عشاق ایرانی روزتان مبارک!/ سپندارمذگان، روز "عشق ایرانی"؛ ۲۹ بهمن یا ۵ اسفند؟

سپندارمذگان که به نام‌هایی همچون اسپندگان یا اسفندگان نیز از آن یاد می‌کنند، جشنی است که ایرانیان باستان آن را برگزار می‌کردند و به بزرگداشت زن و زمین مشهور است.

عشاق ایرانی روزتان مبارک!/ سپندارمذگان، روز "عشق ایرانی"؛ ۲۹ بهمن یا ۵ اسفند؟

جشن سپندارمذگان یا جشن اسپندگان، روز عشق ایرانی است و یکی از جشن‌های ایران باستان است که در روز ۵ اسفند در گاهشمار زرتشتی که برابر با روز ۲۹ بهمن در گاهشمار خورشیدی است، برگزار می‌شود.

اگرچه منابع کهن از جمله ابوریحان این جشن را در روز پنجم اسفند در گاهشمار زرتشتی یاد کرده‌اند، اما با توجه به تغییر ساختار گاهشمار ایرانی در زمان خیام که پس از ابوریحان می‌زیست، و سی و یک روزه شدن شش ماه نخست سال در گاهشماری خورشیدی، برخی منابع تاریخ یاد شده را ۶ روز به عقب آورده‌اند. با این حال همان‌طور که از نام آن پیداست این جشن به روز اسپند یعنی پنجمین روز ماه از ماه اسفند در گاهشمار زرتشتی اشاره دارد.

دکتر محمد نجاری پژوهشگر مطالعات تطبیقی زنان در هنر و ادبیات، نیز در سخنرانی خود با عنوان سوگ و سورنامه، با استناد به ابوریحان بیرونی و گُردیزی، تاریخ پنج اسفند را در گاهشمار زرتشتی درست می‌داند و می‌گوید: «بنا به گفتهٔ ابوریحان اسپندارمَذ ایزد موکل بر زمین و ایزدِ پشتیبان و نگاهبان زنان شوهر دوست و پارسا و درستکار بوده و به همین مناسبت این روز، جشن زنان، نامگذاری و مردم برای گرامیداشت زنان، به ایشان کادو می‌دادند و بخشش می‌کردند.»

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • احمد
    0

    روز مادر وزن ولنتاین و.... کم میبیننید که یکی دیگه اضافه میکنید عشق قدیمی فرق دارد مثل اون انسانها دیگه نیستن لطفا مخارج رو بیشتر از این نکنید

  • راه سوم
    0

    چو عُشّاق آیند به گِردِ سِپَند // جهان گردد از تلخ کامی به قند

  • شهروند
    0

    لعنت بر عرب که این همه زیبائی را از این ملت کهن گرفت .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      صد لعنت ،بشمار

  • ناشناس
    0

    بنا به دستور خلیفه وقت ویا سرداری (یک شاهزاده ناراضی ایرانی که از اسرار لشکر وساز مهمات اطلاع داشت)که همراه لشکریان عرب در جنگ جسر یا پل در کنار رودفرات اتفاق افتاد درسال سیزدهم هجرت.قبل از حمله خلیفه وقت رفت بالای منبر واعلام کردای مردم خداوند شما رابه زبان رسول خویش گنج خسروان وقیصران وعده داده برخیزید جنگ را با فرس ساز کنید که همه
    جان مال زن وفرزندان انها بر شما حلال است .که در ایران تا مدت مدیدی به دلیل اسیر کردن زن ودختران خانواده ای نبود.(از کتاب دوقرن سکوت)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها