امروز در تاریخ؛ امام خمینی: شرط برقراري رابطه با آمريكا اين است كه آمريكا آدم بشود

خلاصه مهمترین اتفاقات امروز ۶ آبان را در این مطلب بخوانید.

امروز در تاریخ؛ امام خمینی: شرط برقراري رابطه با آمريكا اين است كه آمريكا آدم بشود

1366: دبیر شوراي عالي دفاع و سرپرست كميسيون اسراي عراقي اعلام كرد ده هزار اسير عراقي مستقر در اردوگاههاي نگاهداري از اسرا در نقاط مختلف كشور خواستار پناهندگي سياسي از جمهوري اسلامي ايران شده اند.

1363: محمدجعفر محلاتي مديركل امور بين‌الملل وزارت امور خارجه در مصاحبه اي اظهار داشت: ما در عراق هزاران اسير ثبت نام نشده و مفقودالاثر داريم و صليب سرخ عليرغم تذكرات ما تاكنون اقدامي در جهت رسيدگي به اين مهم انجام نداده است.

1363: امام خميني در جمع مسئولان وزارت خارجه تأكيد كردند «شرط برقراري رابطه با آمريكا اين است كه آمريكا آدم بشود.»

1358: لينگن كاردار آمريكا در تهران در سندي محرمانه اعلام كرد سفارت آمريكا در نظر دارد علاوه بر استفاده از عناصر سرسپرده خود در ارتش و تشكيلات كشوري، از عناصر ساواك كه آزاد شده اند نيز در شبكه هاي خبرگيري و جاسوسي و عمليات تخريب استفاده كند.

1358: طرح ترور آیت الله دکتر بهشتی به همراه مقادیر زیادی اسلحه؛ مهمات، آزمایشگاه ساخت مواد منفجره و اسنادی از یک مخفیگاه متعلق به گروه تروریستی «فرقان» در تهران کشف شد.

1357: تظاهرت سراسري عليه رژيم شاه در اكثر شهرهاي ايران جريان دارد. امام خميني نيز در اين روز از ارتش خواستند تا به ملت بپيوندد.

1357: براساس گزارش ساواك ژنرال هوفي ـ‌ رئيس سرويس اطلاعاتي رژيم صهيونيستي ـ در سفر به تهران «روابط عميق ميان ايران و اسرائيل» را مورد ستايش قرار داد.

1357 : امروز ساختمان حزب رستاخيز زنجان توسط مردم معترض به آتش كشيده شد. اين سومين بار بود كه اين ساختمان توسط مردم طعمه حريق مي گرديد.

1357: دانشگاه تهران و اغلب مدارس پايتخت تعطيل شدند و خيابانهاي اطراف دانشگاه تهران زير كنترل شديد نفربرها و زره پوشها قرار گرفت.

1357: در نخستين روز از «هفته همبستگي ملي» اساتيد دانشگاه ملي (شهيد بهشتي) در اين دانشگاه دست به تحصن زدند. دانشگاههاي صنعتي آريامهر (شريف) و اميركبير نيز شاهد تظاهرات دانشجويان بود. دو هزار تن از استادان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه تهران نيز از امروز دست به اعتصاب زدند.

1357: امام خميني در مصاحبه با كانال يك تلويزيون فرانسه تأكيد كرد «انگليسيها و آمريكاييها 50 سال پيش دولت فعلي را به مردم ما تحميل كردند و در اين مدت تحت اختناق و فشار بوديم. نه فرهنگ مستقل داريم، نه ارتش مستقل داريم، نه اقتصاد صحيح و سالم داريم و نه جهات سياسي ما صحيح و سالم است.

1336: عمليات اكتشاف منابع نفتي در بلوچستان توسط شش نفر از زمين شناسان آمريكايي آغاز شد.

1320: تصفيه گسترده‌اي در ارتش صورت گرفت و اكثر امراي دوره رضاشاه بازنشسته شدند.

1320: لايحه قانوني براي بازپس گيري املاك غصب شده از طرف شاه سابق به مجلس شوراي ملي داده شد.

1318: وزير مختار آلمان در تهران در گزارشي به برلين با اشاره به فشارهاي مسكو به تهران در قضاياي نفت شمال نوشت: هرگونه اقدام تجاوزكارانه شوروي عليه ايران ممكن است ايران را ناخواسته به آغوش دشمنان ما ـ متفقين ـ براند.

1309 : مقادير معتنابهي از آثار تاريخي ايران و اشياء نفيس عتيقه، جواهرات سلطنتي و ظروف نقره قديمي از تهران به لندن انتقال داده شد تا در نمايشگاهي به معرض تماشا درآيد.

1304 : وزيرمختار انگليس در تهران پيام كتبي وزير خارجه كشورش را تسليم وزير خارجه ايران كرد. در اين پيام كه يك هفته پس از اظهار نگراني رضاخان در مورد واكنش انگليس در برابر عزم وي در بركنار كردن سلسله قاجار انتشار يافت، تصريح شده بود كه «بريتانيا قصد مداخله در امور داخلي ايران را ندارد.»

1303: يكي از نمايندگان مجلس شوراي ملي به نام شريعت زاده ضمن حمله شديد به وثوق الدوله عاقد پيمان 1919 گفت: وي و نصرت الدوله فيروز وزير خارجه و صارم الدوله وزير ماليه براي امضاي اين پيمان يك رشوه 131000 پوندي از انگليس دريافت كرده بودند...*

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سید
    0

    امریکا آدم است برای ملت خودش ،،،آیا ما هم برای ملت خودمان آدم هستیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها