به مناسبت به قدرت رسیدن مصطفی کمال پاشا در ترکیه

دیکتاتور هنجارشکنی که در ترکیه به قدرت رسید/ راز ماندگاری پدر ترکیه؛ چه شد که آتاتورک ماند و رضا شاه رفت؟

امروز سالروز به قدرت رسیدن مصطفی کمال پاشا یا همان آتاتورک است. او در 13 اوت 1923 و بعد از اشغال عثمانی توسط متفقین توانست قسمتی از سرزمینش را با نام امروزی ترکیه مستقل کند و نخستین رئیس جمهور این کشور شود.

دیکتاتور هنجارشکنی که در ترکیه به قدرت رسید/ راز ماندگاری پدر ترکیه؛ چه شد که آتاتورک ماند و رضا شاه رفت؟

به گزارش خبر فوری ، در مورد آتاتورک مقالات و کتب بسیار زیادی نوشته اند. او بدون شک پدر ترکیه نوین است. همانطور که خودش در پایان زندگی اش گفته: " این جمهوریت را ما بنا نهادیم؛ بقا و پیشرفت آن با شماست." این جمله به خوبی نشان می دهد که آتاتورک چه نقشی در استواری ترکیه امروزی دارد.

بد نیست در این گزارش مروری بر زندگی او و تاثیرات مفید و مخرب او داشته باشیم.

سرباز جوانی که استانبول را فتح کرد

آتاتورک در در 1881 در شهر تسالونیکی، در شمال یونان کنونی به دنیا آمد. در جوانی به مدرسه نظام وارد شد و بلافاصله به ارتش ملحق گردید. در همان زمان به یگان ارتش عثمانی در طرابلس لیبی پیوست و در آنجا با ایتالیایی ها جنگید. چندی بعد به همراه سایر افسران، ائتلاف "ترکان جوان" را به وجود آورد. ترکان جوان جریانی سیاسی - نظامی بود که ملی گراهای ترک را دور هم جمع می کرد. اعضاء این جبهه معتقد بودند که عثمانی باید به جای تمرکز بر اسلام گرایی بر ملی گرایی و پان ترکیسم تمرکز کند. اعضاء این جبهه بعدها حزب توسعه و ترقی را تشکیل دادند و در پی یک کودتا به قدرت رسیدند.

آتاتورک با به قدرت رسیدن ترکان جوان به پیشرفت رسید. همزمان، آغاز جنگ جهانی اول هم باعث شد به عنوان یک نظامی وارد جنگ شود. در همین زمان بود که با شجاعت خود در میان ترکان مشهور شد. او در چند نبرد با تلاش خود توانست متفقین را از استانبول دور کرده و مانع از سقوط پایتخت شود. با فتح سایر نقاط عثمانی و فروپاشی این کشور، آتاتورک به عنوان فرمانده عالی رتبه قوای ترکان جوان در استانبول و با مقاومت در برابر متفقین توانست ترکیه را تشکیل داده و خود رهبر آن شود.

مروری کوتاه بر مهم ترین تحولات آتاتورک در ترکیه جدید

آتاتورک همانند اسلاف خود در ائتلاف ترکان جوان معتقد بود محور کشور جدید ترکیه باید ملی گرایی شدید ترکی باشد. او همچنین، باور داشت تنها از طریق اجرای یک برنامه مدرنیزاسیون دقیق می توان ترکیه را به یک کشور مترقی تبدیل کرد.

آتاتورک در اجرای طرح خود تا حد زیادی موفق بود. او با همکاری عصمت اینونو و چند افسربلندپایه ترک و نیز برخی از روشنفکران توانست طرح های خود را پیش ببرد. سرکوب عشایر و اجبار آنان به یکجا نشینی، مبارزه با مذهبی ها و روحانیون مخالف دولت ملی، ترویج سکولاریسم، تغییر خط عربی زبان ترکی به خط لاتین، کشف حجاب، موزه کردن مسجد ایاصوفیه و ... از جمله اصلی ترین اقدامات او بود.

آتاتورک با این اقدامات جنجالی توانست شکل کشور جدید ترکیه را تغییر داده و خود نیز با تصفیه ارتش و سرکوب مخالفان تا پایان عمر بر اریکه قدرت بنشیند.

راز ماندگاری آتاتورک در ترکیه/ چرا رضا شاه سرنوشتی دیگر پیدا کرد؟

خوب که نگاه بیندازیم متوجه می شویم که اقدامات آتاتورک بسیار شبیه اقدامات رضاشاه پهلوی در ایران بوده است. اما چه اتفاقی افتاد که اقدامات آتاتورک در ترکیه نهادینه شد و اقدامات رضا شاه نه؟ بگذارید برای فهم بهتر این مساله دقیق تر سخن بگوییم. به این جمله دقت کنید: "در هشتاد و یکمین سالروز انتقال مصطفی کمال آتاتورک سردار و فرمانده بزرگ جنگ استقلال، بنیانگذار جمهوری و اولین رئیس جمهور جمهوری ترکیه به جهان ابدی، یک بار دیگر یاد وی را با رحمت گرامی می داریم. یاد و خاطره مقدس مرحوم آتاتورک و همرزمان وی و نیز تمامی شهدا و جانبازینی که بی وقفه مبارزه کرده و هزاران سال است این خاکها را تبدیل به وطن برای ما کرده اند، همیشه در قلب ملت ما جاوید خواهد بود. با تمام توان در راه ادامه حیات، توسعه و اعتلای جمهوری ترکیه که امانت ایشان نزد ماست، تلاش خواهیم کرد. خدا روحش شاد."

فکر می کنید این جمله را چه کسی گفته است؟ شاید باورش سخت باشد اما این جمله از رجب طیب اردوغان است. رئیس جمهور فعلی ترکیه که زمین تا آسمان با آتاتورک فرق دارد. او یک اسلام گرای ترک است که بر خلاف آتاتورک بیشتر تمایل دارد سیاست های سلطان عبدالحمید را تکرار کند نه ترکان جوان. با این حال، حتی او هم بالاجبار یا به اختیار آتاتورک را پدر ترکیه می داند. هر ساله در سالروز مرگ آتاتورک مراسمی بزرگ در ترکیه برگزار می شود و کاخ دولمه باغچه استانبول، محل وفات آتاتورک نیز با زیارت کم سابقه بازدید کنندگان مواجه می گردد و این در شرایطی است که سیاست های دولت فعلی ترکیه کاملا با سیاست آتاتورک فرق دارد.

بر خلاف آتاتورک، رضا شاه بعد از تبعید قدرت خود را به پسرش محمدرضا داد و انقلاب چنان طومار این پدر و پسر را برچید که امروز شاه پهلوی حتی از داشتن قبری نیز محروم است.

علت این تفاوت جایگاه در چیست؟ برخی معتقدند قدرت نظامی بیشتر آتاتورک، نزدیک بودن به غرب و کودتاهای ارتش وفادار به او و آرمانش علت این امر هستند. به نظر نمی آید که این تحلیل درست باشد؛ چرا که رضا شاه نیز از هر سه این عوامل برخوردار بود.

ایجاد یک طبقه حامی؛ رازی که آتاتورک را حفظ و رضا شاه را نابود کرد

به نظر می رسد علت تفاوت سرنوشت رضا شاه و آتاتورک تحول اجتماعی است که همزمان با آتاتورک در ترکیه رخ داد. این مطلبی است که یراوند آبراهامیان (مورخ و ایران شناس مشهور) هم بر آن تاکید کرده است. از نظر آبراهامیان، آتاتورک بر خلاف رضا شاه توانست یک طبقه حامی برای خود به وجود بیاورد؛ این در حالی است که رضا شاه از عهده این کار برنیامد. با بررسی اقدامات آتاتورک متوجه می شویم که او به سرعت دانشگاه ها و مدارس غربی را در کشور خود ترویج داد. همچنین شهرهایی مثل استانبول به سرعت شکل غربی به خود گرفتند و با افزایش تجارت و صنعت و شکل گیری بوروکراسی طبقه متوسط شهری در ترکیه شکل گرفت. این طبقه حامی آتاتورک بودند و آتاتورک هم قسمت های مهم حکومت و ارتش را به اعضاء این طبقه سپرد. این شد که این طبقه توانست از آتاتورک حمایت کند و قدرتش را در ترکیه نهادینه نماید.

این در حالی است که رضا شاه بر خلاف آتاتورک، طبقه متوسط شهری را سرکوب کرد. روشنفکران بزرگ ایرانی در دوره پایانی قاجار ( از محمد علی فروغی گرفته تا تیمورتاش و فرمانفرما و تقی زاده و ...) به شدت از روی کار آمدن رضا شاه حمایت کردند چرا که معتقد بودند تنها چکمه نظامی او می تواند ایران را مدرن کند. رضا شاه نیز در ابتدای قدرت مو به مو منویات این روشنفکران را اجرا کرد اما در انتها همانند بسیاری از دیکتاتورها، این اشخاص را نیز حذف کرد. تیمورتاش به قتل رسید، فروغی از قدرت عزل شد، فرمانفرما به زندان رفت و بسیاری از روشنفکران چپ و راست قلع و قمع شدند. این اتفاق باعث شد طبقه متوسط جدید و به خصوص روشنفکران از رضا شاه روی گردان شوند و میراث او را نیز کنار بگذارند.

جالب اینکه این مشی در دوره محمدرضا پهلوی نیز ادامه یافت. شاه جوان به خصوص در دهه 20 و 30 به شدت در مقابل این طبقه متوسط شهری و جمعیت جدید دانشجو و کارمند ایستاد و آنها را از خود روی گرداند و همین امر باعث شد خانه پهلوی روی آب بنا شود نه یک پی محکم.

شاید علت این تفاوت در ایران و ترکیه موقعیت جغرافیایی این دو کشور هم باشد. موقعیت ایران به نحوی بود که می توان آن را پل ارتباطی دنیای شرق و غرب دانست. غرب به خصوص از شیوع کمونیسم در ایران بسیار می ترسید چرا که اگر کمونیسم بر ایران حاکم می شد ممکن بود سراسر خاورمیانه را در برگیرد. این ترس به حکام پهلوی هم سرایت کرد و آنها بسیاری از روشنفکران و دانشجوها را به بهانه ترویج کمونیسم سرکوب کردند. این نگرانی در ترکیه آتاتورک به مراتب کمتر بود و همین باعث شد مصطفی کمال پاشا کمتر از پهلوی ها با جوانان شهری و روشنفکران آرمان خواه سرشاخ شود و حمایت آنان را نیز جلب کند. در نتیجه نام آتاتورک علی رغم مخالفت ها هنوز هم باقی است اما بنای رضا شاه پس از مدت کوتاهی در ایران فروریخت.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 109
  • رسول دبیر
    0

    مساله اصلی که در این مقال مورد توجه نویسنده و آقای شرق شناس قرارنگرفته ،ترک بودن ، مصطفی کمال است ؛ او قوم ترک با تعصب را پشت سر خود داشت اما رضاشاه از داشتن خانواده هم محروم بود...!!

    نظرات شما -
    • ر
      0

      یعنی رضا شاه یک ادم بی کس وکار بود چرا این حرفا رو باور می کنی

  • محمودالف
    4

    باسلام درپاسخ به سئوال شما علتش فقط یک مورد است وآن اینکه هردو کشور درگیر جنگ جهانی شدند اتاترک پذیرفت که خاک کشورش توسط قوای پیروزتجریه شود وماندولی رضا شاه تن به این خفت ندادونپذیرفت که خاک کشورش تجزیه شود وبعد ازانکه شاه جوان رابه قدرت رساند ومطمئن ازعدم تجزیه ایران شد رفت ملی گرایی اتا تورک شعاری بود ولی ملی گرایی رضاشاه عملی بود این تفاوت اساسی رضا شاه واتاترک بود

    نظرات شما -
    • محمود جیم
      0

      احسنت !!فقط این مطالب و تحلیل های مهم را از کجات در آوردی؟ کل تحلیلت چرندیاتی بیش نیست ،معلومه رضاخان پرستی علت اصلی دیکتاتوری رضا خان که در ایران جواب نداده طبقه افشاگر و فهیم روحانیت و مخصوصا حوزه علمیه قم بوده

    • علی
      0

      در نبردی دریایی (چاناق قلعه) به سال 1915 بین متفقین (به رهبری انگلستان و فرانسه) و عثمانی‌ها روی داد و با پیروزی قاطع این دولت به پایان رسید . اردوی متفقین متشکل از نیروهای فرانسوی و انگلیسی همراه با سربازانی از استرالیا، زیلاند جدید، هند، نیپال و سنیگال تلفات سنگینی متحمل شد. اما رضا شاه !!! با آن ارتش مدرن و جدیدترین تسلیحات و جنگ‌افزارها (پفکی)حتی نیم ساعت هم جلوی متفقین نتوانست دوام بیاورد .

    • ناشناس
      1

      محمود جیم .خب نگفتی چرا خود این روحانیت روی هر دیکتاتوری را سفید کرده اگه مخالف دیکتاتوری بوده .اونوقت میزان فهم این روحانیون را در قضیه کرونا درک نمیکنی ؟

    • محمود ب
      0

      رضا خان پالانی و بیسواد مهره خوبی برای سواری دادن به انگلستان بود بعداً که جفتک زدنش شروع شد با کشتی حمل چارپایان به آفریقا اخراج شد.با ذلت

    • میلاد.
      0

      جناب اشناس به جای حمایت احمقانه از خانواده وابسته پهلوی کمی کتاب بخوان کتاب های وابستگان پهلوی را در مورد این خاندان جناب کتاب خاطرات فردوست دوست صمیمی شاه را بخوان تا بیشتر به عمق این حکومت وابسته پی ببرید

    • محمود جیم
      0

      در جواب ناشناس اولا روحانیت اون زمان دیکتاتور نبودن و در مقابل دیکتاتوری قد علم کرده بودن در مورد اون زمان بحث میکنیم نه الان و در مورد کرونا کل بانکهاتون تحریمه هیچی بهتون نمیفروشن کشورهای غربی و شرقی و آمریکا و چین و روسیه نمیفروشن مدیریت هم صفره و از همه مهمتر واردات واکسن های ساخت امریکا و بریتانیا رو ممنوع کردن یعنی هم تحریممون کردن و هم خود تحریمی کردیم

  • داروغه
    0

    او به رضا شاه گفت باید سر مار رایزنی و خود هم این کار را کرد .ولی رضا شاه گوش نکرد

    نظرات شما -
    • .
      0

      ناز نفست...کجایی ببوسمت هی روزگار

  • اسی
    0

    آتا ترک دیکتاتور نبود و الان هم بعد از سالیان سال محبوب دل مردم سرزمینش است آتا ترک پایه های یک کشور قدرتمند رو بنا نهاد که الان جزو بیست کشور قدرتمند دنیاست آتا تورک به تنهایی مقابل دنیا ایستاد ولی رضاشاه در عرض ۲۴ ساعت کشور روتقدیم خارجی کرد وفقط زورش به ملت خودش میرسید رضا شاه با کمک انگلیس به قدرت رسید و همونها هم پرتش کردن به جزیره موریس ، اصلاً آتا ترک و رضا شاه قابل مقایسه نیستند.

    نظرات شما -
    • رضا
      1

      اگه وابسته به انگلیس بود چرا بایدبرکنارش می کردند؟ فرض کن الان امریکا و ناتو و روسیه و چین به ایران حمله تمام عیارکنند، نتیجه چه می شود؟ رضا شاه کشوری ویران شده بدون ارتش از قاجار تحویل گرفته بود، هر چقدر هم تلاش می کرد انتظار دارید مقابل اتحاد روسیه و انگلیس و آمریکا توان مقاوت میداشت؟ کمی انصاف

    • قلعه
      0

      اسی جون اگه تیم گل گهر سیرجان 10 تا گل از تیم ملی برزیل بخوره، دلیل نا کار آمدی مربیش نیست!

    • استالین
      2

      انتظار داری ارتش اون موقع ایران متفقینو شکت می داد؟!!! کاری که المان و ژاپن و ایتالیا از عهدش بر نیامدند و همه نهایتا اشغال شدند.

    • ناشناس
      2

      اسی جان پدرت بجای بلغور کردن کمی فکر کن .یکی از دلایل شکست رضا شاه افرادی مثل تو هستند که مملکت ما متاسفانه زیاد دارد.

    • رضا
      0

      رضا قلدر ۱۲۹۹شمسی با نقشه انگلیسی ها با کودتا به قدرت رسید و شهریور ۱۳۲۰ اخراج شد. بیست سال با کمک مستشاران انگلیسی ارتشی مدرن با سه نیروی زمینی و دریایی و هوایی تشکیل داد با تجهیزات مدرن آن زمان ، بخش کوچکی از متفقین در چند روز ارتش مدرن رضا خان که بودجه هنگفتی خرجش شده بود مضمحل شد . بزرگترین هنر این ارتش سرکوب مخالفان داخلی مثل میرزا کوچک خان بود هنر دیگر رضا خان این بود که بدون جنگ سرزمین می‌بخشید.

    • علی
      0

      رضا شاه در طول سلطنتش تحت حمایت انگلیس بود ولی در اواخر سلطنت تصمیم به همکاری با آلمان نازی گرفت و این تغییر مشی حکومت به مذاق متفقین جور در نیامد به همین دلیل مقدمات سرنگونی او فراهم شد و دستی که او را آورده بود همان دست برد

  • دومان
    2

    رضا .... روحت شاد....ظلم پایدار نیست و طوفان نزدیک

    نظرات شما -
    • لعنت به رضاشاه
      0

      هرکس هرچی دوست داشته باشه باهمان محشور میشه

  • محمد
    3

    درود و رحمت بیکران بر روح پر فتوح رضا شاه پهلوی باد .

    نظرات شما -
    • کارنشناس
      0

      داداش. حالا کار ندارم. خدا بیامرزتش. ولی پر فتوحش تو جنگ جهانی دوم حتی یه زمان کوتاه نتونست جلو اجنبی ها وایسته و کشور به اشغال دراومد. با اون همه دبدبه و کبکبه حتی نتونست یک چهارم هشت سال مقاومت کنه.

    • ناشناس
      2

      اقای کار نشناس فکر کردی بااون مردم و اقتصاد جلوی ارتش روس وانگلیس ایستادن کشک ساییدن بوده ؟

  • قمی
    2

    علتش این بود که رضا شاه و پسرش قم را تعطیل و یا مثل واتیکان قرنطینه نکردند.

  • حهغیش
    2

    مشکل رضا شاه نفت و مردم بی سواد و خرافه پرست بود

    نظرات شما -
    • ...
      1

      رضا شاه خودش بی سواد بود

    • .
      0

      بزرگترین مشکل رضا شاه این بود که بوسیله انگلیسی ها به قدرت رسید و انگلیسی ها هم بیرونش کردند یعنی امید به بیگانگان داشتن و کله پاشدن.

    • ناشناس
      0

      به ادمک سر توی کار خودت باشه به سواد رضاه شاه چه کار داری خوب یکی به خودت بگه بی صوادسواد صواد میکنه صمد آقا همکلاسی ول نمی کنه پوز سوادش و میده؟ خخخخخخخخ

  • امیر
    3

    رضا شاه چوب نادانی و بی خردی مردم زمان خودشو خورد.. و گر نه خدمات ارزنده این مرد به ایران بر کسی پوشیده نیست.

    نظرات شما -
    • .
      0

      نادان هنوز هم داریم که رضا شاه را که مهمترین مناطق مرزی را واگذار کرد را خادم ملت می‌دانند حماقت از این بالاتر.!!!!!

  • پارسی
    1

    راز این مسئله در جمله ای کوتاه و گویا از زنده یاد امیر کبیر است : به قول امیرکبیر: ابتدا فکر کردم مملکت وزیرِ دانا میخواهد، بعد فکر کردم شاهِ دانا میخواهد، در آخر اما فهمیدم مملکت مردمِ دانا میخواهد. پایان وقتی مردم قدر و ارزش نعمت ها و داشته های خود را نداند مسلم است که براحتی آنرا از دست خواهد داد.

  • شبدیز
    0

    تو آقای اولی که نظر داددمعلومه که نه تنها تاریخ نخوندی بلکه یه جورایی جانبدارانه بلغور می کنی برو تاریخ بخون برو برو برو

  • ناشناس
    1

    در عوض اردوغان با اون مغز معیوب و غرورش ترکیه را نابود میکنه از گرایش اعتقادیش معلومه .

    نظرات شما -
    • م
      0

      سگ اردوغان به رضا خان شرف داره

  • بهروزی
    0

    وجود نفت در ایران...و طمع استمارگران به ان

  • @
    1

    ما که هنوز که هنوزه داریم از خدمات رضا شاه بهرمند میشیم.

    نظرات شما -
    • .
      0

      یکی از خدمات رضا شاه که همچنان داریم استفاده میکنیم بخشیدن سرچشمه هیرمند به افغانستان بود که از موهبت خشکسالی سیستان داریم استفاده میکنیم

    • رضا..
      0

      کاش تاریخ معاصر را به درستی می‌خواندید و دروغ و افترا نمینوشتی؟ اتفاقا ما بعد از انقلاب پدیده خشکس رودخانه هیرمند و دریاچه هامون را به دلیل برداشت مازاد در افغانستان داشتیم. ریز مذاکرات و شکایات بین المللی مکتوب است چرا دروغ میگویید.

  • ۹۹درصد
    0

    تفاوت این دو در ته مانده اعتقاد مذهبی بود که رضا شاه داشت و اتا تورک نه و ما هنوز از همانجا ضربه میخوریم

    نظرات شما -
    • مرضیه
      0

      تفاوت این دو آشکار است آتاتوزک کشور خود را نجات داد ولی رضا شاه کشور را تقدیم متفقین کرد

  • رضا..
    0

    خوب ملت ما نفهمید رضا شاه چه کرد ولی ملت ترکیه فهمیدند و همراهی کردند حالا تفاوت دو کشور را می‌بینیم. کشوری بدون گاز و نفت حالا در آستانه پیوستن به اتحادیه اروپا با اقتصادی قوی و کشوری بسیار تاثیر گذار. در مورد خودمان هم که اظهر من الشمسه نه به توسعه رسیدیم نه رفاه ملت نه...

    نظرات شما -
    • .
      0

      هنوز هم یک عده نمی فهمند رضا شاه مهره سر سپرده ای مثل اشرف غنی بود.

    • رضا..
      0

      جناب بی نام. واقعا عجیبه شما به عملکرد دولتمردان نگاه کنید. سرسپرده بوده یا نبوده اینها فرار رو به جلوست. شما عملکرد رضا شاه با امکانات آن زمان در عرض 16 یا 17 سال را با امکانات و درآمد فعلی و زمان 42 ساله قیاس کن و خدا را در نظر داشته باش و مقایسه کن.

  • صالحی
    0

    این یادتون نره رضا شاه در چهارچوب مشروطه بایستی حکومت می کرد و نکرد مشروطه ای که محمد علی شاه رو ساقط کرده بود .اصولا ترکیه یک کشور تازه تاسیس بود.و....

  • بحث نکن
    0

    (( محمد علی فروغی یک فراماسونری وطن فروش بود ، نه یک روشن فکر بزرگ . . . ))

  • شریعتی
    0

    مشکل ایران ضعف شدید فرهنگ عامه مردم بوده و هست که ناشی از هزاران سال نظام ارباب و رعیتی و مرید و مرادی و مقلد پروری ناشی از امتزاج فرهنگ شاهنشاهی و آپارتاید مذهبی و تشیع صفوی است. فرعونهایی که از این نظام بر می آیند اجازه هیچ بالندگی فکر واندیشه به جامعه مرعوب مقلد نمی دهند.

  • دن کیشوت
    1

    از هخامنشیان به بعد، هیچکس به اندازه‌ی رضا خان به این آب و خاک خدمت نکرده، او ویرانه ای در هم و بر هم و هر کی به هر کی تحویل گرفت و مملکتی متمرکز م متحد و امن و در آستانه پیشرفت تحویل داد،اول زیر ساختها را درست کرد و انگلیسی های کثیف که چشم نداشتند ببینند ژاپن دیگری در آسیا پا بگیرد، با پرورش آخوندها و آموزش آنها، ایشان را به سمت عراق و لبنان و ایران گسیل داشتند و این دست پرورده های انگلیس، با دروغ و به نام دین، چنان مردم ساده لوح را تخدیر و تحمیق کردند،و با تعریف خواب و رویا های من درآوردی خود را نایب امام زمان معرفی کردند و شاهان را ظالم و خود را منجی معرفی کردند که مردم ناخواسته و بی اختیار همچون تابعین داعش و طالبان و حشاشیون، عمل حرام انجام می دادند و به خیال خام خود بهشت را می خریدند، امروز نتیجه مرگ بر شاه گفتنهای دیکته شده را می‌بینند و آرزوی حکومتی همچون اقوام مغول و تاتار را دارند،قدر مسلم حکومت روحانیون، خسارت بارترین حکومت های تاریخ این مرز و بوم هستند.

    نظرات شما -
    • کیوان
      0

      دن کیشوت ابلهان باور کنند رضا شاه مناطقی از ایران را بدون جنگ واگذار کرد.کسی که با کودتای انگلیسی روی کار آمد و توسط انگلیس با ذلت وخواری اخراج شد

    • فراسو
      0

      درود برشجاعت و شرفت. می بینند و خودشان را ب ...‌ ایران یکی از مرکزی ترین و استراتژیک ترین موقعیتهای کره زمین را دارد، نمیخاستند اینجا پا بگیرد! بخاطر تامین منافعاشان اینجا می بایست عقب مانده و محتاج و متحجر و ناامن باقی بماند، ایران کاملا خودکفا وملی گرا ومتمدن و قدرتمند میشد الگوی خطرناکی برای کشورهای نفتی منطقه میشد./ مثل ژاپن برای خاور دو. نه آنزمان رضاخان تنها آنقدر ارتش قدرتمند برای مقابله با این ابرقدرتمندان داشت ک نگذارد چنین بشود و چنان و با جنگ و مقابله کشور را کلا تقدیم آنها میشد/ نه محمدرضا طالب جنگ خانمانسوز داخلی و تجزیه کشور بود. بخاطر ماندن درقدرت !! ک میشد وضع کنونی و پشیمانی و انزجار ابدی...

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    رضا شاه خدمات فراوانی به کشور و مردم کرد و از صفات بارز آن مرد صادق بودن و برخورد شدید با مسئولین دروغ گو و ریا کار و خائن و کج دست و کم کار بود.و کنترل شدید بر مخارج و بیت المال داشت حتی در خصوص خانواده خود.... تنها اشتباه این مرد بزرگ در اجبار کردن برداشتن حجاب و کشف حجاب بود ....

    نظرات شما -
    • عبدی
      0

      بزرگترین دستاورد رضا شاه واگذاری بخش هائی از ایران به ترکیه و افغانستان و تسلیم در عرض چند روز بود و با فضاحت تبعید شد

    • انگلیسی آباد و آزاد
      0

      تا وقتی ما انگلیسی ها سربازان جنگ نرمی مثل دن کیشوت و ایرانی آباد و آزاد و... داریم امید به نفوذ در ایران را داریم.درود بر کاسه لیس های ما.

    • ایرانی آباد و آزاد
      0

      انگلبس که آباد و آزاد است. دعا کن کشورمان از دست این ابلهان و مدعیان و همچنین طرفداران کور دل و ببسواد و جیره خوار و متعصبی مثل شما آزاد شود...

    • م
      1

      تاریخ معاصر ایران و منطقه را اگر مطالعه کنید متوجه می‌شوید که استعمار انگلیس اگر مزدوران و کاسه لیس های بومی منطقه را نداشت به قدرت و ثروت فراوان نمی‌رسید در واقع غرب گدایان جاده صاف کن استعمار بریتانیا بوده و هستند.

    • علی.
      0

      مطمئنا اگر نوکران منطقه ای انگلستان نبودند این کشور به قدرت و ثروت نمی رسید

  • آشنا
    0

    تمام مشگلات کشور ایران از چهارصد و اندی سال پیش یعنی از دوران صفویه تا کنون نفوذ استعمار پیر انگلستان به صورت ریشه ای در ایران است و تا دست انگلستان از ایران قطع نشود هیچ چیزی در ایران درست نمیشود ...

  • بینام
    0

    مردم ترکیه متحد و پشت هم هستن و حامی رهبران خود ولی مردم ایران خیانت کارن و ناسپاس فرقش اینه،و این روزایی سیاه هم تاوانه خیانتشونه

    نظرات شما -
    • .
      0

      تفاوت این دو این است که آتاتورک ترکیه را از اشغال خارج کرد ولی رضا خان تسلیم متفقین شد و با کشتی حمل چارپایان از ایران اخراج شد

  • بهروز جعفری
    0

    همین که از جنازه رضا شاه هم میترسن معلومه مرد بزرگی بوده

    نظرات شما -
    • ایرانی آباد و آزاد
      0

      آخر معلوم نشد از ترس و وحشت شان جنازه را چه کار کردند؟؟؟

    • م
      0

      مصیبت بزرگی است که کسانی که از ظهور و سقوط رضا پهلوی مطالعه ندارند و فقط در فضای مجازی سیر می‌کنند اظهار نظر می‌کنند.

  • امیرگرمابی
    1

    خودتون هم میدونین که رضاشاه نابود نشده دلیل تفاوت چهره ایران وترکیه بعدار رضا شاه واتاتورک این است که ترکیه حکومت دینی را به مدت چندین قرن درقالب عثمانی تجربه کرده بود وکاملا ازاین نظر سیر بود در حد خفه شدن وایران برعکس و درایران برعکس طی قرنها روحانیون کمین کرده در نوبت قدرت بودند ومردم بادید مثبت به انها نگاه میکردند ولی تجربه این چند دهه خیالات انها رانقش براب کرده ماتاریخ نمیخوانیم برای همین راه رفته ملل دیگر را دوباره میرویم درحالیکه واقعا نیاز نیس ازموده رادوباره بیازماییم

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      این مدعی تاریخ دانی، بدیهیات تاریخ ایران را نمی داند. حتی این را هم نمی داند که نگاه سکولار، یک نگاه ارتجاعی است که او گرفتارش شده و اجازه نمی دهد بفهمد که در کل تاریخ ایران، حکومت سکولار یک استثناست که در در دوره پهلوی تجربه شد و سخت شکست خورد. همچنین نمی داند که ترکیه امروز چندین دهه است که با روگردانی از سکولاریسم و حکومت لائیک، به اسلام گرایی روی آورده است.

    • @
      0

      رضاشاه. برای یک عده نادان رضا شاه است آتاتورک ترکیه را از اشغال نجات داد و مناطق وسیعی از ترکیه را از اشغال یونانی ها و حامیان آن ها خارج ساخت ولی ارتش پوشالی رضا خان در برابر بخش کوچکی از متفقین در عرض چند روز متلاشی و ایران کاملا اشغال شده و پس از چند روز رضا خان را با ذلت از ایران تبعید کردند

  • 1400
    0

    از ترک های عثمانی کثیف تر زاده نشده

  • محسن
    0

    خدا رحمت کنه رضا شاه را،به ایران خدمت کرد. نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم،دوام ما

    نظرات شما -
    • .
      0

      محسن ابلهان باور کنند.

    • ناشناس
      0

      اقای نقطه زیاد حرف میزنی

  • علی
    0

    کاش دیکتاتوری رو معنی میکردید ؟ روحت شاد ، رضا شاه

    نظرات شما -
    • علی
      0

      رضا شاه نمونه یک دیکتاتور نادان .که بدون جنگ مناطق مهم سرحدی را به همسایگان بخشید و فرزندش راه او را ادامه داد وبحرین را بدون جنگ بخشید

    • ناشناس
      0

      ...تو روح رضا شاه و پسرش

  • سرباز کوروش
    0

    برای تسلط بر یک ملت، اقلیتی خائن و اکثریتی نادان لازم است.... انگلیسی ها از نادونی ملت، سوءاستفاده کردن و ملاهارو بجونشون انداختن، چون میدونستن هنوز پتانسیل بالایی واسه سواری دادن دارن، اینم نتیجه اش....

    نظرات شما -
    • .
      0

      ننویس سرباز کوروش.بنویس کاسه لیس انگلس.

    • علی اسدی
      0

      خودش هم انگلیس اورد استفاده کردند قرارداد۵۰ ساله نفتی امضا کردند دیدند کم کم داره براشون شاخ میشه ورداشتند و محمد رضا که یه پسر ترسویی بود گذاشتند جایش

  • سلیمانخانی
    0

    شما دست اتاتورک را از پشت بسته اید

  • آلن
    0

    رضا شاه چون انسان صادقی بود و بیشتر به فکر ابادنی و توسعه زیرساخت هی کشور بود به این روز افتاد ، اگر ایشان هم از استراتژی اخوندی استفاده میکرد قطعا برکنار نمی شد.

    نظرات شما -
    • یکه
      0

      خبیث ترین خاندان سلطنتی در ایران پهلوی ها که بدون جنگ سرزمین می بخشید ند.

    • به الن
      0

      اره با اهدای کوه های آرارات و ...دهنت سرویس الن

    • شاهین
      0

      رضا خان چیزی که اصلاً نداشت صداقت بود.به خودش هم دروغ می گفت قبل از سلطنت در محرم عزاداری می‌کرد بعد از سلطنت عزاداری برای امام حسین را ممنوع کرد از ارتش قدرتمند خود می‌گفت در عرض چند روز تسلیم شد.از عظمت ایران می‌گفت بدون جنگ سرزمین می بخشید.

    • یه بنده خدا
      0

      برو بابا خدا پدرت بیامرزه بیسواد لعنت به خاندان منفور پهلوی رضاخان کجاست صادق بود یه خر تمامی بود با اون پسر خل و شلش همش بلد بود عروسی بگیره. شاه همیشه داماد

  • داریوش
    0

    باز هم تخیلها و تحلیلهای یکطرفه و ابدوغ خیاری. اتا ترک قسمتی از عثمانی را جدا کرد و با انتخاب مردم شد رییس جمهور و لی رضا پهلوی(پالونی)دست نشانده انگلیس و فقط بی حجاب کردن زنها را از ترکیه یاد گرفت و فرهنگ ۷۰۰۰ ساله ایران را هدف گرفت و ارتفاعات ارارات را به ترکیه اهدا کرد و نصف اروند رود را به عراق اهدا کرد و حقابه هیرمند را به افغانستان اهدا کرد و امروز هم سالروز اهدای بخرین توسط پسر خلفش به انگلیس است

  • علیرضا
    0

    چه جالب امروز روز اهدای بحرین توسط پسرش به انگلیس هم هست

  • نون
    0

    متن فوق العاده ابکی بود. این که چرا رضا شاه و اتاتورک .... خودش چند کتاب است. در مورد پیشینه هر دو طرف صحبت نشده و اصلا از کجا معلوم که اتاتورک به ترکیه خدمت کرد. بلکه امپراطوری عثمانی از صدقه سر خیانت امثال اتاتورک نابود شد./ در هر حال متن ابکی بود تمام اتش هایه خاورمیانه از نابودی امپراطوری عثمانی سرچشمه می گیرد و ترکیه ارزویه داشتن چنان امپراطوری را به گور خاهند برد. بلکه باید مواظب باشند انچه دارند به فنا نرود کشورشان چند پاره نشود

  • محمد
    0

    اتاتورک کشورش را از تصرف بیگانگان حفظ کرد نه مانند رضا خان درغرب کشور ارارات را و درمشرق دشت ناامیدرا به بیگانگان تقدیم کند و وطن فروشی کند مگر درزمان صفویه مذهب عامل اصلی قدرت کشور و شاه عباس نشد چطور خائنی مانند رضا خان و پسرش ان را مانع می دانستند چون برخلاف ترکیه که با تکیه به مردمش سودای قدرت داشت اینها با تکیه به اجانب ارزوی قدرت داشتند و برخلاف میل مردم رفتار می کردند که نتیجه اش را هم دیدندتحلیلهای ابکی شما مایه تاسف است

  • حسین
    0

    یادتون رفت بگویید امروز روز ذلت بار جدایی بحرین از ایران است.و در ضمن رضا پالونی سه قسمت را از ایران جدا کرد و به ترکیه و افغانستان و عراق اهدا کرد

    نظرات شما -
    • منتقد
      0

      مردم بحرین رستگار شدن و جدا شدن و این دوران ذلت و این نوع زندگی ما را ندیدن...

    • م
      0

      ای کاش به جای جزیره بحرین که مشرف به سعودی بود و امتیاز بزرگ و استراتژیک برای ایران بود می‌شد غرب گدایان از ایران جدا شوند.

  • مینا
    0

    مرگ بردیکتاتورا و طرفدا راشون

  • ناشناس
    0

    علت این تفاوت جایگاه در چیست؟ ملا و انگلیس.

    نظرات شما -
    • یکه
      0

      تفاوت در واژگان عزت و ذلت است

  • متین
    0

    چه شد ؟؟ مردم ترکیه فکر کردن فکر اینده شون بودن این شده الان وضعشون ..مردم ما هم فکر نکردن و این شده وضعشون

  • ناشناس
    0

    حوزه علمیه نداشتن

  • علی اسدی
    0

    اتاتورک به نوعی ناجی ترکیه بود حکومت را با زحمت بسیار بدست اورد اما رضاشاه گمارده اجنبی بود انگلیس به خاطر بیسواد بودن ،رضاخان را انتخاب کرد مسئله دوم اتاتورک ترکیه را از اعراب جدا کرد چون میدانست قومیتها باعث اختلاف میشوند وبالاخره یه روزی جدا خواهند شد پس چه بهتر زودتر انجام بشه همین کارو اروپاییها هم انجام دادند هر اقوامی برای خودش کشور تشکیل داد چون تبعیض باعث عدم اتحاد میشه و کشوری که یکدست نباشه هر وقدر بزرگ باشه باز در برابر بیگانگان ضعف داره

    نظرات شما -
    • نوروزی
      0

      اتاتورک میخواست ترکیه یه کشور مدرن و مترقی بشه ولی رضاخان یه مزدزور بود بساط منقل و تریاک میذاشت رضاخان خودشو به وسیله انگلیسها کرد پادشاه

  • متين
    0

    من نميدانم چرا اتاتورک را ديکتاتور خطاب مي کنند کمال پاشا خدمات بزرگي به ترکيه کرد و اقتصاد شکوفاي ترکيه که طبق گزارش مجله اقتصادي سي سال از ايران جلوتر است مرهون تلاش اين مرد است

  • محمد.،
    0

    رضاشاه چوب بی خردی وناسپاسی والبته تسلط اخوندهای متحجربه مردم خورد ولی اینکه سیستم ایرانی ستیزبا رضاشاه ومحمدرضاشاه عناددارن وبدمیگن نشون میده هردو کارشون رادرست انجام داده اند ودردل ایران دوطتان جای دارن

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      عامل اصلی اینه که مردم ایران پیرو امام حسینی(ع) بودند که سخن زور نمی پذیرن و الان هم اگر مردم احساس ظلم از این حکومت کنن حتما کنارش میزنن.

    • رضاخان بیسواد
      0

      لعنت به خاندان عیاش پهلوی

  • .
    0

    برگردشاه برگردشاه برگردشاه برگردشاه..بگو!!!

  • رضا
    0

    این تحلیل فوق العاده اشتباه است ایران با داشتن ذخایری بسیار غنی و موقعیتی بسیار مهم در اولویت هستم در گر پیر بوده و هست . سیاست انگلیس در مستعمرات خودش استفاده از حاکمان بی لیاقت و نادان است که برای مملکت شان کاری انجام ندهند . خداییش برید و تحقیق کنید تقریبا ۱۰۰ درصد روسای ادارات بی سواد و نا لایق اند و هر کسی اگر بخواهد مثمر ثمر باشد کله پایش می کنند . رضا شاه هم مثل امیر کبیر کله پایش کردند خدمات رضا شاه کم نبود . اشتبا هاتی هم داشت . نقشه ایران عزیز ما پیچیده شده هست .

  • باسط
    0

    سلام رسانه محترم :بعض اوقات متاسفانه بعضی گزارش ها وتحلیل ها چنان بدون تحقیق وبدون استدلال است که به نظر می رسد فصد رودر روقراردادن مخاطب هستید چنین تحلیلی مسلما چنین اظهار نظرها رابدنبال خواهد داشت یک گزارش بی پایه ومبناو اظهار نظرهایی که بیشتر توهین به همدیگر ودرنهایت تحقیر واهانت به ایرانی واین مرز وبوم است بدون اینکه به جمهوری در ترکیه وسلطتت در ایران اشاره فرمایید ویا سرزمین ایران با منابع سرشار نفت و گاز و اهمیت این منابع و تاثیر پذیری وفرمانبرداری اعراب حاشیه نشین خلیج فارس با سهم بسیار زیاد از منابع نفت و گاز از حکومت ایران را درنظر بگیرید ویا موقعیت استراتژیک کشورمان را مخصوصا در آن دوران که موقعیت خود در جنگ جهانی به عنوان پل پیروزی به دلیل دسترسی به آبهای آزاد در جنوب وومرزهای ابی وخاکی با ابرقدرت شرق شوروی در شمال کشور را درنظر بگیرید و مهم ترازهمه ایران کشوری با خط وزبان غنی فارسی وتاربخ وتمدنی کهن وبه قول رضا شاه در پاسخ به آتاترک وقتی در سفر رضا شاه به ترکیه آتاترک به اعلام خط رسمی لاتین وزبان لاتین در ترکیه به عنوان پیشرفت و نوآوری افتخار میکرد رضا شاه پاسخ داد سرزمین من با داشتن شخصیتهایی همچون حافظ و سعدی وفردوسی وکتابهایی همچون شاهنامه وپوستان وکلستان سعدی ودیوان حافظ چگونه خط وزبان لاتین را به عنوان خط وزبان رسمی میپذیرند کشور ایران و ترکیه در یک مورد به همدیگر شباهت داشتند که هردو کشور وهردو شخصیت وارث خرابیها و نا امنی وبی نظمی وفاقد تسلط یک حکومت مرکزی قدرتمند به دلیل عوارض جنگ جهانی ودرگیریهاوعوارض بعد از جنگ بودند این وجه تشابه دوکشور باعث مقایسه گردیده است وهمسایگی دو سرزمین تخریب شده در آن سالها بود وگرنه مقایسه دو کشور در دیگر زمینه ها قیاسی بی نتیجه خواهد بود و مهمتر از همه مذهب شیعه در کشور ایران ومخصوصا خاندان پهلوی بود که درنتیجه طی دوران زمامداری این پدر و پسر آموزش وتربیت نسل جوان ومیانسالی رشد نمود که به پیروی از آیت الله خمینی انقلاب ۵۷ وحماسه دوران دفاع مقدس در نهایت ایثاروجانبازی را آفریدند آیا شباهتی وجود دارد آیا با مقایسه آتاترک ورضا شاه جز نظامی بودن هردو شباهتی وجود دارد،متشکرم

  • موحد
    0

    عامل اصلی اینه که مردم ایران شیعه بودند رضا خان یه خر تمام عیار

    نظرات شما -
    • تاریخ
      0

      متعلقاتش تو روحت

  • لیلا . H
    0

    تف و مرگ و ننگ و ..... بر مفت خوران و مفسدان و ظالمان و حرام زادگان و دروغگویان و ریاکاران////

  • دانیال
    0

    آتاتورک تا پای جان برای حفظ خاک ترکیه با دولتهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه جنگید و در نبرد چاناک قلعه با شکست دادن ارتش چندین کشور اروپایی،ترکیه رو نجات داد انا رضاشاه ایران رو بدون هیچ مقاومتی تسلیم روس و انگلیس کرد و روسها و انگلیسیها، ارزاق و مواد غذایی مردم ایران رو برای جبهه های جنگ و سربازانشان فرستادند که نتیجه آن قحطی در ایران و مرگ حدود ۹ میلیون ایرانی بود ،علت اصلی تفاوت آتاتورک با رضاشاه این است

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      دوست عزیز داری تاریخ معاصرو تحریف میکنی.اون ۹میلیون نفرهموطن که بخاطر قحطی و وبا وآنفلونزای اسپانیایی و...ازبین رفتن .از سال ۱۲۹۶تا۱۳۰۰بوده،یعنی زمان حکومت قاجار.حداقل اگه خواستی تاریخو دستکاری کنی برو از ۳۰۰سال قبل شروع کن

  • مهدی
    0

    یه کلمه شاه چوب دل رحمی هایش را خورد اگه مثل آتاترک مذهبیون را سرکوب می کرد . اینطوری نمی شد.الان چرا تا مردم اعتراض می کنند سرکوب میشن بله عزیز اینه .

  • م
    0

    یک مرد واقعی بود. روحش شاد.

  • ناشناس
    0

    چون ما ملتی نمک به حرام هستیم همانطور که نادرشاه گفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها