برگی از تاریخ؛

شاه سفر خود به آمریکا را عقب انداخت

منابع نزدیک به شاه ایران گفتند شاه محمدرضا پهلوی تصمیم گرفته است که به طور نامحدود سفر خود را به آمریکا به تاخیر اندازد.

شاه سفر خود به آمریکا را عقب انداخت

شاه و شهبانو فرح در شنبه گذشته طی مراسم ساده‌ای وارد مغرب شدند و مورد استقبال سلطان حسن دوم قرار گرفتند. مقام‌های مغرب گفتند شاه قصد دارد به مدت سه روز درمغرب بماند و سپس مستقیما به آمریکا پرواز خواهد کرد. همراهان شاه گفتند تغییری در این برنامه بوجود آمده است، اما هنوز معلوم نیست که آیا شاه در مغرب می‌ماند یا به یک کشور دیگر می‌رود. در قاهره، یک سخنگوی انور سادات رئیس جمهوری مصر گفت: رهبر مصر از شاه دعوت کرده است باردیگر به مصر باز گردد. شاه ۶ روز تعطیلات خود را در آسوان گذراند.

شاه سفر خود به آمریکا را عقب انداخت

منابع گفتند چند کشور دیگر مورد بررسی قرار گرفته‌اندکه عبارتند از: عربستان سعودی، انگلستان و جنوب فرانسه، اما سوئیس، جایی که شاه معمولا تعطیلات زمستانی خود را در آنجا می‌گذراند، مورد بررسی قرار نگرفته است، زیرا مقام‌های سوئیسی به شاه اندرز داده اند که نمی‌توانند امنیت شاه را تامین کنند. منابع درباره اینکه چرا شاه سفر خود را به آمریکا، که چند تن از اعضای خانواده سلطنتی در آنجا زندگی می‌کنند، به تاخیر انداخته است گفته‌اند شاه از حمایت جیمی کارتر رئیس جمهوری آمریکا از آیت الله خمینی به شدت سرخورده شده است. آیت‌الله خمینی رهبر شیعیان ایران در خروج اجباری شاه از ایران نقش اساسی را بازی کرده است و قرار است جمعه آینده پس از ۱۰ سال تبعید به کشور باز گردد. منابع گفتند اوضاع بی ثبات ایران که ناشی از بازگشت قریب الوقوع آیت الله خمینی به کشور است دلیل دیگری برای شاه است که در حال حاضر به آن سوی اقیانوس اطلس نرود. یک منبع گفت: شاه ترجیح می‌دهد که نزدیک ایران بماند تا دریابد پس از بازگشت آیت الله خمینی چه اتفاقی در ایران می‌افتد.

مغربی‌ها دارای احساسات متضادی در مورد تصمیم شاه برای به تاخیر انداختن سفر خود به آمریکا هستند و اینکه سلطان حسن، شاه را برای چند روز دعوت کرده است. اما منابع مغربی آشکار ساخته اند که آن‌ها انتظار ندارند وی به طور نامحدود در آن کشور بماند. ماموران امنیتی مغرب خبرنگاران و عکاسان را از فرودگاه و شاهراه منتهی به مراکش، مسیر شاه، دور نگه‌داشتند و شاه نیز برای خودداری از پرواز بر فراز لیبی و الجزایر مدت ۲.۵ ساعت برفراز مدیترانه پرواز کرد. مطبوعات و رادیو مغرب سفر شاه را کم اهمیت جلوه داده اند و تنها گزارش داده اند سلطان حسن در فرودگاه از شاه استقبال کرد. در این حال یک سخنگوی رئیس جمهوری مصر گفت: شاه ایران دعوت سادات را برای گذراندن بیشتر تعطیلات خود در مصر پذیرفته است، اما گفته است به هزینه خود در مصر توقف خواهد کرد، زیرا نمی‌خواهد فشاری بر مردم مصر وارد شود. سخنگو افزوده شاه به سادات گفته است خوشحال خواهد شد که بیشتر تعطیلات خود را در مصر بگذراند، زیرا احساس می‌کند در میان خانواده خود است و خواهد بود. از سوی دیگر، اردشیر زاهدی یکی از مشاوران نزدیک شاه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: شاه احتمالا برای یک دوره طولانی سفر خود را به آمریکا به تاخیر انداخته است. زاهدی که تلویزیون سی‌بی‌اس با او مصاحبه می‌کرد گفت: اگر دولت شاپور بختیار با یک انقلاب سقوط کند احتمال یک کودتای نظامی بسیار زیاد خواهد بود. اما وی افزود چنین رویدادی غیر محتمل است. درباره اوضاع ایران زاهدی گفت: بختیار متعهد است که به‌رغم مخالفت پیروان آیت الله خمینی همچنان به عنوان نخست وزیر باقی بماند. آیت الله خمینی قول داده است که یک جمهوری اسلامی در ایران برقرار کند، اما زاهدی گفت: آیت الله خمینی تنها با انقلاب می‌تواند به قدرت برسد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها