ماجرای عقیم‌سازی گسترده زنان بومی آمریکا طی دهه 1970 چه بود؟

اگر عقیم‌سازی زنان یا مردان خود خواسته باشد در برخی کشورها قانونی و در برخی کشورها نیز غیرقانونی است. با این وجود عقیم‌سازی بدون اطلاع یک زن یا مرد از عجیب‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند رخ دهد.

ماجرای عقیم‌سازی گسترده زنان بومی آمریکا طی دهه 1970 چه بود؟

در دهه 1970، کلیشه‌ها و تعصبات نژادی علیه مردم بومی آمریکا به طور چشمگیری افزایش یافت. رسانه‌ها با نشان دادن زنان بومی آمریکایی به عنوان زنانی نااهل و فاسد سعی کردند به این نگرش منفی دامن زده و این شرایط را تشدید کنند در نتیجه جامعه به شدت علیه زنان تحریک شده بود.

این تصویر منفی در نهایت باعث شد مردم تصور کنند این زنان برای مادر شدن و تربیت کودکان مناسب نیستند. سپس دولت شروع به اجرای طرح عقیم‌سازی زنان بومی کرد. زمانی که این فرایند عقیم‌سازی آغاز شد، بسیاری از زنان بومی تصور می‌کردند که این یک روش مناسب برای حفظ سلامتی است و اصلا نمی‌دانستند با این کار در باروری خود دچار مشکل خواهند شد.

پروژه عقیم‌سازی زنان سرخ‌پوست از سال‌های نخست اشغال سرزمین بومیان آمریکا رقم خورد و تا زمان ریاست جمهوری بوش پدر نیز گزارش‌هایی مبنی بر انجام ناخواسته این عمل بر سرخ‌پوستان می‌رسید.

پزشکان و جراحان، هنگامی که زنان سرخ‌پوست برای زایمان به آن‌ها مراجعه می‌کردند پس از به‌دنیا آوردن کودک، عمل عقیم‌سازی را روی آن زن انجام می‌دادند و به این صورت رفته‌رفته تعداد جمعیت سرخ‌پوستان رو به کاهش گذاشت. در این میان از اواسط قرن بیستم پروژه اصلاح نژادی نیز رقم خورد.

تحقیقات مستقل و گزارشات متعدد حاکی از این است که در فاصله سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶، بین ۲۵ تا ۵۰ درصد زنان سرخپوست نازا شدند.

تعداد سقط جنین‌ها نیز در سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸، ۱۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. گاهی این اعمال با تهدید زنان سرخ‌پوست انجام می‌گرفت و به آن‌ها گفته می‌شد در صورت عدم موافقت با انجام این عمل، در آینده خدمات پزشکی به آنان یا فرزندان متولد شده‌شان تعلق نخواهد گرفت و از هیچگونه حق درمان برخوردار نخواهند بود. پزشکانی که طی قراردادهایی مخفیانه با دولت آمریکا در این طرح شرکت داشتند، ملزم به پاسخگویی در بررسی‌ها و تحقیقات فدرال نبودند.

طی مطالعات انجام شده در تنها ۴ منطقه از ۱۲ منطقه تحت پوشش مرکز سلامت سرخ‌پوستان، حداقل ۳۴۰۶ زن سرخپوست عقیم شده و نسل این زنان اکنون از میان رفته است. این اقدام نوعی نسل‌کشی محسوب می‌شود. در نامه‌ای که سال ۱۹۷۹ از رئیس مرکز سلامت سرخ‌پوستان به یکی از اعضای کنگره آمریکا ارسال شده بود، اعلام شد که بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ تعداد ۸۰۲۱ زن سرخپوست بین ۱۵ تا ۴۴ سال عقیم شدند. لئونارد کرو داگ و ریچارد ارداز دو محقق سرخپوست در مقاله‌ای این واقعه را "هولوکاست سرخ‌پوستان" خواندند. در گزارشی آمده است، زنان سرخ‌پوست، بیشترین خشونت تاریخ را در تمام اقشار تجربه کرده‌اند.

به گفته سرخ‌پوستان محلی، در برخی روستاها، تمامی زنانی که در سن باروری بودند عقیم شدند که منجر به از بین رفتن نسل اهالی آن روستا شد.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • حامد عابدی
    0

    اینجا هم تو جنوب شهر که من زندگی میکنم دولت باید افغانیارو بعد 2تا بچه عقیم کنه..چون دارن دیگه یواش یواش مارو مثل فلسطینیها بیرون میکنن و نسلمونو پراکنده و منقرض..لطفا فکر باشید..

    نظرات شما -
    • mokhatab
      0

      ایول. به این میگن وطن دوستی. البته باید برایشان محدودیت ایجاد کنه.. ضمن اینکه نیک جناح از ملکت هست که ایران را چندملیتی کنه بدش نمیاد؛ منظورم جناح عرب تبار و عربگراست. والله راست میگی، رفته بودیم چیتگر. لذت تمام این پارک مال افغونیا بود. ما فقط مونده بودیم که چطور خانما رو از لابلای والبیال و فوتبال بازی کردن اونا - اونم تو فضای سبز- نجات بدیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها