لزوم توجه حکومت‌ها به مبانی دینی مردم

لزوم توجه حکومت‌ها به مبانی دینی مردم

بیانات و توصیه‌های صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس جمهور آذربایجان و خصوصا لزوم همراهی حکومت با اعتقادات دینی مردم، ازجمله مسائل مهمی است که نیازمند توجه و تحلیل است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان، مذهب مشترک را مهم‌ترین عامل در احساس قرابت و خویشاوندی جمهوری اسلامی ایران با مردم و مسؤولان آذربایجان خواندند و خاطرنشان کردند: سطح همکاریهای اقتصادی در مقایسه با ظرفیتها و امکانات دو کشور بسیار پایین است و حجم تبادلات باید تا 10 برابر میزان کنونی افزایش یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مواضع دولت آذربایجان در قبال جمهوری اسلامی ایران ازجمله در قضیه مذاکرات هسته‌ای را بسیار خوب ارزیابی کردند و افزودند: دولت آذربایجان در محافل و مجامع سیاسی همواره در کنار ایران بوده است و این مواضع مثبت، بیش از پیش دو کشور را به یکدیگر نزدیک می‌کند. متن حاضر به اختصار هرچه تمام‌تر پس از یک معرفی کوتاه از کشور همسایه و هم‌مذهب ما آذربایجان، به تحلیل برخی از محورهای بیانات معظم‌له در این دیدار می‌پردازد. مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار چنین بود:

1. لزوم توجه حکومت‌ها به خواسته‌ها و مبانی دینی مردم‌
2. خطر اسرائیل‌
3. لزوم پشت‌گرمی حکومت و دولت به مردم‌
4. لزوم افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی میان ایران و آذربایجان


* آذربایجان همسایه‌ی هم‌دین ما
آذربایجان یکی از همسایگان شمالی ایران است که قریب به دویست سال از جدا شدن این منطقه از ایران می‌گذرد. این کشور با مساحت 86 هزار و 600 کیلومتر مربع دارای شهرهای مهم باکو، گنجه، سومقاییت، مینگه چویر، نخجوان، نارداران و... است (یعنی از استان یزد ایران قدری بزرگتر و از استان سمنان ایران قدری کوچک‌تر است. زیرا استان یزد ایران 73 هزار کیلومتر و استان سمنان ایران 97 هزار کیلومتر مربع است) و مطابق آخرین سرشماری‌ها، جمعیتی در حدود 9 و نیم میلیون نفر دارد. 95 درصد جمعیت جمهوری آذربایجان مسلمان هستند. قریب به 85 درصد جمعیت مسلمان جمهوری آذربایجان شیعه و نزدیک به 15 درصد سنی هستند و مسیحیان و پیروان سایر ادیان در این کشور بسیار اندک هستند. این کشور از جنوب با ایران و از شرق با دریای خزر و از غرب با کشور ارمنستان و از شمال با روسیه و گرجستان همسایه است.
علاوه بر قرابت مذهبی و دینی، مردم آذربایجان قرابت زبانی و تاریخی و فرهنگی نیز با ایران داشته و دارند به‌حدی که مطابق سخنان رئیس جمهور این کشور در طول یک سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از مردم آذربایجان به ایران سفر کرده‌اند.


* محورهای اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان:
1. لزوم توجه حکومت‌ها به خواسته‌ها و مبانی دینی مردم‌
متاسفانه گزارش‌هایی از برخی برخوردهای نامناسب دولت آذربایجان و برخی از مقامات دولتی با گرایشات دینی و مذهبی مردم به گوش می‌رسد که این گزارشات می‌تواند عامل بر هم خوردن رابطه‌ی درست میان مردم و دولت آذربایجان شود. در جامعه‌ای که بیش از 95 درصد مردم آن مسلمان هستند به‌صورت طبیعی دولت باید در برابر مذهب و دین و خواسته‌های دینی مردم خاضع باشد و از در همراهی و مسالمت و حتی همکاری با مردم درآید. از این جهت است که رهبر معظم انقلاب در این دیدار به رئیس جمهور آذربایجان بیان داشتند که دولت باید در همراهی با احساسات مذهبی مردم باشد و با تجلیل از مردم آذربایجان و گرایشهای دینی آنان، گفتند: خیر و مصلحت دولت آذربایجان در همراهی با احساسات مذهبی مردم است، به‌نحوی که آنان هیچ‌گونه نگرانی نسبت به مسائل مذهبی از ناحیه دولت نداشته باشند.


2. خطر اسرائیل‌
نکته مهم دیگر در بیانات رهبر معظم انقلاب این بود که رژیم منحوس صهیونیستی متاسفانه به‌دنبال ایجاد یک جای پای جدی برای خود در آذربایجان است و گزارشاتی نیز از این تحرک نامیمون اسرائیل به گوش می‌رسد. این در حالی است که غده سرطانی اسرائیل در هرجا که وارد شده است، جز شر برای مسلمانان چیزی نداشته است و از این‌جهت توجه به دشمن مشترک ایران و آذربایجان که همان رژیم صهیونیستی باشد، ضرورت جدی دارد و ازاین‌رو باید نسبت به لزوم دوری‌گزینی آذربایجان از این دشمن نیز تذکر داده می‌شد که در این‌رابطه رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به عصبانیت دشمنان از روابط نزدیک ایران و آذربایجان، افزودند: رژیم خبیث صهیونیستی بیش از همه دشمنان در جهت تضعیف روابط برادرانه ایران و آذربایجان تلاش می‌کند و در مقابل باید از ارتباطات صمیمی موجود مراقبت کرد.


3. لزوم پشت‌گرمی حکومت و دولت به مردم‌
تذکر دیگر در بیانات رهبر معظم انقلاب، مسأله پشت‌گرمی حکومت‌ها به مردم و لزوم رابطه صحیح میان حکومت و مردم بود که اگر حکومت در راستای مصالح و منافع مردم باشد و از حمایت آن‌ها نیز برخوردار باشد، چنین حکومتی نیازی به وابستگی به دیگران ندارد و می‌تواند با اتکای به نیروی مردم در برابر مشکلات بایستد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جلب همراهی مردم و تکیه بر آنان را مهم‌ترین عامل در ایجاد مصونیت مقابل قدرتها دانستند و افزودند: اگر پشت دولت آذربایجان به مردم گرم باشد، هیچ قدرتی نمی‌تواند به شما آسیب برساند و ما نیز برای موفقیت دولت و ملت آذربایجان دعا می‌کنیم.


4. لزوم افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی میان ایران و آذربایجان‌
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان، مذهب مشترک را مهم‌ترین عامل در احساس قرابت و خویشاوندی جمهوری اسلامی ایران با مردم و مسؤولان آذربایجان خواندند و خاطرنشان کردند: سطح همکاریهای اقتصادی در مقایسه با ظرفیتها و امکانات دو کشور بسیار پایین است و حجم تبادلات باید تا 10 برابر میزان کنونی افزایش یابد.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهوری نیز حضور داشت، آقای الهام علی‌اف رییس‌جمهوری آذربایجان با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور گفت: ایران و آذربایجان همواره در کنار یکدیگر بوده و هستند و سفر حدود یک میلیون نفر از مردم آذربایجان به ایران در سال گذشته، نمونه‌ای از این پیوندها و اشتراکات فرهنگی و مذهبی است.
آقای علی‌اف با اشاره به برخی تلاشها به‌منظور ایجاد اختلاف میان ایران و آذربایجان، افزود: روابط دو کشور در سطح عالی قرار دارد و این‌گونه اقدامات دشمنان، راه به جایی نخواهد برد.
رییس جمهوری آذربایجان روابط تهران باکو را در حال گسترش خواند و گفت: من در طول سه سال اخیر سه بار به ایران سفر کرده‌ام و در سال جاری نیز 20 سند همکاری میان دو کشور امضا شده و حجم روابط تجاری دو کشور نیز در مقایسه با سال قبل، 70 درصد افزایش داشته است.
آقای علی‌اف در عین حال، این حجم از تبادلات تجاری را راضی‌کننده ندانست و با اشاره به برخی طرحهای مشترک در حال اجرا همچون طرح راه‌آهن مشترک گفت: اتصال راه‌آهن دو کشور، کار مهمی بود که به انجام رسید و هم‌چنین در حال کار بر روی طرح کریدور شمال جنوب هستیم.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها