یک فعال کهنه‌کار سیاسی روایت کرد:

دیدار ۱۰ سال پیش رهبری و هاشمی رفسنجانی درباره تغییر نظام ریاستی به پارلمانی

یک فعال سیاسی گفت: بحث تغییر نظام ریاستی به پارلمانی حدود ۱۰ سال پیش مطرح شد و همان زمان آقای هاشمی مخالف این موضوع بود و رفت و با رهبری درباره‌اش صحبت کرد و موضوع منتفی شد.

دیدار ۱۰ سال پیش رهبری و هاشمی رفسنجانی درباره تغییر نظام ریاستی به پارلمانی

 محمد هاشمی رفسنجانی درباره این موضوع گفت: «کسانی که می‌گویند قانون اساسی باید اصلاح شود، باید مواردی که از دیدشان نیاز به اصلاح دارد را به طور مشخص تعیین کنند و بگوید این موارد احصاشده نیاز به اصلاح دارند. در زمان بازنگری سال۶۸ چندمورد مشخص شده بود و امام هم موافقت کردند و شورای بازنگری قانون اساسی تشکیل شد. من اکنون ندیده‌ام که مثلا عده‌ای بگویند این موارد و این اصول باید اصلاح شود و صرفا یک سری حرف‌های کلی می‌زنند».

او ادامه داد: «درباره تغییر نظام سیاسی ریاستی یا تعبیر درست‌تر آن نیمه‌ریاستی به پارلمانی باید گفت که این موضوع حدود ۱۰سال پیش مطرح شد و همان زمان آقای هاشمی مخالف این موضوع بود و رفت و با رهبری درباره‌اش صحبت کرد و موضوع منتفی شد. به هر حال وقتی رأی مستقیم مردم برای تعیین رئیس‌جمهور کنار برود، فاصله‌ای با جمهوریت ایجاد می‌شود. رئیس‌جمهور بعد از رهبری، دومین شخصیت کشور است و مسئولیت نظارت بر اجرای قانون اساسی را برعهده دارد. طبیعی است که بهتر است چنین مسئولی را مردم انتخاب کنند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «اصل سوم قانون اساسی به صراحت می‌گوید که جمهوریت و اسلامیت نظام دو رکن تفکیک‌ناپذیر از نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. با نگاه به این اصل می‌توان گفت که هر عاملی در جهت محدودکردن جمهوریت و اسلامیت پذیرفتنی نیست و به نظر من حذف رأی مردم برای تعیین رئیس‌جمهور خود و تبدیل رئیس‌جمهور به نخست‌وزیری که باید از نمایندگان رأی بگیرد، محدودکننده جمهوریت نظام است».

او درباره اصلاح موارد دیگری در قانون اساسی اظهار کرد: «مواردی مانند نوع نظارت شورای نگهبان که استصوابی باشد یا اطلاعی را هم بدون اصلاح قانون اساسی می‌شود حل کرد زیرا در قانون اساسی صرفا از نظارت شورای نگهبان سخن به میان آمده است و این خود شورا بوده که تفسیر استصوابی از نوع نظارت کرده است. امام هم با نظارت استصوابی مخالف بودند و همین فیلمی که اخیرا از سخنان امام منتشر شده که ایشان می‌فرمود درست نیست چند پیرمرد بنشینند برای کشور تصمیم بگیرند و مردم خودشان باید برای خود تصمیم‌گیرنده باشند، اشاره به همین موضوع است».

هاشمی رفسنجانی در پایان درباره احتمال دو مجلسی اداره‌شدن کشور هم گفت: «این موضوع هم محل بحث ندارد زیرا اکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام مانند مجلس سنا عمل می‌کند و در صورت اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصمیم‌گیری می‌کند. اکنون نیازی به ایجاد یک مجلس دیگر نیست».

منبع: خبرسراسری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    2

    خب الان ما مردم داریم انتخاب می کنیم ؟

    نظرات شما -
    • 598
      6

      به ناشناس : سال های 76 -80-84-88-92-96-400 اتنخاب مردم بود و اثر انتخابشون رو هم دیدن نکنه انتخاب این سالهای گفته شده کار اجنه یا از آسمون(فرا زمینی ها) اومدن رای دادن که تردید داری

    • ب 598
      0

      لال شو مردک بوقلمون صفت هرهری مذهب ملت انقلاب کردند و خودشان هم می دانند چی درسته چی غلط یه مشت طفیلی انقلاب را ربودند حالا هم جمهوریت را تف تف تف تف تف تف تف تف به ذات نجستان گدا گدولهای نوکیسه ستم پیشه کمونیست نوچه پوتین ببند ببند ببند لال شو صدا تو نشنوم پیامتو نبینم سایه ات را تف تف تف تف باران میکنم

    • ناشناس
      0

      خب اگه مردم انتخاب میکنند چراازرفراندم آزاد نه باانتخاب شورای نگهبان وحشت دارند ؟

  • ناشناس
    3

    آقای محترم.مشکل از سیستم ریاستی و یا پارلمانی نیست،مشکل از جای دیگری است،مغز قانون اساسی دست فقها و از دسترس مردم به دور است ولی پوست بی ارزش قانون اساسی را داده اند به مردم که این پوست را هم با نظارت استصوابی از مردم گرفته اند.این معضل است که بایستی حل شود ولی متاسفانه سیاسیون از ترس خودشان فقط مسایل کم اهمیت و بی ارزش را مطرح می کنند.

    نظرات شما -
    • متولد بعدجنگ
      4

      حداقل فقها 20سال درس خوندن، اگر منظورت تمام مردم باشه که درهیچ جای دنیا مردم نوع حاکمیت را انتخاب نمی کنند اما ما با انقلاب و رفراندم نوع حاکمیت مشخص کردیم بله عمدا میگم ما چون ما همان انسانهای 57 هستیم

  • رم
    0

    دقیقاکجات می سوزد

  • ناشناس
    0

    حتی اگر اذن تغییر قانون اساسی هم اعطا شود مشکلات ساختاری همچنان پابرجاست! همین الآن خیلی از اصول قانون اساسی یا اصلاً اجرا نمی شود و یا بعضاً بطور ناقص اجرا می شود! نظام حکومتی نیاز به قانون اساسی ندارد!

  • ایرانی آباد و آزاد
    1

    نه به قانون اساسی عمل میشه نه از چهار عنصری که مردم شعار می دادند و دنبالش بودند و به خاطرش انقلاب کردند و کشته دادند هیچکدام محقق نشد . یعنی استقلال!!! آزادی !!!! جمهوری !!! اسلامی!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اتفاقا به همه این 4مورد عمل شده است ممکن است در موردی ضعیف تر باشد و به همین لحاظ است که مورد شدید ترین تحریمها و دشمنیها از سوی شیطان بزرگ قرار گرفته ایم زیرا مستقل هستیم و مانند زمان پهلوی فرمانبردار آمریکا نیستیم نظر مردم اعمال می شود و آزادیهای فراوانی داریم که در بعضی ازکشورهای مدعی هم وجود ندارد اگر نگاهمان منصفانه باشد

    • 2

      عجیب است بیشتر کامنتها از یک نفر گذاشته شده است !!!و به عنوان نظرعموم قالب می شود

  • مری
    0

    دیگ به دیگ میگه روت سیاه

  • گرگلی
    0

    خیلی انسان های بزرگ از تغییر به جایگاه والا رسیدند اینکه بگوییم ما همان انسانهای اولیه هستیم هیچ افتخاری ندارد و مفهوم انسان از تغیر می اید وگرنه گرازها و پشه ها هیچگاه تغییر نمی کنند ولی انسان صاحب اختیار است و عده ای شغل پادویی و لیسیدن وعده ای راه شرافت و ازادگی را انتخاب میکنند که هردو تغییر هست یکی بد و دگری نیک.

  • ستمدیده
    0

    دیروز نظرم را ارسال کردم ولی منتشر نکردند چون کمی تند بود پیداست که حتی این امور ناچیز هم فیلتر میشود. حال آیا میتوان ادعای آزادی بیان و مردم سالاری داشت؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها