عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

اگر شورای اروپا قطعنامه علیه سپاه را تصویب کند، طرح متقابل مجلس به رای گذاشته می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر قطعنامه پارلمان اروپا در شورای وزیران اتحادیه اروپا تصویب شود، طرح متقابل مجلس به صورت فوری در صحن مجلس به رای گذاشته می شود.

اگر شورای اروپا قطعنامه علیه سپاه را تصویب کند، طرح متقابل مجلس به رای گذاشته می‌شود

فداحسین مالکی در مورد قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تهیه طرحی برای مقابله با آن در مجلس که روز یکشنبه اعلام وصول شد، گفت: این حرکت پارلمان اروپا خلاف موازین بین المللی و فاقد وجاهت قانونی است زیرا در هیچ جای جهان سابقه ندارد که نیروی نظامی یک کشور در لیست به اصطلاح تروریسم قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: پارلمان اروپا در شرایطی به دنبال تروریست اعلام کردن یکی از قدرت‌های نظامی ایران است که همین قدرت نظامی توانست پرونده داعش را ببندد وگرنه با وجود داعش الان هیچ آرامشی در اروپا وجود نداشت.

نماینده مردم زاهدان اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه را حرکتی سیاسی خواند و گفت: برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان از مصوبه پارلمان اروپا ایراد گرفته و آن را فاقد وجاهت قانونی دانستند.

مالکی با تاکید بر اینکه هیچ پارلمان و کشوری نمی‌تواند بازوی نظامی یک کشور دیگر را که یکی از ارکان اساسی امنیت آن کشور است مورد تحریم قرار دهد، تاکید کرد: سپاه بر اساس قانون اساسی ایران برای تامین امنیت کشور تاسیس شده است و اروپا نمی تواند آن را به عنوان گروه به اصطلاح تروریستی معرفی کند.

وی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: در این جلسه که به صورت فوق العاده برگزار شد، ضمن ارزیابی مصوبه پارلمان اروپا،‌ طرح اقدام متقابل ایران مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم زاهدان در مجلس تاکید کرد: اگر قطعنامه پارلمان اروپا در شورای وزیران اتحادیه اروپا تصویب شود، طرح متقابل مجلس که امروز در مجلس اعلام وصول شد، به رای نمایندگان گذاشته می شود.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه - ۲۸ دی - در قالب متمم به گزارش یادشده، اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

اما تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

در این ارتباط حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اقدامات مخرب پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران را خلاف منشور سازمان ملل متحد دانست و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد. بنا بر این اروپاییها مدیون مجاهدت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها