در گفت‌وگو با خبرفوری تشریح شد؛

چرا زمان درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را خانواده باید تعیین کنند؟/ توضیح وضعیت کما از زبان یک متخصص

متخصصان می گویند تعیین زمان درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را خانواده باید تعیین کنند، اما این عبارت به چه معناست؟

چرا زمان درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را خانواده باید تعیین کنند؟/ توضیح وضعیت کما از زبان یک متخصص

یک فوق تخصص رادیولوژی گفت: اینکه فردی از این وضعیت خارج شود، یا به هوش بیاید یا از دنیا برود به علت کمای فرد بستگی دارد.

صبح امروز خبرهای ضدونقیضی درباره فوت و زنده ماندن آیت الله هاشمی شاهرودی در رسانه‌ها مخابره شد. در انتشار خبر فوت بسیاری از یکدیگر سبقت گرفتند اما در نهایت این تیم پزشکان بودند که اعلام کردند آیت الله هاشمی شاهرودی همچنان در قید حیات است. رییس بیمارستان خاتم الانبیاء در اینباره گفته بود که این بار اول نیست که ایشان در آی سی یو هستند ولی این بار حال ایشان وخیم تر است.

در همین راستا اما نادر گلیان، فوق تخصص رادیولوژی در گفت و گو با خبرنگار خبر فوری درباره وضعیت اغمای آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: کما علل مختلفی دارد، می‌تواند از لحاظ کاهش جریان خون به مغز، ضربه مغزی، صدمه به هسته‌های داخل مغز، سکته مغزی یا متاستاز باشد.

وی در ادامه درباره احتمال برگشت افراد بعد از کما اعلام کرد: بدون دیدن بیمار و خواندن شرح حال او نمی‌توان درباره احتمال برگشت او پیش آگاهی داشت، ممکن است فردی بعد از یک روز از کما باز گردد، ممکن است فردی شش ماه در وضعیت اغما بماند، فردی دیگر یک سال در وضعیت اغما بماند. اینکه فردی از این وضعیت خارج شود، یا به هوش بیاید یا از دنیا برود به علت کمای فرد بستگی دارد.

گلیان در ادامه درباره علت بیماری آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: سرطان‌هایی که بدخیم باشند و به اندام‌های دیگر هم سرایت کنند و به اصطلاح متاستاز کنند نیز ممکن است در نهایت به کما منجر شوند که بازهم نمی‌توان به صورت دقیق درباره زمان برگشت آن‌ها به زندگی صحبت کرد.

این پزشک در پایان گفت: معمولا اگر فردی بعد از چند در وضعیت اغمای این چنینی بماند خانواده‌اش باید درباره ادامه استفاده از دستگاه‌ها روی آن نظر دهند. زیرا وقتی فرد به مرحله مرگ مغزی برسد و کمای او طولانی شود احتمال برگشت او به زندگی وجود ندارد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • باقری
    0

    خدا تمام مریضا رو شفا بده

    نظرات شما -
    • اژدر مصطفی زاده
      0

      خدا شفا بده

    • یاسر
      0

      ایشالا که شفا پیدا میکنند،در هر حال با این بیماری وخیم توانایی ریاست ارگانی به این مهمی که احتیاج به کامل بودن قوای جسمانی و ذهنی بالا داره و دیگه برای ایشون مناسب نیست و جامعه اسلامی از خدمات ایشون برای سالها خدمت،سپاسگزار خواهد بود

    • کاربر ناشناس
      0

      اوسیدی از تبار پیامبر بودباتمام اخلاق پیامبری دلسوز مهربان برای قشر زندانی پدر وقلب هممان بود روحش شاد افسوس

  • صالحی
    0

    بسمه تعالی خداوند این ولی خود را غریق رحمت فرماید. مجتهد و مسئولی سلیم النفس و پاک.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خدا همه مریضا رو شفا بده ما رو هم ببخشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها