علیزاده طباطبایی از پرونده هواپیمای اوکراینی گزارش داد

۱۰ متهم پرونده

با فرارسیدن سومین سالگرد فاجعه هواپیمای اوکراینی،رسانه‌های مختلف به بازخوانی این مساله و بررسی وضعیت فعلی آن پرداخته‌اند.

۱۰ متهم پرونده
 

روزنامه اصولگرای فرهیختگان در باره روند کند بررسی این پرونده نوشته اســت که هنوز تکلیف نهایی متهمــان پرونده ســقوط هواپیمای اوکراینی مشخص نیست و دادگاه رسیدگی‌کننده بعد از گذشت سه سال تنها ۷ جلســه با حضور شــاکیان و وکلایشان برگزار کرده که مجموع ساعات آن به ۳۰ ساعت نمی‌رسد. فرهیختگان همچنین تاکید کرده که عمده شـبهات و سوالات پیش آمده از جنسی هستند که می‌شد در همان روزهای ابتدایی حادثه از سوی مسئولان امر برای افکار عمومی روشن شود تا از سوءاستفاده جریانــات ضدایرانی از احساســات افکار عمومی جلوگیری کند.

سـیدمحمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل دادگستری درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی به خبرگزاری ایلنا گفته است پـس از اینکه حادثه اتفاق افتاد، در ســازمان قضایی نیروهای مسلح پرونده‌ای تشکیل و از خانواده‌ها درخواست شد که شکایت خودشان را اعلام کنند. تعدادی از خانواده‌ها به من وکالت دادند که اعلام شکایت کردیم. تعدادی از شاکیان مستقیماً نوشتند از چه کسی شکایت دارند اما به دلیل آنکه دادگاه غیرعلنی برگزار می‌شود، من نمی‌توانم اسم کسانی که از آنها شکایت شده را بیاورم.

براســاس گفته‌های علیزاده، سازمان قضایی نیروهای مسلح پرونده را به بازپرسی ارجــاع داد و تقریباً یک سال پرونده در بازپرسی قرار داشت؛ متاسفانه بازپرس قرار عدم دسترســی داد که در نتیجه وکلادسترسی به پرونده نداشتند. او در نقد وضعیت بررسی پرونده گفته اســت که در هر بار مراجعه وکلا و خانواده‌ها، گفته‌اند پرونده دست کارشناسی است در حالی که کارشناس باید مشخص باشد که چه کسی است.

وکلا با تاکید بر این موضوع اعلام کرده‌اند که باید ایرادت را به کارشناس بگیریم که این اعتراض مورد قبول واقع نشده و بعد از بیش از یک سال رسیدگی، پرونده به دادگاه ارسال شد. علیزاده در این باره گفته است: سال گذشته هنگامی که پرونده در دادگاه مطرح شد ما اعتراض کردیم و گفتیم که این پرونده مورد رســیدگی نیســت چون گزارش‌های کارشناسی به ما ابلاغ نشده است. دادگاه بعد از ۲ جلسه رسیدگی و بحث‌های زیاد، پرونده را برای تکمیل تحقیقات به دادسرا بازگرداند. به‌گفته علیزاده بعد از اعتراضات مکرر، پرونده مجدداً به دادسرا بازگشت تا دادسرا گزارش کارشناس را به وکلا ابلاغ کند اما مجدداً بازپرس‌گزارش را بـه وکلا ابلاغ نکرد. او گفته است که بازپرس پرونده را به هیات کارشناسی فرستاد که آن هیات را هم ما نمی‌دانیم چه کسانی هستند، همانطور که نمی‌دانیم کارشناس کیست. علیزاده در این گفت‌وگو میگوید که یک سال روند رسیدگی به پرونده اینگونه طول کشید و اخیراً پرونده به دادگاه برگشته است و تاکنون ۳ جلسه داشــتیم؛ تاریخ جلسه بعدی رسیدگی را هم ۲۴ دی اعلام کرده‌اند.

علیزاده‌طباطبایی همچنین خاطرنشان کرده که ۱۰ نفــر در پرونده از کاربری که پشت موشک نشسته است تا فرماندهان رده بالاتر متهم هستند،یک الی دو نفرمتهم ردیف اول، متهم به قتل غیرعمد و لغو دستور هستند زیرا به آیین‌نامه‌ها و ضوابط دستوراتی که به آنها داده شده بود، عمل نکرده‌اند.

پرونده در حال حاضر در دادگاه در حال رسیدگی است. این وکیل برخی از خانواده‌های جانباختگان همچنین تاکید کرده که صالح‌ترین مرجع رسیدگی به این پرونده که یک‌ پرونده ملی و بین‌المللی است، دستگاه قضایی ایران است. ولی اگر دستگاه قضایی براساس استانداردهای پذیرفته شده بین‌المللی رسیدگی نکند، ممکن است کشورهای دیگر خودشان پرونده را رسیدگی کنند یا به هیات داوری دیوان بین‌المللی لاهه ببرند که متاســفانه توجه نکردند.

علیــزاده پیــش از ایــن در یادداشتی برای سازندگی تاکید کــرده بود که مراجع بین‌المللی به‌صورت عادلانه به این پرونده رسیدگی نمی‌کنند؛ بنابراین باید تا زمانی که کار بدان‌جا نرسیده، دستگاه قاضی عادلانه وارد کار شود و روند فعلی را متوقف کند. او هشدار داده بود که رفتن این پرونده به لاهه می‌تواند حکم جنایت علیه بشریت را برای ما به ارمغان بیاورد‌.

منبع: سازندگی
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها