فرجی‌راد: تا زمانی که گزینشی با حوادث تروریستی برخورد شود، نتیجه‌ای نخواهد داشت

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این‌که ادامه داشتن حوادث تروریستی مانند آن‌چه در نیوزیلند اتفاق افتاد،‌ می‌تواند به شکاف بین شرق و غرب منجر شود، گفت: اکثر کشورهای غربی به خاطر منافع خود با این حوادث برخورد نکردند.

فرجی‌راد: تا زمانی که گزینشی با حوادث تروریستی برخورد شود، نتیجه‌ای نخواهد داشت

عبدالرضا فرجی راد با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در نیوزیلند که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسلمانان مقیم این کشور شد، گفت: واقعیت این است که می‌توان گفت با توجه به این اتفاقاتی که در چند سال گذشته افتاده، یعنی بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، حوادث اروپا و بعد از آن هم داعش و اتفاقات دیگر، نگرانی شدیدی برای گروه‌های افراطی مسیحی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین مهاجرت‌هایی که به اروپا، استرالیا و حتی نیوزیلند صورت می‌گیرد، بر سر کار آمدن راست گراها در اروپا، قوت گرفتن این گروه‌های راست گرا، روی کار آمدن ترامپ و تندروها و … همه این عوامل باعث شده تا این حوادث پیش آید.

سفیر سابق کشورمان در نروژ همچنین اظهار کرد: بنابراین پیش‌بینی می‌شد که این حوادث پیش آید و تقریباً هم مواردی در گذشته چه در اروپا و یا آمریکا و حتی در برخی نقاط استرالیا وجود داشته است، تا اندازه‌ای هم غربی‌ها تبلیغات در رابطه با مساله اسلام هراسی به راه انداختند که بعد از آن حوادث ایجاد شده توسط القاعده و داعش هم به این قضیه کمک کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: فضای مجازی، بی‌عرضگی دولت‌ها و قوانین کهنه گذشته در مورد قانون آزاد حمل سلاح که به افراد اجازه می‌دهد اسلحه در اختیار داشته باشند و … موجب شده تا این حوادث ایجاد شود، در واقع این موارد به یک نفر و چند نفر منحصر نمی‌شود و با رشد راست گرایی در غرب این مسائل و این اتفاقات هم رشد می‌کند به ویژه که اگر برخورد مناسبی با این قضیه نشود که به نظر هم نمی‌رسد بعد از به راه افتادن این قضیه کار جدی صورت گیرد، احتمال ادامه دار شدن این اتفاقات وجود دارد.

فرجی‌راد همچنین گفت: آن‌ها تمام همت‌شان را برای کنترل گروه‌های تندرو اسلامی مثل داعش و القاعده و غیره گذاشتند و طبیعتاً هم باید به طور مساوی کوشش کنند تا جلوی این‌ها را بگیرند، اکنون حوادثی که در چند سال گذشته در آمریکا اتفاق افتاده و به‌عنوان حوادث تروریستی شناخته می‌شود، ۷۰ درصد آن مربوط به همین راست گراهای افراطی است.

وی درباره این‌که آیا این حوادث می‌تواند زمینه ساز جنگ جهانی دیگری شود، گفت: فکر نمی‌کنم شرایط دنیا طوری باشد که به خاطر این مسائل جنگ جهانی دیگری شروع شود اما می‌تواند به شکاف بین شرق و غرب دامن زند، طبیعتاً این‌ها مهم نیست، ممکن است تشخیص دهند که بین گروه‌های تندرو یا گروه‌های تندرو اسلامی تفاوت وجود دارد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی هجمه‌ای شروع می‌شود و مبارزه‌ای شکل می‌گیرد بین خوب و بد تفاوتی گذاشته نمی‌شود، البته بعد از حوادث اروپا و حوادثی که در سوریه، عراق یا افغانستان ایجاد کردند و می‌کنند باید به طور ریشه‌ای با این حوادث برخورد می‌شد.

سفیر سابق کشورمان در نروژ با بیان این‌که ریشه این حوادث در عربستان است، گفت: اگر بخواهیم درست و واقعی این حوادث را مورد بررسی قرار دهیم، اکثر کشورهای غربی به خاطر منافع خود با آن‌ها برخورد نکردند، همه دنیا در مورد قتل خاشقچی صدایش در آمد اما آمریکایی‌ها در اعلامیه حقوق بشر سالیانه حتی اشاره‌ای به این مساله نکردند، لذا تا زمانی که بخواهند گزینشی انتخاب و برخورد کنند به نتیجه نمی‌رسند، جهان باید بنشیند و به طور دقیق و منصفانه نسبت به این حوادث ریشه یابی کرده و کمک کند تا این حوادث کمتر شود.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها