محمود میرلوحی:

شورای شهر در حل مساله آلودگی هوای تهران اختیار تام ندارد

عضو شورای شهر تهران گفت: ما باید به دنبال راهکارهای ریشه‌ای و اساسی باشیم و به نظر می‌رسد اراده جدی برای این مساله وجود ندارد.

شورای شهر در حل مساله آلودگی هوای تهران اختیار تام ندارد

محمود میرلوحی در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت آلودگی هوای تهران به دلیل سوخت مازوت توسط کارخانجات در اطراف پایتخت، شورای شهر چه راهکاری را برای حل این مساله دنبال می‌کند، گفت: بحث آلودگی هوای تهران سال‌ها و دهه‌هاست که در حال تکرار بوده و اتفاقا مختص تهران نبوده و ما شاهد آن هستیم که در این ایام سال تهران و سایر کلانشهرهای کشور، درگیر مساله آلودگی هوا هستند. آلودگی هوا معلول چند اتفاق از جمله مصرف بالای سوخت و مشتقات آلاینده و نیز وارونگی‌هوا در ایام سرد سال و تخریب منابع طبیعی است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: طبق آمار ، در ایام سرد سال، شهروندان تهران برای گرمایش خانه‌ها و اماکن از گاز استفاده می‌کنند که در این خصوص تعداد مصرف‌کنندگان گاز در پایتخت از 4 میلیون مشترک تجاوز می‌کند. همچنین شرایط جغرفیایی تهران به گونه‌ای است که به دلیل ارتفاعات پیرامونی و نیز ساخت‌و سازهای غیرمجاز وارونگی هوا در وضعیتی قرار دارد که بعضا سرعت باد در تهران تا میزان 7/1 متر بر ثانیه کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: نکته بعدی آنکه ما با حجم عظیمی از خودروهای سواری، کامیون‌ها و وسایل نقلیه بعضا فرسوده در تهران مواجه هستیم. به ویژه موتورسیکلت‌هایی که هم تعداد بالایی داشته و هم سهم به سزایی در تولید آلودگی دارند. همه این موارد دست به دست هم می‌دهند که در نهایت هوای تهران در این ایام آلوده شود. بحث مازوت نیز در این دوره مزید برعلت شده تا آلودگی هوای تهران نگران کننده باشد.
باید به همان راهکار دولت اصلاحات برای کاهش آلودگی هوای تهران برگردیم
میرلوحی با بیان اینکه ما در شرایط کنونی اگر بنای حل ریشه‌ای آلودگی هوای تهران را داریم، باید به همان راهکار دولت اصلاحات برای کاهش آلودگی هوای تهران برگردیم، تصریح کرد: امروز مصرف گاز در تهران به میزان یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب در روز رسیده است که نسبت به یک دهه قبل این میزان اساسا قابل قیاس نیست. آقایان دائما خوشحال از انتقال و مصرف انرژی در کشور هستند ولی هیچ راهکاری در کنار آن در نظر نگرفتند. امروز برخی از تولید انبوه خودرو در تهران احساس غرور دارند ولی هیچکسی به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی نیست.
این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، ادامه داد: امروز باید به جای 5 هزار اتوبوس دیزلی و فرسوده که در تهران فعال هستند، 9 هزار اتوبوس جدید و با سوخت سبز وارد سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شود. امروز باید خودروهای ما در تولید مطابق استانداردهای جهانی باشند و کیفیت سوخت ارتقا پیدا کند. قطعا شورای شهر متوجه اهمیت مساله مازوت در آلودگی هوای تهران است ولی مازوت تنها دلیل این مساله نیست.
وی افزود: ما باید به دنبال راهکارهای ریشه‌ای و اساسی باشیم و به نظر می‌رسد اراده جدی برای این مساله وجود ندارد. اگر امروز هم به دنبال راهی برای این مساله باشیم، اولین بادی که بوزد و اولین بارانی که ببارد یا حداکثر با فرارسیدن تغییرات فصلی همه چیز را فراموش می‌کنیم تا سال آینده دوباره همین بساط تکرار شود. هنوز در تهران خودروهایی با میزان مصرف سوخت 25 لیتر به ازای 100 کیلومتر تردد می‌کنند و بی دلیل نیست که مصرف روزانه بنزین در تهران بالغ بر 25 میلیون لیتر است. ما امروز نیازمند یک تصمیم شجاعانه هستیم.
میرلوحی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که شورای شهر برای بحث حل آلودگی هوای تهران در نظر گرفته بود، حفظ و توسعه فضای سبز در تهران بود ولی در پی هر تصمیمی ما تحت فشار قرار گرفتیم. ما بارها از بنیاد مستضعفان و اوقاف درخواست کردیم که اراضی و باغات خودشان را در اختیار برج سازان قرار ندهند و متوجه اهمیت فضای سبز تهران باشند. ما بارها از شهرداری تهران درخواست کردیم که فعالیت خودش را در بحث فضای سبز تهران توسعه بدهد. یکی از پیشنهادات ما به شهرداری تهران، الگوسازی ساختمان‌های سبز در تهران است ولی هنوز مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

مجبور به سوخت مازوت هستیم
این عضو شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه شورا برای مهار مازوت و تاثیر آن در تشدید آلودگی هوای تهران چیست، تصریح کرد: این مساله در اختیار کامل شورای شهر نیست. امروز وزیر نفت گفتند که راه حلی برای این مساله نیست. نیروگاه‌ها راهی دیگری برای تامین انرژی ندارند و اگر این رویه طی نشوند، احتمالا مجبور به قطع گاز مازندران و شمال غربی کشور باشند. همین حالا ایران صادرات گاز به عراق و ترکیه را قطع کرده است که اتفاقا باعث ناراحتی و گلایه آنان شده است و به ایران اعلام کردند که ما گاز را برای زمستان می‌خواستیم و نه تابستان!
وی افزود: اگر مازوت قطع شود، به تبع آن برخی کارخانجات مصرف کننده مازوت هم باید تعطیل بشوند. بنابراین چاره‌ای نمی‌ماند. سازمان محیط زیست در این مساله می‌تواند ورود کند و عوامل جانبی دیگر را کنترل کرده و از اتفاق آنها جلوگیری کند ولی در مساله مازوت واقعیت این است که حذف آن باعث تعطیلی کارخانجات می‌شود.

تعطیلی تهران راه حل ریشه‌ای نیست
میرلوحی در پاسخ به این پرسش که آیا با تعطیلی اضطراری تهران نمی‌توان مساله آلودگی تهران را برطرف کرد، گفت: اگر تهران را تعطیل کنیم، دوباره خیابان‌ها پر از ترافیک می‌شود و همین آلودگی هوا را افزایش می‌دهد. مردم باید در صورت تعطیلی شهر در خانه‌ها بمانند که البته این به معنای قطع زنجیره تولید آلاینده‌ها نیست؛ چراکه شهروندان مجبور به استفاده از سیستم‌های گرمایشی هستند. لذا تعطیلی در شرایطی موثر خواهد بود که مردم کمتر در شهر تردد کرده و در صورت رفت و آمد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. همچنین ما از شهروندان درخواست می‌کنیم که میزان مصرف گاز در خانه را برای گرمایش کاهش بدهند.
وی افزود: شهروندان می‌توانند با لباس گرمتری در خانه از افزایش مصرف گاز جلوگیری کنند. متاسفانه برخی از شهروندان به دلیل گسترش بیماری کرونا از یک طرف سیستم‌های گرمایشی خودشان را روشن می‌کنند و درجه آن را روی حداکثر گذاشته و از طرف دیگر درب و پنجره را برای جلوگیری از شیوع کرونا کاملا باز می‌کنند که این اصلا رفتار درستی نیست.

پیشنهاد شورای شهر برای تعطیلی اضطراری تهران
این عضو شورای شهر همچنین از پیشنهاد این شورا برای تعطیلی تهران و اعمال طرح ترافیک از درب منزل‌ها خبر داد و گفت: واقعیت این است که شورای شهر در حل مساله آلودگی هوای تهران اختیار تام ندارد. ما در این میان تمامی تلاش خودمان را به کار بستیم و بارها به نهادها و دستگاه‌های متولی هشدار دادیم. ما به وزارت نفت اعلام کردیم که با این رویه که در افزایش تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی در پیش گرفتیم، احتمالا تا سال 1420 هیچ نفت و گازی برای صادارات نخواهیم داشت و ضمن ایجاد یک بحران بزرگ در آینده نزدیک، باعث آلودگی شهرها و کلانشهرها شدیم. ما نباید در بحث انرژی خودمان را با کشورهای همسایه مقایسه کنیم، آنان از نظر جمعیتی با ما قابل قیاس نیستند و همین طور شرایط اقتصادی متفاوتی با ما دارند.
وی افزود: ما باید یک تصمیم و نقشه برای کنترل میزان مصرف انرژی در کشور داشته باشیم. برای مثال می‌توان یک الگوریتم تعریف کرد که اگر مصرف‌کنندگان گاز از یک حدی مصرف بیشتری داشتند، هزینه بیشتری را پرداخت کنند. این سیاست می‌تواند به صرفه‌جویی در انرژی کمک کند.

منبع: انتخاب

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها