مشاور وزیر بهداشت:

ایران ۳۰ سال آینده در بین ۴ کشور پیر جهان خواهد بود

مشاور وزیر بهداشت گفت: ۳۰ سال آینده، ۳۰ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد و ما یکی از ۴ کشور پیر جهان خواهیم بود.

ایران ۳۰ سال آینده در بین ۴ کشور پیر جهان خواهد بود

محمد اسماعیل اکبری مشاور وزیر بهداشت و پدر پزشکی جامعه نگر ایران در نشست خبری انجمن سلامت خانواده با موضوع جمعیت و خانواده، اظهار کرد: موضوع جمعیت یک مساله حاد و بسیار مهم برای بررسی است. در جمهوری اسلامی ایران از ۴۰ سال گذشته ساختار جمعیتی تغییر کرده است. سال ۷۰ و ۷۲ دلایل اجتماعی برای تغییر ساختاری جمعیت داشتیم اما تغییرات منفی شکل گرفت و تلاشی برای رفع آن انجام نشد.

او گفت: حاکمیت، حکومت، تولیت سلامت و ملت در جمعیت نقش دارند، به نهادهای مختلف وظایفی سپرده شد تا در زمینه افزایش جمعیت تلاش کنند، اما نتایج لازم حاصل نشد.

او ادامه داد: باید ۷۰ درصد جمعیت هر جامعه را جمعیت مولد تشکیل دهند چرا که گرداننده اقتصاد محسوب می شوند. اکنون جمعیت سالمند کشور به ۸ .۷ درصد رسیده است اما ۲۰ سال دیگر حدود ۲۱ درصد و ۳۰ سال آینده ۳۰ درصد جمعیت سالمند خواهند بود؛ به طوری که ما جزو ۴ کشور پیر جهان می شویم.

این استاد علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در ایران ازدواج و باروری پایین آمده است یعنی تعداد افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند هرساله کمتر می شود همچنین جامعه ایران به سرعت در حال پیرشدن است.

او گفت: در ۹۷، حدود ۱۲۰ هزار تولد و در سال‌ ۹۸، حدود ۱۷۰ هزار تولد کم شد و تا پایان سال ۹۹ نزدیک به ۳۰۰هزار تولد کم می‌شود.

او افزود: جمعیت مولد در جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر نزدیک ۶۳ درصد است و کشور در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده به سرعت به سمتی پیری پیش خواهد رفت ، از طرفی امکان تامین گروه مولد و مهاجرپذیری را نداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • سوزان
    0

    الانش هم خیلی از جوونا دلاشون پیره

  • رها
    0

    همین الانش جز افسرده ترین ونا امید ترین کشورهای جهانه .

  • معصومه
    0

    وقتی جوان ها نتوانند ازدواج کنند بچه از کجا میخواد بیاد.؟از طرفی تحت تاثیر فرهنگ غرب روابط جنسی خارج ازدواج حتی متاهل ها زیاد شده که ب طلاق منجر میشه .از طرفی هم بچه کم آوردن یه جور با کلاسی شده .کسی هم که تو سن 30 ازدواج میکنه فرصتی نداره بیشتر بچه بیاره .

  • ناشناس
    0

    خدارو شکر 30سال دیگر همه باهم قبر ستان واس ماس راحت میرم نیک پیک مرگ همه باهم ومسولین و همه سرکرده ها یجا می خوابیم .

  • کاربر ناشناس
    0

    اگه اینها باشن دیگه ایرانی باقی نمی مانه مگه لطف خدا شر اینها رابکنه

  • گرگ پیر
    0

    بهترشغل زیادمیشه واسه جوان ها.مگه نگفتیدتوصداوسیمای میلیتون که ماتضمین نکردیم همه راشغل بدیم.خوب ماهم نه ازدواج میکنیم نه متاهل هابچه دار.لااقل این هاکه موندن برن سرکار.ماازخودگذشتگی میکنیم برای آینده هموطن هامون چون وطنی دیگه نمونده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها