سناریوهای احتمالی انتخاب رئیس جمهور لبنان بعد از جلسه اخیر پارلمان

-همزمان با ناکامی نمایندگان پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور این کشور در دوازدهمین جلسه پارلمان که به این منظور برگزار شد، بحث و جدل ها در سطح منطقه ای و بین المللی بر سر اعمال تحریم های جدید علیه مسئولان سیاسی لبنانی مطرح شد.

سناریوهای احتمالی انتخاب رئیس جمهور لبنان بعد از جلسه اخیر پارلمان

عربی 21 درباره سناریوهای احتمالی انتخاب رئیس جمهور لبنان بعد از جلسه اخیر پارلمان چنین نوشت: مهم ترین تهدیدها به تحریم مقامات لبنانی را آمریکا و اروپا مطرح کردند و دستاویز آمریکا برای این گونه تحریم ها، اجرای قانون سزار و قانون ماگنیتسکی و مبارزه با فساد مالی و مقابله با سوء استفاده از موقعیت برای اهداف شخصی یا کمک به سازمان های تروریستی بوده است. 

در شرایطی که درخواست برخی طرف های داخلی در لبنان از جمله احزاب مسیحی برای بازنگری در شکل نظام حاکم و ساختار سیاسی برآمده از توافقنامه طایف افزایش یافته است، برخی دیگر از طرف های لبنانی به حل اختلافات و مشکلات داخلی بر اساس توافق های منطقه ای و بین المللی چشم دوخته اند که بر اوضاع داخلی لبنان تاثیر خواهد گذاشت. چنین احتمالی بعد از دیدار مقامات فرانسوی و عربستانی، و مقامات عربستانی و ایرانی و تماس های قطر، تقویت شده است. 

اما صرفنظر از هرگونه اعمال نفوذ خارجی، اوضاع سیاسی لبنان برآمده از توازنات در پارلمان و اختلافات بین تشکل های پارلمانی است که گزینه توافق داخلی را دور از دسترس کرده است چرا که هر جناح، با نامزد جناح مقابل مخالف است و فقط کسی می تواند آراء لازم برای ریاست جمهوری را به دست آورد که از حمایت هر دو جناح برخوردار شود. این در حالی است که حزب الله می گوید از نامزد خود حمایت می کند که از پشت به مقاومت خنجر نمی زند و نامزد جناح مقابل را نامزد اسرائیل و صندوق بین المللی پول می داند. 

در جلسه 14 ژوئن پارلمان لبنان، واشنگتن و دوحه و ریاض به هدف خود رسیدند چرا که معادله سیاسی مبتنی بر توازنات در داخل پارلمان لبنان تثبیت شد و حزب الله متوجه حجم و نفوذ واقعی خود شد که از 50 نماینده فراتر نمی رود. به این ترتیب به حزب الله فهمانده شد معادله ای که از 2014 تا 2019 تحمیل کرده بود دیگر کارآیی ندارد و حق خود برای معرفی نامزد ریاست جمهوری و نامزد نخست وزیری را از دست داده است. این مسئله احتمالا بر نفوذ حزب  الله در داخل نهادهای دولتی اعم از غیرنظامی و نظامی در آینده تاثیر خواهد گذاشت. با این حال نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که حزب الله می تواند از حق وتو علیه هر نامزدی که بدون موافقتش معرفی شود، استفاده کند. 

یکی از ناکامی های حزب الله در چند هفته اخیر، کنار گذاشته شدن طرح مورد حمایت فرانسه برای لبنان بود که بر اساس آن فرنجیه به عنوان رئیس جمهور و نواف سلام به عنوان نخست وزیر انتخاب می شد. فرانسه زیر فشار احزاب مسیحی لبنان و آمریکا این طرح را کنار گذاشت. منصوب شدن ژان ایو لودریان به عنوان نماینده فرانسه در لبنان ضربه نهایی را به این طرح وارد کرد که مورد حمایت پاتریک دوریل نماینده سابق فرانسه در لبنان بود. 

نتیجه نهایی جلسه اخیر پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور این بود که حزب الله چه بخواهد چه نخواهد، نمی تواند نامزد مدنظر خود یعنی سلیمان فرنجیه را بر کرسی ریاست جمهوری لبنان بنشاند و یکی از گزینه هایی که پیش رو دارد، موافقت با نامزدی برای ریاست جمهوری است که اکثر احزاب لبنانی بر سر او توافق داشته باشند و او کسی جز جوزف عون فرمانده کنونی ارتش لبنان نیست.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها