نکات کلیدی در انتخاب ضدآفتاب مناسب

محافظت از پوست در برابر گرمای تابستان راه های مختلفی دارد که استفاده از کرم ضدآفتاب یکی از این موارد است. برای آشنایی با موارد مهم در انتخاب کرم ضدآفتاب مطلب زیر را بخوانید.

نکات کلیدی در انتخاب ضدآفتاب مناسب

اشعه های مضر در آفتاب کدامند؟

10 درصد انرژی خورشیدی بصورت اشعه ماورابنفش به زمین می رسد که قسمت آسیب رسان به پوست می باشد. اشعه ماورابنفش یا UV از دو طیف UVA و UVB تشکیل شده است. بهترین کرم ضدآفتاب، کرمی است که از پوست شما در برابر هردو طیف UVA و UVB محافظت کند که این مورد مستلزم وجود موادی اصلی در ترکیبات ضدآفتاب است که در ادامه به آن می پردازیم.

اشعه UVB بخشی از اشعه فرابنفش است که در پوست شما ایجاد آفتاب سوختگی می کند، اما اشعه UVA باعث تخریب پوست و ایجاد چین وچروک در پوست بوده است و باید در انتخاب ضدآفتاب پوشانندگی در برابر این اشعه مضر نیز در نظر گرفته شود. به ضدآفتاب هایی که هر دو طیف اشعه ماورابنفش را پوشش دهد، وسیع الطیف گفته می شود.

SPF چیست؟

حتما در هنگام خرید کرم ضدآفتاب با اصلاح SPF برخورد داشته اید. اما به واقع این اصطلاح نشان دهنده چیست.

SPF به معنی عامل محافظت‌کننده در برابر آفتاب مخفف کلمه Sun Protection factor است. ضدآفتاب‌ها بر حسب میزان SPFشان تقسیم‌بندی می‌شوند. از SPF، ۲ داریم تا ۶۰ SPF و بالاتر. ولی وقتی می‌گوییم SPF یک ضدآفتابی ۱۵ است یعنی‌ چه؟

اگر فردی که ضدآفتاب‌ نزده در برابر آفتاب قرار گیرد، تقریبا بعداز ۲۰ دقیقه دچار آفتاب سوختگی در ناحیه‌ای می‌شود که آفتاب به آن تابیده. حال اگر همین فرد ضدآفتابی با ۱۵ SPF بزند، ۱۵*۲۰دقیقه طول خواهد کشید، تا دچار همان میزان آفتاب سوختگی شود. به عبارت دیگر ضدآفتابی با ۱۵ SPF، مانع رسیدن ۹۲ درصد از اشعه‌های مضر به پوست می‌شود.

ترکیبات ضدآفتاب وسیع الطیف

شما یک ضد آفتاب وسیع الطیف یا با محافظت چندگانه هم در برابر UVB و هم در برابر UVA می خواهید. محتویات چنین ضدآفتاب وسیع الطیفی معمولا شامل بنزوفنون ها ( اکسی بنزن ) ، سینامات ها ( اکتیل متیل سینامات و سینوکسات ) ، سولیسوبنزن ، سالیسیلات ، تیتانیوم دی اکساید ، زینک اکساید ، آووبنزن (پارسول 1789 ) و اکامسول (مکسوریل اِس ایکس ) است .

انتخاب ضدآفتاب برای پوست های حساس

افرادی که پوست حساس دارند یا بیماری هایی نظیر روزاسه دارند نیز از استفاده کردن از ضدآفتاب های کودکان یا مشابه کودکان منفعت بیشتری می برند. این افراد نیز مشابه کودکان باید از خریدن ضدآفتاب هایی حاوی PABA یا PARA AMINO BENZOIC ACID و نیز بنزوفنون ها نظیر دی اکسی بنزن ، اکسی بنزن و سولیسو بنزن خودداری کنند .همچنین این افراد نباید از ضدآفتاب های حاوی الکل ، عطر و نگه دارنده ها استفاده نمایند .

منبع: خبر فوری

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها