نیویورک‌تایمز: خروج از برجام از احمقانه‌ترین تصمیم‌های آمریکا پس از دوران جنگ سرد بود

تصمیم رئیس‌جمهور دونالد ترامپ برای پاره کردن توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ - تصمیمی که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به آن تاکید کردند - یکی از احمقانه‌ترین، ضعیف‌ترین و غیرمولدترین تصمیمات امنیت ملی ایالات متحده در دوران پس از جنگ سرد بود.

نیویورک‌تایمز: خروج از برجام از احمقانه‌ترین تصمیم‌های آمریکا پس از دوران جنگ سرد بود

موشه یعلون در زمان امضای توافق هسته‌ای وزیر جنگ اسرائیل بود و به شدت با آن مخالفت کرد. اما در کنفرانسی در هفته گذشته، گفت: «به همان اندازه که آن توافق بد بود، تصمیم ترامپ برای خروج از آن با تشویق نتانیاهو بدتر بود.»

گادی آیزنکوت که زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی بود، گفت: خروج از توافق هسته‌ای موجب شد ایران از تمام محدودیت‌های هسته‌ای رها شود و برنامه هسته‌ای این کشور را در موقعیت بسیار پیشرفته‌تری قرار داد.

ترامپ در حالی از توافق هسته‌ای به دست آمده در زمان باراک اوباما خارج شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران به توافق پایبند است و طبق برآورد کارشناسان زمان گریز هسته‌ای ایران برای تولید مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت یه بمب یک سال بود، ایران هم قبول کرد تا ١٥ سال به این محدودیت‌ها پایبند باشد اما اکنون گفته می‌شود که این زمان به میزان زیادی کمتر شده است.

پس از یک وقفه پنج ماهه، مذاکرات برای بازگرداندن پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که توافق هسته‌ای نامیده می‌شود، از روز دوشنبه در وین بین ایران و چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا - با آمریکا از سر گرفته شد. آمریکا به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارد. 

ایران می‌خواهد ببیند که ایالات متحده و اتحادیه اروپا همه تحریم‌های مالی علیه ایران را لغو می‌کنند - نه فقط تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور- ایران همچنین می‌خواهد آمریکا تضمین کند که اگر پایبندی به توافق را از سر بگیرد رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه بعدی ایالات متحده دیگر توافق را پاره نخواهد کرد. این خواسته‌ها قابل برآورد نیست.

پس چه اتفاقی می‌افتد؟ هیچکس نمی‌داند. این مذاکرات مانند یک بازی پوکر غول‌پیکر شده است. در دولت قبلی آمریکا، ترامپ و پمپئو برنامه جایگزین نداشتند. با وجود تمام جنجال‌های ترامپ، او نه تنها قصد حمله به ایران را نداشت، بلکه زمانی که ایرانی‌ها با موشک‌های خود به پایگاه آمریکایی‌ها حمله کردند و یکی از بزرگترین تأسیسات نفتی عربستان سعودی را منفجر کردند، تلافی هم نکرد. او یک شرایط وحشتناک را به بایدن داد. اما بایدن این دست را به خوبی بازی نکرد. بایدن به جای اینکه فوراً تحریم‌های ترامپ را لغو کند و به پایبندی خود بازگرداند، در ازای بازگرداندن ذخایر اورانیوم ایران، درگیر یک دعوای لجن‌پراکنی دیپلماتیک علیه ایرانی‌ها شد که چه کسی اول به توافق بازگردد و با تمرکز بر خروج از خاورمیانه که از افغانستان شروع شد ترسی در دل ایرانیان ایجاد نکرد. بنابراین هیچ کس اول به توافق بازنگشت و ایران به غنی‌سازی ادامه داد.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • احمد
    0

    این ترامپ واقعااگه چل و خل نبود هیچوقت چنین کاری نمیکرد

  • iraj soltani
    0

    بهترین کاری که ایران می تواند در اوایل همین جلسات دور هفتم انجام دهد، اعلام رسمی ناقض و متخلف از برجام (آمریکا) توسط اعضاء ۱+۴ است، زیرا اروپائی ها هنوز آنرا باور نداشته و توپ را در زمین ایران می دانند. متخلف باید رسما اعلام شود تا جای ظالم و مظلوم عوض نشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها