یک تحلیلگر مسائل سیاسی:

رویداد فوت مهسا امینی نه یک مصیبت خانوادگی که به یک مصیبت جمعی تبدیل شده است/ هنوز شرمنده‌ایم که چرا خبر رسمی سقوط هواپیما را باور کردیم

یک تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: قانون مربوط به پوشش زنان چند دهه است که تغییری نکرده و جالب اینکه هیچ‌گاه هم اجرا نمی‌شود و نمی‌شده است، چون قابلیت اجرا شدن ندارد و جامعه هم اجرای آن را نمی‌پذیرد و همیشه هم گفته شده که این قانون را عوض کنید یا اینکه از اجرای سلیقه‌ای آن دست بردارید، ولی دریغ از یک پاسخ مناسب و عملی.

رویداد فوت مهسا امینی نه یک مصیبت خانوادگی که به یک مصیبت جمعی تبدیل شده است/ هنوز شرمنده‌ایم که چرا خبر رسمی سقوط هواپیما را باور کردیم

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: شاید برخی طرفداران وضع موجود گمان کنند که ماجرای پیش آمده برای خانم مهسا امینی بیش از اندازه بزرگ شده است و احتمالا آن را توطئه رسانه‌ای بدانند. ولی واقعیت این نیست. او را به دلیلی به بازداشتگاه وزرا بردند که می‌تواند شامل حداقل نیمی از زنان و دختران این کشور شود.

همچنان که اگر آمار رسمی منتشر شود معلوم خواهد شد که تاکنون چه تعداد زیادی از زنان و دختران این کشور پای‌شان به وزرا رسیده و چه تعداد را نگران کرده است. اتفاقی که برای ما یک خبر است و برای آن زنان و دختران یک کابوس.

گرچه باید منتظر رسیدگی بی‌طرفانه و جزییات این رویداد بود ولی فرض می‌کنیم تمام آنچه از طرف نیروی انتظامی گفته شد، صحیح است. یعنی این دخترخانم را به آنجا برده‌اند، تا در جلسه ۴۰ دقیقه‌ای ارشاد شود، سپس دچار سکته قلبی شده و در زمان مناسب به بیمارستان برده شده، ولی عملیات احیا پاسخ نداده و فوت کرده است.

فعلا همین را مبنای بحث و گفتگو قرار می‌دهیم. گرچه این روایت اگر درست و دقیق باشد، باعث تاسف خواهد بود که بدانیم شنیده و پذیرفته نمی‌شود. چرا؟ به این علت بسیار ساده که ما هنوز نزد فرزندان‌مان شرمنده هستیم که چرا خبر رسمی سقوط هواپیما را باور کردیم.

این دقیقا جمله‌ای است که یکی از دوستان گفته است: «ترجیح می‌دهم اصل را بر دروغ بودن بگذارم. اگر بعدا ثابت شد که راست است چیزی از دست نداده‌ایم و با تاخیر به یک خبر درست رسیده‌ایم ولی اگر بنا را بر راست بودن بگذاریم و دروغ از کار درآید، احساس فریب خوردن و حماقت می‌کنیم. ماجرای هواپیمای اوکراینی نشان می‌دهد که راه دوم بهتر است و هزینه‌اش کمتر.»

پس به لحاظ شخصی نابودی اعتماد مهم بود. اعتمادی که در گذشته هم ترک برداشته بود ولی نه تا این اندازه. اکنون فرض را بر بهترین حالت می‌گذاریم تا هنگامی که خلافش ثابت شود. بگذریم. فعلا فرض را بر صحت ادعا‌های رسمی می‌گذارم. به این علت که حتی اگر بر اثر ضرب و شتم هم این دخترخانم فوت کرده باشد، هیچ تاثیری بر آنچه می‌خواهم بگویم ندارد، اتفاقا معتقدم که پذیرش سکته قلبی به عنوان علت فوت نشان می‌دهد که مساله عملکرد نیروی انتظامی نیست، بلکه مشکل جای دیگری است.

این اتفاق به صورت مصنوعی بزرگنمایی نشده است، همه کسانی که در خانواده و نزدیکان‌شان زنان و دخترانی را دارند که بالقوه ممکن است دچار این مشکل شوند و سر از وزرا درآورند، ترسیده‌اند و این بسیار جدی است. در این چند روز کسانی از این واقعه اظهار تاسف کرده و نگران شده‌اند که در گذشته چنین واکنشی را نداشتند. پس مساله بسیار جدی‌تر از آن است که بخواهند آن را توطئه رسانه‌ای دیگران قلمداد کنند.

در حقیقت این رویداد، نه یک مصیبت خانوادگی که به یک مصیبت جمعی تبدیل شده، و همه را تحت تاثیر قرار داده است. نوعی همدلی گسترده میان مردم و قربانی ایجاد کرده و حتی مردم تصور می‌کنند که خودشان نیز بالقوه قربانی هستند و حتی به نوعی همه احساس مسوولیت می‌کنند که چرا کار به اینجا کشیده شده است. مشکل کجاست؟ اجازه دهید که مقایسه‌ای شود.

قانون انتخابات مجلس تاکنون به‌طور مکرر تغییر کرده و اصلاح و تخریب شده. چرا؟ به این علت که منافع عده‌ای بیشتر تا‌مین شود یا عده‌ای را حذف کنند، دایره را تنگ‌تر یا در برخی مقاطع دایره را وسیع‌تر کنند. از این تغییرات در قوانین که مرتبط با منافع گروه‌های خاص است کم نداریم. ولی در مقابل قانون مربوط به پوشش زنان چند دهه است که تغییری نکرده و جالب اینکه هیچ‌گاه هم اجرا نمی‌شود و نمی‌شده است، چون قابلیت اجرا شدن ندارد و جامعه هم اجرای آن را نمی‌پذیرد و همیشه هم گفته شده که این قانون را عوض کنید یا اینکه از اجرای سلیقه‌ای آن دست بردارید، ولی دریغ از یک پاسخ مناسب و عملی.

چرا؟ به این علت که قانون‌نویسی در ایران از یک‌سو با محدودیت‌هایی مواجه است که امکان حل مسائل را نمی‌دهد و از سوی دیگر چنان رهاست که هر مجلسی مطابق میل و منافع شخصی نمایندگان خود آن را تفسیر کرده و تغییر می‌دهد.

تصلب و در عین حال ناپایداری شدید در مهم‌ترین رکن مدیریت جامعه، یعنی مبانی قانون‌نویسی و سپس اجرای قانون آن ریشه اصلی بروز این حادثه است. سال‌هاست که همه فریاد می‌زنند این قانون را اصلاح کنید، ولی به قول معروف؛ گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • ناشناس
    5

    من متعجبم این دخترمظلوم حجابش مشکلی نداشت این گروه گشت ارشاد عقده ای وروانی هستند.قطعاخداوند آه وداددل مادراین دخترمظلوم راازشمامی ستاند

  • متفاوت
    9

    مهسا رافقط قانون کشت نه پلیس.چون پلیس فقط مامور اجرای حکم قانون است.اصلا اگر کسی هم عریان درخیابان ظاهر شود پلیس نباید حق هیچگونه دخالتی داشته باشد مگر کسی از او شکایت کند و بواسطه ان شکایت مامور اجرای بازداشت شود.باید یک گشت ارشاد وکلاسهای توجیحی برای کسانی که میخواهند پلیس بشوند بگذارند تا ارشاد شوند.زندگی هرکسی به خودش مربوط میشود.مهسارا فقط قانونگذاران کشتند چون قانونشان ایجاب میکرد که پلیس بیسواد وتهی از شعور روانشناسی بخواهد دیگران را ارشادکند مگر پلیس معلم است؟ و حالا قانونگذاران متعصب همه به نوعی جنایت خود را توجیه میکنند.

  • ناشناس
    7

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران فعلا درگیر اربعین هستند.

    نظرات شما -
    • جعفر صادق
      8

      اون ده درصد قاطی ملت ایران نکن

  • ناشناس
    1

    وای به روزی که حساب و کتابی باشد !!

  • ناشناس
    4

    ما که باور نداریم حادثه ای که اینها روایتگرش بودند

  • محمدایمان
    20

    آقا جان حجاب باید باشه یعنی چی بی حجابی چرا میخوای شکمت و نشون مردم بدی چرا میخوای بالاتنت و نشون بدی جز اینکه تحریک کنی مردومو چی هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      16

      درسته درود خدا بر شما
      چه هدفی از بی حجابی دارید؟؟؟
      وقتی حجاب برای زن هم امنیت می‌آورد هم ارزش

    • ناشناس
      6

      بی بندو باری ربطی به حجاب ندارد

    • علی
      1

      حجاب باشد.
      صیانت از بیت المال باشد جان دلم.
      دزدی نباشد.
      رشوه نباشد.
      بیت المال، از دین خدا نیست؟
      فقط حجاب دین خداست که مفت و مجانیه؟

    • ناشناس
      0

      اون توله های مسولین میروند به خارج ، چرا آنجا تحریک نمیشوند ؟

    • ناشناس
      1

      درود خدا به ناشناس ۱۲:۱۰
      بسیار عالی.....
      ببینید خدا چگونه از زبان یکی از بندگانش شما را رسوا می‌کند
      آیا این یک نشانه از حقانیت مومنین واقعی نیست؟

    • ناشناس
      0

      ایمان بی ایمان حجاب مهسا مشکلش جی بود شکمش بیرون بود؟ یا ساق پاش؟ نونتو تو خون مردم نزن

  • ناشناس
    14

    متشرعان چه کسانی هستند کسانی که از حق باطل استنباط می کنند واقعا شرم اور است کسانی که جو سازی می کنند و حر فهای به گزافه می گویند و جو جامعه را ملتهب می سازند طرف امر به معروف و نهی از منکر شده است همین ولی موعد مرگش به صورت طبیعی رسیده است ایا کسی می تواند مانع عجل رسیده بشود نه بعدش جامعه قا نون دارد قاضی دارد حاکم دارد اگر اصول جامعه زیر پا گذاشته شود جوابش مشت است یعنی قانون نمی شود در مرگ یک دختر جوان از هواپیمای اوکراینی سخن گفت وا قعا همخوانی ندارد وقضیه سیاسی شده است مراقب اعمالمان باشیم

  • ناشناس
    38

    چه مهسا مهسایی راه انداختن !
    این خانم اجلش رسیده بوده این همه جنجال برای چیه؟؟؟
    در سایه همین حکومت اسلامی هست که زنان ما راحت در خیابان ها رفت و آمد می‌کنند ،تحصیل می‌کنند، ازدواج می کنند اسلام برای زن ارزش گذاری کرد
    آنهایی که ساز مخالف میزنند یا ضد اسلام هستند یا ضد زن
    مطمئن باشید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      روان پریش دوزاری

    • 11

      به ناشناس ۱۱:۳۳
      اگر زن هستی عقلت سالم نیست که از بی‌حجابی که به ضرر زنان هست دفاع میکنی
      اگر مرد هستی خدا رو نمیشناسی و به دنبال به عریان کردن زنان و سپس بهره برداری برای خویشتن هستی

  • ناشناس
    4

    واقعا حجابش مشکل نداشت مظلوم فقط امامحسین نیست زنان و دختران ایران زمین هم مظلومند..مهسا مظلوم بود سپیده مظلوم است دختر ابی مظلوم است دختر ابادانی مظلوم است مادر دلواپس جلوی ون گشت ارشاد مظلوم است

  • ناشناس
    3

    از دولت ومجلس انقلابی خواهشمندیم گشت ارشاد را به سمت سازمان بورس و شرکت ها و ادارات و بازار هدایت کنند تا دزدان و اختلاس گران و گرانفروشان را قبض روح کنند نه با رفتارهای طالبانی باعث مرگ دختری که حجابش هیچ ایرادی نداشتدبشن تصور اینکه دختری واسه تفریح به تهران بیایید ولی با برخوردی طالبانی جنازه اش تحویل خانواده بدن و یک جهانی را آزرده خاطر کنن واقعا درد آور وشرم آوره بای ذنب قتلت.

  • ایران زمین
    3

    یک سوال چرا نمایندگان مجلس که این قانون را تصویب کرده سکوت اختیارکرده اند اقایان نماینده استان کردستان حداقل تسلیت بگویید به خانواده امینی این را هم جرات ندارید

  • ناشناس
    5

    کوته فکریه چون اینکار فضا برای خانمهای محجبه نیز تنگتر میکند
    امنیتشون به خطر میاندازه
    خوب فکر کنید

  • ناشناس
    3

    اگه واقعا نمیدونی که وای به حال ملتی که روشنفکرش تو باشی .اقای محترم همه مملکتا از سرمایه وسلاح وفرهنگ وووو دادید دست یه مشت معلوم الحال که امام گفت بترسید از روزیکه مردم از نیت شما با خبر شوند

  • ناشناس
    4

    اقای عبدی خودتی، شما دروغ گو وکذاب هستی

  • ...
    5

    جناب عبدی؛
    کسی که از دیوار سفارت آمریکا رفتی بالا؛
    کسی که از کشتن یک قاتل صدات در اومد؛
    کسی که ...
    کسی که ...
    کسی که ....
    شما مختارید هر موضوعی را باور کنید یا نکنید. فقط یک سوال از حضورتون داشتم؛
    # میترا استاد = زن = کرد.
    # شیلر = زن = کرد.
    # مهسا امینی = زن = کرد.
    چرا در موارد اول و دوم سکوت کردید؟؟؟؟
    و حالا شدید مدافع حقوق زنان و حقوق شهروندی؟؟؟؟
    نه تنها شما، بلکه یه مشت لیبرال ( در حالت افراطیش)، اصلاح طلب ( افساد طلب دزد)،
    سلبریتی (یه لب ریدی) پرچم نادر رو بردن بالا و عربده میزنن؟؟
    به میترا استاد کلی تهمت زدید ، می دونی چرا؟ چون احتمال داشت پته ی شما افساد طلبها رو بریزه رو داریه،
    شیلر رو اهمیت ندادید، می دونید چرا؟ چون مخالف با اینجور مقاومت زنانید.
    مهسا رو علم کردید . می دونید چرا؛ چون با فرد و گروه و نهاد و ارگان سر جنگ ندارید با کل نظام مشکل دارید.
    جناب عبدی، من و امثال من به یه مشت ساده لوح زود باور ظاهربین کاری نداریم، ولی به ما و امثال ما که کم هم نیستند حق بدید که شما و امثال شما رو باور نکنیم.
    والسلام.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      تویی که از دیروز فعال شدی و تا قبلش اصلاً نمیدونستی سایت خبری چیه باید پاسخگو باشی.
      بگو اتاق فکرت کجاست که تو و شریعتمداری مثل هم حرف میزنید؟

      بعد هم برو فرق جنایت شخصی و جنایت حکومتی رو بفهم

    • از ... به ناشناس
      1

      اینو نگید ؛ چی میخواید بگید؟؟؟؟
      خخخخخ
      حرف حق تلخه.
      و شماها بر نمی تابید.
      پس بسوووزیییید که ماها ، حالا حالا هستیم .

  • ناشناس
    6

    قانون منبعث از قرآن ودستور شرع اسلام در رعایت عفاف و حجاب است قانون حجاب درتمام ادیان الهی یهودیت ومسیحیت واسلام وحتی آئین های بودایی هست .عاقلانه نیست برای قانون شکنی چندنفر قانون را لغو کرد. درکدام کشور برای قانون شکنی و عبور چند نفر از چراغ قرمز ، این قانون را برداشته اند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      فقط چند نفر؟
      ۸۰ درصد خانوم ها موهاشون دیده میشه

  • ناشناس
    1

    پلیس وخصوصٱ فرمانده آن بیشتر مقصر هستند فرمانده ندیده نیروهای تحت امرش سر دختر مسلمان را به اتومبیل می کوبند ندیده نوامیس مردم را به بهانه سوار اتومبیل کردن بغل ویا لمس میکنندچرا آن مٱمور در همان محل شلاق نخورد ه تا ابرتی شود برای دیگر مٱموران مگر اینجا اسراییل است دیده ای علما اعتراض کنند چرا مٱموران با اوباش درگیر نمی شوند چرا با قاچاق برخورد نمی کنند بهتر از هر کسی نیروی انتظامی میداند که مردم میترسند که نوامیسشان بدست پلیس به بهانه های مختلف ابایی از لمس زن مسلمان ندارد وهیچ کس ندیده برخوردی با آن نیرو شود در زمان انقلاب هم خیلی حرف زده شد که همه واحی بود وکلاه بزرگی بر سر مردم رفت یک سلطان رفت وهزاران سلطان تر پدید آمد حجاب هم یکی از همان ها است

    نظرات شما -
    • 4

      خداوکیلی مامور های بیچاره هم با اوباش درگیر میشن هم با قاچاق! این همه شهید نیروی انتظامی رو واقعا نمیبینید؟ دو تاش دقیقا در همین زمانی که خانم امینی فوت کرد در درگیری با قاچاقچیان شهید شدن! چرا مسائل رو با هم قاطی میکنید؟

  • آنخ ماهوها می تازند
    3

    این محرم و صفر و در آوردن اشک مردم و حجاب اجباری و مسائلی من در آوردی مثل همايش شیرخوارگان و پیاده روی اربعین است که آخوند را زنده نگه داشته

  • شاهرخ مقدم
    1

    سلام عباس عبدی خوبین بزرگوار ؟ حضرتعالی اگر به حافظه خویش رجوع کنید خود یکی از مهره های ارزشی و بانی وضع موجود هستید.درحال حاضر چون پست و مقام و سمتی رسمی ندارید تا از رانت مطبوعتان منتفع شوید نقش فردی روشنفکر و متجدد را ایفا میکنید شما را به حال خویش رها میکنم فقط چند تا سوال در ذهن بنده حقیر جاری است اگر حضرات دوستان و دشمنان شما فرصت داشتند لطفا پاسخ دهند : چرا ما گشت اعتیاد نداریم ؟ چرا ما گشت بیکاری نداریم تا جوانان را دستگیر و سر کار گمارند ؟ چرا گشت اختلاس نداریم ؟ چرا گشت گرسنگی،اجاره نشینی،جدایی نداریم ؟ چرا گشت یتیمان، کارتن خواب و زنان بی سرپرست نداریم ؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بهترین کامنتی بود که دیدم البته ما گشت اعتیاد داریم تقریبا هر چند هفته معتاد ها رو جمع میکنن میبرن گرم خونه بعدش میبرن کمپ یه ۳ ماه اونجا ترک میکنن دوباره میان بیرون مواد میزنن به نظر من که بهتره فقط ببرنشون گرمخونه نباید ببرنشون کمپ چون معتاد تا خودش نخواد ترک نمیکنه!

  • بهروز
    7

    انقدراین موضوع رابزرگش نکنیددردخیلی ازاین جماعت مهسا نیست می خواهندفشاربیاورند گشت ارشادبرچیده وقانون حجاب هم ملغی شودوگرنه یک دختری توسط پلیس به مقرانتظامی هدایت شده آنجادچارسکته وفوت کرده،روحش شاد.خسته شدیم ازبس مهسا مهساکردند،اینکه یک جریان خارجی وداخلی به بهانه مرحومه مهسا امینی شروع به شانتاژعلیه پلیس وحجاب کرده اندازبیلبردعرض عوارضی اتوبان هم تابلوتره،حکومت خیلی ضعیف باشه که تسلیم این جوسازی هاشود.

    نظرات شما -
    • 1

      خطاب به بهروز
      توکز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند ادمی

  • ناشناس
    2

    پوشش زنان حرف مفت و زور است که زنان ایران از همان روز اول تن به خواری ندادند و حکومت هم چون در طول این 43 سال متاعی برای عرضه ندارد که لیاقت خود را در ادراه حکومت نشان دهد پس بیخودی فریاد وای حجابا سر میدهد که مشتی مگس گرد شیرینی را به میدان آورد باید حکومت شیر فهم شود خدایی که مشکلش حجاب زنان است مشتی باقر ذغال فروش است نه خدا.

    نظرات شما -
    • 5

      فقط خدا از نیت شوم حجاب ستیزان آگاه است لعنت بر شما و افکار شیطانی تان....
      آیه ای در قرآن هست که میگوید آنها سخن حق را نمی‌شنوند گویا بر گوشها و دلهایشان قفل زده‌اند....

  • حالا یکی .
    1

    آقا تو که جرات نداری اسم عباس عبدی منافق رو ببری غلط میکنی چرت و پرت مینویسی

  • ناشناس
    0

    100 درصد بانوانی که به خاطر بی حجابی ارشاد و و به وزرا برده می شوند حداقل سواد دیپلم ودانشگاهی دارند . حکومت حداقل 12 سال وقت داشت که ارشاد محترمانه بکنه . تو کلاس 40 دقیقه ای چه چیزی را یاد میده . غیر از تخریب شخصیت و القا عصیان و عصبانیت به دین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها