مروری بر مراسم‌ تحلیف ریاست‌جمهوری در سراسر دنیا/ از سوگند خوردن در برابر شنل قرمزی تا هدیه گرفتن سپر و نیزه

اگرچه مراسم تحلیف پست ریاست جمهوری در بیشتر کشورها وجود دارد اما با این حال، برگزاری این مراسم در کشورهای مختلف یکسان و ثابت نیست.

مروری بر مراسم‌ تحلیف ریاست‌جمهوری در سراسر دنیا/ از سوگند خوردن در برابر شنل قرمزی تا هدیه گرفتن سپر و نیزه

به گزارش خبر فوری ، مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور دوازدهم در کشورمان نزدیک است. در این گزارش به برخی از مهمترین شباهت‌ها و تفاوت‌ها میان مراسم‌ مختلف تحلیف در سراسر دنیا اشاره می‌کنیم.

شباهت‌ها

معمولا در همه تحلیف‌ها یک شخصیت دوم بر سوگند منتخب ملت (رییس جمهور یا نخست وزیر) نظارت می‌کند. در مراسم سوگند و تحلیف ریاست جمهوری کتاب مقدس یا کتاب‌های مقدسی وجود دارند که منتخب ملت بر آن سوگند یاد می‌کند. غیر از این، در بیشتر کشورها یک نسخه کوچک از قانون اساسی هم وجود دارد که منتخب مردم باید بر آن سوگند یاد کند.

تفاوت‌ها

با وجود شباهت‌های بسیاری که میان مراسم‌های تحلیف در سراسر دنیا وجود دارد، اما به طور کلی این مراسم در کشورهای مختلف به شکل‌های متفاوتی برگزار می‌شود. در زیر به برخی از مراسم‌های تحلیف در سراسر دنیا اشاره می‌کنیم.

آمریکا

رئیس جمهور منتخب در خارج از محوطه، در مقابل ساختمان کنگره در شهر واشنگتن دی سی، سوگند یاد می‌کند. رییس جمهور در مقابل رئیس دادگستری دیوان عالی قسم یاد می‌کند و درحالی‌که سوگند مخصوصی را تکرار می‌کند، یک دست را بر روی کتاب مقدس (که توسط همسرش نگه داشته می‌شود) قرار داده و دست دیگر را بالا می‌گیرد.

اسپانیا

رئیس جمهور اسپانیا در داخل کاخ سلطنتی مادرید یعنی محل اقامت پادشاه و ملکه سوگند یاد می‌کند. او در حالی که یک دست را روی قانون اساسی می‌گذارد سوگند یاد می‌کند. در مقابل او تندیس مسیح مصلوب و نیز یک کتاب مقدس باز نیز قرار دارد. هنگام ادای سوگند، پادشاه و ملکه اسپانیا و همچنین رئیس جمهور سابق در سمت چپ رئیس جمهور منتخب می‌ایستند.

تایوان

رئیس جمهور تایوان در کاخ ریاست جمهوری در تایپه سوگند یاد می‌کند. رئیس جمهور منتخب سوگند خود را نه در مقابل جمعیت و یا نمایندگان بلکه مقابل پرتره بسیار بزرگ سون - یات - سن فقید (اولین رئیس جمهور چین) ادا می‌کند.

البته در این ادای سوگند، رئیس دادگستری دیوان عالی کشور تایوان نیز حضور دارد.

اندونزی

رئیس جمهور اندونزی در مجلس نمایندگان اندونزی سوگند یاد می‌کند. در حالی که رئیس جمهور منتخب سوگند یاد می کند، یک روحانی مسلمان(مفتی اعظم) یک جلد قرآن را بالای سر او نگه می‌دارد.

تانزانیا

رئیس جمهور تانزانیا مانند بسیاری از کشورهای آفریقایی در خارج از محوطه مجلس، قسم می‌خورد. قاضی اعظم کشور (که معمولا شنل قرمزی به تن می‌کند) بر سوگند خوردن رئيس جمهور نظارت می‌کند.

در مرحله دوم مراسم افتتاحیه به رییس جمهور جدید یک سپر و نیزه ویژه می‌دهند که نشان ریاست جمهوری است و با رنگ‌های ملی تانزانیا تزئین شده است.

یونان

نخست وزیر یونان در کاخ ریاست جمهوری در آتن قسم می‌خورد. این مراسم توسط اسقف اعظم کلیسای ارتدکس یونان و چند روحانی دیگر اداره می شود. نخست وزیر منتخب در حالی که یک دستش را روی کتاب مقدس می‌گذارد، سوگند را تکرار می کند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها