یکی از فرماندهان ارشد دوران دفاع‌مقدس و نماینده فعلی مجلس:

سپاه خودرو ساخت، وزیر وقت، بهزاد نبوی، اعتراض کرد/ دستور رهبری درباره منع ورود سپاه به حوزه خودروسازی/ اگر سپاه وارد می شد، الان مشکل خودرو باکیفیت و ارزان نداشتیم

یکی از فرماندهان ارشد دوران دفاع‌مقدس و نماینده فعلی مجلس گفت: سپاه براساس قانون و پس از تأیید فرمانده معظم کل قوا می‌تواند به عرصه‌های مختلف غیرنظامی از سازندگی کشور گرفته تا مسایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و مانند این ورود کند.

سپاه خودرو ساخت، وزیر وقت، بهزاد نبوی، اعتراض کرد/ دستور رهبری درباره منع ورود سپاه به حوزه خودروسازی/ اگر سپاه وارد می شد، الان مشکل خودرو باکیفیت و ارزان نداشتیم

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است تحت فرماندهی‌ رهبرمعظم انقلاب که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای ‌آن است. گرچه تا سال‌ها بعد از تاسیس این نهاد، ماموریت‌های نظامی به‌دلیل درگیری گروهک‌های تروریستی و وقوع جنگ تحمیلی در اولویت قرار گرفت، اما بعد از پایان جنگ، این نهاد مقدس نقش‌آفرینی بیشتری در عرصه‌های مختلف کشور داشت و به این دلیل هجمه‌هایی که به آن وارد شد نیز بیشتر از قبل شد. به بهانه دوم اردیبهشت سالروز تاسیس نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اسماعیل کوثری از فرماندهان ارشد دوران دفاع‌مقدس و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم.

تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عمری به اندازه انقلاب دارد. ریشه سپاه را در کجا می‌دانید و مکتبی که نیروهای سپاه از آن سیراب می‌شوند چگونه مکتبی است و چرا با چنین مکتب فکری دشمنی می‌کنند؟

چرا در صدر اسلام عده‌ای با امیرالمومنین علی(ع) سر جنگ داشتند. یا چرا حضرت امام حسین(ع) تا آن اندازه مورد هجمه قرار می‌گرفتند؟ دلیل دشمنی با سپاه نیز همان دلیل دشمنی با ائمه است. پاسداران و بسیجیان سپاه هم شاگردان ائمه هستند. امام راحل و مقام معظم رهبری از سلاله ائمه هستند و به این صورت بسیجیان و نیروهای سپاه هم رزمندگان و شاگردان این عزیزان هستند. نگاه و منش امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به تاسی از ائمه، این است که می‌خواستند و می‌خواهند جلوی تاراج ثروت ملت‌ها به ‌دست زورگویان را بگیرند. نیروهای سپاه به‌عنوان پرورش‌یافتگان مکتب ولایت آمده‌اند تا این نگاه و منش را عملی کنند. از این‌رو، هنگامی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، سپاه با نگاه مبتنی بر ولایت‌پذیری و زیر بیرق مبارزه با ظلم با جریان‌های غارتگر و مفسد مقابله کرد و به این دلیل از بدو تاسیس تاکنون مورد حمله این جریان‌ها قرار گرفته است.

یکی از ماموریت‌هایی که سپاه برعهده دارد، دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی است. برخی می‌گویند سپاه نباید چنین مسئولیتی را برعهده داشته باشد. نظر شما در این‌باره چیست؟

این حرف را کسانی می‌زنند که با وقوع انقلاب اسلامی دست‌شان از غارت اموال و ثروت ایرانیان کوتاه شد. در آن زمان غارتگران تصور می‌کردند همانگونه که توانستند انقلاب مشروطه را منحرف و شیخ فضل‌الله نوری را به دار بکشند، می‌توانند انقلاب اسلامی ملت ایران را از اهداف و آرمان‌هایی که دارد منحرف کنند. زورگویان عالم تصور می‌کردند همانگونه که انقلابیون دوره مشروطه موفق به حفظ و نگهداری از آرمان‌های مشروطه نشدند، انقلاب ایران هم قادر به انجام این کار نیست.

آنان تصور نمی‌کردند در بدو شکل‌گیری انقلاب، نیرویی با عنوان سپاه پاسداران شکل بگیرد که مسئولیت حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی را به‌عهده داشته باشد. در چنین شرایطی، سپاه در مقابل زورگویان ایستادگی کرد و مانع از به ثمر رسیدن توطئه‌ منحرف کردن انقلاب شد. بعدها در اساسنامه سپاه پاسداران که در قانون اساسی نیز به آن تأکید شد، مسئولیت و ماموریت این نهاد، دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی است و آنچه امروز سپاه در این حوزه انجام می‌دهد مبتنی بر قانون و مفاد قانون اساسی است.

سپاه بخشی از نیروهای مسلح ایران است. اما وجه تمایز بارز این نیرو در مقایسه با نیروهای مسلح دیگر کشورها، مردمی‌بودن و اساس فعالیت داوطلبانه در آن است. تقریبا در هیچ نیروی مسلحی چنین نوعی از ارتباط سازمانی وجود ندارد و ارتش‌های جهان عموما به شکل استخدامی نیرو جذب می‌کنند. این ویژگی آیا تأثیر منفی بر عملکرد نظامی این نهاد نخواهد گذاشت؟

پوشیدن لباس پاسداری برای استخدام در سازوبرگ‌های اداری و نظامی نیست و نیروهای سپاه هم برای دریافت حقوق، استخدام نشدند بلکه، برای انجام تکلیف الهی که بردوش خود احساس می‌کنند به این نهاد جذب شدند.

تفاوت سپاه با نیروهای نظامی در کشورهای دیگر که به قصد استخدام شدن در ارتش کشورشان عضو می‌شوند در همین موضوع است. به این دلیل است که رشادت نیروهای سپاه و ارتش ما که مبتنی بر خدمت صادقانه و در لوای مکتبی الهی است در مقایسه با نیروهای نظامی دیگر کشورها بیشتر و زبانزد است؛ به‌عنوان نمونه، از زمان تاسیس سپاه پاسداران تا ۱۱سال بعد از آن، موضوعی به نام حقوق در سپاه بی‌معنا بود و کسی نمی‌دانست حقوق در سپاه باید چقدر باشد؛ با این حال، نیروهای داوطلب و بسیجی بسیاری در جبهه حضور پیدا کرده و مقابل دشمنی که با انواع ترفندها نیرو جذب کرده بود ایستادگی کردند.

سپاه در سال۷۱یا۷۲ به صنعت خودروسازی ورود کرد و در این سال خودرویی را ساخت که مقام معظم رهبری سوار بر آن خودرو شدند اما، بهزاد نبوی وزیر وقت صنایع آن زمان از ورود سپاه به صنعت خودروسازی انتقاد کرد و از مقام معظم رهبری خواست سپاه به این صنعت ورود نکند

بنابراین، نه‌تنها این روش و رویکرد سپاه در بهره‌گیری از توان نیروهای داوطلب، خللی در توان رزم این نیرو وارد نمی‌کند بلکه این نهاد را در بخش‌های مختلف نیز توانمندتر می‌کند. هنگامی که مردم می‌بینند فرزندان آنها در سپاه چگونه با فداکاری و ایثار، امنیت را در کشور برقرار می‌کنند، اعتماد آنان به این نهاد افزایش یافته و زورگویان وغارتگران داخلی و خارجی نمی‌توانند خللی در نوع نگاه مردم به این نهاد ایجاد کنند.

هنگامی که بحث سپاه به میان می‌آید، تصورعموم بر نقش نظامی سپاه و دفاع از تمامیت ارضی کشور معطوف می‌شود، اما نهاد سپاه مجموعه‌ای کامل از ماموریت‌ها و مسئولیت‌ها را برعهده دارد. حضور سپاه در عرصه‌های غیرنظامی نیز مورد تردیدافکنی قرار می‌گیرد. آیا سپاه در ارائه این خدمات هدف خاصی را دنبال می‌کند؟

همانطور که گفتم سپاه براساس قانون و پس از تأیید فرمانده معظم کل قوا می‌تواند به عرصه‌های مختلف غیرنظامی از سازندگی کشور گرفته تا مسایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و مانند این ورود کند. بنابراین اینکه بخواهیم سپاه را تنها به فعالیت‌های نظامی محدود کنیم جفا به این نهاد است. ورود سپاه در این عرصه‌ها نیز صرفا با هدف کمک به دولت‌ها بوده است و بارها نیز از سوی مسئولان دولتی از عملکرد سپاه قدردانی شده است.

اینکه سپاه در این عرصه‌ها ورود می‌کند ناشی از نیاز کشور و حضور نیروهای متخصص در این نهاد است که نشان می‌دهد، سپاه تنها یک بازوی نظامی نیست بلکه مجموعه‌ای توانمند از نیروها را در اختیار دارد که به شکل داوطلبانه با آن همکاری دارند. چنین حجم بالایی از نیرو و تخصص باید برای برطرف کردن مشکلات کشور به‌کار گرفته شود. هدف سپاه از حضور در این بخش‌ها که نیروهای مسلح دیگر کشورها به آن بی‌اعتنا هستند افزایش زمینه خدمت به مردم و کمک به رفع نیازهای کشور است. اقدامی که البته با مخالفت دشمن و باندهای فسادی که با حضور سپاه متضرر می‌شوند همراه شده است و نباید از مخالفت‌ها و تردیدافکنی‌های آنان در این عرصه ترسید. سپاه وظیفه دارد تا حد توان و براساس قانون برای رفع محرومیت در کشور تلاش کند و از این تلاش نیز ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد.

مردم شاهد پیشرفت‌های موشکی کشور در سایه تلاش متخصصان سپاه هستند اما، می‌پرسند چرا با وجود اینکه قادر به ساخت موشک‌های دوربرد و ماهواره هستیم چرا نمی‌توانیم خودرویی باکیفیت بسازیم؟ چرا سپاه به این صنعت ورود نکرده است؟

هدایت صنایع موشکی، ماهواره‌ای و هسته‌ای کشور با مقام معظم رهبری بوده و خواهد بود. به این دلیل است که سپاه قادر شده است در سایه هدایت ایشان به تکنولوژی‌هایی دست پیدا کند که بتواند با استفاده از آن خود را به یکی از کشورهای عضو باشگاه هسته‌ای و ماهواره‌ای جهان معرفی کند. اما اینکه چرا در برخی صنایع موفق نبوده‌ایم دلیل آن این است که این صنایع به دولت‌ها، افراد، احزاب و گروه‌ها وابسته هستند و خود را بدهکار آنان می‌دانند و نمی‌توانند تصمیم قاطع، بموقع و درست را برای پیشرفت خود بگیرند.

در همین مثال خودرو که بیان کردید، اتفاقا سپاه در سال۷۱یا۷۲ به صنعت خودروسازی ورود کرد و در این سال خودرویی را ساخت که در نمایشگاه بین‌المللی در آن سال به نمایش درآمد. مقام معظم رهبری سوار بر آن خودرو شدند اما، بهزاد نبوی وزیر وقت صنایع آن زمان از ورود سپاه به صنعت خودروسازی انتقاد کرد و از مقام معظم رهبری خواست سپاه به این صنعت ورود نکند و کار ساخت خودرو را خودروسازان انجام دهند. رهبر انقلاب نیز تأکید کردند که براساس قانون سپاه، کار ساخت خودرو به‌ خودروسازان واگذار شود. اگر گذاشته بودند مسئله تولید خودروی ملی، باکیفیت و ارزان اکنون در کشور برطرف شده بود و مشکلاتی که امروز گریبان مردم را گرفته است، نداشتیم.

به‌نظر شما چرا با حضور سپاه در چنین عرصه‌هایی در حد وزیر مخالفت می‌شد؟

درست است که دولت، دولت جمهوری اسلامی است اما تفکر و عملکردها آنطور که باید و شاید خالصانه و صادقانه نیست. حداقل در این سال‌ها ما چنین چیزی را ندیدیم. هنوز تفکری در کشور وجود دارد که دنبال منافع شخصی خود است و این منافع را بر منافع ملی ارجح می‌داند. امیدواریم با تغییر شیوه‌ها و عملکردها شاهد پایان دادن به این تفکر در عرصه‌های مختلف کشور باشیم.

۴۴سال از پیروزی انقلاب و فرهنگ بسیجی در کشور می‌گذرد. چرا هنوز این تفکر آنطور که باید و شاید در کشور جاری وسازی‌ نیست؟ چه چیزی مانع نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه شده است؟

برخی افراد چون ظواهر را می‌بینند و به عمق موضوعاتی که در جامعه وجود دارد اشرافی ندارند، به این باور که می‌توان با روحیه بسیجی مشکلات کشور را برطرف کرد، نرسیده‌اند. این افراد با تفکر لیبرالی و ترویج ضرورت وابستگی به غرب به‌دنبال نهادینه کردن این تفکر هستند که بدون کار کردن و با تکیه بردرآمدهای نفتی و درآمدی که از این راه به‌دست می‌آید می‌توان زندگی راحت و اشرافی داشت. این تفکر درست برخلاف تفکر بسیجی است و شاید جدی‌ترین مانع برسر راه تفکر بسیجی را بتوان همین نوع نگاه به زندگی دانست.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • محمود
    0

    سپاه نیروی نظامیه ولی در همه امور کشور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی و اطلاعاتی.و تجاری و ..... شده یه پای اصلی کار. اگر هم قراره از تجهیزات و تخصص ارتش یا سپاه در گوشه ای از صنعت استفاده بشه باید تحت مدیریت نهادهای صنعتی غیر نظامی خصوصی یا دولتی باشه تا کشور به پادگانی تحت امر سپاه تبدیل نشه.

  • نیما
    1

    ما از سپاه هیچ چیزی نمی‌خواهیم فقط بره تو پادگان
    فقط پادگان
    فقط پادگان

    نظرات شما -
    • رز
      8

      کاش بعضی افکار مثل ذهن تو و را فریز می کردند تا گسترش پیدا نکنند

  • علی
    0

    البته حضرت امام خمینی ره صراحتا اعلام کرده بودند نیرو های نظامی نباید در سیاست و اقتصاد دخالت کنند که البته بعد از ایشون کلا رویه تغییر کرد و نظامیان دیگر کار نظامی نمیکنند بیشتر کار اقتصادی میکنند اونم فقط در سطح کلان کشور و کار اجتماعی موازی با نیروهای انتظامی کشور و همینطور کارهای اطلاعاتی و قضایی موازی با وزارت اطلاعات و قوه قضاییه انجام میدهند کار واردات و گمرکی و دور زدن تحریم ها را هم انجام میدهند البته از مبادی رسمی گمرکی کشور نه و از مبادی گمرکی دریایی و زمینی اختصاصی خودشان .

  • علی
    0

    خدمات غیر نظامی سپاه در یک حوزه باید زیر نظر مدیریت آن حوزه صورت گیرد. اینکه سپاه ساختمان سازی و راه سازی و سد سازی و .... انجام دهد و انتظار داشته باشد کل کابینه تحت امر سپاه باشد یعنی کودتای نظامی.

  • حامد
    0

    با این گفته، خوب برادر، سپاه کاملآ رسمی، علنی و عملی اختیار کشور رو در دست بگیره شاید مردم عاقبت به خیر بشن.

  • ناشناس
    0

    مگر ایران خودرو و سایپا و بهمن خودرو و این حلبی سازها از آمریکا آمده اند ، نه داداش اینها هم مال شما و تحت فرمان خودتان هستند ، لطفا ملت را سیاه نکنید

  • غریبه
    0

    جناب سرهنگ یعنی میخوای بفرمائید که سپاه در صنعت خودرو و واردات خودرو و رانت خودرو هیچ کاره است؟؟؟ اگر نیست چرا کاری نمی کنید مگر کار سپاه حفاظت از منافع ملت نیست ؟؟

  • ناشناس
    6

    بله شما وارد هر عرصه ای شدید گل وبلبل کردید نمونه هاش تو مملکت فت وفراونه .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ✅کیهان : قضیه ‎#قالیباف را راه انداختندتاحواس مردم راازخدمات ‎#دولت_سیزدهم پرت کنند !!!
      خدمات دولت سیزدهم :

      -تورم بالای ۴۵ درصد
      -قیمت برنج ۱۱۰هزارتومان
      -گوشت ۲۲۰ هزارتومان
      - پراید ۲۱۰ میلیون تومان
      - افزایش ۱۵۰٪ اقلام خوراکی
      -افزایش ۱۰۰٪ قیمت اینترنت
      -افزایش ۱۲۰٪ قیمت لبنیات
      و...‌/محمدیوسفی نژاد

  • شیرتوشیر
    6

    نه نه بخدا حیفه! تخصص شما در حوزه ساخت دستگاه‌های کرونا یابه ! وقتتون رو هدر ندهید

  • M
    17

    هرجا کشور دچار یه مشکل میشه نام یک اصلاح طلب می‌درخشد و این بار خائن کبیر بهزاد نبوی

  • ناشناس
    5

    تخصصهای اقتصادی شما را در سایر زمینه ها دیده ایم...نمونه اش سد گتوند...راستی حال کرونا یاب چطوره؟

  • ناشناس
    5

    یعنی میخوای بگی الان شما تو حکومت هیچ کارید که این وضعیته، جمع کنید این عوام فریبی را

  • مصیبت
    4

    خوب شده نذاشتند والا خیابان پر میشد از ماشینی که توی سریال پایتخت هست تو کار خودتو درست انجام بده زدید هواپیمای اوکراینو ناکوت کردید

  • ناشناس
    41

    منصف باشید.
    سپاه و ارتش ، لشکر اسلام هستن.
    همین صنعت موشکی و هسته ای نمونه کافی هست برای نمایش تخصص و تعهد عزیزان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      لشگر اسلام هستند؟ بفرمایند به کارهای نظامیشون رسیدگی کنند چه کار دارند به اقتصاد و سیاست؟

    • استاد اخلاق
      3

      طالبان هم ادعای اسلام دارد.پس برو افغانستان کمک به اسلام کن یا نه برو یمن نه برو نزد شیخ حسن.

  • ناشناس
    2

    خودتی

  • ناشناس
    5

    به گل نشستن کشور در فقر و تورم و خودروسازی حاصل چمبره شما بر حوزه اقتصاد است

  • ناشناس
    2

    ورود روحانیون به امور اجرایی و دولتی و ورود نظامیها به سیاست و اقتصاد تباهی یه همراه اورده

  • ناشناس
    9

    سپاه باید قدرتمند شود و بیست سال بعد که اسراییل را تصرف کردیم نباید بگذارد شرکتهای خودرو ساز اسراییلی مثل شرکتهای چیز ساز ایرانی خون مردم را در شیشه کنند ، انشالله

    نظرات شما -
    • ااا
      0

      ۰😀😀😀😀😀😀😀😀

  • مش جمعه
    1

    عالی جناب،سپاه در تمامی ارکان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و نظامی ایران چنبره زده است و تمام بدبختی های ایران حاصل تفکر شما ها و آخوندهاست.

  • ناشناس
    0

    جناب اقای کوثری پرسش و پاسخ های جنابعالی را خواندیم بهر حال نظر شخصی شماست ولی سوال اخر که چه چیزی مانع از نهادینه شدن فرهنگ بسیجی در کشور شده را دقیق و واقعی پاسخ ندادید ایا هنوز شما فکر میکنید فقط تفکر لیبرالی و ترویج فرهنگ غربی و چشم داشت مردم به درامدهای نفتی و داشتن زندگی راحت اشرافی مانع از نهادینه شدن فرهنگ بسیجی است اگر جواب بله است بعنوان یک نفر همکار قدیمی و بسیجی عرض میکنم کاملا در اشتباه هستید و برای برون رفت از پاسخ دقیق با جواب های کلیشه ای فرار به جلو را انتخاب و پاسخ داده اید ! بنده که در بطن مردم کوچه و بازار هستم و دایم با مردم مراودات دارم بشما اگاهی میدهم خیر اینطور نیست ؟ بلکه عملکرد و رفتار های مسئولین کشور اعم از کشوری و لشگری به ویژه قسمتی از روحانیت معزز و بخشی از برادران سپاهی پای خودرا از ان چار چوب ترسیم شده اصول انقلاب خارج کردند و با این حرکات قبیح و دور از شان و منزلت انقلاب ان جهره منور گذشته روحانیت وحس زیبای برادری عزیزان سپاهیان جان برکف را مختوش کردند و کلا اعتماد و پشتیبانی مردم را از این دو تیرک بقا خیمه انقلاب از بین بردند وقتی اعتماد از بین برود فرهنگ بسیجی دیگر نه تنها نهادینه نمیشود بلکه تنفر جامعه و نهایتا دوری مردم از مسئولین را به ارمغان میاورد . اقای کوثری بنده ریز رفتار ها و عملکردهای این دو ستون انقلاب در این 44 را بیان نکردم ولی میدانم که از بنده حقیر بیشتر و کاملتر اگاهی دارید بنابراین این مسئولین هستند که میتوانند مردم را مانند اهنربا بخود و به انقلاب جذب کنند و برعکس میتوانند مردم را از انقلاب دور کنند .مردم خوب میدانند سپاه سر افراز جلوی تاراج ثروت مملکت بدست زور گویان خارجی را گرفته و کار بسیار پسندیده ایست اما اینرا هم خوب فهمیده اند و نقل محفل مردم کوچه و بازار شده همین ثروت مملکت را بعضی از مسئولین ناپاک و ظاهر فریب خودمان به تاراج و یغما برده اند و اب از اب تکان نخورده جناب اقای کوثری در قانون امده اختلاس و تاراج بیت المال اگر از سی هزار تومان تا یکصد هزار تومان باشد بین شش تا سه سال حبس و منفصل از خدمات دولتی ولی الان باید قانون عوض شود بنویسند اختلاس از یک هزار میلیارد تا سی چهل هزار میلیارد تومان فلان مجازات این مملکت مگر چقدر درامد دارد که هر روز مردم شاهد این تاراج و چپاول بیت المال باشند و اب از اب تکان نخورد وقتی هم بر حسب شرایطی مسئولی نا پاکی دستگیر شد قوه قضائیه بیست سال حبس حکم میکند ولی ان شخص ناپاک فقط ششماه حبس در سوئیت های بدون مشکل استراحت میکند و بصورت مخفیانه متاسفانه در گوشه ای از بدنه اقتصادی مملکت شروع بکار میکند و نماینده مردم در مجلس در شبکه تلویزیونی هم از این رویه و روش با قدرت پشتیبانی میکند و میگوید این افراد اشخاص خاص هستند بهر حال اشتباه کردند و باید از وجود مبارک انان مجدد استفاده کرد اقای کوثری دیوار های این مملکت شیشه ایست مردم کاملا به زندگی اشرافی مسئولین و خانواده های انان حساس شدند چرا فلان شیخ که تا قبل از انقلاب در خیابان ایران مستاجر بود و یا در شهر ری مستاجر بودند الان در منطقه لواسان در کاخ زندگی اشرافی دارند شما بهتر از همه میدانید سری بزنید به خانه باغ های کاخ مانند حاشیه پایتخت تا بدانید چه کسانی در ان مکانها زندگی اشرافی دارند و بریز و بپاش های انان را به چشم ببینید تا متوجه شوید علت نهادینه نشدن فرهنگ بسیجی از کجا نشات گرفته و مقصر را خارج از کشور و لیبرالها ندانید .مردم ما هر روز شاهد این اختلاف طبقاتی شدید هستند هر روز شاهد فشارهای تورم زای اقتصادی هستند هر روز شاهد فقر و نداری هستند هر روز کاسه چه کنم چه کنم در دست میگیرند فشارهای گرانی و تورم کمر مردم را شکسته اگر صبوری میکنند دلیل بر بی عرضه گی انان نگذارید بلکه هنوز چشمها صورت منور و روحانی خمینی کبیر را میبینند و خجالت میکشند ؟ مردم هر کشور حرف اول و اخر را میزنند اقای کوثری عزیز تا دیر نشده اول از خودمان و خودتان اصلاحات و پاک سازی ها را شروع کنیم بعد متوجه میشوید این مردم ملتی فهیم و صبور و با گذشت و با درک و درایت هستند .

  • ناشناس
    0

    همانجوری که در ساختن ویروس یاب و واکسن موفق عمل کردید !! یا اتوبانهای پر چاله و چوله و پلهای در حال ریزش و خط آهنی که تبدیل به سیل بند شد و تولید هواپیمای روسی در اصفهان که با میلیاردها خرج به جایی نرسیدو.... یادتان رفته که همه مسئولین شرکتهای خودرویی سپاهی و یا وصل به شما بوده و میباشند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سد سازیهاشون را از قلم انداختید

  • بیسی
    0

    از وضع گدایی مردم ورشکستگی وتورم واختلاس معلومه وپرورش های نیمه تمام

  • ایرانی
    1

    جناب کوثری جنابعالی ظاهران باز نَشسته هستید بنابراین در مورد کار سپاه اظهار نظر نکنید یادتان هست ساخت دستگاه کرونا یاب را آخر چه شد آن آبروریزی که بعد هم هیچ توضیحی به مردم ندادید


  • رحمانی
    0

    ملت ایران کارایی کرونا یاب مستعان را فراموش نکرده ونمی کنند . واکسن هایی هم که ساختید در خبرهای امروز امده که حتی در داخل کشور هم خریدار واستفاده کننده ندارد . همین وضع مشعشع حاصل ورود نظامیان به اقتصاد است . سپاه در مدتی که قالیباف شهردار بود به شدت مشغول سنتر سازی و مال سازی و برج سازی شد چرا ؟ ایا به جای انجام این کارهای لوکس وباب میل مرفهین بهتر نبود در ترویج صنعت وکشاورزی سرمایه وامکانات وتجربه خود را به کار می گرفتید ؟ داستان هلدینگ یاس را همه می دانند و بی تعارف خلق بابک زنجانی ها هم کم وبیش بی ربط به تشکیلات شما نبود برادر گرامی .

  • ناشناس
    0

    وقتی یک نهاد نظامی در اقتصاد فرهنگ ورزش واردات رسانه و...هر عرصه ای وارد می شود علاوه بر انحراف از وظیفه اصلی خود باعث ایجاد انحصار و حذف بخش خصوصی می شود و همین می شود که بخش خصوصی که موتور محرک تمامی اقتصادهای پیشرفته دنیا است در کشور ما نابود شده تمامی اسلحه های مدرن ارتش آمریکا را شرکت های خصوصی می سازند فقط در یک اقتصاد رقابتی و آزد است که استعدادها می توانند شکوفا شوند در اقتصادهای پیشرفته دولت تنها دریافت کننده مالیات و هدایت کننده اقتصاد است و در هیچ امر اقتصادی مستقیما" تصدی ندارد اما در ایران حاکمیت در تمامی عرصه ها وارد می شود و نتیجه ای که به بار می آورد افتضاح است

  • ترامپ
    0

    فعلا مستعان را به نتیجه برسان بعد بیا با هم صحبت میکنیم

  • مصلحت پور
    1

    تا الان که هر جا وارد شدید گند زدید

  • در ذیل
    0

    حالا خوبه الان برجام لنگ تحریم های سپاهه و فعالای اقتصادی سپاهه چندین ساله که سپاه تو خودرو سازی هم نفوذ کرده

  • كريم
    0

    خوشحالم كه زمان شده كه بگو و در رو تمام شده نظرات مخالف و موافق بيان ميشود مردم نگران وطن به صحنه امدند و هر كسي از هر جايي حرفي را به وسط ميدان رها ميكند افراد جامعه بيتفاوت نيستند و نخواهند بود. همين روش عالي است با گفتن و گفتن و بازهم گفتن جامعه اگاه تر خواهد شد و روز به روز به اگاهان افزوده خواهد شد. همين كه امروز در زير پست ها اينقدر نظرات آناليز كننده گذاشته ميشود يعني در مسير درستي حركت كرديم.

  • سیکرت
    0

    خانه از پای بست ویران است

  • جلال عامری
    0

    چه خبر از مستعان و صادرات واکسن.وقتی رای میاری با کت شلواری.بعد که رای نمیاری بیکار نمیشی و لباس سپاه میپوشی

  • ناشناس
    1

    عوام فریبی عکس گرفتن گروه جهادی و.

  • ناشناس
    10

    در اکثر کشورها بیشتر صنایع مهم را حتی صنعت خودر را ارگانهای نظامی انجام می دهند در مورد کره و چین و ترکیه و امریکا مطالعه کنید که شرکتهای بزرگ را چطوری اول دست نظامیها بوده و یه تعداد هنوز هم هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مرجع بدهید

  • ک
    12

    ای کاش سپاه به حرف افرادی نامردی مثل نبوی گوش نمی کرد و منافع نظام و مردم را در نظر می گرفت الان هم دیر نشده سپاه باید وارد این کار شود اصلا هرجایی که دولت نمی تواند کارها را پیش ببرد بنده به عنوان یک هم وطن توصیه می کنم سپاه وارد عرصه شود و وقتی کار راه افتاد به بخش خصوصی واگذار کند. و آن کسی هم که می گوید فقط پادگان منافع ملی را در نظر نمی گیرد

    نظرات شما -
    • 0

      آقا جون هر کاری تخصص لازم داره صرف اینکه طرف از روستاش با سیکل پاشده رفته جبهه و بعدش سردار شده به جای خودش محترم ولی نمی شه که صنایع کشورو داد دستش. نتیجه می شه سد گتوند.

  • ناشناس
    0

    کجای مملکت دست شماها نیست ؟بگو .

  • ناشناس
    0

    بهزاد نبوی سال 68 از دولت کنار رفت و سال 71 و 72 وزیر نبوده
    میخواهید بهش فحش بدید به تاریخ هم نگاهی بکنید

  • تام
    1

    خودتونو ناراحت نکنید همین الان ایسوزو کاملا دست شماست با اون قیمتهای سر سام آورش اینقدر دروغ نگید

  • ناشناس
    1

    خیلی عرضه داشتید هواپیما می ساختید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها