رئیس جمهور بروندی، اولین رهبری که به دلیل کرونا درگذشت

رئیس‌جمهور کشور بروندی، بر اساس اعلام پزشکان بیمارستانی که قبل از مرگ به آنجا اعزام شده بود، بر اثر بیماری کرونا درگذشته است.

رئیس جمهور بروندی، اولین رهبری که به دلیل کرونا درگذشت

به نوشته دیلی میل، یک منبع پزشک در بیمارستان "کاروسی" که در آن انکرونزیزا جان سپرد، تأیید کرده رئیس‌جمهور بروندی پیش از مرگ دچار "دیسترس تنفسی" شده بود.

پزشکان در بیمارستان کمنج "بوجومبورا" به خبرگزاری فرانسه گفتند که رئیس مؤسسه سلامت عمومی خواستار تنها ونتیلاتور بیمارستان آن‌ها شده و رئیس بخش احیا را نیز "به نام ریاست جمهوری"، ۱۰ صبح شنبه احضار کرده است.

یک منبع پزشک در کاروسی گفت: رئیس جمهور به بیمارستان کاروسی آورده شد، در حالی که همان زمان هم دیر بود و ایشان درگذشته بود.

بعد از آنکه همسر رئیس جمهور در آخر ماه مه بر اثر بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده بود، سوء‌ظن بسیاری وجود داشت که انکرونزیزا نیز به کووید ۱۹ مبتلا باشد. یک سند پزشکی که از سوی خبرگزاری فرانسه رؤیت شده، حاکی از آن است که تست کووید ۱۹ همسر رئیس جمهور مثبت بوده و او نیز دچار "دیسترس تنفسی" بوده است.

کشور آفریقایی بروندی، در تاریخ ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) از مرگ "غیرقابل پیشبینی" انکرونزیزا خبر داد و یک هفته عزای ملی اعلام کرد.

دولت بروندی هنوز تاریخی برای خاکسپاری رئیس جمهور این کشور اعلام نکرده اما ضمن تعیین ۷ روز عزای ملی، پخش موسیقی در رستوران‌ها، کافه‌ها و ... را ممنوع کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، مقامات گفته‌اند انکرونزیزا از روز ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) ناخوش بوده و "در کمال تعجب" وضعیت سلامت او بدتر شده و سرانجام به ایست قلبی و مرگ در بیمارستان انجامیده است.

همسر او دنیس، سی‌ام ماه مه (۱۰ خرداد) به منظور معالجه بیماری کرونا در کنیا، به صورت هوایی جابه‌جا شد و درباره علت واقعی مرگ رئیس جمهور، سوءظن ایجاد کرد.

انکرونزیزا قرار بود ماه اوت (مرداد)، بعد از آنکه با ادعای مناقشه‌آمیز سرکوب و نقض حقوق بشر طی یک دوره ۱۵ ساله روبه‌رو بود، از سمت خود کنار برود.

روز جمعه اعلام شد که دادگاه قانون اساسی بوروندی موافقت کرده است که رئیس جمهور منتخب، "اوریستی اندایشیمیه" باید بلافاصله پس از مرگ انکرونزیزا سوگند یاد کند.

انکرونزیزا در سال ۲۰۰۵، بعد از یک توافق تقسیم قدرت و به دنبال جنگ داخلی ۱۲ ساله، بر سر کار آمد که ۳۰۰ هزار نفر کشته بر جا گذاشته بود.

تصمیم وی برای نامزد شدن برای سومین دوره مناقشه آمیز در سال ۲۰۱۵، کشور را به خشونت کشاند و منجر به صدها کشته دیگر شد.

دولت او بعد از مواجهه با ادعای سوء‌استفاده‌های گسترده، نخستین کشوری شد که در سال ۲۰۱۷ از دیوان بین‌المللی کیفری خارج شد.

ناظر حقوق بشر اظهار کرده که پلیس و حزب حاکم اعمالی نظیر نقض حقوق بشر و دستگیری‌های خودسرانه انجام داده‌اند.

بروندی، کشوری با ترکیب قومی مشترک با همسایه خود رواندا، بعد از استقلال در سال ۱۹۶۲ شاهد چرخه‌های به دست گرفتن قدرت، خشونت و قتل عام بوده است.

انکرونزیزا یک رهبر شورشی سابق بود که حکومتش با خشونت گسترده و سرکوب مخالفان همراه بوده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • دور بین
    0

    خدا را چه دیدی ؛ شاید همتایان بیشتری برای پیوستن به دار مکافات در این ور و اون ور بزودی در راه باشن؟؟؟!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها