داستان باستانی نخستین پزشک زن در مصر باستان جعلی است!

بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و به ویژه علاقه‌مندان به تاریخ مصر باستان با نام

داستان باستانی نخستین پزشک زن در مصر باستان جعلی است!

تا کنون می دانستیم که مریت پته نخستین زنی در تاریخ است که در زمینه پزشکی فعالیت داشته و احتمال دارد که او نخستین زن در تاریخ باشد که به جایگاه سرپرستی پزشکان رسیده است. حتی یک دهانه آتشفشانی‌ در ناهید از سوی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی به افتخار او نام‌گذاری شده‌است.

با همه این ها به نظر می رسد این شخصیت که تقریبا 5 هزار سال پیش زندگی می کرده یک شخصیت تحریف شده است. تحقیقات جدید تاریخی، افسانه مریت پته را از ریشه های آن ردیابی و کشف کرده اند که بسیاری از جزئیات زندگی این شخص از اولین باری که در سال 1938 کشف شده با یکدیگر مخلوط شده اند.

در حقیقت، طبق گفته مورخ پزشکی؛ جکوب کویسینسکی از دانشگاه کلرادو تمام افسانه این پزشک مصری باستان تقریباً کاملاً اشتباه است. وی گفت: " مریت پته همه جا بود. در پست های آنلاین درباره زنان ، در بازی های رایانه ای، در کتب تاریخ پرطرفدار، حتی در فضا و با این وجود، با وجود این همه ذکر، هیچ مدرکی مبنی بر واقعیت وجودی او وجود نداشت. خیلی زود مشخص شد که هیچ پزشک زن مصری باستان به نام مریت پته وجود نداشته است."

افسانه مریت پته اوایل قرن بیستم توسط فمینیست و پزشک کانادایی کیت کیت کمپبل هارد-مید آغاز شد. در سال 1938، او كتابی با عنوان تاريخچه زنان در پزشکی منتشر كرد. در این کتاب، در صفحه 16، کمپبل هارد مید به این زن افسانه ای اشاره کرد. این در حالی است که اساسا تا کنون هیچ اشاره ای به وی در تاریخ مصر باستان نشده است. درواقع اگرچه نام مریت پته به عنوان یکی از اشراف مصر باستان حقیقت دارد، اما نام وی هرگز به عنوان یک پزشک یا شفادهنده افسانه ای ثبت نشده است.

این بدان معنا نیست که در مصر باستان هیچ پزشک زنی ثبت نشده است. اما ماجرای این نخستین پزشک زن با تاریخ جور در نمی آید. درواقع بر اساس روایات حقیقی، نخستین پزشک زن دربار مصر "پسشت" بود و نام او روی سنگ مزار آختتپ" ذکر شده که بر اساس این روایت در زمان سلسله پنجم در حدود 2400 سال قبل از میلاد زندگی می کرد.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها