موسوی تبریزی در انتقاد از ضابطان گشت ارشاد: با این اوصاف قطعا شاهد شورش‌ خواهیم بود

«مردم به‌خاطر گرانی‌های سرسام‌آور پرخاشگر شده‌اند بنابراین مسئولان هم باید موقعیت شناس باشند و بهتر است در چنین شرایطی که کشور با آن روبه‌روست بر روی مسائل دیگر به مردم فشار نیاورند و کاری نکنند که امر به معروف ما خودش تبدیل به منکر بزرگتری شود.»

موسوی تبریزی در انتقاد از ضابطان گشت ارشاد: با این اوصاف قطعا شاهد شورش‌ خواهیم بود

سید حسن موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «بنده نمی‌توانم بگویم که همه افراد گشت ارشاد بد هستند اما بدین قضیه اعتقاد کامل دارم که بسیاری از اقدامات گشت ارشاد و آمران به معروف و ناهیان از منکر به‌خاطر خدا نیست! یعنی یکسری ماموریت‌هایی دارند که فقط می‌خواهند انجام بدهند و تمام.»

یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیسی، ایجاد گشت ارشاد برای مدیران بود و نه مردم عادی؛ اما با گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت انقلابی نه‌تنها گشت ارشادی برای مدیران پدید نیامده بلکه برخورد گشت ارشاد با مردم عادی به بهانه عفاف و حجاب شدیدتر شده است، آنهم در بزنگاهی که مشکلات معیشتی ناشی از ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی و بین المللی دولتمردان حتی حامیان دولت را هم ناراضی ساخته؛ به راستی تشدید محدودیت‌های اجتماعی در این شرایط که باعث شکاف بیش از پیش در جامعه شده است چه توجیهی دارد؟

به همین بهانه سید حسین موسوی تبریزی، دادستان سابق کل انقلاب و فعال اصلاح‌طلب به گفت‌وگو نشستیم تا نظر وی را درباره محدودیت‌های اخیر برای زنان جویا شویم:

آقای موسوی! همانطور که می‌دانید این روزها مباحث و مسائل مربوط به زنان به دغدغه و موضوع اصلی سخنرانی‌ها و البته دستورات دولت و برخی از نهادهای حاکمیت تبدیل شده است؛ با توجه به این شرایط آیا این برخوردهای قهری و بعضا خشونت‌آمیز گشت ارشاد با مردم به ویژه زنان تا چه اندازه می‌تواند جامعه را به سمت حجاب سوق دهد؟

به اعتقاد بنده این نوع برخوردها با زنان به هیچ وجه نمی‌تواند آن‌ها را به سمت حجاب سوق دهد. همین چند روز پیش بود که گشت ارشاد یک دختر را مقابل چشمان مادرش برد و به گریه و فریادهای آن مادر هیچ توجهی نکرد! خب مشخص است گشت ارشاد در جامعه مورد نفرت قرار خواهد گرفت! اتفاقا با این برخوردهای خشونت‌آمیز نه تنها «حجاب» مورد استقبال قرار نخواهد گرفت بلکه بدتر مردم از «حجاب» و «اسلام» فاصله خواهند گرفت! ما روایات متعدد داریم که اولا امر به معروف و نهی از منکر شرایط مختلفی دارد و باید به‌گونه‌ای باشد که جامعه از آن تاثیر بپذیرد! دوم اینکه هر کسی شایسته انجام اینکار نیست! اگر امر به معروف و نهی از منکر منجر به نفرت و خشم مردم شود و میزان روی برگرداندن مردم از اسلام بیشتر شود، مسلما انجام ندادنش از انجام دادنش بهتر است. امر به معروف و نهی از منکر مراتب دارد و اینطوری نیست که هر کس دلش خواست در خیابان به مردم تذکر دهد! کتک زدن، توهین و دستگیر کردن مردم گناه و معصیت دارد و با این کار امر واجب، حرام می‌شود. کسی‌که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند باید شرایط و موقعیت را هم در نظر بگیرد یعنی آنجا که نیاز باشد تذکر بدهد و آنجا که شرایطش نیست حرفی نزند! اگر در شرایط و موقعیت نامناسب امر به معروف و نهی از منکر انجام شود و با عکس‌العمل منفی مردم روبه‌رو شود، نهی از منکر حرام بوده و معصیت‌اش از ثوابش بیشتر است. بالاخره جوانان وقتی این برخوردها را می‌بینند، تخم نفرت در دلشان عمیق‌تر کاشته می‌شود! بنابراین باید خیلی محتاط با مردم رفتار کنیم. باید به تیم امر به معروف و نهی از منکر یاد می‌دادند که چه‌کار باید انجام دهند و چگونه با مردم رفتار کنند که متاسفانه اینکار را نکردند! من واقعا نمی‌دانم چرا آمران به معروف و گشت‌های ارشاد طوری رفتار می‌کنند که هم باعث سوءاستفاده دشمنان و هم موجب نفرت داخلی‌ها حتی زنان باحجاب از مسئله حجاب و گشت ارشاد می‌شوند! این کاری که گشت ارشاد انجام می‌دهد باعث می‌شود که مردم بیشتر از باحجاب‌ها متنفر شوند. اگر امر به معروف و نهی از منکر، درست انجام نشود همین واجب شرعی به خلاف شرع تبدیل خواهد شد.

امام همیشه مراقب بودند که تندروها به مردم زور نگویند حتی آن‌موقع هم برخی از این تندروها با مصداق آوردن‌ از این قضایا سوءاستفاده می‌کردند، اما امام خیلی سریع جلوی این افراد را گرفتند

با استناد به اظهارات شما، بسیاری از مردم به دلیل همین برخوردهای خشن گشت ارشاد از دین هم فاصله گرفته‌اند؛ بحثی که الان مطرح است این است که در حال حاضر برخی از زنان محجبه هم در فضای مجازی در قالب کمپین‌های مختلف صراحتا مخالفت خود را با گشت ارشاد و حتی فراتر از آن، با حجاب اجباری اعلام کرده‌اند؛ با وجود همه این مسائل چرا حاکمیت به‌جای سازش فشارها را بر مردم دوچندان می‌کند؟

بنده نمی‌توانم بگویم که همه افراد گشت ارشاد بد هستند اما بدین قضیه اعتقاد کامل دارم که بسیاری از اقدامات گشت ارشاد و آمران به معروف و ناهیان از منکر به‌خاطر خدا نیست! یعنی یکسری ماموریت‌هایی دارند که فقط می‌خواهند انجام بدهند و تمام. از طرفی نسل جوان هم دیگر آن نسل جوان گذشته نیستند! نسل جوان کنونی شجاع شده‌اند، سریع جواب این افراد را می‌دهند و کوتاه نمی‌آیند و متاسفانه گشت ارشاد هم با زور می‌خواهد این جوانان را ساکت کند، همینطوری مردم را کتک می‌زنند و فراموش می‌کنند که امر به معروف شرایطی دارد و باید آن شرایط فراهم باشد تا بتوان آن را انجام داد. خیلی مشخص است این حرکات گشت ارشاد و آمران به معروف وقتی در فضای مجازی وایرال می‌شود و مردم اشک مادران این دخترها را می‌بینند، خیلی متاثر و البته خشمگین خواهند شد. خواهش بنده از مدیران این است که کلاس برای برادرانی که آمر به معروف واقعی هستند، گذاشته شود و به آن‌ها آموزش داده شود که چگونه با مردم رفتار کنند! امام خمینی (ره) بارها در خاطرات خودشان گفته‌ بودند به جایی رفته بودند و می‌دانستند در آنجا بساط مشروب و قمار وجود دارد اما با این حال در می‌زدند و با اجازه وارد آنجا می‌شدند و همیشه می‌گفتند اگر با زور وارد خانه کسی شوید و به طوری کلی با زور خشونت امر به معروف کنید گناهش بیشتر عمل آن افراد است. ایشان به‌شدت این زورگویی‌ها را نهی کرده بودند. امام همیشه مراقب بودند که تندروها به مردم زور نگویند حتی آن‌موقع هم برخی از این تندروها با مصداق آوردن‌ از این قضایا سوءاستفاده می‌کردند، اما امام خیلی سریع جلوی این افراد را گرفتند. آن‌موقع که بنده دادستان کل بودم تماما این قضایا را پیگیری کردم و اعلام کردیم که بدون اجازه حق ندارند امر به معروف و نهی از منکر کنند اما متاسفانه برخی فکر می‌کنند با این کارها به نظام خدمت می‌کنند در حالیکه اصلا اینطوری نیست. البته برخی دیگر هم غرض دارند و می‌خواهند جمهوری اسلامی را بدنام کنند!

آقای موسوی! روز گذشته روزنامه فرهیختگان که اتفاقا متعلق به همین طیف تندرو است در یادداشتی طی انتقاد از نحوه برخورد گشت ارشاد با زنان و اعمال برخی فشارها بر جامعه نوشته بود که «در تیر ۷۸ و فتنه ۸۸ طراحان امنیتی خارجی و داخلی تلاش کردند طبقه متوسط با مساله آزادی‌های اجتماعی را رودرروی نظام و کشور قرار دهند، در دی ۹۶ و آبان ۹۸ با بی‌تدبیری دولت وقت خواستند بخشی از طبقه مستضعف را به مواجهه بکشانند. بازی با ماجرای حجاب، لغو کنسرت در اهواز توسط چند وانتی و… در کنار گرانی‌های افسارگسیخته یعنی تلاش برای جمع زدن ۸۸ و ۹۸، یعنی تلفیق نارضایتی طبقه متوسط و قشرهای محروم!» با این تفاسیر و ادامه این نوع برخوردها، باید شاهد شورش طبقه متوسط و ضعیف جامعه باشیم؟

بله؛ با این اوصاف قطعا شاهد این شورش‌ها خواهیم بود. مسئولان باید حواسشان را جمع کنند و دست از این رفتارها بردارند. مردم به‌خاطر گرانی‌های سرسام‌آور پرخاشگر شده‌اند بنابراین مسئولان هم باید موقعیت شناس باشند و بهتر است در چنین شرایطی که کشور با آن روبه‌روست بر روی مسائل دیگر به مردم فشار نیاورند و کاری نکنند که امر به معروف ما خودش تبدیل به منکر بزرگتری شود.

منبع: مستقل
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • ناشناس
    14

    کسی می تونه ادعا کنه یه کلمه از حرفاش بی منطق و بی حسابه؟

  • طاها
    1

    دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم . وظیفه کاری و هزینه سالیانه ا ین مجمع چقدر است که دبیر دارد .

  • بوشهری
    1

    بنده در عجبم چرا آقایون وقتی در مسند نیستند به صراحت اظهار نظر می کنند.

  • علی
    1

    اکنون هم جامعه مانند اتش فشانی که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد ولی امثال حکومت این جماعت نشان داده که حرف و نصیحت کمکی به اصلاح روشهای موجود حکومت داری نمی کند.

    نظرات شما -
    • 8

      هیچی نمیشه حتی به اندازه افتادن پر مگس بر زمین

    • ناشناس
      0

      سالهاست که حکومت با ایجاد اتفاقات برنامه ریزی شده و جنجال های طراح شده توسط اتاق فکر ، مردم را فریب می دهد و حواس ها را مشکلات اصلی پرت می کند. از آتشسوزی عمدی پلاسکو تا تیراندازی در رژه اهواز، تصادف اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات، سیلاب عمدی 1398 خوزستان، درست کردن مومیایی کذایی پالانی، حمله مثلا تروریستی به مجلس، دعوا استان ها بر سر آب، خراب کردن ساختمان متروپل و.... امروز هم تشویق عده ای برای برداشتن روسری توسط مامور حکومت معصومه علینژاد قمیکلا و مخالفت مصنوعی و دروغین حکومت با این امر ، تا مخالفان تهیج شوند بجای مطالبات اصلی بروند دنبال بدحجابی و تازه فکر کنند با این کار دارند با حکومت مبارزه می کنند

  • ناشناس
    0

    بعضی یک جو عقل دارند خیلی مردمو ببو
    فرض نکنید خود را خیلی قوی بهرحال شورشی
    شکل بگیره تر و خشک با هم میسوزند

    نظرات شما -
    • محب
      23

      چقدر بزدلی

    • بناشناس
      0

      بالاترسیاهی رنگی نیست مرگ یبار شیون یبار

  • ناشناس
    0

    اولین اصل اینه شما هم داخل این مردم زندگی
    میکنید نمیتوانید دور خود و خانواده دیوار اهنی
    بکشید از جنس فولاد نیستید مانند بقیه گوشت
    و پوست بسیار اسیب پذیر یک ده گرم سرب
    شل و پتتون میکنه خود دانید

  • ناشناس
    0

    جالب بود درموردارشادحجاب زنان باید بااحتیاط رفتارکرد اگر مادر یا پدری همراه فرزندبی حجابش هست با ولی وی صحبت شود تاخانواده بتواند به نوعی بافرزندش گویش کندکه تاثیر مثبت داشته باشد

  • 15

    درضمن مشکلات دلیل نقص قانون واعتقادات نمیگردد ولی جوانان بدلیل بی منطقی بافرافکنی علت جویی میکنند

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      خیر ،مشکلات دلیل نقض قانون واعتقادات نمیگردد!!وقتی کسی توان تهیه خوراک وپوشاک خانواده راندارد به چه چیزی اعتقاددارد؟وقتی کسی نتواند داروی بیمارش راتهیه کند وشاهد وناظر درد وناراحتی ومرگ عزیزش هست به چه چیز اعتقاددارد؟به خشکه مقدسی شما؟به دزدی واختلاس وفقر وگرانی تومملکت سراپا اسلامی؟به بیفکری وخودرابه خواب زدن مسئولین پیشانی پینه بسته؟یک کمی چشمت رابازکن وهراراجیفی روسرهم نکنید

    • 0

      اعتقادات و قوانین همیشه در گذر زمان تغییر کرده...کمی فکر کن و کتاب بخوان...زمانی تبعیض نژادی در بسیاری از کشورها قانون بود

  • ناشناس
    0

    من به سیم آخر زدم. اونقدر استرس و فکر و مشغله دارم و به حالتخفقان رسیدم که دیگه زنده بودنم برام مهم نیست. منتظر یک انفجار هستم.

  • علي
    13

    اين آقا و هم حزبي هاي اصلاح طلب ايشان همان كاسه داغ تر از آش اوايل انقلاب بودند كه مواضع تندي نسبت به حجاب داشتند . حالا دايه عزيز تر از مادر براي مردم شده اند . خدايا ....

  • امییییییییییر
    1

    اخه دروغ ودونگ تاکی یه مشت دروغ بار مردم بیگناه میکنید وبه اسم دین تبلیغ میکنید نفرین خدا بیراین دولت مردم فریب

    نظرات شما -
    • .
      4

      نفرين بر اصلاح طلباندر هر لباسي كه باشند

  • ناشناس
    1

    ما دیگه حرف درست را هم نمی خواهیم از شما بشنویم بروید گورتان را گم کنید با این اسلام من درآوردی

    نظرات شما -
    • .
      3

      بله اين شيوه اصلاح طلبان است

  • ناشناس
    6

    مردم اعم از زن ومرد باید بهمدیگر تذکر خیرخواهانه بدهند نه گشت ارشاد وقتی جامعه امربمعروفها مثل دریاچه ارومیه خشک شود نباید انتظار دیگری ازجامعه حکومتی داشت که اگر قانون شود رفتار رضاشاه درکشف حجاب شکل میگیرد اما نه با دیدگاه رضاشاه بلکه عکس دیدگاه رضاشاه ونظام دینی متهم خواهد شد وبرصفحه دل اکثر جامعه خواهد نشست که نظام شیعی سلفی واین نوع نگاه یک زیان پنهانی را دربر دارد .ببینید طالبان افغانستان چیزی حدود ۶۵ درصد مردمانش این گروه را پذیرفتند پس معیارهای آنان را که اعلام میکنند می پذیرند اما درجامعه ما باید یک پذیرش عمومی وجود داشته باشد تا آن موضوع براحتی قابلیت اجرایی پیدا کند هر چند ما سلفی گری رامقدس نمی شماریم خواه شیعی واهل سنت ویا ...باشد

  • ناشناس
    0

    شاید کار دشمن و ضد انقلاب واقعی باشد -- با این زیاد خواهی و ظلم و ستم اولا وجهه بسیچ که به تباهی کشیده اند به سیاهی می کشانند و دوم موجب تنفر بیشتر مردم نسبت به قشر انقلابی واقعی و وطن پرست می شوند و سوم فاتحه گردشگری و توریست را خوانده و به سمت ترکیه امارات عراق و...... هدایت میکنند

  • ناشناس
    0

    جناب آقای دکتر سید موسوی تبریزی رضی الله عنه، شما خودشو ناراحت نکن به حال و هول خودتان بپردازید مردم همه خوابند یا مرده اند ،خوش باشید.

  • لات
    9

    تساهل و تسامح از همون اول پدر دین و دنیای مردم رو دراورد
    عدم برخورد با گناه کوچک باعث عادی شدن و بزرگ شدن کناه میشه
    که دیگه نمیشه جلوشو بگیری اونم با این علمای ما که از جایگاهشون میترسن

  • ناشناس
    0

    این مردم انقلاب دوست دارند وشورش نیکنند ازاین گرونتربشه ادیت بشوند ناموسشون هم هرروز توسط گشت ارشاد کتک بخوره ازسنگ صدادرمیاد ازاین مردم انقلابی خیر

  • امیر1
    0

    اقا این کار را رضا خان در سالهای دور انجام داده ونتیجه نگرفته.نمی شود به زور بر سر مردم چادر انداخت یا برداشت.اگر هم بشود ارزشی نخواهد داشت چون بدل است اصل نیست

  • ناشناس
    1

    شورش و تغییر اصلی در مغز و رفتار و اعتقادات مردم و به خصوص جوانان آغاز شده و حکومت هم این رو فهمیده و این دست و پا زدن‌ها در قالب گشت ارشاد و تغییر برنامه های مدارس و فشار به دانشجویان به همین علت است اما راه به جایی نمی برد و فقط فرایند شورش را تسریع می کند...

  • هه
    0


    تمومه این بازیها
    خاطره ای تعریف کنم در محله ما چند اراذل اوباش بود
    در زمان قدیم دو گروه شده بودن ولی
    هم کاسه هر وقتی یک دسته میرفتن
    یکی را لخت و غارت و شل پت میکردن
    گروه دوم میرفت با مالباخته ابرازی همدردی
    میکرد و به اصطلاح خودشون ارامش میکردن
    که اقدامی بر علیه گروه اول نکند مثلا شکایت
    در مراجع قضایی یا پاسگاه انزمان الان هم
    اخوندها این بازی را تکرار میکنند

  • ناشناس
    12

    حجاب دستورخداست درسورہ نور

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      کتاب آقای ترکاشوند درباره حجاب در عصر پیامبر را مطالعه کنید

    • ناشناس
      2

      سوره نور فقط برای ایران و افغانستان نازل شده؟؟؟؟ یا مربوط به 1400 سال پیش است و دین هم بایستی باپیشرفت جوامع بشری ، پیشرفت و خودش را منطبق و سازگار کند و الا هر دینی که باشد به مرور زمان نابود خواهد شد.

    • امير
      3

      متاسفم براي شما . احكام قرآني كه با گذر زمان دچار كهنه نمي شوند . الان دانشمندان بعد از همان 1400 سال به حكمت بعضي از ايات قرآن و معجزات آن پي برده اند كه قبل از اين براي بشر ناشناخته بود .

  • ناشناس
    0

    از حسین رییس دادگاه سینما رکس چه خبر؟

  • دیمای خانواله
    1

    نه حاج آقا با این مردان زن ذلیل و حقیری که صدا و سیما چهل سال تربیت نموده امید هیچ بهبودی نیست

  • منتقد
    1

    این نظام و دولت یکدست و منصوبش فعلا شمشیر را از رو بسته و با مردم سرشاخ شده...

    نظرات شما -
    • .
      1

      اگر تو جزو دزدان و مختلصين و گران فروشان هستي بله اين دولت با تو دراوفتاده . پس دمش گرم .

  • ناشناس
    0

    وجود گرانیهاو اختلاسها به همراه نفرت و انزجار شکل گرفته از نیروهای انتظامی به خاطر برخورد و اعمال خشونتها، یکی از طراحیهای دشمنان برای اضمحلال سریعتر کشور است. ابتدا مردم را بی تفاوت و معاند خواهند کرد و سپس با تهاجم همه جانبه کشور را زیر و رو خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها