ممنوع المنبر شدن، شایعه یا واقعیت: شرایط ممنوع المنبر شدن و ممنوع التصویری و نمونه های آن

ممنوع المنبر شدن به معنی ممنوعیت از ایراد هرگونه سخنرانی در هیئات و مساجد و اجتماعات مذهبی است.

ممنوع المنبر شدن، شایعه یا واقعیت: شرایط ممنوع المنبر شدن و ممنوع التصویری و نمونه های آن

به گزارش خبر فوری ، پس از انتشار اخباری درباره ممنوع المنبر و ممنوع التصویر شدن محمد رضا زائری بسیاری درباره اینکه ممنوع المنبر شدن و یا ممنوع التصویری چیست و چه کسانی تا کنون ممنوع التصویر شده اند پرسشهایی را مطرح کردند. محمد رضا زائری صبح امروز در توییتر خود نوشت که برنامه سخنرانی‌ و برنامه تلویزیونی‌اش لغو شده‌‌ است. محمد رضا زائری روحانی و مدرس دانشگاه است که به خصوص با بیان نظراتش درباره حجاب اجباری در محافل مختلف شناخته می‌شود.

طبق اظهارات خود زائری، تمام سخنرانیهای مذهبی او در دو دهه اول ماه محرم لغو شده است و به عبارت دیگر، ممنوع المنبر گردیده است. شایعه ممنوع المنبر شدن در مورد چند روحانی و شخص دیگر هم پخش شده بود. به طور مثال، مدتی قبل شایعه شد که حجت الاسلام نقویان و حجت الاسلام دانشمند که آنها نیز در سخنرانی‌ها و منبرهای خود نظرات جنجالی را مطرح کرده بودند، ممنوع المنبر شده و از هرگونه ایراد سخنرانی در هیئات و مساجد و اجتماعات مذهبی ممنوع گردیده اند که البته مدتی بعد این شایعه رد شد و آنها مجددا در محافل مذهبی حضور پیدا کردند.

به نظر می‌رسد که ممنوع التصویر شدن به مراتب رایج تر و سهل تر از ممنوع المنبر شدن است. نباید فراموش که برخی از روحانیون فوق الذکر ممنوع التصویر شده اند. به این صورت که انتشار تصویر و فیلم و سخنرانی آنان از طریق صدا و سیما ممنوع گردید. علاوه بر برخی روحانیون، بسیاری از بازیگران مختلف در این مدت ممنوع التصویر شده اند. بسیاری از بازیگران خانم به علل و بهانه های مختلف از جمله عدم رعایت موازین اسلامی و حجاب و همچنین بیان نظرات سیاسی و اجتماعی جنجالی ممنوع التصویر و ممنوع الفعالیت شدند. برخی دلایل ممنوع التصویری به خصوص در صدا و سیما بسیار عجیب بوده است. به طور مثال شایعه شده بود که یک بازیگر به علت طلاق و جدایی از همسرش توسط تلویزیون ممنوع التصویر گردید.

در سالهای اخیر مساله ممنوع التصویری و ممنوع الفعالیت شدن بازیگران و فعالان سیاسی و اجتماعی مختلف به دلایل مختلف و بعضا عجیب منجر به انتقادات بسیاری شده است. حال باید دید که این مساله تا چه زمانی ادامه می‌یابد و ارگانهای مختلف در مورد آن چه تصمیمی خواهند گرفت.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها