اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

شاید فکر کنید که دنیا بدون حشرات به جای بهتری تبدیل خواهد شد، اما حقیقت این است که ناپدیدشدن آن‌ها مشکلات محیط زیستی و تغذیه‌ای زیادی به بار خواهد آورد.

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟
طبق تحقیقات علمی اخیر، تعداد حشرات با سرعت نگران کننده‌ای رو به کاهش است و ممکن است ۴۰درصد از گونه‌ها در دهه‌های آینده منقرض شوند. شاید فکر کنید که دنیا بدون آن‌ها به جای بهتری تبدیل خواهد شد، اما حقیقت این است که ناپدیدشدن آن‌ها مشکلات محیط زیستی و تغذیه‌ای زیادی به بار خواهد آورد. در این مطلب متوجه اهمیت این حیوانات برای اکوسیستم و تاثیر انقراض آن‌ها خواهید شد.

بدون زنبورها، گل‌ها و موادغذایی از بین می‌روند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

زنبور‌ها مهم‌ترین موجودات زنده روی زمین هستند. آن‌ها علاوه بر اینکه عسل تولید می‌کنند، گرده افشان‌های اصلی دنیای حیوانات و سنگ بنای این فرآیند طبیعی هستند که امکان تولید بذر و میوه را فراهم می‌کند. بدون آن‌ها، تولید محصولات کشاورزی در دنیا تا ۳۰درصد کاهش می‌یابد و ۹۰درصد از گیاهان گلدار از بین می‌روند.

با وجود نقش کلیدی زنبورها در امنیت غذایی بشر و تنوع زیستی، ۳۰درصد از جمعیت این حشرات در دهه اخیر کاهش یافته و در برخی کشور‌ها رو به انقراض هستند. از میان عوامل اصلی که حیات این گونه را تهدید می‌کنند، می‌توان به تغییرات آب و هوایی و استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی اشاره کرد. شاید سریال آینه سیاه (Black Mirror) که در آن زنبور‌های مصنوعی برای تحقق عملکرد زنبور‌های واقعی ساخته شدند، چندان دور از واقعیت نباشد.

سوسری‌ها نقش کلیدی در چرخه نیتروژن دارند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

سوسری‌ها جزء منفورترین حیوانات روی زمین هستند و دلایل زیادی هم برای آن وجود دارد. آن‌ها علاوه بر ظاهرشان، انتقال دهنده باکتری هستند، باعث حساسیت می‌شوند و مدفوع خود را در جا‌هایی که از آن عبور می‌کنند، رها می‌کنند. با این حال، تخمین زده می‌شود که تنها ۲۰ گونه از ۳۵۰۰ گونه‌ای که وجود دارند، انسان را آزار می‌دهند.

دور از شهرها، سوسک‌ها منبع غذایی پستانداران کوچک، پرندگان و خزندگان هستند. علاوه بر این، آن‌ها مواد تجزیه‌پذیر را می‌خورند و مدفوعی که به جا می‌گذارند، پر از نیتروژن است؛ عنصر اساسی برای رشد گیاهان. بنابراین بدون این حشرات، شاهد عدم تعادل در اکوسیستم، هم در دنیای حیوانات و هم گیاهان، خواهیم بود.

مورچه‌ها دانه‌ها را پراکنده و تنوع زیستی را تقویت می‌کنند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

هرچند به سختی می‌توان تصور کرد که مورچه‌ها منقرض شوند، زیرا بین هزار تا ۱۰هزار میلیارد مورچه در همه کشور‌ها به جز قطب جنوب وجود دارد. اما دنیای بدون مورچه‌ها مشکلات زیادی برای انسان‌ها ایجاد می‌کند، چون این حشرات چندین عملکرد زیست محیطی مفید دارند، مثل از بین بردن آفات و هوادهی خاک.

بیش از ۱۴هزار گونه مورچه با خصوصیات بسیار متفاوت وجود دارد، برخی از آن‌ها دانه‌هایی را که از گیاهان روی زمین می‌افتد پراکنده می‌کنند، برخی نقش مهمی در گرده افشانی دارند. همچنین غذای گونه‌های مختلفی مثل مورچه‌خوار و حتی انسان در برخی فرهنگ‌ها هستند. آن‌ها از مواد تجزیه‌پذیر تغذیه می‌کنند، بنابراین به تمیز کردن و استفاده از زباله‌های آلی کمک می‌کنند.

دنیای بدون مگس، دنیای بدون شکلات است

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

مگس‌ها حشرات مزاحمی هستند. آن‌ها ما را یاد کثیفی، انتقال بیماری و صدای وزوز آزاردهنده‌ می‌اندازند. همه این ویژگی‌ها درست هستند، اما آن‌ها تأثیر مثبتی هم دارند که هیچوقت درباره آن صحبت نمی‌شود و حیات انسان‌ روی زمین را ساده‌تر می‌کند.

اگر مگس‌ها منقرض شوند، تجزیه و از بین بردن لاشه حیوانات فقط به باکتری‌ها و قارچ‌ها واگذار می‌شود و این فرآیند مدت بیشتری طول می‌کشد. همچنین آن‌ها برای بازیافت مدفوع ضروری هستند و برخی گونه‌ها هم گرده افشان هستند. مثل مگس «Ceratopogonids» که گرده‌افشان مهم محصولات گرمسیری مثل کاکائو است و وجود شکلات را امکان‌پذیر می‌کند.

سوسک‌ها بازیافت کننده‌های طبیعی هستند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

حدود ۳۷۵هزار گونه سوسک وجود دارد که آن را متنوع‌ترین حشره جهان می‌کند. بسیاری از آن‌ها جزء آفات به حساب می‌آیند و باعث تلفات زیادی در محصولات زراعی می‌شوند. مثلا سوسک پوستخوار، مخرب‌ترین آفت جنگل‌های کاج در مکزیک و آمریکای مرکزی به حساب می‌آید.

اما سایر گونه‌ها تأثیر مثبت دارند. مثلا کفشدوزک شته‌ها را می‌خورد و به کنترل این حشره که به محصولات کشاورزی حمله می‌کند، کمک می‌کند. سوسک‌های گاوی هم نقش بنیادی دارند: آن‌ها بزرگترین بازیافت کننده‌ کود گاوی هستند و با دفن کردن کود، خاک را حاصلخیز می‌کنند. بدون این کار، انباشتگی و بو برای اکوسیستم غیرقابل تحمل خواهد بود.

جیرجیرک‌ها سلامت خاک را نشان می‌دهند و یک ماده مغذی هستند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

جیرجیرک‌ها و صدای زیبایشان در معرض خطر هستند: گزارشی که در آن بیش از ۱۵۰ متخصص بین المللی شرکت کرده بودند، هشدار می‌دهد که ۲۵.۷درصد از ۱۰۸۲ گونه موجود، در اروپا در معرض انقراض هستند. کشاورزی در مکان‌هایی که زیستگاه اصلی آن هاست و استفاده از آفت کش‌ها عوامل اصلی این تهدید هستند.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا این حشرات نباید از بین بروند: آن‌ها منبع غذایی پرندگان، خزندگان و حتی انسان‌ها هستند. «Chapuline» یک غذای مکزیکی است که پروتئین زیاد و چربی کمی دارد. از سوی دیگر، این گونه‌ها نشان دهنده سلامت و تنوع زیستی اراضی هستند.

عنکبوت‌ها شکارچی آفت‌های گیاهی هستند

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

مرد عنکبوتی یکی از محبوب‌ترین ابَرقهرمان‌ها است، اما افراد کمی می‌خواهند یک عنکبوت واقعی در خانه‌شان داشته باشند و از تار آن‌ها فقط در دکوراسیون هالوین استقبال می‌شود. عنکبوتیان حشره نیستند، اما در این لیست قرار دارند، چون برای انسان‌ها زیادی عزیز نیستند، اما نقش مهمی در اطراف ما دارند.

بیشتر گونه‌هایی که با انسان زندگی می‌کنند خطرناک یا مهاجم نیستند. آن‌ها در زیستگاه‌هایی زندگی می‌کنند در آن حیات جریان دارد و به عنوان شکارچی حشرات و سایر عنکبوت‌ها برای اکوسیستم مهم هستند. اگر عنکبوت‌ها از بین بروند، مگس‌ها و پشه‌ها که در برخی موارد ناقل بیماری هستند، فوراً به یک بلای بزرگ تبدیل می‌شوند.

منبع: brightside

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها