مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی:

برخی از امامان جمعه، بخشنامه ای عمل می کنند و توجیه کننده رفتار دولت هستند

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: با تأسف شدید باید اعتراف کنیم که نمازجمعه‌های ما مدتی است به تریبون‌های توجیه و در مواردی تحقیر تبدیل شده‌اند. گاهی به راه افراط می‌روند و گاهی دچار تفریط می‌شوند.

برخی از امامان جمعه، بخشنامه ای عمل می کنند و توجیه کننده رفتار دولت هستند

مسیح مهاجری در این روزنامه نوشت: یکی از اندام‌های مهم نظام جمهوری اسلامی که می‌تواند در مقبول عامه واقع شدن حکمرانی اسلامی تأثیر زیادی داشته باشد، سنگر نمازجمعه است. نمازجمعه، از صدر اسلام متداول بود و به عنوان منبر و بلندگوی اصلی حکمرانان نقش مهمی ایفا می‌کرد.

در طول تاریخ اسلام از این منبر، عده‌ای به نفع دین خدا استفاده کردند و عده‌ای به نفع مطامع خود بهره بردند. دسته اول سود بردند و دسته دوم دچار خسران شدند. ما که وارثان آنهمه تجربه تلخ و شیرین برجای مانده از تاریخ اسلام هستیم، باید با هوشیاری تمام، از تجربه‌های تلخ عبرت بگیریم و از منبر نمازجمعه با چاشنی اعتدال حداکثر بهره‌برداری را برای معرفی حکمرانی سالم و عادلانه اسلامی به عمل آوریم. برای رسیدن به این هدف ارزشمند و کارآمد و کارساز، اولین و مهم‌ترین شرط اینست که امامان جمعه، عالم‌ترین، مستقل‌ترین و باتقواترین‌های جامعه باشند.

اگر تصور شود نمازجمعه جای توجیه عملکرد حکومت‌ها و دولت‌هاست، تصور کاملاً اشتباهی است. نمازجمعه، منبر آگاهی‌بخشی به مردم و به صلاح و سداد کشاندن حکمرانان است. با دو عنصر بسیار مهم و تأثیرگذار آگاهی مردم و درست عمل کردن حکمرانان است که جامعه به راه اعتدال خواهد رفت و از افراط و تفریط و انحراف و گمراهی در امان خواهد ماند.

با تأسف شدید باید اعتراف کنیم که نمازجمعه‌های ما مدتی است این ویژگی‌ها را ندارند و به تریبون‌های توجیه و در مواردی تحقیر تبدیل شده‌اند. گاهی به راه افراط می‌روند و گاهی دچار تفریط می‌شوند. هرچند نمی‌توان همه‌ی ائمه‌ جمعه را این‌چنین دانست ولی بسیاری از آنها یک دولت را شیطان بزرگ معرفی می‌کنند و یک دولت دیگر را به مرتبه قِدیسی می‌رسانند، یکی را به عرش می‌برند و دیگری را به فرش می‌کوبند. در مورد دولت‌های خارجی هم اظهارنظرهائی می‌کنند که یا نشان‌دهنده بی‌اطلاعی آنهاست و یا بوی بخشنامه‌ای عمل کردن از آنها به مشام می‌رسد.

در جریان سفر رئیس‌جمهور رئیسی به مسکو، یک امام جمعه می‌گوید: «در ارتباطات ما با چین و روسیه عزتمان حفظ می‌شود. روسیه و چین مردم‌آزار نبودند، کمک کارمان هم بودند.» امام جمعه دیگر می‌گوید: «روسیه و چین هیچگاه در حال سلطه‌نگری نبودند.» آن دیگری می‌گوید: «نماز رئیسی در کاخ کرملین بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب بود.» و یکی هم می‌گوید: «نماز بعدی را در کاخ سفید خواهیم خواند.» اینها را بعضی ائمه جمعه مراکز استان گفته‌اند، شهرستانها که حسابشان با کرام‌الکاتبین است.

این حضرات که درباره روسیه اینگونه سخن می‌گویند، لابد از اشغال بخش‌های وسیعی از خاک ایران توسط روسیه تزاری و آنهمه کشتار و تجاوز و سپس تحمیل قرارداد ننگین ترکمانچای به ایران خبر ندارند. لابد از به توپ بستن حرم امام رضا و حمایت از توده‌ای‌ها، حمایت از رژیم خونخوار پهلوی و دادن میگ25 و سوخو به صدام برای کشتن مردم ایران در جنگ تحمیلی بی‌اطلاعند و لابد خبری از سوء‌استفاده‌های کلانی که روس‌ها از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا کردند و از بدعهدی آنها در زمینه سوخت نیروگاه‌های اتمی بوشهر خبر ندارند و یا خود را به بی‌خبری می‌زنند.

در هر دو صورت، به حال منبر جمعه با چنین ائمه جمعه‌ای باید گریست. نماز خواندن در کرملین اگر بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب باشد، باید به این نتیجه برسیم که 42 سال بیهوده فریاد زدیم انقلاب اسلامی برای تحقق عدالت آمده است و لابد برای سرپوش گذاشتن بر نبود عدالت باید گفت نماز خواندن در کرملین بزرگ‌ترین دستاورد است.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • شهروند
    0

    اگه برای بقیه روزها هم امام میگذاشتند بهتر بود ، ما که هیچ خیری از امام جنعه ندیدیم .
    امام شنبه و امام یکشنبه بزلرن ، شاید آنها یه کاری برای ملت بکنند .
    امام جمعه نمی تونه کاری بکنه چون جمعه تعطیله

    اول انقلاب می گفتند شاه بوروکراسی اداری درست کرده ، امروز بعد از ۴۳ سال یه آدم عادی نمی تونه امام جمعه رو ببینه . بوروکراسی صد برابر شده ، ظلم و بی عدالتی بیشتر شده و تنها چیزی که عاید ملت شده فقط شعاره ، شعار و شعار و شعار

  • قلندر واقعی
    0

    پس این قد عقب مونده ای نمیدونی همه طبق بخشنامه یکصدا عمل میکنند اگر نکنند عزل و خانه نشین میشن کهههه

  • ناشناس
    0

    مزاح نفرمایید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها