چرا برخی پوست‌ها چرب است؟/6 توصیه به پوست چرب ‌ها

پوست از نظر میزان ترشح چربی، به انواع مختلف چرب، معمولی، خشک و پوست مختلط تقسیم می‏شود. ارث مهم‏ترین عامل داشتن پوست چرب است.

چرا برخی پوست‌ها چرب است؟/6 توصیه به پوست چرب ‌ها

پوست چرب برخلاف پوست خشک نسبتا ضخیم و دارای منافذ فراوان و باز است. غده‌های چربی پوست بسیار فعال‌اند و بیش از حد معمول چربی ترشح می‌کنند و اکثرا به دلیل لایه چربی که روی پوست دیده می‌شود، براق به نظر می‌رسد. عامل دیگر در داشتن پوست چرب، مسایل هورمونی است.

در سنین نوجوانی و جوانی میزان ترشح چربی در نتیجه هورمون‏های جنسی بیشتر می‏شود که معمولا با افزایش سن کاهش می‏یابد ولی گروهی از افراد در سنین بالا هم همچنان پوست چربی دارند. بروز برخی بیماری‏های هورمونی باعث افزایش ترشح چربی پوست می‏شود.

در خانم‏ها قبل از عادت ماهانه، به دلایل هورمونی پوست چرب‏تر می‏شود. عوامل محیطی مانند رطوبت و گرمای شدید نیز ممکن است در تشدید احساس چربی پوست دخیل باشند. برخلاف تصور رایج، ارتباطی بین پوست چرب و چربی خون یا کبدچرب وجود ندارد. معمولا افراد دارای پوست چرب، موهای چربی نیز دارند.

پوست چرب می‏تواند تنها یک پدیده منفرد بدون ایجاد مشکل یا بیماری پوستی باشد. در این موارد رعایت این نکته‌ها کمک‏ کننده خواهد بود:

1- استفاده از شوینده‎ها و صابون‏های مخصوص پوست‏های چرب ضروری است. معمولا افرادی که پوست چربی دارند روزانه باید دفعات بیشتری صورتشان را بشویند بنابراین می‏توان آن را با پاک‏کننده مناسب تمیز کرد. همچنین افراد دارای موهای چرب نیز به شستشوی بیشتر موهای خود نیاز دارند.

شامپوهای مخصوص موهای چرب بهتر چربی مو را پاک می‏کنند اما تاثیر چندانی در ترشح چربی پوست سر ندارند.

2- مساله رطوبت پوست (که مربوط به میزان آب موجود در پوست است) با چربی پوست متفاوت است بنابراین بعضی از افراد به‏ رغم داشتن پوست چرب به علت رطوبت کم، پوستشان پوسته‏ پوسته می‏شود. این افراد نیازمند استفاده از مرطوب‏کننده ‏های بدون چربی هستند.

3-می‏توان برای پاک کردن چربی اضافی از روی پوست صورت زمان‏ خروج از منزل از دستمال‏های مرطوب و پاک‏کننده یکبار مصرف استفاده کرد.

4- در انتخاب کرم و به‏ خصوص لوازم آرایشی باید دقت بیشتری داشت. مصرف محصولات چرب و سنگین علاوه بر تشدید چربی پوست می‏تواند باعث بسته شدن منافذ پوست و بروز جوش و آکنه شود. به طور کلی باید از کرم‏های خشک یا کم‏ چرب استفاده شود. نوع ضدآفتاب نیز باید بدون چربی باشد فرم‏های لوسیون و ژل ضدآفتاب برای پوست‏های چرب مناسب‌اند.

5- باید شب‏ها قبل از خواب پوست را از مواد آرایشی پاک کرد.

6- هر چند نقش تغذیه در ترشح چربی پوست دقیقا روشن نیست اما توصیه کلی این است که غذاهای پرچرب و سرخ کرده کمتر استفاده شود و مصرف انواع میوه‏ و سبزی افزایش یابد.

علاوه بر اینها ممکن است افراد دارای پوست چرب مستعد ابتلا به برخی بیماری‏های پوستی مثلا آکنه یا بروز منافذ باز و جوش‏های سرسیاه باشند که در صورت بروز آکنه در موارد شدید پوست به درمان نیاز دارد ولی منافذ باز پوست را نمی‏توان کاملا از بین برد. استفاده از تونرها و کرم‏های لایه‏ بردار، پیلینگ، میکرودرم و لیزر تا حدودی نمای ظاهری این منافذ را بهبود می‏دهد.

ولی گاهی فرد فقط از چرب بودن برخی نواحی صورت گله‏ مند است. این افراد دارای پوست مختلط ترکیبی از پوست خشک و چرب هستند. در این حالت، قسمت‌های مرکزی صورت (بینی، پیشانی و چانه) چرب و قسمت‌های محیطی (اطراف پیشانی، دور چشم‌ها و گونه‌ها) خشک است.

این مورد برای بیشتر ما صدق می‏‏‌کند چراکه غدد چربی قسمت‌های مرکزی بیشتر فعال‌اند. برای این نوع پوست بهتر است برای قسمت‌های چرب، فرآورده‌های مخصوص پوست چرب و برای قسمت‌های خشک، فرآورده‌های مخصوص آن را استفاده کرد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها