مرداویج، سرداری جنگلی که توانست تا نزدیک بغداد پیش برود

این پادشاه ایرانی توانست اعراب بنی عباس را دچار وحشت کند / راه متفاوتی که مردم شمال ایران پی گرفتند

مرداویج بعد از یعقوب لیث صفاری بزرگترین دشمن ایرانی خلیفه عباسی بود که توانست برای مدتی بغداد را دچار ترس و لرز کند. او همچنین بنیانگذار سلسله آل زیار بود که نطفه تشکیل حکومت آل بویه است.

این پادشاه ایرانی توانست اعراب بنی عباس را دچار وحشت کند / راه متفاوتی که مردم شمال ایران پی گرفتند

به گزارش خبر فوری ، بنا به قولی مرداویج زیاری در روزی مانند امروز در سال 931 میلادی به شهر همدان حمله کرد و با فتح این شهر عملا به بزرگترین دشمن خلیفه عباسی تبدیل شد و راه یک حکومت مستقل ایرانی را پس از صدها سال اشغال کشور، به جنوب و عراق عرب باز کرد.

بدون شک مرداویج بعد از یعقوب لیث صفاری بزرگترین دشمن ایرانی خلیفه عباسی بود که توانست برای مدتی بغداد را دچار ترس و لرز کند. او همچنین بنیانگذار سلسله آل زیار بود که نطفه تشکیل حکومت آل بویه است؛ حکومتی که در زمان خود توانست بغداد را فتح کرده و عباسیان را تابع خود کند.

در این گزارش قصد داریم مروری بر سرنوشت بزرگترین دشمن بنی عباس داشته باشیم.

شمال ایران در قرن 4 هجری، منطقه ای که به دست عرب ها فتح نشد

سرزمین گیلان و مازندران محل رستاخیز مرداویج و آل زیار است. در آن زمان شمال ایران در یک موقعیت بکر استراتژیک قرار داشت. عرب های مهاجم هرگز نتوانسته بودند شمال ایران را فتح کنند از این رو در این منطقه نوعی آزادی دینی و تکثر فرهنگی خاص وجود داشت. بخشی از مردم شمال به تبع سادات و شیعیانی که به این منطقه پناه آورده بودند، شیعه و علوی بودند. بخشی دیگر نیز هنوز زرتشتی بودند و به رسم و آیین پدرانشان می زیستند. میان این دو گروه اکثرا مسالمت وجود داشت و به خصوص با ورود به قرن 4 هجری و ضعف حکومت عباسی این دو با هم شروع به شورش علیه عباسیان کردند.

مرداویج، جوانی که دائما در حال طغیان بود

در ابتدای قرن 4 خراسان در دست سامانیان بود که هر چند تابع خلیفه عباسی بودند اما به لحاظ فرهنگی به شدت به ریشه های ایرانی توجه داشته و به دنبال یک رنسانس فرهنگی بودند. همزمان با سامانیان، در گیلان و مازندران نیز علویان یک حکومت مستقل به وجود آورده بودند. مرداویج به همراه دایی اش "هروسندان بن تیرداد" که رهبر گیل ها بود در ابتدا با علویان همکاری داشت اما بعد از اینکه رهبر علویان، داعی صغیر، دایی اش را کشت از سپاه آنها جدا شد و علیه علویان شورید.

در این زمان، مرداویج به سپاه "اسفار بن شیرویه" که از دیگر بزرگان دیلم بود و مذهب زرتشتی داشت پیوست. اسفار با کمک مرداویج سپاه گرانی جمع کرد و علیه علویان و داعی صغیر شورید و بعد از قتل او توانست گیلان و مازندران را متصرف شود.

بعد از این، اسفار علیه سامانیان و خلافت عباسی شورش کرد. او سپاه فرستاده شده از بغداد را شکست داد و توانست قلمرواش را تا نزدیک ری برساند. اسفار سپس به قزوین حمله کرد. او گمان داشت به راحتی می تواند قزوین را فتح کند اما مردم قزوین در مقابل او ایستادند و او هم بعد از فتح دشوار این شهر، مردم بسیاری را از دم تیغ گذراند. با این اقدام، کم کم بین مرداویج و اسفار اختلاف افتاد. مرداویج در شهر طارم با رهبران مخالفان اسفار یعنی "محمد بن مسافر" و "ماکان بن کاکی" متحد شد و علیه اسفار شورید. اسفار که از شورش مرداویج خبردار شد قزوین را ترک کرد و قصد الموت نمود اما در میانه راه توسط یاران مرداویج به تله افتاد و به قتل رسید.

کشورگشایی، صلح با خلیفه و شورش مجدد علیه عباسیان

بعد از قتل اسفار، مرداویج گیلان و مازندران و بخش هایی از گلستان را به ماکان بن کاکی داد و خود به کشورگشایی پرداخت. او توانست مناطق مرکزی را فتح کند و در یکی از مهم ترین نبردهای آن دوران، لشگر خلیفه را شکست داده و همدان را از آن خود نماید. بعد از این اتفاق، خلیفه عباسی المقتدر، سپاهی گران را به فرماندهی "هارون بن غریب" به همدان فرستاد که این سپاه هم از مرداویج شکست خورد و عقب نشست.

با این اتفاق، دروازه مناطق غربی ایران به روی مرداویج باز شد و او به سرعت مناطق جبال و کرمانشاه و لرستان و کردستان را فتح کرد. هر چند او ذاتا خشن بود و در این فتوحات کشتارهایی را راه انداخت اما توانست نیمه شمالی ایران را (جز خراسان) از آن خود کند و حالا رسما به یک تهدید برای خلیفه تبدیل شده بود.

بعد از این اتفاق، همه منتظر حمله مرداویج به خوزستان و اصفهان بودند اما او در عین تعجب برای خلیفه نامه نوشت و از او تقاضای صلح کرد. خلیفه به شرط عقب نشینی از برخی مناطق من جمله همدان پذیرفت که حکومت او را به رسمیت بشناسد. مرداویج پذیرفت و عبای سیاه (علامت عباسیان) پوشید و به نام خلیفه خطبه خواند. با این اقدام او بسیاری از یاران مرداویج و من جمله برادرش "وشمگیر" از او بریدند و به نشان قهر به شمال رفتند. برخی نیز به سپاه سامانیان یا ماکان بن کاکی پیوستند. مرداویج برای جبران این خسران، سپاهی از غلامان ترک را به استخدام درآورد و کم کم آماده شد به فتوحاتش ادامه دهد.

مرداویج خیلی زود چشم طمع به اصفهان دوخت. او بعد از فتح اصفهان قصد پیش روی داشت اما خلیفه یک نامه تند به او نوشت و از او خواست اصفهان را ترک کند. مرداویج که حالا خطر آل بویه (رقیب آل زیار) را هم حس کرده بود صلاح ندید با خلیفه درگیر شود و به همین دلیل، اصفهان را ترک کرد؛ اما حدودا 2 هفته بعد خلیفه المقتدر از دنیا رفت و مرداویج مجددا اصفهان را به اشغال خود درآورد. با روی کار آمدن خلیفه جدید "الراضی بالله"، مرداویج به خوزستان هم حمله کرد و اهواز و ایذه را گرفت. او حالا رسما همسایه خلافت عباسی شده بود. بسیاری از راویان نقل می کنند او آرزو داشت بغداد را فتح کرده و مجددا نام تیسفون بر آن نهد و در آن شهر به رسم ساسانیان تاج گذاری کند اما قدرت گرفتن رقبای داخلی یعنی آل بویه و سامانیان و ماکان بن کاکی او را مجاب کرد که فعلا با خلافت عباسی درگیر جنگ نشود.

پادشاهی که سودای احیای سلطنت ساسانیان را داشت

بعد از صلح مجددا با خلافت عباسی، مرداویج مدتی را به پادشاهی گذراند. او عاشق ایران ساسانی بود. به دستور او دو تخت پادشاهی، یکی از طلا و دیگری از عاج فیل برایش ساختند و تاجی زرین نیز تهیه کردند و او در اصفهان جلوس کرد.

در همین زمان، ماکان بن کاکی در شمال علیه او شورش کرد. در سال 321 هجری، مرداویج به طبرستان لشکر کشید. نبردهایی میان ماکان و مرداویج ابتدا در طبرستان و سپس در گرگان رخ داد که مرداویج هر بار پیروز شد و نهایتاً ماکان به گیلان گریخت. ماکان به خراسان و حکومت سامانیان پناهنده شد و با گرفتن سپاهی از آنان جنگ با مرداویج را ادامه داد. همزمان آل بویه نیز شورش هایی را علیه آل زیار طراحی کردند. مرداویج درگیر مقابله با این دو سپاه بود و وقت نداشت به جنوب و فتح بغداد بیندیشد.

قتل مرداویج در حمام، رویای او را نیمه تمام گذاشت

در همین اوضاع بود که مرداویج به طرز عجیبی توسط چند غلام ترکش در حمام کشته شد و رویای فتح بغداد با او به گورستان رفت. هر چند رویای او چندی بعد توسط رقیبش آل بویه به تحقق پیوست و آنها بغداد را فتح کردند، اما آرزوی مرداویج در مورد تاج گذاری در تیسفون باستانی به تحقق نپیوست و پادشاهی او نیز بعد از رسیدن به برادرش وشمگیر روز به روز کوچک و کوچک تر شد.

در مورد علت قتل او سخن ها فراوان است. طبق گفته بیشتر مورخین در اینجا نیز خشونت بیش از حد مرداویج کار دست او داد. گویا او با غلامان ترک خود بسیار بد رفتاری می کرده و به همین دلیل، یک بار دستور داده این غلامان را مانند خران نعل بسته و با پالان و افسار راهی طویله کنند. این واقعه بر ترکان گران آمده و با نگه داشتن کینه مرداویج در دل خود، او را در حمام به قتل رسانده اند.

جنازه مرداویج در ری به خاک سپرده شد. یک مورخ که از کارگزاران او نیز بوده مراسم تشییع جنازه او را این چنین وصف کرده است: "هنگامی که تابوت مرداویج را به ری بردند من روزی پرجوش ‌تر از آن روز ندیدم. همه گیلیان و دیلمیان چهار فرسنگ راه را پای برهنه پیمودند. برادر مرداویج نیز با ایشان پیاده آمد. من هیچ سپاه ندیده بودم که پس از مرگ فرمانروا، بی هزینه درم و دینار مردان و سربازانش این‌چنین به او وفادار بمانند که ایشان بدین شکل به برادرش وُشمگیر پیوستند."

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 69
  • حسین اسماعیلی نیا
    0

    روحش شاد امروز جمهوری اسلامی باید راه تمام وطن دوستانی که جانشان درراه ایران بزرگ فداکردن هموار سازد و کل سرزمینهای از دست رفته دوران هخامنشیان را باز پس بگیر و نه تنها قدرت اول منطقه باشد بلکه از روش روسیه برای الحاق کریمه به خاک خود استفاده کند و تمام سرزمینهای از دست رفته را باهر ترفندی باز پس بگیرد رمز پیروزی حذف اسرائیل و عربستان و کنترل ترکیه و پاکستان میباشد

    نظرات شما -
    • سیدعلی
      0

      اسرائیل چه ربطی به ما داره؟؟ اسرائیل مشکل سوریه و لبنانه و به ما ربطی نداره. لطفا بفهم

  • مسعود
    0

    عالی بود ، کاشکی کمی صنعت سینمای ما و کارگردانان و تهیه کنندگان سینما ، به تاریخ کشور خودمان و پادشاهان و سلسله های ایرانی بپردازند و فیلم بسازند،

  • ح
    0

    روحش شاد....

  • صفر
    0

    افسانه جومونگ

  • محمد
    0

    لطفا تفرقه ایجاد نکنید صحیح نیست خبری

  • ستم‌دیده
    0

    مطمین‌تاریخ‌تکرار‌خواهد‌شد

  • مورچه
    0

    روحش شاداعراب وحشی راتارومارکرددرطول تاریخ ایرانیان چوب خیانت کاران راخوردن مرداویج افتخارتاریخ ایرانیان هست درهربرهه زمانی

    نظرات شما -
    • به مورچه
      1

      زاررررررت اخرش هم کشته شد

  • راضی؟؟
    0

    درود بر روح پاکشان،،،لعنت بر دشمنان ایران و ایرانی

  • کاربر ناشناس
    0

    ایول آفرین واقعا ازبزرگان خودمان بگوییم وبدانیم به فرزندانمان فقط ازقهرمانان وپادشاهان ورشیدهای کشورمان ایران بایدگفت ازاعراب شکمباره وزن حریص هیچ نگویید .که چیزی جز زنبارگی نبوده ونیستند.حتی بزرگانشان که ماسنگشون به سینه میزنیم

  • مازنی
    0

    تاریخ اگر از شرافت و عزت مردم میهن برای حفظ سرحدات در برابر بیگانگان مهاجم به نیکی و افتخار و رشادت به صداقت یاد کند عشق به خاک رستم ها سازد.خاک وطن که رفت چه خاکی بسر کنیم.نامت زیبا چون مردمانی همچون یعقوب لیت صفار .

  • همسایه
    0

    تفرقه بیفکن و حکومت کن!!! ب اروپای بعداز جنگ جهانی دوم نگاه کنین! چطور برای صلح پایدار در اروپا تلاش میکننو اتحادیه فرهنگی اقتصادی نظامی و... تشکیل داده‌اند. یعنی مل کشورهای خاورمیانه هیچ اشتراکاتی نداریم. تاکی باید فقط بخاطر تفاوت مذهب توسرهم بزنیم؟!!! و دیگران استفاده ببرن. این کوتاهی از حکومتها و نفاق از افراطیون متعصب خودفروخته نشات میگیرد وگرنه چرا چندهمسایه چرا باید انقد بیخود ازهم بد بگویند. مگر ما انسانیت نداریم! اروپاییها تحجر و وحشیگیری های خود را کنار زده اند و بجای تقابل باهم ب اتحاد روی آورده اند چرا ما نتوانیم؟ کس سود میبرد؟ کی زیان میبرد و دستش از منابع غنی و منطقه استراتژیک و جنگ افرزوزی و فروش سلاح کوتاه میشود. سطحی نگر نباشید! الان پشت هر قضیه ای هزار دیدگاه وجود دارد. ب امید جهان تماما صلحدو آشتی و انسانیت و همدلی

    نظرات شما -
    • به همسایه
      0

      احسنت به فهم و شعورت..ایولا..لااقل مثل این مورچه مغز فندقی نیستی که فحش تنها دستاوردشه..خخخخ

  • شیخ
    0

    دمش گرم دلاوربنامی بوده همه عربهارابه درک واصل کرد وریشه خلفای عباسی راازبن کن درودبردلاورمردان ایرانی لعنت برهمه ملخ خوران

  • چه ضایع خخخخ
    0

    خبر فوری یه خبر بیخود میزاره یک عده هم برای تفرقه افکنی میان به اسم عرب کامنت میزارن و به ایرانیها توهین میکنن و خودشون هم جواب خودشون را با توهین به اعراب میدن ..خخخ . اصلا معلوم نیست برای تفرقه افکنیه ؛))))

    نظرات شما -
    • رضا سان
      0

      این شیطنت سایت خبر فوری والبته بی جنبگی بعضی از رفقا

  • عرب هستم؛ ایران نمیپرستم
    0

    زارررررررررتتتتتت.زاررررررررررتتتتتت.زاررررررررتتتت؛اخرش هم تو حمام که نفستو گرفتند ای مرادویچ نجاست.خخخخ

    نظرات شما -
    • کمبوجیه
      0

      اگر ایرانی نیستی در اینجا چه غلطی می کنی؟

    • رضا سان
      0

      به خاکی که از آن هستی وبه مردمی که کنارت هستند احترام بگذار،والبته من فارس به تو عرب هموطنم افتخار میکنم( مقاومت در سوسنگرد)

    • اریا
      0

      تو عرب هم نیستی یک انسان بی تربیت هستی کاش خدا بهت یک جو عقل می داد با آبروی عربها بازی نکن

    • به رضا سان
      0

      داداش من دوستام همه فارسند و تا حالا هم ندیدم فحش بدن اینا نمیدونم چه فرقه ایی هستند که فحش میدن من جواب اونها را دادم و الا فرق بین عرب و عجم نیست مگه در انسانیت و شعور اینا بیشعورند و جوابشون دادم ..من دشمن اینا هستم،نه دشمن همه و تو رو هم دوست دارم .

    • به اریا
      0

      باشه من بی تربیتم اصلا هر چی تو بگی،ایا اینا تربیت دارند که هی توهین به ما میکنند تو اونا را ندیدی منو دیدی فقط

  • کاوه
    0

    سلام درجواب افغان وعرب. اینجاایران بیشه شیران،، ماکه باعجم وهموطن منافق خود در مرصاد آن کردیم اگر سرتان به تنتان زیادیست بیایید

    نظرات شما -
    • به کاوه
      0

      زاررررررررت ..زاررررررت..زاررررررررت..زاررررررررت

  • بیی
    0

    زرتشتیان کجا اسم عربی داشتند افشار پسر شیرده

  • رحمتی
    0

    خدایا‌یک‌مرد‌آویج‌دیگر‌بفرست‌در‌حمله‌اخیر‌اعراب‌به‌ایران‌همه‌معادن‌خالی‌شد

  • مورچه
    0

    بنازم ب شاه ایران زمین واسب سفیدوتیغ شمشیربلند . که عربهای وحشی راکرده ای همچون خدنگ

    نظرات شما -
    • به مورچه
      0

      زارررررررررررت.زاررررررررت.زارررررررت

    • مورچه
      0

      بنازم ب شاهنشه ایران زمین ب اسب سفیدوب تیغ بلند .ب یزدان پاک وبنام وطن عربهای وحشی راکرده همچون خدنگ

    • به مورچه
      0

      و باز هم زاررررت زاررررت زارررت

  • ناشناس
    0

    خیلی از کامنتا که با اسم عرب و.... میزارن. کار آلبانی نشینا و امثال اون پیر و پاتالاس. هدف شومی دارن هوشیار باشید.

  • محسن
    0

    فقط تو مجازی به عرب فحش میدید خداشاهده روبرو که بشید باهاش تنتون میلرزه.مجازی شیرید فقط شیر پاستوریزه

    نظرات شما -
    • رضا سان
      0

      ما یک ملتیم( فرق است بین مردم وملت) بنده از توهین به اعراب کرد لر ....متنفرم اما در امارات بحرین عراق در مقابِلشان شیر بودم مسائل باهم قاطی نکنیم با احترام

    • به رضا سان
      0

      مگه عراق و امارات و بحرین چکارت کردند که میخای شیر بشی روبروشون؟اونا که دارن تو کشور خودشون زندگی میکنند این تویی که بهشون توهین میکنی و الا چکارت کردند؟

    • به محسن
      0

      آزموده را آزمودن خطاست. یک مثالش جنگ ایران و عراق

    • به محسن
      0

      جنگ ایران عراق که شما نمیجنگیدید جنگ ایران عراق عشایر عرب خوزستان میجنگیدند و دوم بچه کوچیکها را وارد جنگ کردید مثل بهنام محمدی و فهمیده و الا مردهاتون به جنگ نمیومدنند

    • مارال
      0

      اون موقع صدام وقتی دید اوضاع کشور ما بهم ریخته است، میخواست از آب گل آلود ماهی بگیره. اون موقع همه رفتن جنگ، چه کوچیک، چه بزرگ. بچه ها شناسنامه هاشون رو تغییر دادن که بتونن برن بجنگن و از کشورشون دفاع کنن. از همه جای ایران رفتن جنگ. همه جای ایران. توی شهرهای شرقی هم هر کوچه به اسم یک شهید هست که قبلا توی اون کوچه زندگی میکرده و حالا شهید شده.

  • کاربر ناشناس
    0

    چه بلا هایی که اعراب در طول تاریخ بر سر ایرانیان آوردند. اتفاقا سیاست مداران ما خیلی باهوشند و دمشون گرم واگر دقت کنید با وضعیتی که در کشورهای عربی ایجاد کردن این اعراب دارن خودشون خودشون رو از بین میبرن و این هوشمندانه و زیرکانه و بهترین سیاست برای انتقام ایران از اعراب ملخ خور (به استثنای اعراب عزیز ایرانی ) است.

    نظرات شما -
    • فرشته مهربان
      0

      ناشناس انطوری که کامنت میذاری احمق نیستی خیلی هم می دونی مزدوربراکدام طرف هاکارمی کنی

    • به کاربر ناشناس
      0

      اتفاقا عربای خارجی دارن حال میکنند و ایرانیا ضغیف و گشنه و بدبخت شدند،وضع اقتصادی و تورم و بیکاری را ببین همه بدبخت.پول ایران داره تو جیب فلسطین و یمن و عراق و سوریه میره .خخخخ..چی میگی برا خودت

    • به فرشته مهربان
      0

      اینا که دارند با این کامنتها به هم فحش میدن همه مزدورند و جیره خوار انگلیسند,,اینها میخان ملت ها و زبانها را به جون هم بندازند هدفشون فقط و فقط تخریبه تخریب

  • رضا سان
    0

    شیطنت خبر فوری.داری خارج میزنی.از اطمینانی که به این سایت داریم سواستفاده نکنید. ملت هوشیارند از الان بگو تا بگویند برایت

  • به مورچه
    0

    مورچه اگه مردی آدرس بده .

    نظرات شما -
    • مورچه
      0

      تهران خ مولوی ایستگاه سعادت جنب مسجداماحسین

    • رضا سان
      0

      قابل توجه خبر فوری تحویل بگیر. نه نمیشه ما به اون سطح درک کردن واحترام به ادیان و نژاد و....دیگران نرسیدیم. ما یک ملت هستیم با لفظ مردم بودن فرق میکنه.

    • مورچه
      0

      حالااگرتومردی اسم کاربتوبگو

    • ناشناس
      0

      مورچه جان، چطوری علی آقا رو نشناختی؟ خیلی واضحه که.

  • م
    0

    اوایل میگفتن عرب در بیابان ملخ میخورد سگ اصفهان آب یخ میخورد. ولی الان چی.........

    نظرات شما -
    • ب م
      0

      توبه گرگ مرگ عرب های خارجی تاابدملخ خورند

  • دلسوز
    0

    کاربر محترم همسایه جواب همه را یکجا دادی مرحبا ایرانی هموطن

  • به مورچه
    0

    یه ادرس دادی خب اسمت چیه چند سالته،شماره تلفنت را بده بهت زنگ بزنم تا بگم کی میام سراغت پلاک خونه ات را بده ..اگه راست میگی

  • کریمی
    0

    این عقدیی که تاریخ در دل ایرانیان در دوره حمله عربها به ایرانیان گذاشته و در از هر گاهی هم در عربستان عکسهای دور دور حمله به ایران و کنیز گرفتن منتشر می کنند مثل آتش زیر خاکستر است روزی خواهد آمد که جبران خسارت و جسارت عربهای برون مرزی ما را خواهند داد و زمین می چرخد و زمان میرسد در کی و کجا فقط دوباره تاریخ قصاوت خواهد کرد در نبود من تو

    نظرات شما -
    • به کریمی
      0

      1400سال کاری نکردی بعدها میخای انجام بدی؟میخای با چند کشور عربی بجنگی؟؟کل دنیا که عربند رفیق جوجه من تازه آمریکا هم با عرباست مردی بیا بجنگ حقتو بگیر.اون زمان که امپراطوری بودی کاری از پیش نبردی حالا بعدا میخای بجنگی؟؟زاررررت

  • مورچه
    0

    بعدازاین بانام نامی مرداویج کامنت میذارم که همیشه در یادهابماند یعقوب لیس ناصرهم خوبه

    نظرات شما -
    • به مورچه
      0

      زاررررررررررررررررررررررررررتتتتتتتتت.خخخخ

  • ایرونی
    0

    نازنفسش

  • احترام
    0

    احترام بگذارید و انسانیت را فراموش نکنید با همه هستم،تاریخ به تاریخ پیوسته..مهم الانه ..احترام احترام احترام..یاحق

  • ایران سربلند
    0

    واقعا ما کی می خواهیم از این تعصب بی جا دست برداریم الان دیگه ترک عرب فارس کرد لر معنی نداره کشورهای دیگه در فکر فتح فضا غیره پیشرفت هستن ما هنوز گیر این خرافاتیم همه ایرانی هستیم یه کشور یه ملت ببین چی به خورد ما می دن

  • به مورچه
    0

    مرد کسیه که اطلاعات کامل بده من تهران نیستم ولی،خدام شاهده میام همون جا تو آدرسی که دادی رودرو میشم باهات تنهایی هم میام .ولی اطلاعات کامل بده ترسو

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مورچه دنیادیده تر از این حرفاست که بخواد با تو رودررو بشه

    • به تو ادمین سایت
      0

      ادمین سایت به تو مربوط،نیست تو خودت اگه مردی قرار بگذار سرت لاگ خودت باشه فکر نکن احمقم و نمی دونم آدمین هستی تو ادمی نامردی و مزدوری خود تو اگه مرد بودی از این مورچه دفاع نمیکردی

  • زینال
    0

    نتیجه گیری میکنیم این ایران با اون ایران ۱۴۰۰سال قبل فرقی نکرده پس و ایران مسلمان نبوده و نشده چون حمله اسلام به ایران اون زمان را میگن حمله عربهای ملخ خور نه حمله اسلام.الان سوال اینجاست تاریخ را بگداریم کنار هر چی بوده،دین فعلی ایرانیان الان چیه؟هنوز زردتتشتی هستند با مسلمانند؟اگه مسلمانند که دیگه پیامبر گفته اسلام امت واحده است و عرب و عجم در میان نیست و خاک ایران و عربستان و عراق و افغانستان یکی است و همه برادرند،اگه مسلمان نیستند و به فکر انتقام اعراب مسلمان اون دوره به ایرانند و میخان خون اعراب را بریزند نتیجه میگیریم پس دین ایرانیان هنوز همان زردتشتیه و مسلمان نشدند و اسلام الان هم ظاهریه

    نظرات شما -
    • به زینال
      0

      اسلام واقعی متهاجم نیست وحمله نمی کند.

    • به به زینال
      0

      حرفت را قبول دارم شاید اینایی که حمله کردند به اسم اسلام ،مسلمان واقعی نبودند .اسلام واقعی دین تهاجمی نیست که بخاد به کشوری حمله کنه و غارتش کنه.حالا نظر تو چیست ؟آیا ایران اسلامند یا اسلام نیستند؟آیا قصد دارند به عربستان حمله کنند به تلافی اون ۱۴۰۰سال پیش یا نه ؟

    • به زینال
      0

      جواب سوال اول:خیر ،اگر بودیم وضعمان این نبود اکثرکشور های اسلامی مثل ما هستند زیرا در حال استثمار و عقب گرد می باشند. جواب دوم:خیر ، حیف گلوله ی که خرج اینان شود درجهان امروز فتوحات از مد افتاده جنگ در هر شرایطی موجب ضرر و زیان بسیار می باشد و وجهه ی تمدن ایرانی را زیر سوال می برد. اگر قصد تلافی داشته باشیم راه های بسیاری موجود می باشد که جنگ مطمئنا آخرین راه چاره هست.

  • زینال
    0

    اگه الان ما ادعای مسلمانی داریم خب پیامبر گفته که میزان تقوی الهی است و فرقی بین عرب و عجم و سیاه و سفید نیست مگر در تقوی،اگه هم ایرانیان فکر میکنند حمله ۱۴۰۰سال پیش عربهای مسلمان برای ترویج دین اسلام در ایران ظلم در حق آنان بوده و هنوز هم بر سر آیین زردتتشتی هستند خب حق با انان است بله اعراب مسلمان آن زمان حمله کردند به ایران اون زمان برای ترویج دین اسلام.الان نمیدونم ایران الان آیا اسلام را قبول دارند و مسلمانند و یا زردتشتی هستند و از عربهای مسلمان بیزارند و به فکر حمله به عربستاننند و انتقام .

  • به ادمین سایت
    0

    ادمین سایت سرت لاک خودت باشه و کامنتها را حذف نکن به تو مربوط نیست میخام با مورچه بجنگم مورچه خونش را میرزم..ازش دفاع نکن ای مزدور

  • ایــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرانـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی
    0

    دوستان، ایران متشکل از اقوام کرد ، ترک، عرب، فارس و........است ایران با این اقوام گوناگون ایرانی ، نام ایران به خود گرفته بدون هریک از اینان مطمئنا ایران ناقص می شود . اقوام ایرانی همیشه در مقابل متهاجمان خارجی متحد و همشکل بوده و هستند وخواهند بود.امثال زیادی در این مورد میشه پیدا کرد مانند مقاومت ملت در برابر عثمانی ها ، خلفای عباسی و اموی ، مغول ها وعراقی ها و....... اما اگرچه بعضی از متهاجمان قوم مشابه اسمی با اقواممان داشته اند اما ملت ایرانی با هر قوم و هردینی در برابر متهاجم متخاصم ایستادگی کردند و پوزه اش را به خاک مالاندند همانند مقاومت بی نظیر ایرانیان عرب تبار دربرابر صدام کثیف . در طول تایخ ایران مشاهده نشده که اقوام مختلف ایرانی با یکدیگر جنگ ومبارزه کنند فقط در برابر حکومت مرکزی نالایق سر جنگ بردند مطمئنا دشمنان ایران این آرزو را به گور خواهند که ایرانیان با یکدیگر به جنگ بپردازند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها