روزنامه گردی ۱۴ تیر ۱۳۵۸؛

بازرگان، نخست وزیر دولت موقت: برای فرماندهی لشکر نمی توانیم از قم طلبه بیاوریم!/ رئیس بانک مرکزی: رابطه ریال با دلار قطع شد

برگزاری انتخابات مجلس خبرگان در روز ۱۲ مرداد در سراسر کشور، تیتر نخست امروز روزنامه کیهان در ۴۴ سال قبل امروز، پنجشنبه ۱۴ تیر سال ۱۳۵۸ است.

بازرگان، نخست وزیر دولت موقت: برای فرماندهی لشکر نمی توانیم از قم طلبه بیاوریم!/ رئیس بانک مرکزی: رابطه ریال با دلار قطع شد

گویا این انتخابات فقط در یک روز انجام می‌شود. نخست وزیر بازرگان هم در پیام رادیو تلویزیونی دیشب خود از کم کاری در سازمانهای دولتی بشدت انتقاد کرده و گفته است برای فرماندهی لشکر نمی‌توانیم از قم طلاب بیاوریم! و برای صدور احکام مستقیم اعدام، عفو و یا اخراج قرار است دولت اختیارات فوق العاده بگیرد. رئیس کل بیمه مرکزی ایران هم گفته است بیمه تصادفات در هر نقطه از کشور پرداخت می‌شود و ۶۰ ارتشی هم بعلت اعتصاب بازداشت شده اند. از سویی دیگر سخنگوی دولت اعلام داشته عناصر ضدانقلاب در کمیته ها نفوذ کرده اند و فروش گاز ایران به دولت شوروی به قیمت عادلانه نیست. دادسرای انقلاب اسلامی هم در اطلاعیه ای از محاکمه ۵۵ تن از عوامل رژیم سابق در دادگاه‌های انقلاب خبر داده است. اما تیتر رابطه ریال با دلار قطع شده است در زیر لوگوی کیهان‌امروز به چشم‌ می خورد و اینکه با این تصمیم بانک مرکزی ایران، میلیاردها ریال اسکناس ایرانی بی ارزش شد. به صفحه دوم روزنامه می رویم تا ببینیم ماجرا از چه قرار است...

IMG_20230705_074116_042

رابطه ریال با دلار قطع شد تا پولهایی که چپاولگران از کشور خارج کرده اند از ارزش بیفتد و برای رفاه مسافران، بیماران، محصلین و بازنشستگانی که به خارج می روند ۲۰ درصد به میزان ارزی که می‌توانستند صادر کنند اضافه شود.

این مطلب را آقای دکتر محمدعلی مولوی رئیس کل بانک مرکزی در یک مصاحبه اظهار داشت و گفت؛ برای جلوگیری از صدور پول توسط چپاولگران و تامین رفاه هم میهنان مسافر تصمیماتی اتخاذ شد که اهم آن قطع رابطه ریال ایران با دلار است که تاثیرات عظیمی در وضع بازار ارزی از جهت داخلی و بین المللی خواهد گذارد.

تصمیم به قطع رابطه بین ریال با دلار که ریال ایران‌ را از دلار جدا و مستقل می نماید بصورتی اتخاذ شده که ضمن محفوظ ماندن ارزش دلار به ریال در شرایط فعلی موجبات از ارزش ساقط شدن پول‌های بادآورده خیانتکاران و چپاولگرانی که موفق به خروج پول از کشور شده بودند فراهم نماید. این بدان معنی است که آنان نخواهند توانست پول‌های خود را که ورود آن به کشور ممنوع شده است به فروش برسانند.

IMG_20230705_074112_441

جدا شدن رابطه ریال و دلار همزمان با برقرار نمودن رابطه ریال است با حق برداشت مخصوص (اس دی آر) و بر این اساس ارزش دلار در کشور ‌حالت نوسانی خواهد داشت. گفته شده ۲۰ درصد نیز بر میزان ارزی که به بیماران و محصلین خارج از کشور پرداخت می شد افزوده شده و از این پس محصلین، بازنشستگان، و بیماران دارای شناسنامه ارزی خواهند بود که با رجوع ماهیانه به بانک، میزان ارز تعیین شده به سادگی به آنان پرداخت خواهد شد. در عین حال کنترل و نظارت کامل از جهت آنکه ارزهای خریداری شده از بانک در بازار آزاد و برای مقاصد نفع طلبانه بفروش نرسد اعمال خواهد شد.

منبع: دیده بان ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها