین برمیگرددخصوصاجنایاتی که درایران انجام داده وخواهندداد

  • مقدم
    5

    توجه " " " سلام به همه چرا خبر فوری بعداین همه سال یاد این خبر افتاده فراموش کردین ناو وینسز امریکا کشتی ایران رو با اون همه زن و بچه غرق کرد؟جنگ تحمیلی چی؟ داعش چی؟ تحریم های چهل ساله امریکا چی؟ و..... همچنین اون فاجعه مربوط به شوروی بوده. که العان چند کشور شده. صدام با ایران چه کرد. العان باید بگیمرابطه با عراق نداشته باشیم. در این چهل سال روسیه ایران رو تحریم کرده یا امریکا؟ هوشیار باشین

  • ناشناس
    3

    بعضی ها عادت کردن به روسیه و چین هی فحش و بدوبیراه بگویند و در لفافه می خواهند جنایتهای امریکا و اروپا را نسبت به سرزمین ومردم ایران از ذهن ها پاک کنند این یک سیاست اشتباه هست آمریکا شیطان بزرگ هست که در هر جنایتی در جهان سرنخی از آن می بینیم واز جمله در ایران !!اگر چه اتحاد جماهیر شوروی هم نسبت به کشور مان خوبی نکرده است

  • ناشناس
    4

    خبر فوری !!اگر در مورد جنایت آمریکائیها در ایجاد داعش که صدها هزار بیگناه را در سوریه و عراق و اخیرا هم افغانستان کشتند!! تحقیقی ارائه دهی بد نیست که افکار عمومی نسبت به آن بیشتر روشن شود

  • سعید
    1

    اگر آمریکا اونو زده بود سه چهار دلیل آخرو جهت توجیح جنایتو نمی نوشتیت

  • علی
    0

    مرگ بر کمونیست روس و چین که کل دنیا رو به نابودی میکشن، مرگ بر پوتین جنایتکار.

  • آيدين
    0

    امروز كه اول فوريه است مناسبت فقط به خاطر روسيه است
    ايكاش خبرگزاري شما در خصوص اكثر وقايع نيز اطلاع رساني كند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها