نگرانی از وضعیت دژالموت در آینده/کاربری غیرمتعارف یک کاروانسرا

محروم شدن آیندگان از دژالموت، برگزاری اجلاس سازمان جهانی گردشگری، تعطیلی موزه ها در فصل سفر خارجی ها،کاربری عجیب یک کاروانسرا از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

نگرانی از وضعیت دژالموت در آینده/کاربری غیرمتعارف یک کاروانسرا

در گزارشی به معرفی یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری در نزدیکی تهران پرداخت که برای سفر به آن تنها لازم است که سه هزار تومان هزینه کرد. آن هم برای یک مسیر دو ساعته از تهران به گرمسار با قطارهایی که همه ساعت به سمت مشهد می روند. جاذبه های گردشگری گرمسار شامل معادن و گنبدهای نمکی است و می توان با هماهنگی سازمان محیط زیست وارد پارک ملی کویر شد و از تنگه ظلمات که نمونه ای از آن در آمریکاست بازدید کرد. دیدن این دو جاذبه رایگان است و می توان کمی آن طرف تر در شهرستان آرادان به دیدن روستای تاریخی پاده رفت جایی که هنوز بافت سنتی آن پابرجاست و جاذبه های تاریخی زیادی دارد.

پیرو منع به کار گیری بازنشستگان، رئیس سازمان میراث فرهنگی با استعفای سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی موافقت کرد پیش از این قرار بود که مراسم تقدیر از سه نفر از بازنشستگان این سازمان برگزار شود اما به زمان دیگری موکول شد.

هفته دیگر قرار است که اجلاس جهانی گردشگری در شهر همدان برگزار شود. نشست خبری ولی تیموری معاون جدید گردشگری سازمان میراث فرهنگی پیش از صبح روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه در سالن فجر این سازمان برگزار شد. موضوع این نشست خبری درباره چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری بود که قرار است روزهای ۲۱ و ۲۲ آبان ماه در شهر همدان برگزار شود.

در این باره تیموری گفت: توانسته‌ایم میزبانی چهلمین نشست اعضای وابسته را در همدان به عهده بگیریم، دو نوع عضویت در سازمان جهانی گردشگری وجود دارد؛ یک عضویت رسمی و یک عضویت وابسته که معمولا بخش های خصوصی کشورها در این حوزه عضو می شوند.

وی گفت: دو اجلاس جانبی نیز در کنار رویداد اصلی برگزار می شود. سمینار بین المللی بهره گیری گردشگری فرهنگی از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و دیگری نمایشگاه استارت آپ‌های گردشگری است. همچنین سه پنل پیش بینی شده است، در نظر داریم تفاهم نامه‌ای با سازمان جهانی گردشگری به امضا برسانیم. میهمانان این رویداد از دبیرخانه سازمان جهانی گردشگری و دبیرکل آن، اعضای وابسته و رسمی خواهند بود. همچنین سفرای کشورهای مختلف در این برنامه حضور خواهند داشت.

تیموری بیان کرد: در اجلاس هفته آینده حدود ۶۰ میهمان از ۲۶ کشور مانند اندونزی، اسپانیا، افریقای جنوبی، نیجریه، آلمان، آمریکا، فنلاند، پرتغال، پرو، آرژانتین و ... حضور خواهند داشت.

در ادامه این برنامه خبرنگاران درباره تاثیرات برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ روی بخش گردشگری این استان انتقاد کردند و پاسخ معاون گردشگری به این انتقادات این بود که برگزاری رویدادها در درازمدت تاثیر خواهد داشت.

دیدار سفیر برزیل با مدیر موزه ملی ایران

رودریگو دی آزردو سانتوس سفیر جمهوری فدرال برزیل در تهران و ریکاردو پاسیانی دبیر سفارت برزیل این هفته با جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران دیدار کرد.

نوکنده آمادگی موزه ملی ایران را در رابطه با امضای تفاهم نامه با موزه های برزیل در زمینه همکاری های بین موزه ای از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی، تبادل کارشناسان، سخنرانی های تخصصی، برگزاری نمایشگاه های دوجانبه اعلام، و ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد برگزاری نمایشگاهی از میراث ارزشمند برزیل در موزه ملی ایران باشیم.

او گفت: «برگزاری نمایشگاه مشترک متقابل می‌تواند روابط دوستی دو کشور را عمیق تر کرده و همچنین خاطره تلخ آتش سوزی موزه برزیل را در ذهن ها کم رنگ تر و آن را التیام بخشد.»

سفیر برزیل در تهران نیز با اشاره به روابط بسیار خوبی که در زمینه سیاسی و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد به علاقه این کشور به ارتقای روابط فرهنگی اشاره کرد و خواستار برگزاری نمایشگاهی از آثار تاریخی موزه ملی ایران در برزیل شد و گفت: در سفر آتی خود به برزیل ضمن مذاکره با مسئولان فرهنگی کشور و موزه ها در این زمینه، موضوع را پیگیری می کنیم.

برخی از موزه های مهم تهران تعطیل هستند

در گزارشی که این هفته منتشر شد، خبرگزاری مهر به بررسی موزه های ایران و موزه های تهران پرداخت که در زمان پیک سفر به روی گردشگران بسته هستند. در این گزارش آمده است که موزه رضاعباسی که زیرنظر سازمان میراث فرهنگی است از دو سه ماه پیش تا کنون به دلیل تعمیرات تعطیل شده و مشخص نیست چه زمانی باز می شود. موزه صاحبقرانیه در کاخ نیاوران نیز اوضاع خوبی ندارد و همچنان معطل انجام عملیات مرمتی است. کوشک احمدشاهی واقع شده در این کاخ هم تا اوسط ابان ماه تعطیل است. موزه نقاشی پشت شیشه هم که پس از مدتها باز شده بود، اکنون به روی گردشگران بسته است. موزه آبگینه هم برای انجام تعمیرات و عملیات عمرانی از روز شنبه ۵ آبان‌ماه تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است. هر از گاهی نیز ریاست جمهوری مهمانان خود را به کاخ سعدآباد دعوت می کند و بنابراین در تمام طول روز این کاخ تعطیل می شود.

تعطیلی موزه ها به بهانه مرمت و تعمیر درست در زمانی انجام گرفته است که ماه های مهر و آبان به گفته مسئولان گردشگری در کشور، ماه پیک سفر خارجی ها به ایران است. از سوی دیگر تهران یکی از مقاصدی است که بیشتر گردشگران خارجی هنگام ورود به ایران از فرودگاه و جاذبه های پایتخت دیدن می کنند. بنابراین رفتن آنها به موزه های مهم تهران یکی از برنامه هایشان خواهد بود.

آیندگان از داشتن دژالموت محروم می شوند

ساخت جاده، تله کابین، زمین خواری، کوه خواری، گسترش باغ ها، آبیاری غرقابی و ساخت و ساز های غیرمجاز نه تنها مانع ثبت جهانی منظر فرهنگی الموت است بلکه آیندگان را از داشتن چنین شاهکاری محروم می کند.

حمیده چوبک، سرپرست ۱۴ فصل کاوش های باستانشناسی دژالموت، با بیان اینکه ثبت جهانی منظر فرهنگی الموت با مشکلات جدی روبروست گفت: یکی از مهمترین مشکلات بر سر راه ثبت جهانی منظر فرهنگی الموت را دخل و تصرف های انجام شده در عرصه و حریم داست. ضوابط تعیین شده در عرصه و حریم به رغم ابلاغ و پیگیری های قانونی رعایت نمی شود.

او با انتقاد از ساخت و سازها و تغییر کاربری ها افزود: براساس قوانین کسی اجازه ساخت و ساز بر خلاف ضوابط عرصه و حریم را ندارد اما متاسفانه با این تصور که در نهایت جریمه خواهند شد، از قوانین تخلف می کنند و ما شاهد ساخت و سازهایی مغایر با ضوابط عرصه و حریم هستیم.

کاروانسرایی در فارس به ترمینال تاکسیرانی تبدیل شده بود

کاروانسرای زکی­خانی دوره صفویه در مسیر راه تاریخی شیراز به اصفهان در زرقان فارس که به ترمینال تاکسیرانی تبدیل شده بود برای بازگرداندن به حالت اولیه خواناسازی شد.

این خبر را، اکبر عزیزی، سرپرست برنامه خواناسازی پلان کاروانسرای زکی­خانی زرقان اعلام کرد و گفت: محوطه کاروانسرا در دو دهه گذشته تبدیل به ترمینال تاکسیهای برون شهری شهر زرقان شده بود و شهرداری با هدف زیباسازی فضای شهری تصمیم به تغییر کاربری به محوطة کاروانسرا گرفته بود از اینرو با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی فارس و شهرداری زرقان برنامه خواناسازی توسط باستان­شناسان انجام گرفت.

او در ادامه گفت: متاًسفانه حدود ۱۲ سال پیش شهردار وقت زرقان با تخریب بخش شرقی بنای کاروانسرا و آسفالت کردن سطح محوطه حیاط کاروانسرا و قسمتهای تخریب شده تلاش در پاکسازی و زیباسازی شهر داشت به همین دلیل کاوش باستان­شناسی با اولویت قراردادن خواناسازی پلان بنا ضروری بود.

منبع: مهر

1920

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها