97 درصد شهرهای کشور در معرض زلزله هستند/ زمین نشست کرده و ما فقط نشست تشکیل می‎دهیم!

اگر یک دهه پیش مقابله با این پدیده را آغاز کرده بودیم خیلی از دشت‎ها را می‎توانستیم از مرگ نجات دهیم. اما الان دیگر دیر شده است!

97 درصد شهرهای کشور در معرض زلزله هستند/ زمین نشست کرده و ما فقط نشست تشکیل می‎دهیم!

محمدجواد بلورچی از متخصصین زمین شناسی در نشست تخصصی "فرونشست زمین با محوریت پایش و پهنه‌بندی مخاطرات" گفت: 97 درصد شهرهای کشور در معرض زلزله هستند.

وی با بیان اینکه توان مهندسی بر توان زمین غلبه نمی‌کند و باید سازگاری با زمین را بیاموزیم؛ ادامه داد: زمین فرونشست کرده و ما فقط نشست تشکیل می‌دهیم! چه می‌خواهیم بکنیم؟ فقط انگشت اتهام به سوی هم نشانه رویم و به دنبال اعتبار باشیم؟ وزارت کشاورزی مسئول افزایش کشاورزی در کشور است و آب بیشتری استفاده می‌کند و وزارت نیرو متولی تامین انرژی کشور است و مانع از برداشت بی رویه از آبها می‌شود! این تضادها کی قرار است رفع شود؟

بلورچی تاکید کرد: سازمان نقشه برداری کشور نخستین بار هشدار داد که کنار گوش پایتخت، خطر فرونشست نهفته است و پس از آن بود که توجهات به این موضوع جلب شد. فرونشست بدون بازگشت است. اگر یک دهه پیش مقابله با این پدیده را آغاز کرده بودیم خیلی از دشت‎ها را می‎توانستیم از مرگ نجات دهیم. اما الان دیگر دیر شده است!

به گفته وی، دریاچه ارومیه به دلیل سدها خشک نشده بلکه به خاطر چاه‎های زیاد اطراف آن برای برداشت آب‎های زیرزمینی خشک شده است.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها