تهران ۱ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۵۷۸ نفر جمعیت دارد/ در این شهر، ۲۱ پالان‌دوز و ۴۳ نعل‌بند مشغول خدمت‌اند

تهران ما ۱ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۵۷۸ نفر جمعیت دارد که ۳۳۱ هزار و ۴۴۷ خانواده را تشکیل می‌دهند. این سیصد و سی‌هزار و خرده‌ای خانواده در ۱۸۶ هزار ۶۸۶ خانه سکونت دارند.

تهران ۱ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۵۷۸ نفر جمعیت دارد/ در این شهر، ۲۱ پالان‌دوز و ۴۳ نعل‌بند مشغول خدمت‌اند

در پاییز ۱۳۴۰ اداره آمار عمومی وزارت کشور نشریه‌ای درباره وضع اجتماعی شهر تهران منتشر کرد که آمار جالبی از تهران آن روز را در اختیار خوانندگان می‌گذاشت.

خبرنگار مجله خواندنی‌ها در شماره ۲۱ این مجله، مورخ ۱۱ آذر ۱۳۴۰، برخی از این آمار را بازنشر کرد که در پی می‌خوانید:

تهران ما ۱ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۵۷۸ نفر جمعیت دارد که ۳۳۱ هزار و ۴۴۷ خانواده را تشکیل می‌دهند. این سیصد و سی‌هزار و خرده‌ای خانواده در ۱۸۶ هزار ۶۸۶ خانه سکونت دارند.

در تهران ۲۱ هزار و ۹۳۵ واحد مسکونی خالی وجود دارد که صاحبان آن به طمع اجاره بیش‌تر و یا علل دیگر از اجاره دادن آن‌ها خودداری کرده‌اند. علاوه بر این خانه‌های خالی، ۲۴۰ آپارتمان و ۳ هزار ۹۷۷ خانه ناتمام وجود دارد که اگر موجبات اتمام آن‌ها فراهم شود بیش از پیش موجب رفع مشکل مسکن خواهد گردید.

۶ هزار و ۳۵۱ قطعه زمین محصور و در حدود پنجاه هزار قطعه زمین ده متری موجود است...

۷ هزار و ۱۵۳ گاراژ شخصی [پارکینگ]وجود دارد، یعنی دارندگان اتومبیل گاراژ هم سر منزل خود دارند و مجبور نیستند شب‌ها ماشین خود را در خیابان و یا در گاراژ‌های عمومی پارک کنند و صبح‌های زمستان دچار اشکال شوند.

آمار کسبه و اصناف تهران

در تهران ۲۰ هزار و ۸۰۴ دکان خالی و نوساز وجود دارد که عده‌ای از آن‌ها به سبب عدم مرغوبیت مکان و بیش‌تر به علت دندان‌گردی مالکین بدو مستاجر مانده است.

۱۰۷ آموزشگاه رانندگی وجود دارد که کار و بار همه آن‌ها نیز سکه است و مشتری فراوان دارند و راننده تربیت می‌کنند! و یا به مردم رانندگی می‌آموزند.

۵۸ کارخانه اطاق اتومبیل‌سازی در تهران هست که کار عده‌ای از آن‌ها واقعا با خارج رقابت می‌کند.

تعداد قهوه‌خانه‌های تهران ۱۷۶۰ باب است.

۸۱۵ کافه رستوران و مشروب‌فروشی وجود دارد که کار و بار همه آن‌ها نیز عالی و رضایت‌بخش است.

۲۵۰ کتاب‌فروشی و لوازم‌التحریر فروشی وجود دارد که اغلب آن‌ها خرازی فروشی را نیز به کتاب‌فروشی و لوازم‌التحریرفروشی اضافه کرده‌اند معذالک داد همه آن‌ها از بیکاری و کسادی بلند است و مرتبا تغییر حرفه می‌دهند.

در تهران ۱۱۱ طویله وجود دارد و ۲۱ پالان‌دوز و ۴۳ نعل‌بند مشغول خدمت می‌باشند.

۱۴۶ بانک (بانک و شعب) وجود دارد.

در تهران کفاشی از کار‌های درجه اول به شمار می‌رود و بیش از سه هزار مغازه کفاشی در این شهر وجود دارد که با وجود اظهار بیکاری و کسادی برخی از آن‌ها ساختمان‌های مجلل و چندطبقه‌ای که مرتباً برای شعبات خود در نقاط مختلف شهر می‌سازند معرف درآمد و کار آن‌هاست.

مشکل مسکن در تهران برای یک طبقه لذت‌بخش و پرنفع است و آن ۲۲۱۷ بنگاه معاملات ملکی است که پیه آن‌ها به تن اغلب خوانندگان ارجمند مالیده شده؟!

یکی دیگر از مظاهر ثروت و تمدن و آسایش سکنه تهران وجود ۱۰۸ مغازه گل‌فروشی و بهای سرسام‌آور یک دسته گل معمولی است!

در تهران ۳۴۳ شرکت ساختمانی وجود دارد که حرفه آن‌ها پُردرآمدترین حرفه‌های ایران است.

۴۴۹ شرکت نیز به امور بازرگانی مشغول هستند و اگر در نظر بگیریم که تا سی سال قبل در تمام ایران ده شرکت هم وجود نداشت به اهمیت خدمت مرحوم داور که مشوق و مسبب تاسیس شرکت‌های خصوصی و دولتی در تهران است پی خواهیم برد.

تهران در زمره بزرگ‌ترین مراکز اسلامی جهان است و ۴۲۸ مسجد بزرگ و کوچک دارد.

۲۴۲ دبیرستان، ۸۳۹ دبستان، ۳ دانشگاه و ۶۶ بیمارستان و ۳۲ موسسه خیریه وجود دارد.

در شهر ما از صدقه سر شهرداری ۵۴ مستراح عمومی وجود دارد...

در تهران ۸ مغازه چینی بندزنی و ۲۸ دکان لبوفروشی دایر است.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها