محمدعلی وکیلی در گفتگو با خبر فوری:

لایحه حجاب و عفاف، انگشت کردن در چشم مردم است/ اظهارات امثال بادامچیان در حکم ریختن بنزین بر آتش زیر خاکستر است/ برخی در جمهوری اسلامی نقش نفوذی را ایفا می‌کنند

نماینده سابق مجلس معتقد است: طیفی از جریانات انقلابی‌نما نقش براندازان را در کشور ایفا می‌کنند که بخشی از آن در شکل سوءمدیریت و بخش دیگر هم در قالب اظهارات نسنجیده نمایان می‌شود.

لایحه حجاب و عفاف، انگشت کردن در چشم مردم است/ اظهارات امثال بادامچیان در حکم ریختن بنزین بر آتش زیر خاکستر است/ برخی در جمهوری اسلامی نقش نفوذی را ایفا می‌کنند

حانیه برومند-  چهار سال از آخرین انتخابات مجلس و فتح اکثریت کرسی‌های مجلس توسط اصولگرایان می‌گذرد و حال دوباره در آستانه انتخابات مجلس هستیم. بازار اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها درباره حضور جریانات و جناح‌های سیاسی داغ است و گمانه‌زنی‌ها حکایت از نقش‌آفرینی برخی چهره‌های شاخص در انتخابات دارد. در این بین ارزیابی‌های مختلفی نیز در خصوص شانس اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو وجود دارد.

محمدعلی وکیلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن نقد جبهه اصلاح‌طلبی به دلیل نداشتن برنامه‌ای منسجم در بعد ایجابی در گفت‌وگو با خبرفوری اظهار کرد: اصلاح‌طلبان دچار تکثری غیرقابل اجماع شده‌اند که امکان موضع‌گیری ذیل یک عنوان واحد را از آن‌ها سلب کرده‌ است. شورای عالی اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ به جای اینکه عامل انسجام باشد، با دادن آتش به اختیار، از خودش رفع مسئولیت کرد.

وی افزود: بروز چنین رفتاری از سوی شورای عالی و همچنین به وجود آمدن تغییراتی در هیات‌رییسه جبهه‌ اصلاحات در سال جاری، شرایط اصلاح‌طلبان را تحت تاثیر قرار داد.

خاتمی، رهبری‌ کاریزماتیک برای اصلاح‌طلبان؟

از منظر این نماینده سابق مجلس، قالب کنش سیاسی اصلاح‌طلبان می‌بایست به صورت ائتلافی و به شرط وجود یک رهبر ائتلافی و کاریزماتیک باشد، زیرا او معتقد است: وضعیتی که اکنون اصلاح‌طلبان به آن دچار هستند فقط در صورت داشتن یک رهبر کاریزماتیک به حرکت در می‌آید.

وی تاکید کرد: خاتمی شرایط رهبری کاریزماتیک را دارد اما نقطه اوج اختلافات او در سال ۹۸ نمایان شد و علاوه‌بر اینکه برنامه اصلاح‌طلبان را تحت تاثیر قرار داد، باعث شد شاهد هیچ برنامه منسجمی در بعد ایجابی از سوی جریان اصلاح‌طلبی نباشیم.

گویا حکومت از مطالبات مردم پیام اشتباه می‌گیرد. مسئولین به جای این که مرزبندی مردم با متن براندازی را به پای نجابت‌شان بگذارند گویا به پای مشروعیت خود می‌گذارند و این برای حکومت یک خطای راهبردی است‌ 

وکیلی تصریح کرد: نبود برنامه‌ای منسجم دلیل سلبی دارد و آن‌ هم عدم دریافت نشانه مثبت از سوی حاکمیت است، زیرا قدم‌های انگیزه‌بخشی برای جریانات اعتدالی و اصلاح‌طلبی برداشته نشده است.

اظهارات امثال بادامچیان در حکم ریختن بنزین بر آتش زیر خاکستر است

در آستانه سالگرد حوادث اخیر شاهد صورت گرفتن فعل و انفعالاتی از سوی حکومت و همچنین اظهارنظرات تندی از سمت برخی بوده‌ایم که واکنش‌های بسیاری را در سطح جامعه برانگیخته‌است. اسدالله بادامچیان در اظهاراتی تند مهسا امینی را طرفدار حزب کومله دانست و او را متهم به فحاشی و دعوا با گشت ارشاد کرد.

وکیلی اظهارات او را در حکم بنزین بر آتش زیر خاکستر دانست و گفت: طیفی از جریانات انقلابی‌نما نقش براندازان را در کشور ایفا می‌کنند که بخشی از آن در شکل سوءمدیریت نمایان می‌شود و بخش دیگر هم در قالب اظهارات نسنجیده. برخی در جمهوری‌ اسلامی نقش نفوذی را دارند و اظهارات آقای بادامچیان در شرایط پر التهاب کنونی حکم بنزین بر آتش زیر خاکستر را دارد.

مرگ مهسا امینی آتش مطالبات مردم را شعله‌ور کرد

مرگ‌های مناقشه برانگیز مانند مهسا امینی مسبوق به سابقه است و از طرف دیگر، اتفاق ناگوار و تراژیک شهریور سال گذشته منحصر به مهسا نبود اما چرا مرگش تبدیل به یک آتش شعله‌ور شد؟ وکیلی در این باره اظهار کرد: بخشی از این مطالبات، به حق و نیازمند پاسخ واقعی از طرف حکومت بود زیرا مردمی که معترض بودند به بهانه جرقه‌ای که در شهریور سال گذشته زده شد، می‌خواستند فریادشان را به گوش حاکمان برسانند و بگویند صبرشان لبریز شده و طاقتشان طاق است.

بیشتر بخوانید:  آذر منصوری: مردم اصلاحات عبور کرده اند

اخراج اساتید اقدام حکیمانه‌ای نبود

وکیلی اقدامات اخیر صورت گرفته از سوی حکومت را منتج به ملتهب شدن بیشتر فضای جامعه دانست و افزود: نحوه رفتار در بخش‌های مختلف حکومت نشان‌دهنده این است که بخشی از پیام مردم هنوز به درستی شنیده نشده و ما همچنان پیام جوانان را درست دریافت نکردیم. لایحه حجاب و عفاف در چنین شرایطی انگشت کردن در چشم مردم است و باعث تحریک گسل‌های ایجاد شده از یک سال گذشته و‌ نمایان شدن عمق آن‌ها شد. همچنین موج اخراج برخی اساتید در آستانه بازگشایی دانشگا‌ه‌ها اقدام حکیمانه و متدبرانه‌ای نیست و در جهت تحریک و تشویش ارزیابی می‌شود.

تعیین مرز مردم با براندازان، مهر تاییدی بر عملکرد حکومت نیست!

مطالبه اصلی بسیاری از جوانان در اعتراضات خیابانی، معیشت، اشتغال، مسکن، حرمت و عزت بود که در ذیل موج مهسا امینی دنبال می‌شد و همچنان پا برجاست. بخش زیادی از مردم ضمن اعتراض به وضع موجود، هنگامی که کفه اعتراضات به سمت تخریب، ویران‌گری و آشوب رفت، سعی در رعایت مرز خود با ایجاد اغتشاش داشتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره اظهار کرد: مردم همچنان مطالبات خودشان را دارند و در عین حال مرز خود با براندازان را نیز مشخص کرده‌اند. آن‌ها در این یکسال نشان دادند نه نگاه و امیدی به براندازان آن سوی آب دارند و نه خواهان از دست دادن آرامش حداقلی‌شان هستند بلکه خواهان تغییرات بنیادین در رفتار حاکمیت در خصوص حقوق عمومی ملت و  کارآمدی بخش‌های مختلف حاکمیتی هستند‌ و دیگر بهایی برای رفو کردن در حوزه اصلاحات قائل نیستند و خواستار اصلاحات بنیادین هستند. 

وی ادامه داد: گویا حکومت از مطالبات مردم پیام اشتباه می‌گیرد. مسئولین به جای این که مرزبندی مردم با متن براندازی را به پای نجابت‌شان بگذارند گویا به پای مشروعیت خود می‌گذارند و این برای حکومت یک خطای راهبردی است‌ زیرا تعیین مرز مردم با براندازان مهر تاییدی بر عملکرد حکومت نیست.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها