علم الهدی: غدیرِ سکولار، قابل قبول نیست

امام جمعه مشهد گفت: ابراز علاقه به حضرت علی(ع) و جشن گرفتن به واسطه واقعه تاریخی غدیر خم بدون شناخت دکترین سیاسی ایشان و ارائه تعریفی سکولار از این واقعه قابل قبول نیست.

 علم الهدی: غدیرِ سکولار، قابل قبول نیست

آیت الله سید احمد علم الهی در خطبه‌های نماز جمعه دیروز مشهد که در حرم منور رضوی برگزار شد افزود: بعد از رحلت پیامبر اعظم (ص) ارتباط خداوند با جامعه از طریق وحی منقطع شد و عده‌ای فقط به قرآن اکتفا کردند ولی ارتباط خدا با جامعه از مسیر امامت برای مدیریت آن باید ادامه پیدا می‌کرد چون امامت، تداوم وحی است.

وی با اشاره به ولادت حضرت امام هادی (ع) که در کودکی به مقام امامت رسیدند اضافه کرد: سه نفر از امامان ما در کودکی به مقام امامت رسیدند که نشان دهنده این است که امامت، انتخابی و انتصابی نیست بلکه این مقام، ساختاری است.

امام جمعه مشهد گفت: بر همین اساس، واقعه غدیر نیز نشان دهنده جریان امروز ماست زیرا ثابت می‌کند دکترین سیاسی در افکار و اندیشه بشریت باید در اختیار رهبری باشد که به دور از خطا و اشتباه برای مدیریت جامعه است زیرا بر اساس فطرت بشریت نمی‌توان از رهبری خطا کار تبعیت کرد و امروز جامعه از مدرنیته و پسامدرنیسم که نتیجه ای جز خیانت و چپاول نداشته خسته است.

علم الهدی افزود: پیامبر اکرم (ص) حامل وحی از جانب خدا به سوی مردم بود همچنین پیامبر اعظم نیز با حاکمیت الهی جامعه را هدایت می‌کرد ولی بعد از ایشان مدیریت جامعه باید تداوم پیدا می‌کرد و اکنون ما قائل به رهبری جامعه از سوی امام معصوم هستیم تا در ساختار جهانی سازی به حجت معصوم مراجعه کنیم و بر همین اساس غدیر اجرایی مورد قبول ماست.  

وی اضافه کرد: در زمان امام هشتم (ع) و در مناظراتی که برگزار شد مأمون، خلافت بدون فصل حضرت علی (ع) را قبول داشت تا خود را خلیفه مسلمانان معرفی کند ولی حضرت رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب شرط توحید را حضرت علی (ع) عنوان نکردند بلکه ولایت خود را شرط توحید معرفی کردند زیرا ولایت و مدیریت امام زنده در جریان امامت، شرط است.

امام جمعه مشهد گفت: حتی معاویه نیز ولایت حضرت علی (ع) را قبول داشت و دشمن فضیلت امام اول نبود ولی دشمنی او به واسطه این بود که نمی‌خواست ایشان رهبری جامعه را بر عهده داشته باشند و افرادی که واقعه غدیر خم را یک اتفاق در تاریخ می‌دانند و به جریان نظام ولایت در جامعه کاری ندارند همچون معاویه و مأمون شیعه هستند.

سه روز دیگر یعنی هجدهم ذی الحجه هجری قمری مصادف با سالروز واقعه غدیر خم است که در آن رسول گرامی اسلام در سال دهم هجرت و به هنگام بازگشت از آخرین سفر حج خود معروف به حجه الوداع در منطقه غدیر خم حضرت علی (ع) را ولی، امام، رهبر و پیشوای بعد از خود معرفی و مسلمانان نیز با ایشان بیعت کردند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ایرانی
    1

    لطفا خطبه ها امام علی در نهج البلاغه که بصورت دقیق و واقعی فرمودن نشر کنید فقط احادیث و روایات روحانیون زمان دولت شیعه علوی صفوی کفایت نمیکنه

  • ناشناس
    1

    شماها همه ی وقایع مذهبی رابنفع خودتان تفسیر ومصادره کردید.وتاریخ ایران وایرانی منکرشدید وبهش میتازید

  • یا حق
    2

    هر چند مانند همیشه برخی غفلت زدگان و بی خبران از مبانی دینی و برخی مغرضان و معاندان شاید این سخنان را نپذیرند ولی به عنوان یک عضو هیات علمی دانشگاه و متخصص در امور کلام اسلامی می گویم: سخنان ایشان مانند همیشه عالی و منطقی و منطبق با متن شریعت و کلام اسلامی است..... ضمنا در تیتر نام محترم ایشان را تصحیح کنید...

  • ناشناس
    1

    هیچ پیامبری از سوی خدا برای تشکیل حکومت تشریف نیاورده. این تفسیر و نظر شما است برای تصاحب قدرت و ثروت. پیامبران عزیر فقط حامل وحی بوده و بس . مردم خودشان بایستی برای زندگی اجتماعی خود حکومت تشکیل دهند و این هیچ ربطی به دین ندارد.

    نظرات شما -
    • یا حق
      1

      کاش مبنایی علمی برای این سخن خود ارائه می کردید... البته حق دارید... چون سخنتان هیچ مبنای عقلی و دینی ندارد. تشکیل حکومت ماموریت همه انبیا بود و عدم تشکیل حکومت، ناشی از ضعف حمایت مردم و قلدری زورگویان بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها