دلیل اصطلاح «لانه جاسوسی» بر سفارت آمریکا

تسخیر سفارت آمریکا غیرقانونی بود؟

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت که یکی از شبهات در این زمینه، تأکید بر اخراج سفیر و نمایندگان آمریکا در ایران توسط دولت است تا از وقوع کودتا جلوگیری شود.

تسخیر سفارت آمریکا غیرقانونی بود؟

آیا تسخیر سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۳۵۸، در عرف بین‌المللی یک اقدام غیرقانونی محسوب می‌شد؟

دکتر فؤاد ایزدی در گفتگو با پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» دراین‌باره گفت: تسخیر سفارت آمریکا در سال ۵۸ به‌هیچ‌وجه اقدامی غیرقانونی نبود. در همان ایام نیز صاحب‌نظران برجسته‌ای مثل آقای ریچارد فالک آمریکایی (استاد تمام حقوق بین‌الملل در دانشگاه پرینستون) به تشریح این موضوع پرداختند. اظهارنظر او موجب شد در آمریکا به‌شدت مورد انتقاد قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تسخیر لانه جاسوسی غیرقانونی نبود؟ گفت: به این خاطر که سفارت آمریکا کارکرد یک «سفارت» را نداشت؛ در حقیقت اصطلاح «لانه جاسوسی» اصطلاح صحیحی بود و اسناد به دست آمده از آن محل نیز این موضوع را تائید می‌کرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه ادامه داد: اسناد نشان می‌داد که سفارت آمریکا در ایران مشغول کارهای دیپلماتیک مرسوم نبود، بلکه رسماً به محلی برای جاسوسی و اقدامات اطلاعاتی - امنیتی علیه مردم ایران تبدیل شده بود.

ایزدی با بیان این‌که آمریکا از طریق سفارت خود در ایران، درصدد ضربه زدن به انقلاب نوپا بود تصریح کرد: سفارت آمریکا همان‌جایی بود که در سال ۱۳۳۲ کودتا ازآنجا رهبری شد و ایرانی‌ها با توجه به اقدامات خصمانه سفارت آمریکا، نمی‌خواستند از یک سوراخ دو بار گزیده شوند.

وی خاطرنشان کرد: در عرف بین‌الملل، افرادی که در سفارت مستقرند مصونیت سیاسی دارند؛ اما زمانی که آن فرد به‌جای کار دیپلماتیک، رویکرد جاسوسی را دنبال می‌کند، مصونیت خود را از دست می‌دهند. سفارت آمریکا در ایران محلی برای جاسوسی و فعالیت‌های مخرب بود. اعضای سفارت هم که به گروگان گرفته شدند دیپلمات نبودند؛ بلکه در پوشش دیپلمات درصدد فعالیت‌های جاسوسی بودند و بعدها اسناد لانه این موضوع را تائید کرد.

این استاد دانشگاه خباثت سفارت‌های آمریکا را مختص ایران ندانست و بیان داشت: استفاده از یک ابزار دیپلماتیک برای فعالیت‌های غیر دیپلماتیک کاری است که آمریکایی‌ها نه‌تنها علیه ایران، بلکه علیه بسیاری از کشورهای همسوی خود نیز انجام داده‌اند.مثلاً اخیراً افشا شد که سفارت آمریکا در آلمان،مکالمات خانم مرکل صدراعظم این کشور را شنود می‌کرده است. وقتی این مسئله افشا شد، مقامات آمریکا نه‌تنها آن را رد نکردند بلکه فقط عذرخواهی کردند.

دکتر مهدی خانعلی‌زاده کارشناس روابط بین‌الملل نیز در پاسخ به این سؤال گفت: در تحلیل ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در سال ۵۸ و توسط دانشجویان، باید به یک تفاوت اساسیِ این رویداد با سایر اقدامات شبیه به آن - نظیر تسخیر سفارت بریتانیا در سال ۸۸ و ماجرای تعرض به کنسولگری عربستان در مشهد - اشاره کرد؛ تفاوتی که باعث شد تا رهبر انقلاب هم نسبت به رویداد نخست، نگاه حمایتی و نسبت به دو رویداد بعدی، نگاه انتقادی داشته باشند.

خانعلی‌زاده با اشاره به حافظه تاریخی ایرانیان درباره آمریکا ادامه داد: مردم ایران یک‌بار کودتای آمریکایی علیه دستاوردهای سیاسی خود برای تحقق آزادی و دموکراسی در کشور را تجربه کرده بودند؛ ماجرای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و برکناری دولت دکتر محمد مصدق، یک داغ تاریخی برای مردم ایران بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ هم با انتشار برخی اخبار مبنی بر تلاش سفارت آمریکا در تهران برای اجرای یک کودتای دیگر، مجدداً تازه شد که البته اسنادی که بعدها از درون لانه جاسوسی به دست آمد، این اخبار را تائید کرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: یکی از شبهات در این زمینه، تأکید بر اخراج سفیر و نمایندگان آمریکا در ایران توسط دولت است تا از وقوع کودتا جلوگیری شود.

خانعلی‌زاده تصریح کرد: جوابِ این سؤال را باید این‌گونه داد که مقاماتِ دولت موقت دقیقا در همان زمان - یعنی سه روز پیش از تسخیر سفارت آمریکا در تهران - در کشور الجزایر مشغول مذاکره و گفتگوی مستقیم با دولتمردان آمریکایی بودند که اتفاقاً انتشار گسترده‌ی تصاویر و اخبار مربوط به این دیدار، دوباره داغِ ۲۸ مرداد را زنده کرد و مردم و دانشجویان را به این فکر واداشت که هر چه سریع‌تر برای حفظِ دستاوردهای انقلاب خود، اقدام به تسخیر سفارت آمریکا در تهران کنند. درواقع، تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا، ترکیدن بغضِ مردم ایران از اقدامات خصمانه آمریکا بود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ص _ ن
    1

    درود بر دانشجویان پیرو خط امام که در اوایل انقلاب اسلامی ایران توانستند لانه جاسوسی آمریکا تروریست را تسخیر کردند . مرگ بر آمریکا تروریست .

  • رزز
    0

    که اضافی خوردند الان وضع ملت اینه واقعا خبر فوری خجالت نمی کشی ۴۰ میلیون زیر خط فقر

  • قلندر واقعی
    0

    اولا آنموقع تسخیر کنندگان معنی سفارت را نمی دانستند دوم اینکه مملکت شیر تو شیر بود سوم اینکه ستون پنجم رخنه کرد تا آمریکا را وادار به جنگ و تحریم کند که همانطور که میبینیم تا کنون چوب آن تحریم ها را میخوریم در ضمن بیش از ٤٠ سال از آن دوره گذشته و نسلها و دولتها هر دو کشور عوض شدند پس میتوان هر دو کشور دیوار بی اعتمادی را مثل دیوار آلمان شرغی و غربی ویران کرد و طرحی نو برانداخت تنها کافیه کمی سیاسیون دو طرف به هم اعتماد کنند و با عزت و اقتدار کدورتها را از بین ببرند و نگاه کنند ببینند چه کشورهایی و چه کسانی از دشمنی‌های این دو بهره‌برداری میکنند فدایی کشورم و ملت ایران زمین هستم با افتخار

  • محمد
    0

    لطفا یک نفر به این استاد؟! معلوم الحال نون به نرخ روز خور بگین که محل ومحوطه سفارت جزیی از خاک ان کشور محسوب میشودوتعرض به سفارتخانه تجاوز به ان کشوراست ان استادجلیل القدر؟!افاضات فرموده اند که سفارتخانه جاسوسخانه بوده است وبایدبه انجاحمله صورت میگرفت !اگر محل سفارت محل جاسوسی بوده دولت ملی میتوانست سفارت خانه ایران وامریکا رو تعطیل میکرد وتمام میشد نه اینکه حمله بکنی همه انهارا نه جاسوسها را گروگان بگیری وزندانی بکنی قبل از انکه دردادگاه جمهوری اسلامی محکوم شده باشند من نمیدانم چه کسی وکدام دانشگاه ازادی به این استاد مدرک لیسانس داده است واقعا رفتار چنین افرادی وحسین شریعتمداری بیشتر شبیه سیاست نتانیاهو ست که درداخل کشور توسط چنین جریانی پیاده سازی میشود ،،،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها