سياستمداران کاخ‌ نشین چه تحصیلاتی دارند؟

اکنون زمان گذراندن امتحانات است و بزودي دانشجويان سال آخر دانشگاه ها گواهينامه پايان تحصيلات عالي را دريافت مي کنند. شايد جالب باشد بدانيم آنهايي که در کاخ ها زندگي مي کنند و تعيين کننده سرنوشت مردم خاورميانه هستند، چه تحصيلاتي را کسب کرده اند؟

سياستمداران کاخ‌ نشین چه تحصیلاتی دارند؟

اکنون زمان گذراندن امتحانات است و بزودي دانشجويان سال آخر دانشگاه ها گواهينامه پايان تحصيلات عالي را دريافت مي کنند. شايد جالب باشد بدانيم آنهايي که در کاخ ها زندگي مي کنند و تعيين کننده سرنوشت مردم خاورميانه هستند، چه تحصيلاتي را کسب کرده اند؟ کداميک از شيوخ و رهبران کشورهاي عربي در دانشگاه آکسفورد تحصيل کرده و چرا آکادمي نظامي سلطنتي بريتانيا اينقدر در بين آنها شهرت و محبوبيت دارد؟

شيخ تميم بن حمد بن خليفه آل ثاني، امير قطر
در سال 1997 ديپلم دبيرستان شربورن (Sherborne School) بريتانيا را دريافت کرد و سپس از آکادمي نظامي سلطنتي در ساندهورست (Royal Military Academy Sandhurst) بريتانيا فارغ التصيل شد. وي علاوه بر زبان عربي به زبان هاي انگليسي و فرانسوي به خوبي مسلط است.


شيخ خليفه بن زايد آل نهيان، رييس دولت امارات متحده عربي
تحصيلات ابتدايي خود را مدرسه شهرالعين کسب کرد که شيخ زايد پدرش در اين دومين شهر بزرگ امارت ابوظبي تاسيس کرده بود.

حمد بن عيسي آل خليفه، پادشاه بحرين
پادشاه بحرين پس از دوره ابتدايي، وارد دبيرستان ليس (Leys) در شهر کمبريج انگليس شد. سپس در1967 وارد کالج نظامي شهر آلدرشات در شهرستان همپشر بريتانيا شده و 16 فوريه 1968 تحصيلات را در آنجا با موفقيت به پايان رساند. او در 1971 تحصيلات نظامي را در آموزشگاه فرماندهي نظامي ارتش آمريکا در منطقه فورت ايونوورت ايالت کانزاس آمريکا آغاز کرد و در 1972 گواهينامه نظامي افتخاري آمريکا را دريافت کرد.

سلمان ابن عبدالعزيزآل سعود، پادشاه عربستان سعودي
تحصيلات ابتدايي را در دبستان شاهزادگان در رياض به پايان رساند که ملک عبدالعزيز ابن سعود آن را براي فرزندان خود در سال 1937 تاسيس کرده بود.
بشار اسد، رئيس جمهور سوريه
تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در دمشق انجام داد و سپس دانشجوي رشته پزشکي شد و در سال 1988 ديپلم پزشکي را دريافت کرد. سپس اسد به کار در بيمارستان نظامي شهر تشرين پرداخت و در سال 1992 براي ادامه تحصيل در رشته چشم پزشکي عازم بريتانيا شد. وي در سال 1994 به سوريه بازگشت.
اسد علاوه بر زبان عربي به زبان هاي انگليسي، فرانسوي و اسپانيايي بطور کامل مسلط است. بشار اسد همچنين در سپاه پزشکي نظامي ارتش سوريه خدمت کرده و پس از چند سال خدمت در ارتش در سال 1999 درجه سرهنگي را دريافت نمود.

عبدالفتاح خليل السيسي، رئيس جمهور مصر
در سال 1977 از اکادمي نظامي فارغ التحصيل شد و در نيروي زميني خدمت مي کرد.

صباح الاحمد الجابر الصباح، امير کويت
در مدرسه مبارکيه تحصيل کرد. شيخ احمد الجابر الصباح، پدرش وي را براي تحصيل و کسب تجارب و مهارت هاي سياسي به تعدادي از کشور هاي اروپايي و آسيايي اعزام کرد.

قابوس بن سعيد آل سعيد، سلطان عمان
تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در شهر صلاله انجام داد. پدرش در سپتامبر 1958 وي را به انگليس اعزام کرد و در آنجا به تحصيلات خود در مدرسه سافولک (Suffolk) ادامه داد. در سال 1960 وارد آکادمي نظامي سلطنتي در ساندهورست شد و مدت دوسال علوم نظامي را در آنجا فرا گرفت. وي با درجه ستواني از اين آکادمي فارغ التحصيل شد. اندکي بعد به يکي از گردان هاي نظامي مستقر در آلمان پيوست و مدت شش ماه در آنجا خدمت کرد. سپس وي به بريتانيا بازگشت و در آنجا دوره آموزشي ويژه براي مطالعه سيستم خودگرداني محلي را طي کرد. قابوس در سال 1964 به کشورش بازگشت.

فواد معصوم، رئيس جمهور عراق
تا 18 سالگي تحصيلات ديني خود را در شمال عراق انجام داد و سپس براي ادامه تحصيلات و دريافت درجه کارشناسي در دانشکده حقوق اسلامي دانشگاه الازهر به قاهره رفت. سپس درجات کارشناسي ارشد علوم اسلامي و دکتراي فلسفه را دريافت کرد.

عبدالله بن حسين الهاشمي، پادشاه اردن
تحصيلات ابتدايي را در کالج اسلامي شهر امان کسب کرد و سپس در کالج سن ادموند انگليس (St Edmund's College) ، مدرسه ايگلبروک (Eaglebrook School) و آکادمي ديرفيلد (Deerfield Academy)آمريکا به تحصيلات خود ادامه داد. وي دوره دانش افزايي در کالج پمبروک در آکسفورد را طي کرده و در سال 1980 آن را به پايان رساند. سپس براي تحصيل وارد آکادمي نظامي سلطنتي در ساندهورست بريتانيا شده و اندکي بعد به سواره نظام سلطنتي اين کشور پيوست. يک سال بعد درجه ستوان دومي را دريافت کرد. عبدالله دوم در سال 1987 دوره کارشناسي مدرسه ديپلماسي دانشگاه جورج تاون امريکا را به پايان رساند.

محمد ششم، پادشاه مراکش
پدرش وي را در سن چهار سالگي براي تحصيل به مدرسه واقع در کاخ سلطنتي در رباط فرستاد. وي تحصيلات ابتدايي را در مدرسه "ميديا" و تحصيلات متوسط را در انستيتوي "مولوي" انجام داد. محمد ششم در ژوئن 1981 درجه کارشناسي را دريافت کرده و در دانشکده علوم حقوقي، اقتصادي و اجتماعي دانشگاه محمد پنجم در رباط به تحصيلاتش ادامه داد. در سال هاي 1987 و 1988 دو درجه کارشناسي ديگر در رشته هاي علوم سياسي و حقوق عمومي دريافت کرد. در سالهاي 1988 و 1989 دوره شش ماهه کارآموزي را در دفتر ژاک دلور، رئيس وقت کميسيون اروپايي طي کرد. 29 اکتبر سال 1993 با دفاع از رساله دکتراي خود با موضوع "همکاري اتحاديه اروپا و مغرب عربي" از دانشگاه نيس سوفيا آنتي پوليس فرانسه فارغ التحصيل شد.

عمر حسن البشير، رئيس جمهور سودان
در سال 1967 از آکادمي نظامي سودان فارغ التحصيل شد. در سال 1981 ميلادي درجه کارشناسي علوم نظامي را در دانشگاه فرماندهي و مديريت دريافت کرد. سپس در سال 1983 درجه کارشناسي ارشد علوم نظامي را در مالزي دريافت کرد و در سال 1987 به عضويت آکادمي علوم سودان در آمد.

عبدالعزيز بوتفليقه، رئيس جمهور الجزاير
پس از پايان تحصيلات متوسطه در سال 1956 در سن 19 سالگي وارد صفوف ارتش آزادي بخش ملي الجزاير شد.

الباجي قايد السبسي، رئيس جمهور تونس
درجه کارشناسي ارشد در رشته حقوق را در سال 1948 در دانشگاه شهر ديژون فرانسه دريافت کرد. در سال 1949 براي ادامه تحصيل به پاريس رفت. در سال 1952 پس از پايان تحصيلات خود به تونس بازگشت.

محمود عباس، رهبر فلسطين
تحصيلات متوسطه و عالي خود را در سوريه انجام داد و سپس از دانشکده حقوق دانشگاه قاهره فارغ التحصيل شد. در سال 1982 تحصيلات عالي خود را در رشته علوم سياسي در دانشگاه دوستي ملل روسيه به پايان رساند. در سال 1984 از رساله دکتراي خود با موضوع "روابط مخفيانه آلمان نازي و جنبش صهيونيستي" دفاع کرد و چندي بعد اين رساله تحت عنوان "روابط رهبران آلمان نازي و سران جنبش صهيونيستي" توسط بنگاه چاپ و نشر"دار ابن رشد" به چاپ رسيد.

محمد ولد عبدالعزيز، رئيس جمهور موريتاني
توسط مقامات موريتاني براي تحصيلات نظامي به مراکش اعزام شد و در رشته افسر مکانيک از آکادمي نظامي شهر مکناس مراکش فارغ التحصيل گرديد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها