چند ضرب المثل درباره شرم و حیا

خیلی از ما در زندگی روزمره خود از ضرب المثل های زیادی استفاده می کنیم که شاید معنی صحیح آن را نیز نمی دانیم و یا شاید افرادی باشند که دامنه لغات و ضرب المثل آنها اندک باشد.

چند ضرب المثل درباره شرم و حیا

حیا را خورده، آبرو را قی کرده
فرد بی شرم و بی آبرو و بی ادب، فردی که کنترل زبان خود را نداشته باشد و بدون فکر هرچه به زبانش می آید می گوید و یا هر کار اشتباهی را که دوست دارد انجام می دهد.

آنهایی که نه درک صحیحی از شرایط دارند و نه فهم مناسبی از شعور خود، به همین علت کنترل زبان و رفتار خود را ندارد.

ضرب‌المثل از خجالت آب شد

در روایات این‌ طور آمده است که بایزید بسطامی در شهر بسطام از توابع استان سمنان به دنیا آمد. وی در خانواده‌ای مذهبی و یکتا‌پرست بزرگ شد و به جایگاه عرفان و کمال رسید. او پیش مردم از اعتبار و آبرویی ویژه ای برخوردار بود و همه‌ی مردم بسطام از کمالات و راهنمایی های او استفاده می کردند.

روزی یزید بسطامی در خانه‌اش در حال تلاوت قرآن بود. او در سوره‌ی لقمان روی آیه‌ای تمرکز کرده بود که خداوند تبارک و تعالی فرموده‌اند: از من و پدر و مادرتان تشکر و قدردانی کنید.

وی پس از خواندن این آیه با عجله پیش مادرش رفت و به او گفت: من مشغول خواندن قرآن بودم که به آیه‌ای در سوره‌ی لقمان رسیدم.

خداوند در این آیه‌ فرموده‌اند که از من و پدر و مادرت قدردانی کن. زمانی که این سخن پروردگار را خواندم حال من دگرگون شد.

با خود گفتم که من حمد و سپاس خداوند را به‌جای بیاورم یا پدر و مادرم را ستایش کنم؟ تو را قسم می‌دهم که از خداوند بخواهی همیشه سپاسگزار تو باشم یا اینکه مرا به حضرت حق تقدیم کنی تا پای جان حمد او را به‌جای بیاورم.

منبع: بیتوته

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها