روزنامه شرق:

دولت رئیسی گفتمان ندارد و مقصر این وضع، کل اصولگرایانند

دولت رئیسی، اگر از بی‌گفتمانی رنج می‌برد، مقصرش تمام جریان اصولگرایی است؛ هرچند شخص رئیس جمهور در آن مسئولیت تضامنی آن هم در حد رئیس دولت دارد.

دولت رئیسی گفتمان ندارد و مقصر این وضع، کل اصولگرایانند

روزنامه شرق نوشت: در یک سالی که از انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری می‌گذرد، یک خلأ بزرگ همچنان خودنمایی می‌کند. سیدابراهیم رئیسی، صاحب هیچ گفتمانی در انتخابات نبود، نه در 1396 و نه در 1400. در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان گفت یک گفتمان سلبی را هدایت می‌کرد و بنایش بر نفی گذشته و گذشتگان بود.

در این فرایند او سعی کرد قدرتش را بر مخروبه‌ای بنا بگذارد که به نظر او از دولت گذشته به ارث رسیده بود. این اتفاق، تنها هنری که داشت، تخطئه پیشینیان، نادیده‌گرفتن موفقیت‌های آنان و برجسته‌کردن ضعف‌های‌شان بود. حتی آثار کرونا که بر کل جهان تأثیر منفی گذاشته بود، در نگاه او غایب بود و تحریم‌ها نیز جایگاه بسیار نازلی داشت.

نتیجه چنین دیدگاهی، بی‌گفتمانی در دولت اوست. دولت احمدی‌نژاد نیز همین‌گونه بی‌گفتمان شروع کرد و بنا را بر تخریب 37ساله پیش از خود گذاشت؛ اما بعدا سعی کرد از واژه «عدالت» برای خود گفتمان بتراشد که با وجود بهره‌مندی از نفت 120‌دلاری و درآمد چند صد میلیارد دلاری به هیچ‌جا نرسید.

مشکل بی‌گفتمانی دولت رئیسی از جریان حامی رئیسی برمی‌خیزد؛ یعنی جریان اصولگرایی که از 1376 تا 1400 دائما بر تخریب گفتمان اصلاحات و اعتدال همت گماشت، خود، واضع هیچ گفتمانی نبود. واژه‌هایی مانند «آبادگری»، «خدمت»، «عدالت‌خواهی» و «مهرورزی» نتوانست در ساختار اجتماعی‌-فرهنگی جامعه جای پا پیدا کند. جریان اصولگرایی حتی کلیدواژه‌هایی مانند «حفظ ارزش‌ها» و «بازگشت به دین» را که سال‌های سال برای‌شان پا می‌کوبید، به ضد خود تبدیل کرد.

اینکه اصولگرایان خار را در چشم اصلاح‌طلبان دیدند و تیر را در چشم خود ندیدند، چه آورده‌ای برای آنها داشت؟

سخن بر سر این نیست که اصلاح‌طلبان اشتباه نداشته‌اند؛ شاید بیش از اصولگرایان هم دچار خطا شده‌اند، اما اصولگراها هنگام نفی آنها اصلا درصدد اثبات خود برنیامده‌اند.

دولت رئیسی، اگر از بی‌گفتمانی رنج می‌برد، مقصرش تمام جریان اصولگرایی است؛ هرچند شخص آقای رئیسی در آن مسئولیت تضامنی آن هم در حد رئیس دولت دارد و اگر در سال‌های باقی‌مانده از دولتش فکری برای خود و جریان حامی‌اش نکند، خیلی زود به دولتی بی‌تاریخ تبدیل خواهد شد. مادام که به تخریب دیگران می‌پردازیم، خودمان هم آباد نمی‌شویم. یک سال گذشته دولت سیزدهم و هشت سال دوره احمدی‌نژاد این را به وضوح نشان داد. آیا باز هم باید تجربه کنیم؟

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    0

    نکته انحرافی

  • اصغر
    2

    روزنامه شرق محل تجمع مخالفين دولت كنوني و پشتيبان دولت قبلي بوده كه تحليلهايش هميشه جهت دار است .

  • عبداللهي
    2

    روزنامه اي كه از روي غرض مطلب چاپ كند مطالبش قابل اعتنا نيست . بايد بيطرف قضاوت كرد .

  • اميد
    2

    اين روزنامه حامي طيف خاصي از جناحهاي جامعه است و حرفهاي از اين دست بدرد همان جناح خاص ميخورد .

  • آرمان
    0

    زمان دولت قبلي روزه سكوت گرفته بوديد .

  • ارغوان
    5

    مقصر اوضاع كنوني كل اصلاح طلبا هستند كه با عملكرد بدشان پوست موز را زير پاي رييسي انداختند

  • ناشناس
    0

    از ۶تا ۷میلیون میگن باید ۱/۵۴۴افزایش یابد پس چرا مال من ۱/۲۷۰افزایش پیدا کرد
    واقعا دست دستنکاران درد نکند بااین اضافه حقوق که اعمال کردند هم می‌توانیم از شرمندگی زن بچه دربیایم همه سالی چند مسافرت برویم هم یه پس اندازی برای فرزندان داشته باشیم هم واقعا خجالت نمی کشید هی می نویسید افزایش حقوق افزایش حقوق خجالت هم خوب چیزی

  • ناشناس
    0

    از ۶تا ۷میلیون میگن باید ۱/۵۴۴افزایش یابد پس چرا مال من ۱/۲۷۰افزایش پیدا کرد
    بنظر می رسه حقوق سال قبل شما حدود ۶۲۰۰بوده که مبلغ ۱۲۷۰ زیاد شده اگر این است درسته

  • ناشناس
    1

    چوب رو که برداری گربه دزده خودش میفهمه

    این بهترین گفتمان است. آقای ریسی این رو خوب بلده و جیغ دلال‌ها را درآورده.
    اگر بتونه طبقات اجتماعی متوسط و ضعیف را حمایت کنه، یکی دوساله از مشکلات عبور میکنه

  • 0

    این عدالتی که شما میگین تو کدوم مکتب به شما ودولت محترم دیکته شده که فردی در زمان شاغل بودن پنج یا شش برابر فرد دیگری حق بیمه پرداخت کند ولی در زمان افزایش حقوق چند برابر کمتر افزایش حقوق داشته باشد یعنی عدالت ودولتی که هیچگونه تعهد مالی با این سیستم نداره تصمیم بگیره یعنی عدالت ودولتی که به این مجموعه سالهاست بدهکاری سنگینی داره وپرداخت نمیکنه این یعنی عدالت اونهایی که این موارد رو عدالت میدونن باید برن بیشتر در مورد واژه عدالت تحقیق کنند چون به نظر میاد نیازی به اطلاعات بیشتر دارند که به مفهوم این واژ مقدس نزدیک بشن

  • 0

    واقعا دست دستنکاران درد نکند بااین اضافه حقوق که اعمال کردند هم می‌توانیم از شرمندگی زن بچه دربیایم همه سالی چند مسافرت برویم هم یه پس اندازی برای فرزندان داشته باشیم هم واقعا خجالت نمی کشید هی می نویسید افزایش حقوق افزایش حقوق خجالت هم خوب چیزی

  • ناشناس
    0

    بودجه ای که برای پرداخت حق جذب در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده برابر ۷۵ درصد بودجه حق جذب سال ۱۴۰۰ می باشد. مثال: فرض کنید در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان حق جذب به ۱۳۵۰۰ کارمند رسمی پرداخت شده است، امسال پس از حذف کارکنان بازنشست شده و کارکنان بالای ۳۰ سال سابقه بدون سربازی، کارکنان باقی مانده در مخابرات، ۷۵ میلیارد تومان حق جذب دریافت خواهند کرد. طبق آمار ۸۰۰۰ = ۵۵۰۰ – ۱۳۵۰۰ تعداد افراد مشمول حق جذب ۸۰۰۰ نفر خواهد بود. با استفاده از تناسب ریاضی برای ۱۳۵۰۰ کارمند در سال ۱۴۰۰ ، برای هر کارمند ۷/۴ میلیون تومان حق جذب تعلق گرفته، در حالی که برای ۸۰۰۰ کارمند در سال ۱۴۰۱، برای هر کارمند ۹/۳۷ میلیون تومان حق جذب تعلقخواهد گرفت، که افزایشی ۲۶/۵۶ درصدی را در سال ۱۴۰۱ خواهد داشت. طبق فرمول حق جذب، باید ۳۸ درصد بعلاوه ۸۱۰ هزار تومان ماهیانه نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش می یافت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها