نزدیکی غول‌های شرق به هم؛ چین و روسیه اتحاد بزرگ سال جدید را شکل می‌دهند؟/ نگرانی آمریکا از تشکیل مجدد دیوار آهنین

آمریکا از سال ۱۹۷۲ با یک سیاست خارجه مناسب توانسته روسیه (شوروی سابق) را از چین دور نگه دارد. این دو کشور علی رغم نزدیکی ایدئولوژیک و منافع، اما با تلاش‌ آمریکا و تیم دیپلماتیک ریچارد نیکسون و کسینجر برای مدت ها از هم دور نگه داشته شدند.

نزدیکی غول‌های شرق به هم؛ چین و روسیه اتحاد بزرگ سال جدید را شکل می‌دهند؟/ نگرانی آمریکا از تشکیل مجدد دیوار آهنین

به گزارش خبر فوری، رابطه روسیه و چین در حال بهبود است و این اتفاق می تواند برای آمریکا یک فاجعه باشد و مثلا مقدمه یک جنگ سرد مجدد شود اما بیش از این، می تواند منافع ایالات متحده را در مناطق مختلف به خطر بیندازد.

دیپلماسی که غول های شرق را از هم دور نکرد

یورگن مولر (Joergen Oerstroem Moeller) در نشنال اینترست در مقاله ای به مساله نزدیکی چین و روسیه پرداخته است. بر اساس تحلیل مولر، از سال ۱۹۷۲ آمریکا با یک سیاست خارجه مناسب توانسته روسیه (شوروی سابق) را از چین دور نگه دارد. این دو کشور علی رغم نزدیکی ایدئولوژیک و منافع، اما با تلاش‌ آمریکا و تیم دیپلماتیک ریچارد نیکسون و کسینجر برای مدت ها از هم دور نگه داشته شدند.

بر اساس نظر مولر، این سیاست در حال حاضر آسیب فراوان دیده است. او تحلیل می کند که دولت های آمریکا به خصوص از زمان بیل کلینتون نتوانستند از نابودی شوروی و اختلافات دو ابرقدرت شرق استفاده کنند. آمریکای عصر کلینتون سرمست از ابرقدرتی خود بود و مانع از کاشته شدن بذر اتحاد بین روسیه و چین نشد.

این سیاست سهل انگارانه در زمان جرج بوش و باراک اوباما نیز تکرار شد و به نظر می رسد که در زمان حاضر یعنی دولت جو بایدن نیز تداوم دارد.

تحلیلگر نشنال اینترست معتقد است بر خلاف ظواهر، اتحاد چین و روسیه خیلی محتمل نیست و این دو به اصطلاح دوستان طبیعی (national friends) هم نیستند.

روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان سوخت های فسیلی است. این در حالی است که چین یکی از واردکنندگان بزرگ سوخت است. روسیه موافق افزایش قیمت سوخت است و معمولا در مجامع جهانی نظر خود را بر سایرین تحمیل می کند اما چین به تبع واردات وسیعش مخالف این امر است. همچنین، چین موافق تصمیمات نشست گلاسکو و توافقات آب و هوایی با آمریکا است اما روسیه به شدت مخالف این اتفاق است.

این اختلافات نشان می دهد که چین و روسیه با تلاش‌  مجدد آمریکا می توانند دور از هم شده و از حالت اتحاد استراتژیک خارج شوند اما اشتباهات دولت آمریکا باعث شده روسیه و چین به هم نزدیک شوند.

اتحاد استراتژیک شرق سرخ/ پاشنه آشیلی که آمریکا می تواند از آن استفاده کند

طی یک نشست ویدیویی در 15 دسامبر 2021، ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور شی جین پینگ به یکدیگر اطمینان دادند از هم حمایت کنند و به جهان نیز اطلاع دادند که دیدگاه مشترکی در مورد مسائل عمده ژئوپلیتیک دارند. این دیدار یک پیام آشکار داشت و آن این بود که هر دو رهبر از نحوه عملکرد ایالات متحده در خارج از آمریکا ناراضی هستند و تا پایان دوران هژمونی ایالات متحده در کنار یکدیگر ایستاده اند.

یورگن مولر البته معتقد است که هنوز ایالات متحده می تواند از نزدیک شدن چین و روسیه به یکدیگر جلوگیری کند. هر چند شانس دور کردن چین و روسیه در دوران کلینتون، بوش، اوباما و ترامپ از دست رفته اما هنوز ایجاد اختلاف بین دو قدرت شرق ممکن است.

مولف معتقد است تمرکز آمریکا بر روی مساله اوکراین می تواند شکاف چین و روسیه را بیشتر کند. در حال حاضر، روسیه از تسلط بر اوکراین و منابع نفت و گازش سود بسیار زیادی می برد اما این اتفاق به سود چین نیست چرا که می تواند باعث از بین رفتن بازار اوکراین برای چشم بادامی ها شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    2

    چین و روسیه که هیچی 10 تا کشور دیگه هم بیان بچسبند به این دوتا کشور،برای آمریکا هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.‌‌....‌

  • دکتر سید
    1

    امام خمینی (ع )فرموده اند : به کشورهای کمونیست نزدیک نشوید . اجرکم عندالله

  • ایران
    0

    از صلح میان گربه و موش بر باد رود دکان بقال

  • َشیر سردار
    2

    اقای ناشناس از فرارش توی افغانستان وعراق درگیر شدن در منجلاب کروناودورشدن از دسترس موشکهای ایران معلومه که هیچ اتفاقی برای امریکا جونت نیفتاده

  • ناشناس
    0

    به شیر سردار ....کمی مطالعه کن کمی تحقیق کن و اون مغز فندقی را از آکبندی در بیار......

  • َشیر سردار
    0

    اقای ناشناس قافیه که به تنگ اید شاعر به جفنگ اید شما ایرانی دوست ندارم مثل ابابانت وقتی تو عرصه میدانی کم میارن کودک کشی راه بیاندازند شما هم سعی کن از کوره به در نری با سوادی که ادعاش را داری جواب بده به خودت افتخار میکنم اما به اربابان کودک کشت ..........................

  • ایرانی
    0

    یکسری مگه نمیگن روسیه و چین فلان قدرت را دارن اینکار و میکنن اون کارو میکنن،، چرا از ترس تحریم‌های آمریکا،کمکهای واقعی نمیکنن و پول نفت و گاز ایران را پس نمیدن،، چون قدرت اول اقتصادی دنیاست ،،در نتیجه حالا حالاها این دو دو کشور و کشورهای دیگه مطیع اوامر آمریکا هستند.....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها