جشن یلدا در کوچه های فقر

تعدادی از اعضای جمعیت امام علی امسال در محله شهر ری جشن یلدا برگزار کردند.

جشن یلدا در کوچه های فقر

به گزارش خبر فوری ، دانشجویان یلدای خود را درکنار کودکان محروم حاشیه شهر جشن گرفتند.جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی ع از سال۱۳۸۸ باهدف بودن کنار کودکان محروم وهمچنین معرفی مناطق حاشیه به جامعه در تمام مراکزش شب یلدا جشنی در این محلات برگزار می کند.خانه ایرانی شهرری یکی از مراکز جمعیت امام علی شب گذشته در محلات کبیر آباد و کوره عباس آباد جشن یلدا برگزار کردند.

رویا منوچهری فعال اجتماعی و مسئول خانه ایرانی شهرری در ارتباط با این مراسم بیان کرد: طرح "یلدا در کوچه های فقر" که به مناسبت ملی یلدا برگزار می شود اولین هدفش بودن در کنار کودکانی هست که به دلیل کار کردن ،فقر ویا عدم الویت فرهنگی این مراسم در خانواده از این جشن محروم هستند، دومین هدفش راهی برای ورود به محلات ومعرفی آن است.
وی ادامه داد: بااین کار جامعه را از وجود این کودکان و محل زندگی شان آگاه می کنیم وبعد برای آینده آن ها برنامه ریزی خواهیم داشت.
فعال اجتماعی از محرومت مناطق حاشیه شهرری می گوید: در شهرری متاسفانه روستاهای محروم خیلی زیاد است، روستاهایی که حتی روستا نمی توان به آن ها گفت، و در سیاسن گزاری جغرافیایی جزء روستا محسوب نمی شوند.
منوچهری گفت: شاید همان حاشیه نام بهتری باشد برای این محلات .
منوچهری از هدف برگزاری جشن در محله کبیر آباد و کوره که کودکان هستند می گوید: در این محلات تعداد زیادی کودک زندگی می کنند که از اولیه ترین امکانات محروم اند، اولیه ترین حقوق مثل بهداشت، آموزش ،سرپناه مناسب ، پوشش مناسب، غذای مناسب .

رویا منوچهری در مورد مهاجران شهرری بیان کرد: شهرری به دلیل شکل جغرافیایی که دارد مثل وجود بیابان ها و زمین های باز بی استفاده و دوری از شهر مهاجر پذیری زیاد دارد.
مهاجران روستای کبیر آبادحداکثر برای ۱۰ وحداقل برای ۳سال پیش هستند که از شهر قندوز افغانسان آمدند، این منطقه به طور کامل توسط طالبان اشغال شده بود که به این روستا آمدند ولی درسیاست کلان شهرری اصلا دیده نمی شودند.

برگزار کننده مراسم یلدا گفت: سه سال پیش در مراسم اعتکاف که وارد این روستا شدیم ، برنامه جامعه ایی داشتیم که شامل بردن پزشک ،بازی با کودکان ،سرشماری افراد روستا ویک سری برنامه جمع آوری زباله ومحیط زیستی داشتیم ،وآمدیم برای شناسایی و معرفی منطقه.
شب های قدر در طرح "کوچه گردان عاشق" برای این روستا کیسه های مواد غذایی تهیه دیدیم و طرح "کعبه کریمان" هم آنها داشتیم.
هدف این مرکز افزایش فعالیت هایش در مناطق محروم است

منوچهری بیان کرد: ما۲۰۰ کودک را در خانه ایرانی تحت پوشش داریم که از مناطق مختلف شهرری هستند، وخدمات آموزشی ،بهداشتی ،هنری، مددکاری به آنها ارائه می شود .
هدف ما گسترش این فعالیت ها در مناطق محروم دیگر است وبرای همین از هر بهانه ای برای ورود به آن روستا استفاده می کنیم تا به یک برنامه ثابت در محلات برسیم.
باید راه حل مناسب برای مهاجران پیدا شود

فعال اجتماعی در ارتباط با کودکان کوره عباس آباد گفت: تعداد زیادی از کودکان کوره جزء بچه هایی هستند که به خانه ایرانی می آیند، انتخاب ما برای آن جا این است که آن ها دیده شوند.
وی در ادامه گفت:اگر بحث مهاجرت آن ها است که مهاجران غیر قانونی پاکستانی یا افغانستانی هستند، درسیاست گزاری اقدامی در سطح کلان صورت گیرد ، مثلا ۱۰-۱۵سال است روستای کبیر آباد و بیش از ۳۰سال کوره عباس آباد است که هیچ راه حلی برای آن ها دیده نشده ،تنها راه حل ده سال اخیر آتش زدن کپر هابوده.
منوچهری ادامه داد:علت اصلی حضور ما و برگزاری طرح ها در محلات حاشیه دیده شدن این مناطق و کودکان آن است که در همسایگی ما هستند ودر حال سوختنند ، ما هرروز به این محلات می رویم ونمی توان حضور این همه کودک را کتمان کنیم و به همین دلیل سعیی داریم آن هارا به جامعه معرفی کنیم.
امیدواریم حضور واطلاع رسانی ما باعث حذف صورت مسئله نشودوبا نگاه انسان دوستانه تر به یک راه حل عملی و درست برسیم.

مسئول خانه ایرانی از نحوه برگزاری سه جشن یلدا در شهرری گفت: یک جشن برای ۲۰۰ کودک تحت پوشش مرکزمان داشتیم که سه سال مداوم به اینجا می آیند و کلاس های آموزشی ،هنری ،ورزشی دارند.
جشن در تالارپذیرایی انجام شد بانمایش عروسکی،غذا خوردن وتحویل هدایا پایان گرفت.
دو جشن دیگر هم در روستای کبیر آباد وکوره عباس آباد همراه با مراسم دعا ، اجرای موسیقی ، پخش خوراکی و بالن آرزو وبخش پک یلدا بود.
منوچهری در پایان بیان کرد: نکته جالب توجه آنکه در روستای کبیر آباد هنگام روشن کردن بالن آرزو کودکان همه آرزوی درس خواندن داشتند وما تمام تلاش خود را می کنیم تا حضور مستمروهفتگی در این روستا برای برنامه های آموزشی ،بهداشتی در حد توانمان داشته باشیم.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها