رییس جمهور سابق در اندیشه بازگشت به قدرت

روحانیِ مرموز

مرور تحرکات مرد ریش خاکستری سیاست ایران نشان می‌دهد که وی در دو سال اخیر برخلاف بسیاری از چهره‌های دیگر پایان دوره ریاست جمهوری‌اش را پایان فعالیت سیاسی خود ندانسته و تلاش کرده تا همچنان به عنوان یک چهره اثرگذار فعالیت داشته باشد؛ او سودایی در سر دارد.

روحانیِ مرموز

ثبت نام وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی خبری بود که در روزهای گذشته موجب داغ شدن انتخابات خبرگان رهبری شد. جایی که حسن روحانی به عنوان یکی از گزینه های جدی مطرح است. اما این تمام ماجرا نیست.

 در شرایطی که جبهه پایداری با اسامی چون کاظم صدیقی و احمد پناهیان تلاش دارد تا یک لیست مشخص را برای خبرگان رهبری تشکیل دهد، به نظر می رسد مردی با عبای خاکستری به آرامی در حال تلاش برای در دست گرفتن مجلس خبرگان رهبری باشد.

تصور می‌شد حسن روحانی پس از پایان عمر دولت دوازدهم باید مانند رئیس جمهور پیش از خود به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام در آید اما اینطور نشد. برخی معتقد بودند که وی عضویت در مجمع تشخیص را نپذیرفته و برخی دیگر بر این باور هستند که قرار نبوده عضو مجمع تشخیص شود.

مرور تحرکات حسن روحانی در دو سال اخیر نشان می‌دهد وی برخلاف بسیاری از چهره‌های دیگر پایان دوره ریاست جمهوری‌اش را پایان فعالیت سیاسی خود ندانسته و تلاش کرده تا همچنان به عنوان یک چهره اثرگذار فعالیت داشته باشد. از نحوه مواجهه با حوادث سال گذشته تا جلسات اخیر با احزاب مختلف جریان اصلاح طلب برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی گواه این مدعا است.

حسن روحانی پس از فوت اکبر هاشمی رفسنجانی تلاش کرد نقش یک رهبر را برای جریان اصلاح طلب ایفا کند. اگرچه تمام چهره‌ها و احزاب این جریان سیاسی هنوز این نقش آفرینی را نپذیرفته‌اند اما حسن روحانی به ویژه در دو سال گذشته اقداماتی را در این راستا داشته است. حسن روحانی بدنه هیئت دولت و جلسات پیوسته با اعضای هیئت دولت خود را حفظ کرده تا نشان دهد همچنان به عنوان یک رئیس ارشد، می‌خواهد نقش آفرین باشد.

علاوه بر این با گرم شدن تنور انتخابات مجلس شورای اسلامی گمانه زنی‌ها درباره ارائه یک لیست از سوی حسن روحانی مطرح است. کنار هم قرار دادن انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان رهبری نشان می‌دهد حسن روحانی فکرهای بزرگی را در سر دارد. شخصی که به نظر می‌رسید تقابل‌هایش با حاکمیت موجب کنار گذاشته شدن یا کنار رفتنش از قدرت شود اما اکنون سودای بزرگتری را در سر دارد. در دست گرفتن مجلس خبرگان و چه بسا رسیدن به کرسی ریاست این مجلس مهم، همچنین اثرگذاری در مجلس دوازدهم و بدست گرفتن جریان مجلس آتی اهدافی است که می تواند مدنظر حسن روحانی باشد. اما تمام این اهداف در شرایطی محقق خواهد شد که در دقیقه 90 اتفاق ویژه ای رقم نخورد.

برخی تحلیلگران معتقد هستند احتمال عدم تایید صلاحیت حسن روحانی توسط شورای نگهبان وجود دارد. نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ چندی پیش در گفتگو با خبرفوری از تشکیل پرونده برای حسن روحانی در خصوص ترک‌فعل‌های او در دوران ریاست‌جمهوری خبر داده بود. تخلفات ارزی، موضوع دیگری بود که کمسیون اصل ۹۰ اعلام کرده است به دلیل نقش حسن روحانی پرونده را به قوه قضاییه ارجاع داده است.

همچنین حسن روحانی در دوران ریاست‌جمهوری خود با برخی ارکان نظام نیز دچار تعارض شد و این موضوع می‌تواند بر روند تایید صلاحیت او تاثیرگذار باشد.

پیش از این مهر عدم تایید صلاحیت بر پیشانی محمود احمدی‌نژاد و هاشمی خورده است و خاتمی نیز مصون مانده است تنها به این سبب است که در هیچ انتخاباتی ثبت‌نام نکرد!

باید دید حسن روحانی به سرنوشت سه رئیس جمهور سابق دچار می‌شود یا می‌تواند به حیات سیاسی خود در بالاترین ارکان نظام ادامه دهد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها