تاکید «مهرالدین» بر توسعه همکاری بین تاجیکستان و ایران

وزیر امور خارجه تاجیکستان، در مورد روابط بین تهران و «دوشنبه» گفت: در مدت اخیر دیدارهای بین مقامات دو کشور در عالی ترین سطح برگزار شده ضمن این که تاجیکستان خواهان توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

تاکید «مهرالدین» بر توسعه همکاری بین تاجیکستان و ایران

«سراج‌الدین مهرالدین» در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت: این کشور طرفدار توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

وی در پاسخ به این پرسش که «از وضعیت کنونی روابط میان دو کشور چه ارزیابی دارید؟»، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر دید و بازدیدهای مقامات تاجیکستان و ایران در عالی ترین سطح سیاسی و همچنین در سطح وزارتخانه‌ها و سایر ساختارهای دو کشور به صورت مطلوب انجام شده‌ است.

وی روابط سیاسی میان «دوشنبه» و «تهران» را مثبت عنوان کرد و گفت: به خصوص سفرهای رسمی روسای جمهور تاجیکستان و ایران به کشورهای یکدیگر انگیزه‌های جدیدی در جهت توسعه مناسبات ایجاد کرده است.  

این مقام سیاسی تاجیک با اشاره به علاقه‌مندی کشورش نسبت به گسترش روابط با ایران، بیان داشت: ما جانبدار تقویت رایزنی‌های موثر سیاسی بین دو کشور به منظور توسعه پایدار مناسبات هستیم. شایان یادآوری است که ضمن سفر رسمی «امامعلی رحمان» رئیس محترم تاجیکستان به ایران که در تاریخ 29-30 می سال 2022 (8-9 خرداد 1401) انجام شد، 17 سند جدید همکاری در زمینه‌های مختلف و از جمله برنامه بلند مدت همکاری‌های اقتصادی و تجاری تا سال 2030 به امضا رسید که زمینه تحکیم و گسترش هرچه بیشتر روابط میان دو کشور همزبان را فراهم خواهد کرد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد این که «در حالی میان این کشور و طالبان روابط رسمی برقرار نیست، موضوع رفت و آمد، صدور روادید و اقامت اتباع افغانستان در تاجیکستان به چه صورت انجام می‌شود؟ تصریح کرد: شما از موضع تاجیکستان نسبت به طالبان اطلاع دارید و نیازی به صحبت مجدد نیست. در رابطه به پرسش شما می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که ریاست کنسولی وزارت امور خارجه تاجیکستان در سال 2022 برای 61 نفر دانشجوی افغانستانی روادید صادر کرده است. همچنین دانشجویان افغانستانی بر اساس دعوت موسسات آموزشی تاجیکستان می‌توانند از نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولگری‌های کشور ما در خارج روادید دریافت کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: ما طرفدار صلح و ثبات و قطع جنگ در افغانستان و آبادی و پیشرفت کشور برادر هستیم. به صورت طبیعی ثبات در افغانستان زمانی تامین خواهد شد که یک حکومت فراگیر با حضور تمامی گروه‌های قومی و سیاسی تشکیل شود.

مهرالدین افزود: تاجیکستان در ردیف سایر کشورها و سازمان‌های بین المللی از وضع رعایت حقوق بشر در افغانستان و به ویژه دسترسی زنان به آموزش و حضور آن‌ها در رشد کشورشان نگران است و همیشه توجه جامعه جهانی را به این موضوع جلب می‌کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به وضعیت ناگوار اقتصادی و اجتماعی مردم افغانستان، تاجیکستان تمام راه‌های خود را برای انتقال کمک‌های بشردوستانه بین المللی به این کشور باز نگاه می‌دارد و از جامعه جهانی دعوت می‌کند که به مردم افغانستان کمک رسانند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها