تحلیل عباس عبدی از درگیری یک روحانی و خانم بی حجاب در بیمارستانی در قم

«شواهد و قرائن فراوان در افول شدید دین و جایگاه روحانیت وجود دارد که در زندگی روزمره یا پژوهش‌ها دیده می‌شود. در هر حال از ما گفتن بود، بهتر است جلوی این حراج را بگیرید. خود دانید.»

تحلیل عباس عبدی از درگیری یک روحانی و خانم بی حجاب در بیمارستانی در قم

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در اعتماد نوشت: یکی از مشکلات علمای محترم قم این است که به علل گوناگون ازجمله بالا بودن سن، یا مسائل امنیتی یا مشورت اطرافیان، امکان چندانی ندارند که با مردم عادی کوچه و خیابان به صورت عادی مواجه شوند. البته اگر دفاتر آقایان درباره انتقال حقایق امین و آگاه باشند، می‌توانند با بازتاب اخبار و فیلم یا تجربیات زیسته روحانیون دیگر، آنان را نسبت به وضعیت بسیار خطیر جایگاه روحانیت نزد افکار عمومی آگاه نمایند.

این جایگاه به علل گوناگون تغییر کرده است ولی علت محوری آن که در سال‌های اخیر برجسته‌تر شده، مقابله با زنان است. در واقع نگاه به زن به عنوان ضعیفه و موجودی که هم‌تراز مرد نیست، مربوط به دوران گذشته است و این نه فقط از سوی زنان، بلکه از سوی اغلب مردان نیز پذیرفتنی نیست، ولی همچنان برخی آقایان چه در مقام قانونگذاری و فتوا، یا در مقام اظهارنظر سیاسی و از همه بدتر در مقام عملی در کوچه و خیابان به مواجهه با زنان می‌پردازند و توجه ندارند که در این مواجهه شکست نمی‌خورند، بلکه پیشاپیش شکست خورده هستند.

روحانیت به دلایل گوناگون از انعطاف‌پذیری تاریخی زیادی برخوردار بوده است. این البته نقطه ضعف نبوده و نیست، بلکه ویژگی مثبت آن است. به همین دلیل همیشه توانسته به عنوان یک نهاد موثر در جامعه عمل کند. کوشش روحانیت و علمای تراز اول، برای حفظ این نهاد، در مقاطع مهمی از تاریخ ایران سازنده بوده است، ولی میراث هزار ساله‌ای که به وسیله درایت علمای تراز اول به امروز رسیده، اکنون از سوی برخی طلاب تازه‌کار و متکی به رانت‌های سیاسی در خطر جدی قرار گرفته است.

جالب است که گفته شود، به دلیل عملکرد منفی این نهاد در چند دهه اخیر، نوعی بازخوانی تاریخی نسبت به این نقش در گذشته نیز در حال رقم خوردن است. روحانیتی که در اغلب موارد در کنار مردم بود یا نقطه اتکای آنان و آرام‌بخش بود، اکنون به همان اندازه که در برابر انحراف‌های رسمی و سیاسی منفعل است و سکوت و حتی تایید می‌کند، در برابر مردم متصلب و حتی تهاجمی وارد عمل می‌شود و در این راه حتی بدیهیات امور شرعی را نیز نادیده می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: جزئیات جدید از یک نزاع جنجالی یک روحانی و یک زن در قم

اینکه از یک مادر جوان که گوشه‌ای در درمانگاه فرزند به بغل نشسته روی زمین و او را شیر می‌دهد تصویربرداری کنند، جایگاه اخلاقی و معنوی خود را به سطح گزمه و عسس تقلیل می‌دهند و حتی در این اقدام خود چندین خلاف شرع نیز مرتکب شده‌اند و... بدتر اینکه حضرات آقایان هیچ حساسیتی نسبت به این رفتار‌ها از خود نشان نمی‌دهند. این‌گونه اقدامات بی‌اعتبارکننده، منحصر به موضوع زنان نیست. هر روز ویدیو‌هایی از روحانیون منتشر می‌شود که داستان‌های وهن‌آمیز از ائمه (ع) و... را بالای منبر می‌گویند که موجب بی‌اعتباری دین و روحانیت می‌شود. حمایت‌های بی‌دریغ آنان از پدیده ضدعلمی به نام طب اسلامی که محلی برای تامین مالی است، بخش دیگری از اعتبار دین را نشانه می‌رود.

اخیرا نیز امام جمعه محترمی نظریه اقتصادی داده‌اند و در عصر اقتصاد دیجیتال با ذهنیت اقتصادی پیشامعیشتی به شهرداری و منابع طبیعی دستور می‌دهند که کاشت درختان مضر مانند کاج را متوقف و به جای آن پارک درختان مثمر احداث کنند یا در موردی دیگر در مشهد که موقوفه‌های آن برای کمک به مردم تا بخواهید زیاد است و هزاران مسجد نیز دارد، فرد بی‌پناهی مخزن زباله شهری را سرپناه خود قرار می‌دهد و تا صبح یخ زده و می‌میرد و هیچ روحانی در آنجا برای تصویربرداری یا تلقین میت هم حاضر نیست.

ولی بدترین آن‌ها مواجهه با زنان، حقوق زنان و از منظر مردسالاری افراطی و سنت‌گرایانه است که بیشترین ضربه را به آنان وارد می‌کند و چون آنان برای این اقدام خود از دین به عنوان سنگر و سپر استفاده می‌کنند، طرف مقابل هم به ناچار ابتدا دین را نفی و طرد می‌کند. این عده از روحانیون به جای آنکه سپر دین شوند دین را سپر خود قرار داده‌اند؛ درنتیجه، شواهد و قرائن فراوان در افول شدید دین و جایگاه روحانیت وجود دارد که در زندگی روزمره یا پژوهش‌ها دیده می‌شود. در هر حال از ما گفتن بود، بهتر است جلوی این حراج را بگیرید. خود دانید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • ناشناس
    5

    سلام آقای عبدی
    من نمی‌دونم در درمانگاه چه اتفاقی افتاده است ،اما ما بد شدیم ،بی حوصله ،کم گذشت ،،ربطی به دین و بی دینی ندارد ،حضور بلاگرها را در صحنه تناتر را ببیند چه حرفهایی به این بندگان خدا زدند ،بندگان خدا مهمان بودند یا برای تماشای تتاتر آمده بودند نمی دانم ،چقدر بی احترامی به آنها شد ،متاسفانه بی احترامی به معلم ،پزشک ،پرستار ،هنرمند،پیرمردو ‌پیرزن ،پدر ومادر وحتی فرزند،راننده ،کارگر ومردم عادی وبقیه مشاغل ،آنقدر دارد عادی می شود که واقعه فاجعه است ،خوشحال از بی حرمت شدن کسی نباشیم که فردا برای ما هم پیش خواهد آمد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هم وطن عزیز روحانیون خودشون باعث بی احترامی وبی حرمتی به جایگاه خودشون و متاسفانه دین شدند کاری که این آقای روحانی انجام دادند نه تنها اصلا در شأن یک روحانی نبود بلکه خاله زنکی ی شرمانه بود وبس

    • ناشناس
      0

      جناب اقای عبدی حضرتعالی قلم بدست عالی و تحلیلگر خبره حل مشکلات اجتماعی و بر حسب گذشته مطلع و اگاه به مسائل اطلاعاتی و امنیتی هستید ولی با این اوصاف یک نکته را شما یا از قلم انداخته اید و یا فراموش کردید و ان اینست که حس زیبای وطن پرستی را ازمردم این مملکت بخصوص کسانیکه توانائی و علاقه به خدمتگذاری در سنگر های مختلف را دارند دور کردند و عرصه را مهیا کردند برای کسانیکه به همه چیز فکر میکنند غیر از اعتلای وطن و خدمتگذاری به هموطن . ریشه یابی کنید چه کسانی این حس را از مردم ایران دور کردند و اهداف انان چه بوده که مملکت به این روز افتاده ؟ کسانیکه عاشق وطن هستند روز و شب یه اینده این مملکت فکر میکنند به سرمایه های اینده این مملکت که جوانان هستند فکر میکنند به معیشت و اقتصاد این مردم فکر میکنند وقتی گوشه ای از مملکت دچار حادثه و مصیبتی مانند زلزله و سیل میشود سر از پا نمیشناسند و شتابان خودشان را به محل حادثه میرسانند و تک تک خانه های ویران شده را خانه خودشان و پدر و مادر خودشان می دانند وقتی زن و مردی تا سینه در سطل زباله خم میشود غذای فرزندانش را پیدا کند تا صبح خواب به چشم ندارد وقتی اموال بیت المال را به امانت نزدش میگذارند خیانت در امانت نمیکند . وقتی کاندید میشود برای رسیدن به مجلس و ریاست جمهوری هزینه های ده ها میلیاردی نمیکند اقای عبدی مردم ایران بصیرت و اگاهی های فراوانی نسبت به گذشته پیدا کردند و خوشبختانه اکثریت مردم شهری و روستائی به درستی افراد خدوم و افراد ی که زندگی دروغین و جعلی برای خودشان درست کردند و در فکر چپاول مملکت هستند را می شناسند ولی چون این گروه وصل سببی و نصبی به حلقه قدرت در ایران هستند مردم نمیتوانند با انان زورازمائی کنند . این اقای روحانی خبر ندارد در گذشته نه چندان دور این لباس مظهر دلسوزی و رئوفت و مهربانی و دستگیری مظلومین جامعه بوده و در جامعه از منزلت بسیار زیادی برخوردار بودند نه اینکه بخواهد در جامعه بگردد و مچگیری مردم خودش را انجام دهد این روحانی یک لحظه فکر کرده این مادر چرا و به چه دلیل به درمانگاه امده ؟ و چرا در گوشه ای بچه خودرا در اغوش گرفته و این چنین در غم و اندوه فرورفته و دنبال دکتر و دارو و مخارج در مانگاه و ووو میباشد شاید همسر ایشان ناباب و مشکل ساز زندگی اش است در چنین حالتی هیچ مادری بجز سلامتی فرزندش به چیز دیگری فکر نمیکند ! اقای عبدی در هر جامعه ای شاید سقوط اخلاق و رفتار و کردار وسیله افراد ناباب ان جامعه صورت بگیرد ولی قابل قبول نیست در جامعه ایران سقوط اخلاق اجتماعی و سقوط رفتار و کردار وسیله یک نفر روحانی با ان گذشته و سابقه پر منزلت صورت گیرد ؟ این رفتار ها فقط با رفتن حس زیبای وطن پرستی و دور شدن از عشق به هموطنان صورت می گیرد و الا ایران همان ایران 50 سال پیش است و زمین و دیوارهایش تغییری نکرده این ما انسان ها هستیم که فکر مسموم و اندیشه ای بدور از معنویات در ما غلبه کرده و با این رفتارها و اخبارها زبان زد خاص و عام مردم دنیا میشویم .

  • ناشناس
    14

    در تمام قشرهای مختلف افرادی هستن که درک کمتری نسبت به مسائل جامعه دارن نباید آن را به همه آن مثلاً قشر یا گروه نسبت داد
    چند سال پیش اتفاقی افتاد در یک شهر مسیر اشتباهی رفته بودم در واقع کیف پولم رو هم گم کرده بودم یه آقای روحانی اومدن و کمک کردن خدا خیرشون بده چقدر عاقل و متین بودن
    بنابراین درست نیست اشتباه یک نفر رو به همه نسبت داد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      همدردی چه ربطی به روحانی بودن دارد؟

  • 🐜
    0

    خیلی وقته اعتقادات مردم نسبت ب دین و مذهب بر باد رفته خصوصاً بعد از اختلاس ۳/۷میلیاردی چای دبش و فاش نشدن نام اختلاسگر اصلی چای دبش!!! چرا دین مذهب اسلام اختلاس علنی را پنهان کاری کرده و براحتی چشم پوشی کرد اما با موی زنان تا سرحد مبارزه و ب جریمه نقدی محکوم می‌کند چرا کسانیکه خود نیازمند صددرصدی ب امرب معرف دارند دخالت در امر ب معروف می‌کنند امر ب معروف یعنی تذکر دادن با چهره بشاش و رد شدن نه گیر سه پیچ دادن ب مردم و جریمه نقدی محکوم کردن هر وقت اختلاس چای دبش پیگیری بشه حکومت اقلیتی میتوانید در مورد موی زنان ایران تذکراتی بیان کنند ما فرودستان تعدادمان خیلی بیشتر از شماهاست امیدی ب آینده نداریم!!!

  • ناشناس
    0

    متاسفانه متاسفانه دین و اسلام را می خواهند با طرز تفکرات خود تحلیل کنند نه با سنت رسول الله ،من تاریخ اسلام جایی ندیدم پیامبر برخورد بدی با غیر مسلمان کرده باشد مسلمان که جای خود دارد، اگر تذکر نسبت به حجاب دارید با شیوه روان شناسانه وسنت رسول الله واهل بیت داشته باشید

  • بهرام
    0

    اشتباه نکنید بزرگترین مشکلات الان و گذشته روحانیت در این است که در گذشته فرد با عشق و علاقه به دین و مکتب اسلام وارد حوزه علمیه می شد گاهی حتی افراد بسیار ثروتمند که فرزندانشان را تشویق به فراگیری علوم دینی می کردند و از دل آنها نخبگانی چون شهیدان بهشتی ، مطهری و طالقانی بیرون می آمدند امروز شغل روحانیت در چشم کسانی که وارد عرصه می شوند پلی است برای رسیدن به ثروت و مقام و نفوذ ..فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد استعداد خاصی در ورزش و هنر و کارافرینی و تولید و .... ندارد بهترین جا برای ورود را عرصه علوم دینی می بیند ... این تفاوت باعث شده در قشر روحانیون کمتر استعدادهای بالقوه حتی در زمینه علوم دینی پیشرفته داشته باشیم که سطح آنها از وئدیوها و سخنرانی هایشان کاملا پیداست شما هیچ وقت این داستان های جدید را در طول تاریخ اسلام نشنیده بودید که الان روایت می شود

  • تلنگُل
    0

    این اعمال از فرمان آتش به اختیار حکایت دارد

  • ناشناس
    0

    شما از دیوار برو بالا

  • ابوالفضل
    0

    افراطی گری بیداد میکند

  • ناشناس
    0

    این حرفهای شما مراد بیاد شیخ فضل الله نوری آورد که توتاریخ خوانده ام که به جناره او هم بی حرمتی کردند و یک کسانی مثل کسروی که حوزه ایی بوده وازدل یک خانواده حوزوی بیرون آمد وسپس بهمه اعتقادات پشت کرد ونهایتا موتلفه او را به قتل رساند .خوف این را دارم که پس از دهه ها اینها مشی امروز بعضی ازدین بریده ها شود

  • ناشناس
    0

    انچه برای خود نمی پسندی برای دیگری مپسند ان روحانی اگه کسی از خواهر یا مادرش فیلم میگرفت چکار می کرد

  • ناشناس
    0

    این طلبه شاید مقصر نباشد و مقصر اصلی مسئولین حوزه هستند روش تدریس در حوزه به روز نیست ما در حوزه اکتفا کردیم به فقه و اصول و میگیم ثلاثه لیس لها نهایه رسائل مکاسب کفایه بقول بعضی اساتید آنجه ما می‌خوانیم به درد جامعه نمی خورد و آنچه به درد جامعه می خورد ما نمی خوانیم تفسیر قران کریم علوم اجتماعی علوم روانشناسی و اخلاق بسیار کم رنگ و از دروس جنبی محسوب می شود و حتی فقه هم درست تدریس نمی شود و از حالت سنتی خارج نشده مثلا طلبه معمم که حد اقل ۵ سال درس حوزه خوانده تا معمم شده مسائل پیش پا افتاده مثل حرمت نگاه دوم به زن مکشوف الرس را نمی داند حرمت عکس گرفتن از زن نامحرم را نمی داند اگر حرمت هم نداشت اخلاق اجازه چنین کاری نمی دهد آن هم به یک معمم
    وقتی در گزینش حوزه فقط اصولگرا را پذیرش می کنند حتی اگر پدر یا مادر طرف از گروه دیگری باشد فرزندش را رد می کنند چه باید کرد الان معضل به این بزرگی در جامعه به وسیله یک طلبه کم سن و سال ایجاد شده یک نفر از مسئولین رده بالای حوزه عکس العملی نشان ندادند مردم همه را به یک چشم نگاه کرده و به همه روحانیت اهانت می کنند الهم انا نشکوا الیک

  • ناشناس
    0

    باز مغرض دوقطبی ساز حرف زد

    زباله گردی مگر حرام هست؟!!!!
    بی حجاب باش و به شکل خاص به بچه شیر بدهی به تو بر نمی خورد که هم خلاف قانون و هم شرع و اخلاق است اما کار درست آن فیلمبرداری که بدون اینکه درگیر شود و برای گزارش به دادگاه به تو برمی خورد؟
    یا عدم اجرای قانون حجاب توسط آقایان و باعث می شود مردم اینطوری درگیر شوند...
    خجالت بکش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ملکه نفهمیدیم چی گفتی خودت مثبت بده

  • رضا
    1

    وقتی جامعه به خودی و بیخودی تقسیم بشه همین میشه که جامعه عصبی و پرخاشگر داریم
    این آقای روحانی باید امر به معروف را از خودش شروع کنه

  • ناشناس
    0

    درسته کافی است افراد حاضر در صحنه را روانکاوی کنید که چطور دلشان خنک می شود و حتی یک نفر هم از روحانی دفاع نکرد

  • ناشناس
    2

    در مورد خانم هایی که قانون و حرمت ها و حقوق اجتماع و خانواده ها رو رعایت نمیکنن نظری ندارید؟؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها