روزنامه جوان:

رأی اکثریت الزاماً منطبق بر حق نیست اما ناچاریم به رأی آنها رجوع کنیم/ تا وقتی مردم با این نظام هستند، براندازی توهمی بیش نخواهد بود

در قریب به اتفاق کشور‌های جهان، مقبولیت به خودی خود دارای ارزش است و رأی اکثریت را «حق» در نظر می‌گیرند، حال آنکه اکثریت می‌تواند اشتباه هم بکند و گرچه برای رسیدن به وفاق اجتماعی و سیاسی ناچار از رجوع به رأی اکثریت هستیم، اما رأی اکثریت الزاماً منطبق بر حق نیست.

رأی اکثریت الزاماً منطبق بر حق نیست اما ناچاریم به رأی آنها رجوع کنیم/ تا وقتی مردم با این نظام هستند، براندازی توهمی بیش نخواهد بود

روزنامه جوان نوشت: برخی شاید در تشریح چیستی نظامی که «جمهوری اسلامی» نام گرفته، جمهوریت را رأی مردم و اسلامیت را رأی خدا بدانند و این دو را در نظام حاکم بر ایران، امور جداگانه‌ای تصور کنند که در کنار هم این نظام را شکل داده‌اند. مقبولیت و مشروعیت با هم درآمیخته است. در قریب به اتفاق کشور‌های جهان، مقبولیت به خودی خود دارای ارزش است و رأی اکثریت را «حق» در نظر می‌گیرند، حال آنکه اکثریت می‌تواند اشتباه هم بکند و گرچه برای رسیدن به وفاق اجتماعی و سیاسی ناچار از رجوع به رأی اکثریت هستیم، اما رأی اکثریت الزاماً منطبق بر حق نیست.

 همه آنچه گفته شد، اهمیت انتخابات و رأی مردم در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران را مشخص می‌کند و نکته مهم‌تر از همه آنچه گفتیم اینکه اصل نظام جمهوری اسلامی هم با رأی مردم شکل گرفت. اگر مردم نمی‌خواستند، انقلاب اسلامی ۵۷ و سرنگونی ۲۵۰۰ سال پادشاهی اتفاق نمی‌افتاد و اگر مردم نمی‌خواستند، نظامی که جایگزین پادشاهی شد، جمهوری اسلامی نمی‌بود. تا وقتی هم مردم با این نظام هستند، براندازی توهمی بیش نخواهد بود؛ فتأمل!

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • پدر
    0

    ناچار به رجوع اكثريت نيستيد وظيفه يك حكومت جمهوري احترام و قبول راي اكثريت هست حتي اگر اشتباه باشد . مدير روزنامه جوان ظاهرا سواد سياسي و اجتماعي ندارد كه هنوز معني و مفهوم يك حكومت جمهوري را نمي داند . البته حق دارند چون با كلمه جمهوري جور ديگري رفتار شده است .

  • س
    0

    از کجا اینقدر مطمًن هستید که اکثریت با شما هستند. شما اگر یکذره به رای اکثریت احترام قایًل بودید که دسته جمعی استعفا میدادید.

  • ناشناس
    1

    پس 98 درصد آری به جمهوری اسلامی هم شامل می شه؟؟؟

  • ناشناس
    0

    توهم هم حد واندازه داره

  • محمد فلاحتی
    0

    کدوم مردم؟

  • 🐜
    0

    خیلی ساده عرض کنم رای یعنی عقده و نظرات ملت اگر نظرات ملت برایتان مهم است چرا رفراندوم برگزار نمی شود!!!؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      اونوقت برای چی رفراندوم برگزار شود وقتی مردم نمایندگان منتخب خود را به مجلس می فرستند ؟

    • ب ناشناس
      0

      نمایندگان مردم نیستند نماینده حکومت اقلیتی هستند مردم را زیرپا گذاشتن بفکر شاسی بلند و رانت نه مردم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها