سامانه سیاره‌ای شبیه به منظومه شمسی کشف شد

ناسا ادعا می‌کند موفق به کشف یک سامانه سیاره‌ای مشابه منظومه شمسی شده که نزدیک‌ترین سامانه سیاره‌ای شبیه به منظومه شمسی است و حدود 10.5 سال نوری از زمین فاصله دارد.

سامانه سیاره‌ای شبیه به منظومه شمسی کشف شد

ناسا ادعا می‌کند موفق به کشف یک سامانه سیاره‌ای مشابه منظومه شمسی شده که نزدیک‌ترین سامانه سیاره‌ای شبیه به منظومه شمسی ما است و حدود 10.5 سال نوری از زمین فاصله دارد.

رصدخانه پرواز ناسا که به تازگی مطالعه دقیق این سیستم سیاره‌ای نزدیک به منظومه شمسی را به پایان رسانده، اعلام کرده است که این سامانه در نیم‌کره جنوبی صورت فلکی "جوی روان"( Eridanus) قرار دارد؛ همچنین در اطراف ستاره "اپیلسون"(Epilson) شکل گرفته است.

سامانه سیاره‌ای شبیه به منظومه شمسی کشف شد

اندازه گیری دقیق از حرکت پلاستوفوم نشان می‌دهد، در این منظومه سیاره‌ای هم‌اندازه با مشتری وجود دارد که اتفاقا فاصله آن تا ستاره اپیلسون نیز برابر با فاصله مشتری تا خورشید است.

در این منظومه حجم کمربندهای سیارکی، یخی، گازی و صخره‌ای بسیار بالاست. کشف این سیاره با استفاده از رصدخانه هوایی مادون قرمز ناسا انجام شده که به "سوفیا"(SOFIA) معروف است و در یک هواپیمای بوئینگ 747 قرار دارد.

سامانه سیاره‌ای شبیه به منظومه شمسی کشف شد

با تصاویر جدید سوفیا، کیت سو از دانشگاه آریزونا و تیم تحقیقاتی او، قادر به تمایز بین دو مدل نظری در ویژگی‌هایی نظیر گرد و غبار و گاز در سیستم پلاستوفوم خواهند بود. این مدل‌ها بر اساس داده‌های قبلی‌ است که با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا گرفته شده و به دست آمده است.

این مطالعه در مجله نجوم در تاریخ 25 آوریل 2017 منتشر شده است.

منبع: فارس

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها