دکتری تاریخ در گرایش ایران اسلامی:

آقای رئیسی! شما دارید تاریخ ایران را نادیده می گیرید/ چه خوش‌تان بیاید چه بدتان؛ شما اول ایرانی هستید، بعد مسلمان

یک دکتری تاریخ در گرایش ایران اسلامی نوشت: جناب رییس‌جمهور! چه خوش‌تان بیاید چه بدتان؛ شما اول ایرانی هستید، بعد مسلمان. دلیلش روشن است. آحاد مسلمانان تابع طریقت سنت هستند، اما من و شما ایرانی شیعه هستیم.

آقای رئیسی! شما دارید تاریخ ایران را نادیده می گیرید/ چه خوش‌تان بیاید چه بدتان؛ شما اول ایرانی هستید، بعد مسلمان

فیاض زاهد به مناسبت اظهارات رئیس جمهور در استان فارس نوشت: به نظر می‌رسد تلاشی بی‌فرجام برای تحریف ارزش‌های فرهنگی، ملی و تاریخی کشور در حال انجام است.
می‌دانم که حداقل جناب آقای رییسی به هیچ عنوان عامدانه در این مسیر گام ننهاده است. آنقدر بدبین نیستم. برخی بی‌خبری‌ها، مشاوره‌های نادرست و رجحان چیزی که به آن عمل انقلابی می‌گوییم، می‌تواند موجب این بی‌دقتی‌ها شود.

به‌ راستی! چه عواملی سبب پیدایش هویت یک ملت می‌شوند؟ چه مولفه‌هایی استحکام سرزمینی و شناسنامه فرهنگی و ملی را پدید می‌آورد؟ عناصر شکل‌دهنده واحدی به نام سرزمین مشترک چیست؟ ملت و دولت چگونه پدید می‌آیند، هویت می‌یابند و استمرار خواهند داشت؟
چگونه ملت- دولتی قرن‌ها در کنار یکدیگر سامان می‌یابند. ده‌ها سوال از این دست می‌توانند بر اهمیت این امر صحه نهند. ایران کشوری تاریخی است. 2500 سال تاریخ مکتوب با همین هویت امروزی دارد. - منظور تداوم تاریخ مکتوب و تداوم استقرار سیاسی واحد است-. بیش از 7 هزار سال صبغه تمدنی و البته پراکنده دارد.

بنا به قول اکثر مورخین و محققین اولین دولت مستقر آریایی که ایران از آنها مشتق شده، دولت ماد است. این دولت با دیاکو آغاز و با ایشتوویگو پایان یافت. سپس هخامنشیان که از خانواده‌های بانفوذ پارسی بودند سربرآوردند. از دل همان مناسبات پارسی- مادی. کوروش پایه‌گذار این سلسله گویا نوه ایشتوویگو بوده است. داستان او و پدربزرگش فصل رمانتیک اسطوره‌های باستانی است. آنها اولین پادشاهی باستانی و بزرگ‌ترین امپراتوری باستان را بر نیمی از جهان بنا نهادند.

در دوران سلطنت هخامنشیان ایران از سویی به مدیترانه و از دیگر سو به شرق اروپا، از شرق تا دروازه‌های چین و در آفریقا تا چاد و لیبی گسترش یافت. بر مصر و یونان دو مرکز بزرگ فرهنگی بشر حکم راند. تراکیه که بخش مهمی از ترکیه امروز است از خراجگزاران این حکومت بوده است.

آنها در نظام اداری، بروکراسی، دیوان‌های موثر اداری و مدیریتی، ساختار سیاسی و کشورداری، گسترش راه‌های بین‌المللی، سیستم حمل‌ونقل پیشرفته، شهرسازی و معماری، موسیقی و شعر، اقتصاد جهانی، استفاده از دریا و ایجاد نیروی دریایی، تدوین قوانین جهانی برای تعامل با ادیان و فرهنگ‌های مختلف از خود آثاری برجسته برجای نهادند. آنها برخلاف اخلاف خود در یونان، مصر و چین، هیچگاه برده‌داری نکردند. در ساختن تخت‌جمشید هاضمه قوی خود را در استفاده از دانش ملت‌های تابعه از سریانی تا عبرانی، از بابلی تا یونانی، از کلدانی یا لیدیه و مصر و ایونی نشان دادند.

تخت‌جمشید نماد این امپراتوری است. هر کاخ و بنایش بر فلسفه‌ای بنا نهاده شده است. این بنا که در دوره سه پادشاه اول هخامنشی سامان یافت و در هر دوره‌ای تکه‌ای بر آن افزون شد، بازتاب اراده، قدرت و شکوه ایرانیان بود. نظمی جهانی را نمایندگی می‌کرد. بر سر جاده بین‌المللی راه ابریشم قرار داشت تا کاروان‌هایی که از این مسیر رد می‌شوند، اهمیت این امپراتوری را دریابند. نماد قدرت ملتی بود که خداپرستی و انسانیت را تبلیغ می‌کرد. اگر بخواهیم با استانداردهای امروزی سراغ‌شان برویم حتما ده‌ها ایراد و اشکال را می‌توان سراغ گرفت.

مگر امروز همه حکومت‌هایی که می‌شناسیم بی‌عیب و خطا هستند؟ اما چه اصراری است که فضیلت آنها را نبینیم و بر ضعف‌های‌شان تکیه کنیم. از این کار چه سودی می‌بریم؟

مگر امروز همه حکومت‌هایی که می‌شناسیم بی‌عیب و خطا هستند؟ اما چه اصراری است که فضیلت آنها را نبینیم و بر ضعف‌های‌شان تکیه کنیم. از این کار چه سودی می‌بریم؟ استاد ما رضا شعبانی می‌گفت: روزی در پاریس کنفرانسی درباره ایران تشکیل شده بود. یکی از بزرگان مقاله‌ای ارایه کرده بود تا ثابت کند انوشیروان عادل، عادل نبوده. بلکه همه این چیزهایی که به او نسبت داده‌اند دروغ است! ایشان می‌گوید به این بزرگوار اعتراض کردم که از تکذیب آن ارزش‌های منتسب چه سودی می‌بریم؟

خب! دوران انقلاب بود و نگرش انقلابی همه پادشاهان را باید ظالم تصویر می‌کرد.اما نمی‌توانست به این سوال پاسخ دهد که اگر همه آن گذشته سیاه بود، چه چیزی برای افتخار کردن، برای ایرانی بودن، برای مسلمان ماندن باقی می‌ماند؟ اگر گفته‌اند انوشیروان عادل بود؛ می‌خواستند از فضیلت عدالت تکریم کنند. اینکه در سالیان طولانی از حکومت جز استری هیچ جنبنده‌ای طناب تظلم‌خواهی را به صدا درنیاورد، به معنای ارزش عدالت بوده است. اینکه چنین جامعه‌ای یا بوده یا رویای متفکرانش ساخت آن بوده است.
هخامنشیان منشأ همه برکات انسانی نبوده‌اند، اما موجب افتخارات عظیمی بوده‌اند که ما ایرانیان را بر آن اساس قرن‌ها متحد نگه داشته و حس ایرانی بودن را تقویت کرده است.
جناب رییس‌جمهور!
چه خوش‌تان بیاید چه بدتان؛ شما اول ایرانی هستید، بعد مسلمان. دلیلش روشن است. آحاد مسلمانان تابع طریقت سنت هستند، اما من و شما ایرانی شیعه هستیم. به این دو نیز افتخار می‌کنیم. اهل‌بیت وجه مذهبی ما را ساخته‌اند، تاریخ ملی‌مان هویت ایرانی‌مان را.

امروز بزرگ‌ترین تهدید هویت ماست. به نوجوانان و جوانان‌مان بنگرید. هیچ می‌دانید که بسیاری از نوجوانان‌مان از راه دیدن فیلم‌های کره‌ای و موسیقی کره‌ای، زبان کره‌ای یاد گرفته‌اند؟ هیچ می‌دانید کره بعد از جنگ تنها آهک برای صادرات داشت و از تاریخ هیچ؟ ببینید با جومونگ و یانگوم خیالی چه کرده‌اند! داستان تلاش صنعتی آنها نیز که دیگر جای گفتن نیست.

حتی نتوانستیم داستان‌های شاهان بزرگ خود از جمله کوروش و داریوش و اردشیر را روایت کنیم. هرکه گفته اینها در تعارض با دیانت ما است غلط گفته است. ایرانی ترکیبی از تاریخ ملی و هویت مذهبی خویش بوده است. راه غلط را نروید. کاری که سلسله پهلوی کرد را تکرار نکنید. آنها هویت اسلامی ما را انکار می‌کردند، شما هویت ملی ما را انکار نکنید. ایرانی به هردوی اینها نیاز دارد. به شوکت تاریخی گذشته خویش و دین و مذهب متعالی‌اش.

ایرانی در نوروز آیین‌های باستانی را گرامی می‌دارد، در محرم برای حسین و اولادش تعزیت برپا می‌کند. ما برای تقویت روحیه وطن‌پرستی که نصف‌الایمان است، به تکریم گذشته نیازمندیم.

به سرود ملی کشورها بنگرید. چرا ایتالیایی‌ها به روم می‌نازند؟ چرا فرانسوی‌ها به تاریخ انقلاب خویش، چرا انگلیسی‌ها مبنای سرود ملی‌شان سلطنت است؟ چرا مصری‌ها به فراعنه و تاریخ باشکوه‌شان؟ آیا می‌دانید که یونانی‌ها آتن را ارج می‌نهند و به فرزندان‌شان از آن گذشته باشکوه می‌گویند! فرزندان ما به این حس نیاز دارند.

سید عزیز! دسته دسته فرزندان‌مان در حال ترک وطن و مهاجرت هستند. برخی حتی حسی به نام وطن‌پرستی ندارند. نگذاریم با تفاسیر و برداشت‌های غلط و فریبی به نام مبارزه با طاغوت به دست خود ریشه‌های هویت‌مان را نابود کنیم.

ایران خانه همه ماست. با همه گذشته خوب و بدش. اصلا چه کسی گفته که تخت‌جمشید را شاهان ساخته‌اند! تخت‌جمشید و هر اثر معظم دیگر را مردم آن سامان ساخته‌اند. قدرت‌ها نماد و اراده حاکم مردمان شان هستند. تخت‌جمشید را مردم ساخته‌اند. تخت‌جمشید نماد اراده و قدرت و شکوت پدران و مادران ماست. آن را انکار نکنیم. اسکندر مقدونی فکر می‌کرد با آتش زدنش می‌تواند آن قدرت بزرگ را انکار کند اما نتوانست. همان‌گونه که شاهان هخامنشی با به آتش کشیدن آتن نتوانستند شکوه یونان را ضایع کنند.
می‌دانم شما به ایران بزرگ علاقه‌مندید و می‌دانم به این سخنان منصفانه خواهید نگریست. اما یادمان باشد، هم لنین و استالین به عنوان انقلابیون روسیه و هم مائو تسه‌دونگ و بعدها دنگ شیائوپینگ در چین، هیچگاه از ارزش‌های ملی و سرزمینی خود به نام انقلاب گذر نکردند. شما نیز چنین نکنید.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 224
  • محمد
    1

    احسنت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خیلی عالی بو د استاد

  • ایرانی
    0

    احسن بر نویسنده مقاله هرچند امثال رئیسی ماموریت دارند هویت ملی را نابود کنند ...

  • ایرانم آرزوست
    1

    اول ایرانی ،بعد مسلمان؟؟؟!!چی میگی؟؟!!!اگر برای ایرانی ارزش قایل بودند الان تمام دنیا و موکدا تمام دنیا دشمن ایران نبودند !!دو ماه به حزب اله پول ندهند ببین چطور بر ضد ما شعار میدهند ،بیستم آبان بازی ایران و لبنان در خاک آنهاست ببینید چه شعارهایی ضد ما میدهند!!تازه به آنها بنزین مجانی هم میدهیم!!

    نظرات شما -
    • علی
      0

      آخه ....مخ فوتبال

  • شهرام هاشمی
    0

    متاسفانه اخیرا یکی از قوی ترین امتیازات ایران در جهان که همانا تاریخ غنی و سابقه باستانی ماست مورد حمله قرار گرفته تا محکم ترین امتیاز ما را نیز خودمان بی ارزش کنیم . بنده بعنوان یک ایرانی معترضم

  • رحیم
    0

    بنده خدا ساده اینها دشمن تمام عیار تاریخ و تمدن ایران هستند به پیروی از اربابان عربشان، من بچه مرودشتم. دقیقا روزی که خلخالی با بلدوزر واسه تخریب تخت جمشید مثل داعشی ها اومد ۵ سالم بود یادمه اگر مردانگی مردم مرودشت نبود که رفتن جلو بلدوزر ها کفن پوش خوابیدن همون موقع با خاک یکسان می‌کرد. چندتا سخنرانی از عالی ترین مقام حکومتتون تا بقیه اشون واست بیارم که به تخت جمشید و ایران باستان توهین کردن. اینا بخدا ایرانی نیستند اینا عرب هستند . اینا از نوادگان اعراب متجاوز به ایرانن که موقع فتح ایران بچه های ناخواسته بوجود آوردند... خبر فوری کامنتوم نزاری خیلی نامردی هست.

    نظرات شما -
    • مهران
      1

      مقام معظم رهبری : اين بناهاى باستانىِ مربوط به قبل از اسلام؛ تخت جمشيد و بقيه‏ى چيزهائى كه در اين استان هست. انسان از دو نظر ممكن است به اين مراكز باستانى نگاه كند؛ يك نگاه اين است كه اينها متعلق به جباران تاريخ بوده. بله، از اين جهت نگاه منفى به اينها هست. با اين ديد وقتى به اين بناهاى باستانى نگاه مي كنند، طبعاً براى آنها جاذبه‏اى ندارد. اما يك جنبه‏ى ديگر هم وجود دارد و آن اين است كه اين بناها محصول سرپنجه‏ هنرمند ايرانى است؛ محصول فكر راقى و روشن‏بين ايرانى است در سالها و قرنها پيش از اين؛ اين جنبه‏ى مثبت قضيه است. همه‏ى بناهائى كه از لحاظ تاريخى - چه در اينجا، چه در اصفهان، چه در بقيه‏ى نقاط كشور - وجود دارد، از اين قبيل است. اين براى يك ملت افتخار است. با اين ديد وقتى نگاه بكنيم، مى‏بينيم اينها مثبت است؛ چه تخت جمشيد، چه بقيه‏ى مناطق ديگر...

    • هستم
      2

      توکه فارس اصیلی مثلا چیکارکردی به کی کمک کردی دست کی روگرفتی فقط چرت مینویسیین براتفرقه انداختن خبرفوری هم شده مرکزتفرقه بااین سلیقه چینی خبرها

    • کاربر ناشناس
      0

      جناب مهران این متن دو پهلوست

  • جعفر
    2

    خوزعبلات نوشتی. زنده باد رییسی

    نظرات شما -
    • علی
      0

      اسم برازنده ای داری جعفر

    • من
      0

      ترررری

    • بابک
      0

      از ادب تو یکی معلومه است که طرفداران رییسی کیا هستن .....

    • ناشناس
      0

      از خوزعبلات نوشتنت معلومه چکاره ای .اقای زاهد برا ادم حسابی ها نوشته نه براتو که به ساندیسی همه چیزتو میفروشی چه رسد به گذشته تاریخیت .

    • هستم
      1

      زنده بایدزئیسی مهم نیس اهل کجایی مهم این است آدم باشی زنده بادآدم خوب وزحمتکش جناب رئیسی

  • حسین
    0

    اخه رئیسی از تاریخ چی سرش میشه از یک شش کلاسی بیشتر از این انتظاری نیست .

  • علیرضا
    0

    بنده خدا این اخوندها تماما عرب هستن وقتی عمامه سیاه دارند یعنی یکی از اجدادشون ارتباط با عرب داشته که نشان سیادت رو بر پیشونی زدن هیچکدوم اینها ایرانی نیستن شاید شناسنامه ایرانی داشته باشن ( شاید ) ولی شک نکن تخم و ترکه اینا عربه و عقده حقارت شون باعث میشه که بخوان تاریخ تمدن ایران رو خار کنن متاسفانه این هم برای ما افتخار شده که از نسل اعراب هستیم و با افتخار جشن هم میگیریم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      1

      عمو کل مردم ایران ایرانی اصیل نیستند شمایی که تاریخ مطالعه میکنی حتما میدانی که ایران از اول تاریخ مورد هجوم آریا ییها، اسکندر ، حکومت حداقل 300 ساله سلوکیان یونانی در ایران، اعراب، مغول، چنگیز و.... آیا فکر میکنی خودت خالصی؟

    • کاربر ناشناس
      1

      عمو کل مردم ایران ایرانی اصیل نیستند شمایی که تاریخ مطالعه میکنی حتما میدانی که ایران از اول تاریخ مورد هجوم آریا ییها، اسکندر ، حکومت حداقل 300 ساله سلوکیان یونانی در ایران، اعراب، مغول، چنگیز و.... آیا فکر میکنی خودت خالصی؟

    • کاربر ناشناس
      0

      احسنت کاملا درست و منطقی فرمودیم

    • محمدعلوی
      0

      عربا تاج سرت هستند

  • نیما
    0

    سلام ممنون و سپاس از جناب آقای زاهد بسیار مستدل و زیبا بیان نمودند.

  • جواد
    0

    ببخشید این همه مطلب به این خوبی نوشتی فکرمیکنی کسی اهمیت میدهداین داستان ازاول انقلاب ادامه داردوخواهدداشت این که شمانوشتی برای یک دولت به واقع جمهوری وسکولاراست تمام دولت‌هایی که حکومت یاامارت یابه هرنوع مذهبی هستندتمایلی به ملی گرایی ندارندچون بااخلاص آرمان خواهی آنهامنافات دارد پس نایدازواقعییتی که ریاست محترم جمهوری بدرستی فرمودند ناراحت شویدوانتظارویگری داشته باشید

  • ترامپ
    0

    تاریخ ایران را نابود کردن رستم و کوروش و داریوش تخت جمشید و .....تعطیل و بازدید ممنوع فقط مردم میتونن برن امامزاده شفا بگیرن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      رستم کجای تاریخه عزیزم توکه اصلا نمیدونی تاریخ چیه چی میگی

  • شیرازی
    0

    1: رئیسی از نوادگان اعراب حجازی فراری و پناهنده به ایران است. 2: رئیسی قبل از سخن گفتن راحع به تخت جمشید بهتر است راجع به قبرستان بقیع و مردگان دفن شده در آن بگوید که چرا همچنان ریگ زار و شن زار است. 3: تخت جمشید و پاسرگاد نشان میدهد ایرانیان باستان مرده پرست نبوده اند تا قبر کورش را مرمرین و نقره کوب و طلا کوب کنند و برگرد آن بگردند و طلب حاجت کنند. کوروش به قبر آیینه کاری و کاخ مانند نیاز نداشته و ندارد.

    نظرات شما -
    • جواد
      0

      دوست عزیزآقای شیرازی بهتره به دیگران توهین نکنیم خانه کعبه مقبره پیامبروگلستان بقیع طلاونقره نداردواعراب هم تاریخی دارندکه به آن افتخارمیکنندواسلام رابادست خالی جهانی کردنداحترام به دیگران است که فرهنگ مارانشان میدهد اماوحشت عده ای ازنام کوروش بزرگ بزرگی اووعدالت اووانسانیت آووجهانی بودنش واینکه دربرابراینهااحساس حقارت میکنندتاریخ بااین حرفهاتغییرنمیکندتاریخ درموردحکومتهاو آدمهای اوقضاوت میکندواینهاارهمین قضاوت تاریخ میترسندومیگریزند

    • ن
      0

      شیرازی احمق زیارت مرده پرستی نیست این حرافی ها فقط برا اینه که یه عده ساده لوح مثل شما به اسلام توهین کنید واسلام رو در برابر تاریخ نشون بدهند همان داعشی های که مثل تو زیارت رو مرده پرستی میدانن اتفاقا هرجای دستشون رسیده مکان های تاریخی رو هم تخریب کردن چیزی که لایق خودتونه به دیگران نصبت ندید

    • رستمی
      0

      به ن: دینت به تو فحش دادن آموخته است؟ اگر چنین است پیوستن به آن چه سود؟ گردش دور قبر آذین بسته چه سود؟

  • نعمت
    0

    سلام آفرین به شما استاد بزرگ و عزیز که بسیار زیبا و با استدلال درست چند موضوع را به همگان یآد آور شدید - اول به یاد مان آوردید که دارای چه هویتی هستیم -دوم و از همه مهمتر فهماندید که مسیر اشتباه رفتن و ایجاد بی هویتی در جوانان چه عواقبی دارد و...

  • ناشناس
    0

    مرد با انصاف خودت را بیخود خسته نکن آب فرقه گرایی با ملی گرایی در یک جوب نرود. اگر عزمی بر اصلاح این وضع است و اینکه از چاله به چاه نیفتیم و اسیر و درگیر ملی گرایی های مبتذل و نژادپرستانه نشویم مقدم بر ملی گرایی بازگشت به اصل توحید به منظور درمان درد بزرگ فرقه گرایی و ارج گذاری بر هویت ملی است.

  • ایرانی
    0

    تمام ملاها عرب هستند ... از اول تا آخرشون به خاطر همین دلشون به حال ایران و ایرانی نمیسوزد

    نظرات شما -
    • ن
      0

      چی میگی تو که عرب نیستی چه غلتی واسه مملکتت کردی

  • پیام
    0

    وقتی خودمان به فرهنگ وآنچه از گذشتگان به رسیده ارزش نمی دهیم از دیگران چه انتظاری باید داشته باشیم ،اگر ارزش انسانها دراین کشور مسلمان وشیعه بودن است دیگر چیزی بنام مردم سالاری وجود ندارد همین کارها راکردیم کشورهای دور واطراف ما تمام سنت ها وبزرگان ما رابنام خودشان ثبت کردند ،از ماست که بر ماست

  • غریبه
    0

    درود بر شما بسیار عالی ...

  • فریبرز
    0

    ما اول ایرانی هستیم ، دین یک اعتقاد است و در دل انسانها جاریست ، اما موطن آدمی قابل انتخاب نیست ، هرجا به دنیا آمده باشیم وطن ما آنجاست اما هر جا به دنیا آمده باشیم دین یک انتخاب است ، در مجموع راه های رسیدن به خدا به تعداد پیامبران است اما وطن انتخابی نیست ، امیدوارم جامعه روحانیت بداند ایرانی بودن یک افتخار است ، دین ها هم همگی محترم و امیدوارم برای عقاید مختلف احترام قایل باشند.

  • مسعود
    0

    بعد از مدتها یه متن جون دار و قوی و در عین حال مستند و علمی و صد البته محترمانه خوندیم..تبریک به نویسنده ش

  • خشی۹۸
    0

    اینها باد هستن .برای کی میگید ؟

  • عبدالمجیدسجادیان
    0

    سرزمین کهن بانام کورش کبیرش چون خورشید براین کره خاکی می درخشد وکسی جرات پاک کردندش نخواهد بود مسلمانیم وافتخارمان هم است وبر ایرانی بودنمان وبراجدا خود افتخار میکنیم که درسرزمین بزرگ آریایی زندگی کرده اند حاکمان فعلی کشور چه بخواهند چه نخواهندوظیفه دارند حرمت این سرزمین وفرهنگ کهنش وتاربخ تمدنش احترام نهند درپایان حرمت بکذارید .تاحرمتان نگهداریم عبدالمجید سجادیان آزاده وجانباز ازبوشهر دیار ریسعلی دلواری

    نظرات شما -
    • ن
      1

      جانباز عزیز این مطالب که خبر فوری زده فقط برا رودرو قرار دادن حکومت وملت که موفق نمیشه اتفاقا رئیسی از تخت جمشید دیدن وتمجید کردن ولی یه عده دوست دارن سیاسی کاری کنن

  • محمد
    0

    شاهداین مطلب رانزنیدامابایدعرض کنم ماایرانیهابه جای روبه جلورفتن وتغییرفقط به گذشته فکرمیکنیم بله تاریخ هویت ماست وانکارناپذیراست هیچ حکومتی نمیتواندرتاریخ راتغییرونفی کندوتلاشی بیهوده است نام کوروش کبیرجهانی است بعضی حتی اوراذوالغرنین وبخشی ناجی برده هاوعدالت اوزبانزدتاریخ جهانی است نه ایرانی امابایدبپذیریم تاریخ رابایدحفظاماآینده روساختن شماهمین اعراب راببینید بادست خالی وپای برهنه بزرگترین اپراطوریهاازجمله ایران راشکست دادندوتوانستنداسلام راجهانی کنندوامروزباسرعتی غیرقابل تصوربه سوی پیشرفت وابادانی ورفاه ملتشان قدم برمی دارندچه ماخودشمان بیآید چه نیاید واگذشته هم فرارنمیکنندوافتخارمیکنندبایدگذشته رابه تاریخ سپردوآینده روساخت اماوقتی به گذشته میتازیم وهمه راظالم میدانیم آیاتوانشته الگویی برتر برای مردم‌درست کنیم که افسوس گذشته رانخورند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقاي محمد عزيز پيشرفت از اساسي ترين اصول كشورداري است و اين مطلب كه فرموديد بايد به فكر پيشرفت باشيم درست است ولي احترام به هويت ملي و افتخار به آن در همه كشورها حتي همان اعرابي كه فرموديد وجود دارد (با دانستن اينكه فرهنگ غني ما به هيچ وجه قابل مقايسه با فرهنگ اعراب جاهليت نيست).موضوع بحث افتخار به هويتي است كه در كمتر جامعه و قومي ديده ميشود و افتخار و ترويج اين فرهنگ كه اميدوارم خود ما ايراني تباران بتوانيم اين فرهنگ را درست مطالعه و ترويج دهيم.

    • محمد
      0

      سلام به آقای ناشناس لطفاشماکه فرهنگ اعراب رابه سخره میگیریدخواهش میکنم فرهنگ امروزماایرانیهارا بفرمایید چیست وامروزاعراب ازهرنظرکجاقراردارندوماکجاممنون

  • شهروند
    0

    ایران و ایرانی را فدای عرب و دین اعراب می کنند ، نمی دانم چرا بعد از ۴۳ سال نتیجه مثبت دین اعراب مشاهده نمیشه و همان مقدار جزئی انسانیت و معرفت و مردانگی هم از بین برده اند .

    نظرات شما -
    • حامد
      0

      میشه چرت نگی!

    • محمد
      0

      آقای شهروندتاکی توهین به عربهارامیخواهیدادامه دهیدشماکه نام خودت وهمه بستگانت عربی دعایت ونمازت وقبله ات عربی است بله اعراب گرسنه بادست خالی وپای برهنه وبودن ارتش دنیارافتح کردندوازجمله امپراطوری ایران که بزرگترین نیروی دریایی رادراداشت وحالاهم این عربهابههترین زندگی رادارند وبه تاریخشان افتخارمیکنندیادبگیریم به دیگرنژادهاوتاریخهااحترام بگذاریم تاآنهاهم به مااحترام بگذارند

    • کاربر ناشناس
      0

      جناب حامد حرف حق است و نظر شما چرند است تاریخ بخوان بی سواد شاید بفهمی که کی چرند میگوید

  • فریدون
    0

    بسم الله الرحمن الرحیم کوروش کبیر طاغوت نبوده است. لکل نبا مستقر و سوف تعلمون. علم اندک خود را در باره ی بزرگان ملاک قضاوت قرار ندهید. ویسئلونک عن ذی القرنین قل ساتلوا علیکم منه ذکرا اگر این خاک و این تبار مور نظر نیستند حکمت جمکران چیست؟ بدون تردید شما نیمی از این داستان را می دانید...

  • پدر
    0

    درود آري درست فرموديد ما اول ايراني هستيم ايراني با فرهنگ و تمدن كهن .... چه شما بخواهيد و چه نخواهيد ... هر چقدر تلاش كنيد تا چهره تمدن ايران را كه همان منشور كوروش بزرگ است را تخريب كنيد جواب عكس خواهيد گرفت . جهان در مقابل اين تمدن سر تسليم فرود آورده است . همان گونه كه مولانا فرمودند ....هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش

  • حسنی
    0

    با احترام و ادب جناب اقای رئیسی ایران جنگل نیست ؟ دراین خاک سر زمینی ما انسانها زندگی میکنند. این همه بودجه گذاشته شده سازمانهای ذیربط چشم و گوش حکومت باشند که مانع و جلوگیری کنند از تضییع حقوق مردم انوقت برای اولین بار در تاریخ ایران زمین عده ای که با نیات پلید چپاول و غارت بیت المال و تضییع حقوق مردم میایند قانون درست میکنند که هر کس اموال و ثروت مدیران و مسئولین را بازگو نماید مجرم شناخته میشوند.؟؟ این حضرات همانهایی هستند که میلیاردها تومان هزینه میکنند تا به مجلس ورود پیدا نمایند . شما فکر نمیکنید با تبلیغاتی که از مرام و ائین و فرهنگ اسلام در این 43 سال بازگو کرده اید در حال حاضر دنیا به حکومت ایران نمیخندد! ما را تمسخر نمیکنند! .پس طبق قانون وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و حراستها جرعت بررسی و رصد اموال مدیران را نمیتوانند پیدا کند چون مجرم شناخته میشوند این اطلاعات و اگاهی های مردم ایران است که مانند یک مخبر بی جیره و مواجب اطلاعات را به این سازمانها میرسانند . مملکتی که واعظین ان دایم در منابر و میتینگ ها از اتش دست عقیل میگویند باید چنین قانونی را تصویب کند . اگر میبینید سیاست دنیا حرف و تعهد های جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارند دنبال علت ها نروید این نوع کار ها و عملکرد هاست که دنیا عینک خوشبینی را نسبت به مسئولین ایران برداشته رجاء واثق دارم اگر حضرت امام در قید حیات بودند همین امروز دستور انحلال مجلس را صادر میکردند این قانون بزرگترین توهین به ساحت مردم ایران است ؟!

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      یه سوال میپرسم جناب حسنی بنظر شما اگر آتش دست عقیل واقعیت داشت ، محروم و مستضعفی در جامعه اسلامی ان دوران باقی میماند که امام ما شیعیان شبانه به آنها کمک کند ؟؟ شک نکن که اون زمان هم بیت المال درست تقسیم نمیشد که اینجور کمکها مصداق عدالت در اون دوران هم شناخته میشه

  • هیچ کس
    0

    حرف حساب منتها کو کسی که بفهمد

  • ناشناس
    0

    احسنت بر تو ای استاد گرانبها درود بر ایران و ایران دوست واقعی پایدار باد شکوه و عظمت شاهان هخامنشی وطنم جان و تنم و دیگر هیچ

  • حسن
    0

    مطلب بسیار جامع و جالبی بود دو نکته اولا جناب رئیسی بعد از دوره ابتدایی وارد حوزه شده اند واز بیست سالگی تا کنون همواره در مناصب عالی بوده اند بنابر این حق را بدهید که اطلاعات تاریخی چندانی نداشته باشند. ثانیا در این ۴۳ سال و خصوصا در این سالهای اخیر حاکمیت به جای اعلام و ابراز توانمندیهای نداشته خود همواره سعی و تلاش در بیان ضعفهای دیگران( حاکمان گذشته خودمان ومعاصرسایر کشورها) داشته است تا جایی که حتی حوادث طبیعی در دیگر کشورها به ویژه آمریکا را چنان با آب وتاب اعلام میکنند که گویی حکام آن کشور مقصر بوده اند غافل از اینکه به قول پروین اعتصامی گفتن از زشت رویی دگران. نشود مایه نکو رویی

  • ناشناس
    0

    اینها عرب هستند نه ایرانی

  • ناشناس
    0

    با چه دلیل می توان زمین پرستی را بر خدا پرستی ترجیح داد؟؟؟!!! --- ترجیح زمین پرستی بر پرستش خدا وند که مالک و نظم دهنده و تصرف کننده در همه ی اجزای جهان هستی است هیچ نشانه ی برتری قطعی قابل اثباتی ندارد.

  • داستایوسکی
    0

    احتمال ابی جان کوروش کبیر رو با اسکندر مقدونی اشتباه گرفته.باید معلم تاریخ ابتداییش رو پیدا کنن بخوابونن فلکش کنن درست درس بده ناقلا.

  • روزبه
    0

    احسنت فقط مراقب باش سر از زندان در نیاری چون اینجا حرف حق طالب نداره

  • ناشناس
    0

    اقای نویسنده شما به عربستان ایا حس وطن پرستی دارید معلوم که نه ؛این اقا هم چنینین حسی رو دارن خودتان را ناراحت نکنید

  • سردار
    0

    سلام ودرود فراوان به این استاد بامنطق ولعنت فراوان به هرچه آدم بی منطق وکلاس ششمی

    نظرات شما -
    • ایران
      0

      ایول کلاس شیشمی روخوب آمدی از این بیسوادچه توقعی دارین

  • علی
    0

    این رئیسی هم جو گیر شده دور برداشته بی بته ها همیشه دنبال کوچک کردن بزرگان گذشته و بزرگ کردن بیمقداری خودشان هستند این قوم ناجور تخت جمشید و تمدن و هویت ملی ما را نشانه طاغوت میدانند دائم در ستایش سلیمان و تخم ترکه اش داد سخن میدهند و فیلم و سریال میسازند اینها خودشان عمله صهیونیست هستند با تبلیغ سلیمان نبی و موسی اما دریغ از یک سخن نیکو در باره گذشتگان این سرزمین

  • مقدم
    0

    رئیس جمهو رعزیز برسی وگفته دکتر تاریخ قبول کرده وعمل کن چون ملیت واقیعت است ودین حقیقت است شما مصلحتی کار نکن به گفته ایت الله طا لقانی قانون اساسی ملیت ماست خدا پیغمبر قران ائمه اسلامیت مااست اقایا ن حاضر درمجلس دنبال ماده وتبصره نروید

  • ناشناس
    0

    مرحبا به استاد بزرگوار،درپناه خودانکاری درچهل سال گذشته بسیاری از جوانان به ادیان دیگر روی آورده اند ومیگویند تمام زمامداران در ایران دیوانه وخائن بوده اند که حکومت فعلی هم مستثنانیست به راحتی خود خاک برسرخود کرده اند در حکومتهای دیگر دنیا به دنبال هویت بخشی هستند وکوچکترین بنا یا آثارتاریخی وتمدنی را بزرگنمایی میکنندولی ما در ایران تاریخی قبل از سال ۵۷ نداریم حتی استادان عالی رتبه دانشگاهها هم از حضور در برنامه ها تلوزییونی امتنا میورزند چون می گویند حقیقت چیز دیگری است ایران متمدن با اقوام فراوان بلخره به هویت خود دست خواهد یافت چه ما بخواهیم وچه نخواهیم البته هرچه محدود تر ولع دستیابی بیشتر

  • یک ایرانی واقعی
    0

    بسیارمتن وزین وعالی بود.ان شاءالله نویسندش که انسان بزرگی هست (از متنش معلومه)همواره در پناه یزدان پاک موفق و موید باشد.

  • رضا
    0

    از کسی که ازنسل عرب است بیش از این انتظار نداریم

  • اریا
    0

    عظمت دوران ایران باستان با این حرف ها کم نخواهد شد بلکه ضدیت گوینده این سخنان با هویت ایرانی و ملی آشکار میشه این افراد جایگاهی بین مردم ندارن

  • سعید
    0

    نتیجه رای دادن به رئیسی و امثالهم چیزی غیر از این نیست که مشاهده میکنید.کجایند اقوام اصیل ایرانی؟؟

  • س
    0

    متاسفانه این آقایان هیچ اهمیتی به تاریخ باشکوه ایران نمیدهند برای اثبات شکوه اعلامیه آزادی کورش کبیر یا کانال سویزکه امروز مورد استفاده کشورمصر است وصدها موارد دیگر، ماباید گذشته مان که حاصل زحمات نیاکانمان است گرامی بداریم چه خوب وچه بدآنهاهویت ماهستنداگرگذشگان ماخوب نبودند خودمان هم بی ارزشیم

  • شکو
    0

    بالاتر از این دو انسانیت هست صاحبش بزرگ می‌شود چه در کوروش باشد و چه در محمد بدون توجه به خاستگاه یکی از تبار پادشاهان ویکی بادیه نشین ولی با انسانیت قلب تمام ملل دوره خود را تسخیر کردند وقتی میراث کوروش به فرزندان فاسد رسید توسط مسلمانان برچیده شد و وقتی میراث محمد به مسلمانان خرافی و فاسد رسید مسلمانان به این ذلت و برادر کشی رسیدند

  • ali
    0

    شما لباس پوشیدن آقایان رو نگاه کنید متوجه میشوید که فرقش با لباس پوشیدن اعراب فقط در عمامه است اگر دقت کنید کلیه فیلم و سریالهای تاریخی که بسیار هم خرج آن شده تاریخ اعراب است تا ما ایرانیان بیشتر دقت کنید دانشمندان ایرانی را دانشمندان اسلامی مینامند در کتب درسی هیچ سخنی از تاریخ ایران نیست و حتی شهدای ما رو هم بدلیل مسلمان بودن دارای اعتقاد میدانند نه ایرانی بودن در آخر مسئولین محترم بعد از 43 سال کوچک کردن عرق ملی و گذشته تاریخی کشورمان چطور میخواهید جوانان در مقابل تهاجم فرهنگی مقاومت کنند ؟؟ جوانان ما جومونگ و ملکه دریاها رو بیشتر میشناسند . کشور کره هیچ تاریخی ندارد ولی در سریالهایش از امپراطوری و دانشمندان و پزشکان کره ای صحبت میکنند

  • محمد
    0

    فیاض زاهد با این حرفها ثابت کرد نه مسلمان است و نه ایرانی

  • خبرفوری نظرات را چاپ کنید لطفا
    0

    ایران دوبار توسط اعراب مورد هجوم واقع شد یک بار در زمان خسرو پرویز و بار دیگر در زمان محمد رضا شاه پهلوی حال شما حکام عرب را چطور ایرانی مینامی ایرانی لباس عرب نمیپوشه ایرانی مذهب عرب نداره ایرانی تروریست نیست ایرانی به زبان عربی تکلم نمیکنه ایرانی دروغگو نیست و از دروغ و ریا و دزدی و فساد و هر چه پلیدی در دنیا هست بیزاره

  • خروشچف
    0

    انسان در این مکان و فضا احساس غرور میکنه.جواب هاشمی رفسنجانی در تخت جمشید به خبرنگار .مقایسه کنید با گفته های ریسی در همان مکان.فرق یک سیاستمدار برجسته با یک انسان معمولی مشخص میشه.

  • محمد
    0

    داداش خودت رو خسته نکن آخوندهای دو زاری در اصل ایرانی نیستند .

  • حسن
    0

    سیاستها نشان دهنده اهدافی فراملی و حتی فرامذهبی در جهت نشان دادن تعارض با آمریکا و اسراییل است. دین و مذهب هم فقط وقتی که در راستای تعارض با اسراییل و آمریکا و غرب مورد استفاده باشند بهانه می شوند. ملحد چینی دوست است چون در تعارض با امریکاست ولی شیعه آذری که در جناح آمریکاست دشمن است.

  • عال
    0

    تنها مردمی هستیم که ارزوی گذشته را میکشیم هرروز یاد دیروز چون میدانیم ایندمان هروز سیاه تره

  • چرا
    0

    چرا بین خود، مسیحی ها ،یهودی ها ،بودایی ها ،بت پرست ها،کمونیست ها،آتش پرستها،گاو پرستها و..... جنگ نمیشود ولی با مسلمانها!!!همه جا جنگ هست؟؟!!!حتی بین خود مسلمانها ،،،چرا در اسلام هرکس خودش را ولی امر مسلمین میبیند ؟؟و دیگری را کافر ،،؟؟داعش،تکفیری ،شیعه.سنی ،سعودی ترکیه،ایران،مالزی ،و...چرا تاریخ عربها فقط جنگ و تجاوز به نوامیس و کشورها بوده است؟؟و هیچ کجا با روی خوش مورد استقبال قرار نگرفته اند ،،؟؟؟

    نظرات شما -
    • چون
      0

      چون دشمن اصلی یهودی ها وامریکایهای ظالم مسلمانان هستند و جلویشان می ایستد بقیه ادیان هر بلایی سرشان ببری حرف نمی زنند

  • نیما
    0

    کسانیکه به تاریخ میتازندخودشان همین حالادرمعزض قضاوت تاریخ قراردارند شمازمانی میتوانی برگذشتگان بتازی که خودت مدینه فاضله رادرست کرده باشی ومورداقبال مردم واجازه دهی تاریخ ومردم درموردت قضاوت کند

  • A
    0

    بسیارعالی وروشن مطالب گفته شدانشالله اقای رئیس جمهورباقدری تامل ازگرو فکری بعضی ازاجنبی داخلی که عملا ساز ناسازگاری برسردارندوتاریخ کشوربزرگ ایران باتمدنی کهن را نادیده گرفته وقصدازبین بردن ان دارند راخارج نماید ومجدداهویت اصیل ایرانی شکوفاشود.

  • hgtiteaq
    0

    کجای دنیا حاکمانشان اینجوری با آثار باستانیشان رفتار می کنند که حاکمان این کشور می کنند. جای بسی تاسف از وجود آنها

  • اعلا
    0

    اینها اگه چاره داشتن تاریخ تاسیس ایران را از 40 سال پیش قرار میدادن.

  • ن
    0

    یه متن یه طرفه زدید برای انتقاد از رئیسی خوب میشه بگید کجا نادیده گرفته حالا که دیدن رئیسی از تخت جمشید دیدن کرده شروع کردن به تهمت که اینا ضد تاریخ ایرانی اند اتفاقا شماها عامدانه برای اهداف سیاسی این حرف ها رو میزنید

  • منتقد
    0

    این فرد بی سواد که با حداقل رای انتخاب شد در شان ملت بزرگ و متمدن ایران نیست...... ملت بداند شرایط سخت تری در پیش است و فقط رنگ عمامه عوض شده است....

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      منتقد ;تو و امثال تو عددی نیستی از این حرفا میزنی بیسواد شمایی

    • ایرانی
      0

      انتخاب؟! کدام انتخاب؟! ایشان 6ماه قبل توسط ... انتصاب شده بود...

    • وطن پرنده سردرگم
      0

      فعلا قدرت تو دستشون و عوام توي مشتشون،،وگرنه كسي اينهارو آدم حساب نميكنه

  • دن کیشوت
    0

    به استاد قلابی تاریخ : رییسی را ایرانی نامیدی ، خیر ایشان عرب است و شاهدش عمامه ای است که به سر دارد. گفتی تخت جمشید به شاهان ربطی نداشته و مردم آن را ساخته اند، بله مردم ساخته اند اما به دستور چه کسی و با هزینه و امکانات چه کسی؟ آیا شب خواب نما شده بودند که بایستی تخت جمشید بسازند یا دانشگاه تهران یا ورزشگاه صد هزار نفری یا کارخانه های فولاد و ذوب آهن و خودرو سازی و ماشین سازی و...؟و صبح از خواب بیدار شده و شروع به ساخت و ساز کرده اند؟گفتی که سلسله پهلوی هویت اسلامی ما را انکار می کردند. پس آیت الله بروجردی در چه زمانی مرجعیت عام شیعه را داشته و مورد تعظیم و تکریم شاه زمان خود بوده؟نکند در زمان صفویه بوده و ما خبر نداریم، تاریخ زنده ما پدر بزرگها و مادر بزرگهایمان بوده و هستند که همیشه حسرت دورانی را میخورند که یک نفر کار می‌کرد و ده نفر را تامین میکرده و مردم همه شاد و سرخوش بوده و هیچ خانه ای بی مهمان نبوده و بابت تحصیل فرزند کلاس اولی خود، بیست میلیون تومان شهریه پرداخت نمی کرده اند. و قاری قرآن دربار به کودکان تجاوز نمی‌کرده.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      دن کیشت تو حرف نزنی خیلی بهتره

    • ناشناس
      0

      نام پهلوی را به خاطر اینکه مقداری نزد اینها عزیز باشد دارد خراب میکند من خودم زمان شاه کودک بودم وبا پدر بزرگم به مسجد میرفتم چند برابر الان جمعیت نمازگزاردر مساجد بودند

  • شهروند ایرانی
    1

    ممنون از یادآوری بجا و مستدل

  • محمود
    0

    چه عجب! اگه ناراحت نمیشید کمی در مورد تمدن ایرانی در کشور ایران حرف بزنیم!

  • پرثوه
    0

    کلا اسلام گراها داری ایدئولوژی پان اسلانیستی دارند و فاقد عرق ملی هستند و اینان مقصوذشان امپراتوری خلافت به مرکزیت مدینه و زبان عربی است/ بخصوص بسیاری سادات که خودشان عرب میدانند حتی اگر مادر عجم داشته باشند و نسلها در ایران و فارسی زبان باشند/ گویا رییسی از همان قماش است.

  • ناشناس
    0

    توابتدایی درس تاریخ نمیدند

  • رضا
    0

    با سیه دل چه سود گفتن وعظ نرود میخ آهنین در سنگ

  • مردم
    0

    چه جمله زیبایی >>>>>>>>>>>>> ما اول ایرانی هستیم بعد مسلمان آفرین مرددددددددد حرف دل همه ی مارو زدی ایرانی هست که غیرتش زبون زد دنیاست و خون گرمو مهمون نوازه و نظیرش نیست ایرانی هست که تمدن داره ایرانی هست که منشور حقوق بشر رو داره ایرانی هست که کلی مشاهیر داره وگرنه که مسلمان همه جا هست تو افغانستان تو عراق سوریه یمن عربستان و هزار جای دیگه پس اول ایرانی باش بعد مسلمان

  • محمود
    0

    شیخ نصرالله را بچسب که عشق تان است

  • حقگو
    0

    از هخامنشیان تخت جمشید و پاسارگاد و چند آثار مهم دیگر باقیمانده است. از آنانی که این فرد از نوادگان آنها است چه باقی مانده است؟

    نظرات شما -
    • هفت لنگ بختیاری
      0

      کربلا که سالی صدها میلیون زایر دارد

  • لزگی اذری
    0

    من یک ایرانی مسلمان هستم اسطورها وبزرگان ملی و میهنی من افرادی همانند کورش بزرگ داریوش بزرگ آرش 'بابک خرم دین وخیلی دیگر بزرگان که اسامیشان در متن بالا برده شده هستند'واسطورها وبزرگان مذهبی من حضرت محمد و تمامی بزرگان دینم وتمامی کسانی که در راه هدایت بشر گام برداشتند هستند.ملیت هیچگاه در تضاد با مذهب نیست کسانی که این دو را جدا می‌دانند دکان دار دینی یا انسانهای نژاد پرست هستند'

  • محمدی
    0

    متاسفم برای ملت ایران که چنین رییس جمهوری انتخاب کردند

  • هرمزان
    0

    به خدا که این قشر جز به نیت خدمت به کشور اعراب - نه حتی اعراب کشور خود - گام بر ندارند. لباس اعراب بر تن می کنند و بر ایران حکومت می کنند. تف بر این همه حقارت. تف بر این همه بی غیرتی. از خون پاک حسین و اولادش برای خود برج و بارویی ساختند و سرمایه این مملکت را به مفت در اختیار تمامی اعراب حتی حجاز قرار دادند.

  • متفاوت
    0

    افتخارما بایدشعورماباشد‌،فرقه گرایی و ملیت پرستی و افتخار به این وان گذشتگان ودامن زدن به ان دور از شان شعور است.تاریخ فقط درس عبرت است برای رسین به شعورحقیقی وانسانیت تمام که قران کریم برای هدایت این مهم راه راهموارنموده است.ملیت اصلی ما زمین این کره خاکی و افتخارما باید شعورما باشدکه غیراز این سرگذشتی جزپیشینیان برای کسی باقی نخواهدماند.

  • اابیی
    0

    آی گل گفتی منتها ایرانیها اول ایرانی هستند بعد مسلمان .....

  • دانیال
    0

    آقای رئیسی شما برو همون عراق. تو به ایران تعلق نداری اجنبی

  • رضا
    0

    سلام شاید بنده خدا ایرانی نباشه مثلا عراقی یا لبنانی باشه

  • شهروند تهرانی
    0

    آقا چرا به زحمت افتادی؟ این آقا شش کلاس سواد داره خیلی جدیش نگیرید

  • کاربر ناشناس
    0

    استاد تاریخ عزیز اینها یا بی سواد هستند یا تاریخ را تحریف میکنند تا به مقاصد خود یعنی فریب مردم برسند

  • اسدیانی
    0

    اگر مرحوم کوروش کبیر وبه اصطلاح امروزی ها ستمگر در زمان صدارتش خودش به جای رعیت رانندگی یا هدایت ارابه را به دست می گرفت و یا برای رفاه حال رعیت بیچاره و درمانده ۱۰۰۰ مگاواماتاس برق تولید می کرد وبرای رونق اقتصادی کشورش در منطقه اوراسیا کمربند به کار می گرفت و با سواد اکابری که داشت خود را فیلسوف وعلامه و پروفسور و دکتر به خلق قالب می کرد قطعا امروز مورد شماتت از خود متشکرها قرار نمی گرفت .

  • آریایی
    0

    خیر ؛ ایشان و امثال ایشان ایرانی نیستند ؛ عرب هستند !!!!!!!!

    نظرات شما -
    • عرفان
      0

      قران مجید عربی است وحی عربی است پیامبر اعظیم الشان امیرالمومنین فاطمه زهرا افتخار شیعه وعرب بودن سادات افتخار شیعه اند الان وقت سازندگی خالصانه است وبراوردن نیارهای مردم کورش وداریوشم بجای خودش مغلته نکنید احسنت به ریاست جمهور محبوب وانقلابی پاک وطنم

    • به عرفان
      0

      حرف شما متین ولی در قران آمده ما قران را نازل کردیم به عربی برای آنها که میدانند. پس قران برای کسانی نازل شده که زبانشون عربیه و غیر عرب زبان نمیتونن قبول کنن و باعث آشوب میشه. اگه این آیه رو اصحاب پیامبر زودتر فهمیده بودن و عقل به کار برده بودن به جای کشور گشایی .این همه آشوب در منطقه و دنیا به خاطر مسلمانها نبود

    • آلن
      0

      عرفان عزیز رئیس جمهور شما محبوب نیست چون محبوبیت دلالت بر اکثریت دارد نه اقلیت ! دوم اینکه رئیس جمهور شما پاک نیست ! سوم اینکه انقلابی بودن فضیلت نیست ! و چهارم اولیا مذهب شما کاملا محترم هستند ولی این قابل تعمیم به کل نیست!

  • Mm
    0

    آفرین به این استاد شجاع. جاناسخن از زبان ما می گویی. متاسفانه برخی روحانیون و مسئولین ما در خواب خرگوشی به سر می برند. برخی هم عمال استعمار و استثمارو استحمارند.بالاخره تاریخ همانگونه که بر شاهان گذشته قضاوت کرده برشاه گونه های فعلی هم قضاوت خواهد کرد.

  • آذرتاش اذربرزین
    0

    بسیار خوب بود واقعا، مستدل وبیطرفانه و محترمانه گوشزد ویاداوری فرمودید،به یقین یکی از مشکلاتی که امروزه جامعه مادارد ،از جمله،کم شدن انسجام ملی ،احساس بی هویتی جوانان ،سرخوردگی ،مهاجرت و...همان بی توجهی به مفاخر ملی ،بزرگان این اب و خاک تاریخ گذشته ما،اثار ملی وگنجینه های به جامانده از نیاکان ماست واینها تاریخ و فرهنگ وقدمت یک ملت را برای مردمش وبرای دیگر ممالک به نمایش خواهد گذاشت اگر خود ما بی توجهی وبی مهری به این قضایا کنیم ،در حقیقت به تاریخ تمدن هویت وگذشتگان خود جفا کرده ایم که متاسفانه طی این سالها این اتفاق افتاده است،ضمنا به هیچ وجه تکریم مفاخر تاریخ و تمدن گذشته افتخارات وعضمت گذشتگان مامنافاتی با دین و دینداری ندارد،که اگر کسی این را دستمایه بی مهری به این افتخارات میداند یا نادان است یا مغرض

  • علی
    0

    اهمیت تاریخ و هویت تاریخی ما که یکی از بزرگترین اقوام جهان هستیم دلیلی بر این نیست که ظلم شاهان را انکار کنیم . پاسارگاد و تخت جمشید با عظمت و مهم است اما نشان دهنده ظلم و خودخواهی کوروش و دیگران هم بوده که چنین کاخهای سنگی و پر هزینه برای خودشان ساخته اند و اینگونه فسادها و خود محورها باعث می‌شد تا در برابر لشکر کوچک اسکندر شکست بخوریم و یا چند تا عرب پاپتی ایران را فتح کنند . در واقع عربها کسی نبودند که بتوانند پارسیان شجاع و بی نظیر را شکست بدهند بلکه فساد شاهان و خودخودخواهی آنان باعث نارضایتی مردم و عدم دفاع آنان در برابر دشمنی کوچک چون عربها میشد

    نظرات شما -
    • جم
      0

      شما با چه دانشی درباره 2500 سال قبل قضاوت می کنید و کوروش را ظالم خطاب می کنی؟ آیا این سخن شما خود ظلمی در حق کسانی نیست تا امروز به شما بگویند که چگونه زیسته اند؟!! افسوس و صد افسوس برای این همه نا آگاهی در حق خویشتن. اما من به شما سخنی می گویم که به عدالت نزدیک تر است و آن اینکه کوروش دادگر و پارسا و بنده ای نیکو از بندگان خداوند بزرگ بوده است و نام نیک او در دل و زبان مردم گواه خوبی اوست به همان دلیل که ما ضحاک را دوست نمی داریم ؛ پس یاد نیکان بی دلیل در انگاره ی مردمان بزرگ و گرامی نشده است. و اما امروزتان: فریدون فرخ فرشته نبود.ب مشک و زعنبر سرشته نبود. به داد و دهش یافت این نیکوی. تو داد و دهش کن فریدون تویی.. قرآن می فرماید: آنان قومی بودند که در گذشتند هر چه کردند برای خود کردند و شما هر چه کنید برای خود می کنید و کسی از دیگری سوال نمی شود.

  • حق
    0

    حرف ما هم همینه کسی که اول خود را مسلمان بداند دلسوز ایران نمیتونه باشه

  • آلن
    0

    اقای رئیسی فقط ماموریت محوله شده رو انجام میده و بس ! نابودی ایران وظیفه ایشان ست!

  • جبار
    0

    اگه این کوروش آخوند بود،الان تمام تخت جمشید آینه کاری کرده بودن.انشالله این توطئه کثیف را به گورخواهند برد،تا دنیا هست تخت جمشیذ نماد تمام ایران پابرجا خواهد ماند،

  • ناشناس
    0

    اگرچه اظهارات رئیسی برای خوشایندکسانی که به ریاست رسوندش تا حدودی قابل درک است ولی باید مراقب جریحه دار شدن احساسات میهن پرستان هم باید باشد

    نظرات شما -
    • قازی
      0

      یک نفر تو خونه وقتی ساعت زنگ میزد یا تلفن زنگ میخورد یا موتور کولر یا یخچال و غیره صدایی از خود در میکردند بخاطر اینکه تمرین هیبت کند فزیاد میزد ساکت چه خبره.

  • مکی
    0

    حالا خداوکیلی.زمان بقول شما طاغوت.وزمانهای شاهان گذشته فسادزیاد بود یاالان؟آقای ریشی فساد.دزدی.ناموسی.رانت فرزندان.هیچ زمانی اندازه جمهو ری ..ا.س.لا.می نه فساد بوده ونه چیز دیگه عرب زاده چشمت رابستی مثل کبک سر درزیربرف

  • فقثص
    0

    آقای تاریخدان! ما که شما را نمی شناسیم و نمی دانیم مدرک و...تان را ازکجا و با چه کیفیت و نمره و...گرفته اید‌.و چه گرایش و شخصیتی دارید‌. ولی طبق ادب و نصایح الگوهای اسلامی و ایرانی خود بنا را برحسن نیت میگذاریم.اگرشماها به ایران و ایرانی خیلی دلبسته اید.آیا در۸سال دفاع مقدس که ایران و ناموس ...ایرانی ها به غارت میرفت. کجابودید؟نمیدانیم که در آن سالها سن تان برای دفاع از ناموس و خاک وطن..که به تاراج میرفت اقتضای دفاع و حضور درجبهه را میداد.یا نه؟اگه بله. لطفا از سوابق فد کاری تان برایمان بنویسید‌. اگر نه.نظرتان درباره مدافعین پاک باخته وطن درآ ن سالها(مثل رییسی ها و سلیمانی ها...)چیه؟مو ضع شما در ۸ سال گذشته و حال درباره برخی بر نامه های ویران کننده ایران و ایرانی مثل برجام و اختلاسها و دزدیهای خاص....که در۸سال اخیر که ایران و ایرانی را به خاک سیاه نشانده‌چه بوده و هست؟؟؟؟....

    نظرات شما -
    • Amir
      0

      نمی دانم چراعده ای فکرمی کنندهمه کسانی که درزمان دفاع مقدس به جبهه رفتند(مثل مسیحیان وزرتشتیان) حتمابایدبه خاطرحفظ دینشان می جنگیدندنه بخاطرملک و وطنشان، اگردزدی به خانه شماتعرض کندبخاطردینتان ازآن حفاظت می کنیدیابخاطراموال وخانواده ی عزیزتان،مسائل راباهم اشتباه نگیریم هرکدام بجای خویش نیکوست

    • عوام
      0

      شما چرا همه چیز رو قاطی میکنی هشت سال مردم از وطنشون دفاع کردن نه اسلام چون حمله کنندگان به ایران مسلمان و شیعه بودن پس روشنه کسی که حدف از هویت ایرانی میزنه نظرش راجع هشت سال جنگ چیه ما شهید مسیحی و یهودی و زرتشتی هم داریم در باره نامهایی که اوردی شهید سلیمانی برو سنگ مزارشو ببین وصیت کرد بنویسید سربازملی نه چیز دیگه رییسی رو با شهید سرباز ملی وطن سلیمانی یکی نکن نه سوادشو نه هویت و مرامشو اقای رییسی کسانی پشتشن از فرقه مصباحیه اینها چهل ساله خرجشونو از ملت ایران جدا کردن حتی در انقلاب برو نظر امام رو راجع مصباح یزدی بخون الان هم با برنامه اومدن هرم قدرت و عملیات گرفتن هویت ایرانی رو شروع کردن ایشون بزرگ شده بیت امام جمعه مشهد هستند برید نظر امام جمعه مشهد رو راجع فردوسی و ایران مطالعه کنید

    • هادی
      0

      خداوند متعال این به اصطلاح تاریخدان را با خاتمی و موسوی و کروبی محشور فرماید انشالله

  • ل
    0

    ایرانی بودن ، در اثر جبر روزگار است، ولی مسلمان شدن ، اختیاری است و با انتخاب خود فرد انجام می‌شود. لذا مسلمانی در اولویت است نه ایرانی بودن. اگر از اکثر ایرانی ها بپرسید آیا دوست داشتند در ایران متولد شوند،اکثرا پاسخ منفی می‌دهند. ای استاد تاریخ ، کمی بینش سیاسی، اجتماعی و ... داشته باش. البته روحانیت نباید در امور اجرایی و تخصصی و مهندسی دخالت کند، که این روزها، این کارها را انجام می‌دهند، و به بدترین شکل ممکن، امور را مدیریت می‌کنند.

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      و مسلمانی نیز ایضا همین شرایط را داره شما از خیلی از مسلمونای الان بپرسی میگن ایکاش راهی بود که دین رو عوض میکردیم ولی متاسفانه اسلام بخاطر اینکه یه موقع بخاطر نقطه ضعفهایی که هست طرفدارانش ریزش نکنن یه قانون گذاشته که عملا دستت بسته س درضمن دین ایرانیها یکتا پرستی بوده اونم سالها قبل از اسلام نه زنها رو میچپونده ته خونه نه به زور حجاب سر زنها میکرده و نه خیلی چیزهای دیگه واقعیت دین اسلام رو داعش و طالبان به عینه بهتون نشون میدن ولی وقتی به ضررتون هست انکارش میکنید

    • مشتباه
      0

      همه رو قاطی پاطی گفتی که !!!ایرانی بودن یکی از افتخارات تاریخ است،،:جبر چیزیست که به زور به کسی تحمیل میشود،،،

    • جمشید از همدان
      0

      آقای رییسی که ایرانی نیست. ایشان سید هست و جد ایشان عرب هست . پس مشخص هست که نباید به تاریخ ایران ببالد .

    • درست فکر کن
      0

      در ایران افراد مختلف با مذاهب مختلف پدر و مادرشان به دنیا می آیند. عده ای مسلمان زاده و عده ای دیگر مسیحی و یهودی و زرتشی و ... اگر اکنون بخش قابل توجه ای از ایرانیان می گویند بهتر بود در ایران به دنیا نمی آمدند دلیلش ستم های است که از حاکمیت می بینند

    • جم
      0

      این طرز بیان از کم آگاهیست. ذات ایرانی بودن ما با حقیقت دین منافاتی ندارد که این دو در مقابل هم باشند. عَلََم و علم دین خدا به وسیله فرزندان این خاک و این قوم برافراشته و ترویج شد.

    • آلن
      0

      جناب ل شما قیاس مع الفارق می کنید ! مذهب شما هم جبری است و به جغرافیا شما ربط دارد ! قطعا اگر شما در اورشلیم به دنیا می آمدید الان یک یهودی متعصب بودید.

    • ل
      0

      آلن عزیز، من گفتم که زایش ما ایرانی‌ها در ایران، در اختیار خودمان نیست، و هر جا برویم، مهر ایرانی بر پیشانی ما خورده است، ولی مذهب اختیار کردن در دست خودمان است، می‌توانیم آدم صالح و دیندار و با مذهب (هرمذهبی که خداوند فرموده) باشیم، و یا می‌توانیم آدم خلافکار و ستمکار و فاسد و دروغگو باشیم. در ضمن اگر کورش در چندهزار سال پیش تیزهوش و امپراطور بود ، حال چه ربطی به ما دارد، که بخواهیم نتیجه بگیریم ، ما هم نیز تیزهوش و ژن برتر هستیم.

    • پیر بازاری
      0

      جناب (ل)تو اگر حرف نزنی کسی نمیگه لالی همین بفهم

    • بسم الله قاصم الجبارین،به آلن
      0

      آلن ، شمادرخانه باش وعابدشیطان باش ،کی بهت گیر میده؟؟؟؟

    • یکی از مردم
      0

      باز این لبنانیها اسم ایران و تاریخ ایران اومد بدجور به جلز و ولز افتادن!!! نوش جونتون این سوختن!!!!

    • آلن
      0

      جناب ل شما علاوه بر قیاس مع الفارق در مغلطه هم دستی بر آتش دارید ! شما دقیقا در کامنت اول با استدلال به جبر جغرافیا بر ملیت و آزادی در مذهب "مسلمانی" را بر ملیت ارجح دانسته اید!

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    آقای ریسی با تفکرات انقلابی گری و جهادی وزیر بار ظلم نرفتن استکبار ایرانی بودن خود رابه منحصه ی ظهور رساند روح کورش وارش و دیگر نامداران ایران را زنده کرد اگر روزی بزرگان ایران زمین از خاک بیدار شوند قطعا به وجود شخصی مثل ریسی افتخار می کنند

    نظرات شما -
    • م
      0

      به خاطر خودبزرگ بینی ایرانیها، در طول تاریخ همواره کشور ایران، آماج حملات دیگران قرار گرفته، و ویران شده است. آیا وقت آن نرسیده است که ملیت و قومیت را کنار گذاشته ، و به همه مردم دنیا به چشم یک انسان نگاه کنیم؟

  • ناشناس
    0

    وقتی ما با نیاکان و نژاد و اجدادمان مشکل داریم و آنها را قبول نداریم چطور میتوانیم با مردم سایر کشورها و نژادها و ادیان دیگر تعامل و دوستی داشته باشیم؟!؟!؟!

    نظرات شما -
    • بسم الله قاصم الجبارین
      0

      اجدادونیاکان آیت الله سیدابراهیم رئیسی (ارواحناله الفداء)همه ازاولیای خاص خداوندسبحان هستندمانند؛نبی اکرم وباقی الائمه الاطهار،وامابحث اجداددرنظرحضرتعالی ربطی به آقای سیدبزرگوارمون ندارن،این اجدادی که شماراجبشون حرف میزنیدکسانی هستندکه فسادفی الارض ایجادکردند.

  • راننده اتوبوس
    0

    از زایشگاه امام صادق چه خبر؟ نبود؟ هنوز صندلی‌های خالی زیادی مونده که باید نصیبشان بشه، نبود؟ اتوبوس داره حرکت میکنه، امام صادق _ پاستور، نبود؟ بپر بالا

    نظرات شما -
    • عوام
      0

      من توهین شما رو قبول ندارم ولی واقعا اگر ابنها به فکر اسلامی کردن دانشگاها بودن باید تمام دانشگاها رو اسلامی میکردن دانشگاه امام صادق محل پرورش افراد خاص برای گرفتن تمام حاکمیت و نظام با برنامه و ایده خاص در زمان خاص بوجود اومد که طبق برنامه های زمانبدی چند ساله موفق عمل کرده البته نه در خروجی افراد باسواد بلکه گرفتن حکومت توسط این افراد با ایدولوژی خاص سر مردم هم تو حجاب و تخم مرغ هزار چرندیات دیگه بنده

    • بسم الله قاصم الجبارین
      0

      الحمدلله که نسل شماازنسل ترامپ پاک تر نیستن

  • اسماء
    0

    داوود اغلو وزیرخاجه ترکیه و ترک ها با تعصب قوم گرایی که دارند اول خود را مسلمان می دانند بعد ترک، داوود اغلو در جواب خبرنگار گفت من مسلما ترک هستم بعد شما برا ی کسانی که مخالف قوم گرایی هستن وتفکر تمدن اسلامی دارند ایرانی قبل دین می آوردید؟ اگر اینطور باشه یک پاکستانی به قومیتش، عرب به قومیتش، ترک به قومیتش و ... افتخار می کردند دین آمد تا این تفکر جاهلی قوم گرایی نباشد

    نظرات شما -
    • سرخوش
      0

      اسمائ خانم برو خانه داریتو بکن توچه به این حرفا

    • خلیل
      0

      زارت....

  • ****
    0

    شما اصلاح طلب ها از کوتاه ترین جملات آقای رییسی به عنوان نقطه ضعف سوئ استفاده میکنید! در مملکت کار مهم تری ندارید؟

    نظرات شما -
    • بسم الله قاصم الجبارین
      0

      یک مشت علاف ریختن دنبال نقطه ضعف گیری،بااینکه آیت الله سیدابراهیم رئیسی(ارواحناله الفداء)ازهرگونه نقطه ضعفی منزَّه هستند،واقعا برای چنین افرادعلافی متاسفم

  • @
    0

    اسلامی بودن بر آریایی بودن تقدم داره خب اگر شاه ها مردم رو مجبور نمیکردند هیچ وقت این کاخ ها ساخته نمیشد و برای آبادانی مردم هزینه میشد! ظلم و ستم شاه ها هم قابل انکار نیست!

    نظرات شما -
    • بسم الله قاصم الجبارین
      0

      بله کاملا درسته ،مردخرافاتی ملیَّت وقومیَّت رو بر دیانت مقدم میدونه،بعضی ها از کافر هم کافرترن

    • اذین
      0

      نه عزیز اول نژاد مهمه بعد دین . دین ی امر شخصیه ولی نژاد ریشه وهویت اصلی هر شخصه

    • بسم الله قاصم الجبارین
      0

      آذین نژادپرست، میلیاردواندی انسان روی کره زمین بااون همه اختلاف نژادی واقلیتی وقومیتی ،دین اسلام رو دین خودشون انتخاب کردندومسلمان شدندونه به اقلیت وقومیت خودشون مباهات کردند،دین یک امر جهانی هست ونه شخصی ومسلمونیت هویَّت هرفرد آزاده ای روی کره زمینه،امروزدنیا هرشخص رو به کشورنمیشناسن بلکه مستقیما دین طرفوبیشترازنژاد هدف قرارمیدن،فرد بامهاجرت ازکشوربه کشوردیگه ای تابعیت وکشورش تغییرپیدا میکنه ولی دین ومذهبش نه.

  • رازی
    0

    جهت روشن شدن افکار مردم از شناخت ایشان از تاریخ ایران یک صفحه از کتابی را که خواندند اعلام کنند.ماکیاول در کتاب شاهان دلایل ماندگاری چند شخصیت از جمله کورش بزرگ را نوشته است .اگر یک صفحه از این کتاب هم خوانده شود میداند که کورش یک انسان بود.

  • (((((()&/@@########
    0

    از کل خبر نتیجه گرفته میشه که یک استاد تاریخ سلطنت طلب ،چونکه رییسی به پادشاه ارادت نداشته سعی کرده به رییسی حمله کنه و شاه رو در مقام خدایی و مردم رو بندگانش معرفی کنه! خسته نباشید.

    نظرات شما -
    • بسم الله قاصم الجبارین
      0

      دقیقا همینطور هست که فرمودید،احسنت به این همه رسوخ درایت وشموخ همَّت

  • صنوبر
    0

    ایشان اول یک تعریفی از ظالم ارایه دهند بعد بفهمیم ظالم واقعی کیست؟

  • وخید
    0

    به ل : نابغه خودت کامنتت را بخوان ببین چیزی درک می کنی ؟ مثلا کدام طرفی هستی ؟

  • محمد.،،
    0

    اینهاازروزروی کارآمدن درسال۵۷ بنا به ازبین بردن ایران وتاریخ وفرهنگ ایران داشتندوتاامروزتاحدزیادی موفق بوده اند.ازماست که برماست.بیکسوطن.عزیزوطن

  • محمد.،،
    0

    درودبراستادبزرگ فیاض زاهدپاینده باشید

  • کاوه آهنگر
    0

    شده است خانه کیخسرو آشیانه جغد/ من خرابه نشین دلخوشم، وطن دارم عارف قزوینی

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      شما هم اگرهمان راه رابروید خانه ات جزاشیانه جغد نخواهدشد.راه عاشقی هم سوختن است.راه امام حسین هم شهادت است. اگر ناله سر میدهید پس راه خود را انچه که میخواهید انتخاب کنید.اینکه بگویید ما همانیم که رستم بود پهلوان که نشد هنر.رستم درشرایط خودش بود و شما درشرایط فعلی.

    • vyhhghhg
      0

      کوروش تنها شاه خدا پرست آنزمان بود و برای مبحث خداپرستی مانند الماسی گرانبها و نایاب بود. خدا هم کوروش را دوست داشت. آیا رضایت خدا برای تو کافی نیست؟

  • رضا
    0

    فعلا بعضی ها فقط حاشیه درست می کنند ....

  • gghjbg
    0

    خیلی عالمان بزرگ‌مثل طباطبایی گفته اند کوروش همان ذولقرنین قران است. (از طباطبایی بزرگتر هم در تفسیر قران داریم)

  • hadad
    0

    در صدا و سیما تنها پویانمایی مذهبی اجازه ساخت و پخش دارد.

  • ......
    0

    آنها که دسته دسته کشور را ترک می کنند باید پاسخگو باشند نه آنها که مانده اند ماندن به هنگام سختی در کنار ملتی که به آن و هویتش می نازیم مردانگی است نه خروج و بیگاری بیگانه کردن

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      زمان پیامبر هم گروهی به حبشه(کشور مسیحی) بخاطر آزار کفار مهاجرت کردند اونها هم باید پاسخگو میبودند؟؟؟الان هم مردم دارن شکنجه میشن هرکی میتونه میره

  • علی
    0

    من درتعجبم شما به چه چیز خودتان می بالید به شاهان یا به ایرانی بودن اگه به شاهان میبالید..شاهان شما همشون جاهل وخونخوار و حرام وحلال سرشون نمیشه. وقبل اسلام هم باخواهرانشون ومحارم ازدواج میکردند. اسلام آمد دست همشان قطع کرد. اسلام دین خداست نه دین عرب ونه دین عجم پس مسلمونی بهتر از عرب وعجم بودن هست اگه به اون دنیا ایمان دارید. آخرت فقط اعمال آدم به دادش میرسه

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      علی آقا یک جور سخن میگی انگار شجره نامه چند هزار پیش خانوادگیتو داری که خواهر و برادر ازدواج میکردن لاعقل اگر دوست داری عرب زاده باشی عیبی نداره به ناموس و تاریخ خودت توهین نکن

    • gghjbg
      0

      کوروش تنها شاه خدا پرست آنزمان بود و برای مبحث خداپرستی مانند الماسی گرانبها و نایاب بود. خدا هم کوروش را دوست داشت. آیا رضایت خدا برای دل سیاه تو کافی نیست؟

    • بسم الله قاصم الجبارین
      0

      احسنت علی آقا ،بسیار عالی بسیاااااااااارعالی،مخالفان حرف های ناب شما هم برن به درک

    • gghjbg
      0

      لشگریان فارس فقط یکی از لشگرهای لشگربزرگ‌کوروش بود. کوروش همه اقوام خداپرست را جمع کرد

    • اذین
      0

      اگه اینطوره فرزندان ادم وحوا هم خواهر برادری باهم ازدواج کردن . این به اون در

    • مکی
      0

      علی آقا سلام درزمانهای قدیم رسم بودخیلی کارهاکه الان قبیح بحساب میاد.عادی بود.اگرمطالعه داشته باشی اعراب زنهای خودرابه یک فردشجاع میدادتاازآن مردزنش پسری شجاع ورشیدمتولدبشه.وچندتازن میگرفتن کرایه میدادن و...و.ولی درایران باستان ازدواج رسمی بود.وهمینطور آیین یکتاپرستی.

    • آگاه
      0

      شاه ایران از پیام آور پیامبر اسلام پرسید این اسلام چه دارد که ما را به آن دعوت میکنید؟ گفت ما دیگر دخترانمان را زنده زنده در گور نمی کنیم و خدای یکتا را می پرستیم. شاه ساسانی گفت ما ایرانیان یکتا پرستیم و هرگز دخترانمان را زنده بگور نمی کنیم و به دخترانمان و زنانمان احترام می گذاریم. این سخن شاه ساسانی درست است. چرا که همچون اعراب ما ایرانیان در زبان پارسی ضمیر مونث و فعل مونث نداریم. یعنی اینکه ایرانیان باستان بین زن و مرد و دختر و پسر تفاوتی نمی دیدند و هر دو جنش ارزش و احترام خود را داشتند.

  • مهدی
    0

    بخدا من برای اولین بار دو روز پیش رفتم تخت جمشید بخدا مثل یه خرابه بود جلو در ورودی همان بتونی که شاه کرده بود حالا دیگه ماسه سنگ هاش همه در آمده بودند یه تعداد صندلی هم بود تابلو بود مال همان زمان هست اینها تنها کاری که کردن یه گیت ورودی درست کردند برای پول گرفتن پول خودش هم لااقل خرج اونجا نمی کنند.گریم گرفت.ظلمی که شما آخوندها به ما کردید هیچ کس نکرده

  • رمضان مقدسی
    0

    سپاس وسلام بیکران برایران اسلامی وایرانیهای باغیرت

  • gghjbg
    0

    چرا به‌یمن موشک‌میدین ولی به ارمنستان نمیدین؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به ایرانم قسم، من ترک‌ تبریزی اولین موافق صادرات انبوه موشک به ارمنستان هستم هم برای حفاظت ایران هم برای نحات مردم شیعه اذربایحان از شر تروریست های جدید. جنگی هم نکردیم فقط صادرات انجام دادیم البته صادرات کارشناس نظامی هم باشد.

  • معرفت
    0

    ملت ظرفیست که خداوند به آنان هویت دینی عطا میکند .از معجزات واصیل ترین معجزات پیامبر اسلام ارائه هویت. و جامعیت در عربهای بدوی وسپس اصالت آنان بر اساس دین وخدا شناسی بود .

  • کسری
    0

    آقای رئیسی لطفا درمورد هرچی اظهارفضل کردید !!! درمورد اصالت ودفاع از حقوق مردم درزمان پادشاهان هخامنشی اظهار فضل ننماید. من یک ایرانیم.

  • بهمن
    0

    بابا بس کنید بنده خدا یک حرفی زده فکرکرد اول انقلابه بعضی وقتها آدم دچارلغزش کلام میشه برای همه پیش میاد الان خودش هم حتماناراحته

  • آلن
    0

    البته از یک ششم ابتدایی انتظاری بیش از این نیست!

    نظرات شما -
    • بسم الله قاصم الجبارین
      0

      همین ششم ابتدایی ها هستند که امثال شمارو آدم حساب کردن

    • آلن
      0

      بله دقیق ما را ادم حساب می کنند و شما را هر چیزی غیر از انسان ! که تا فریاد وامصیبتا سر می دهند شما ها صم بکم چماق دستون می گیرید ! شما رو ادم فرض نکردند چون که ادم فکر می کنه !!!!

    • به آلن
      0

      شما برو ادبتو درست کن بعدا برو منبر !

  • ناشناس
    0

    علی جان یک بار پستی که گذاشتی بخوان بعد یکم در باره دین زرتشت تحقیق کن در باره پادشاهان هخامنشی هم تحقیق کن در آخر حرف الکی نزنید شما یقین طلبه حوزه هستید

  • کاربر ناشناس
    0

    آقای رئیسی کسی است که برای نابودی تمدن ایرانی انتخاب شده شما چه توقعی از او دارید اصلا او عقلش به چیزها میرسه میدونه فرهنگ و تمدن چیه اگه میدانست یه لجنی مثل ضرغامی را به عنوان وزیر فرهنگ و گردشگری انتخاب نمی کرد که دنبال ساده شدن واگذاری و حفر چاه در محدوده پاسارگاد باشد هرکس جای او بود تحت هیچ شرایطی اجازه نمی داد نه اینکه خودش دنبال این کار باشه لعنت بر کسانی که دم از دین میزنند به اسم اسلام ولی اسلامی که ما داشتیم و ۱۴۰۰ ساله پیروش بدیم هیچوقت اینگونه رفتار نمیکرد

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    این بیسواد انتخاب نماینده اکثریت مردم نیست منصوب شورای نگهبان بنیادگرا و با اعضای غیر خلاق و ضد مردمی و فسیلش است....

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      جناب ایرانی آباد،شما که خودتون با تکرارتهمت‌های ناروا،عملا در مسیر خواسته های دشمنان قسم خورده این مرز و بوم می‌کوشید، چه ادعایی در دفاع از ملیت ایرانی دارید؟!؟!؟! به نظرتان برای قضاوت ،ملاک عمل است یا حرف ؟ دل بر علی سپردن،بار گناه بردن این شیوه را خداوندازما نمی پذیرد

  • ناشناس
    0

    ششم ابتدایی قدیم با اندازه دیپلم حالا ارزش داره شاید هم بیشتر

  • علی
    0

    حیف این سرزمین پارسی دست یه عده آدم خرافی وبی سوادافتاده

  • ****
    0

    به کوری چشم سلطنت طلب ها رییسی به قوت به کار خود ادامه میدهد.

    نظرات شما -
    • gghjbg
      0

      سلطنت؟ با کورش که تنها حاکم یکتا پرست دوران خودش بود میگویی‌ سلطنت؟ کوروش را طباباطبایی همان ذولقرنین نام برده

  • یکی از مردم
    0

    من شیعه دوازده امامی هستم ولی ایرانی بودن برام از همه چی مهمتره چون هویتمه ولی دین شخصیه و به هیچکس جز خدا ربطی نداره

  • ناشناس
    0

    اگه کوروش یک اخوند بی سواد بود مقبره اش الان طلا کرفته بودند حیف به کوروش بزرک خدا رحمت کند

  • عبدالله
    0

    به علی کامنت گذار : اگر اختلاس وچپاول وهزینه خوشگذرانی همه شاهان ایران از هخامنشیان تا پهلوی روی هم حساب کنید به یک سوم اختلاس بابک زنجانی ودیگر مافیاهای زمین خوار ودریا خوار وکوه خوار و بانک خوار وموسسین مدارس غیرانتفاعی خصوصی درگران ترین نقطه شهر تهران ان هم در زمین های بیت المال واملاک نجومی و .... نمی شود پس بی جهت برای وارونه جلوه دادن حقیقت زور نزن .

  • حسین
    0

    متاسفم که بگویم صحبت های ایشون در راستا و ادامه صحبت های نقدی در چند روز قبل است.‌ واقعا باعث تاسفه!!!!

  • @
    0

    در کامنت ها افرادی پیدا میشوند که صرفا با دین اسلام و انقلاب و روحانیت دشمنی دارند و بهانه خوبی برای تخلیه روانی پیدا کرده اند مگر نه این خبر و تاریخ و.... بهانه است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ملاذبیح الله. بیش ازاین افاضه فضل ننمایید.

    • آریایی
      0

      یعنی این اسلامی که شماها پیاده کرده اید اسلام واقعی و این افراد روحانی واقعی هستن ؟؟؟؟ پس ثمره اش کو ؟؟؟؟ اگر اینطور بود باید الآن از سوئد و سوئیس جلو زده بودیم دادا !!!!!!!

  • مریم
    0

    این جمله را به خیلی ها باید گفت

  • حمید
    0

    تنها رئیس جمهور ایران است که از تخت جمشید بازدید کرده،و این نشانه اهمیت دادن به تاریخ باستان ایران است.حالا باز باید این حرکت را زیر سوال برد؟ایراد کار آقای رئیسی کجاست؟

  • ارر
    0

    چرا در مورد اشکانیان صحبتی نمیشود

  • اسی
    0

    همین عربها رو که سنگ شونو به سینه میزنید اصلا ایرانیان رو قبول ندارن

  • مجیدی
    0

    به حمید احتمالا یا از خواب پریدی وکامنت گذاشتی یا از دنیای خبر و اطلاعات و ارتباط کاملا بی خبری ؟ جناب رئیسی در تخت جمشید افاضه فرمودند که همه ظالمین با نگاه به این مقبره ستمگران وعاقبت انها باید درس عبرت بگیرند . بعید می دانم باز مفهوم این حرف را بفهمی !

  • م
    0

    بخدا ۷۰۰۰ هزار سال پیش رو باید رها کرد چرا گیر کردید بابا تو حال زندگی کنید ببینید چه بلایی داره سرمون میاد سیف کفتار و عراقچی لاشخور اینهمه خوردن وبردن همش ۷سال حبس گرفتن اونوقت شما ازچی دارید حرف میزنید اخه

    نظرات شما -
    • gghjbg
      0

      اول اگر کسی به به پدران تو احترام نگذارد برای تو هم احترامی قایل نیست

    • م
      0

      جناب م شما کلا سر کار هستی ! محاکمه این دو نفر هم در راستای سیاست پوپولیستی نظام است ! شما زمانی میتوانی به درک درستی برسی که بفهمی سیف و عراقچی ثمره کدام درخت هستند!؟ در ضمن سیف و عراقچی روی همه رفته یک صدهزارم شیخ الاسلام هم تخلف مالی نداشتند ! الان شیخ الاسلام کجاست؟؟؟

  • محمد
    0

    آقا این بنده خدا تقصیری نداره آخه تاریخ هخامنشیان از کلاس هفتم تدریس میشه!!!!

  • دیده
    0

    از حانه پدر یزرگ پدری رئیسی چیزی باقی نمانده! آیا اجدادش ستمگر بوده اند؟ چندی بعد نیز از خود او آثاری نمی ماند البته که او ستمگر است و از او چیزی نمی ماند

  • فتاحی
    0

    بنده این نظر را قبول ندارم چون اگر بخواهیم وارد این مباحث بشویم پس اول باید قومیت را در نظر گرفت که این خلاف گفته جناب آقای دکتر است چون چیزی از ایران باقی نخواهد ماند اما نظر بنده این هست مهمترین مسئله در این مورد انسانیت است بعد دین و اعتقادات دینی ودر مرحله سوم ملیت و آخرین مرحله قومیت پس بنابراین بنده باید اول بگو یم انسانم،مسلمانم، ایرانیم، کردم

  • عباسی
    0

    از کلاس ششمی تازه اون هم توی مکتب خونه با کلی فلک انتظاری بیش از این نیست . آقای رییسی ما به تاریخمان افتخار میکنیم چه به قهرمانان هخامنشی و چه به قهرمانان جنگ تحمیلی . هم به آریا برزن و هم به سردار سلیمانی . ایران ما با فداکاری قهرمانان ایران مانده البته اگه یه عده نابودش نکنن که دارن میکنن .

  • ناشناس
    0

    دکل به گنده ای را خوردند یک روز هم حبس نگرفتند تشویق هم شدند حالا شما از سیف وفلان وکوفت زهر مار حرف میزنی میراث فرهنگی را بچسب دزدی خو تو این مملکت یه چیز عادیه

  • پارسیان
    0

    احسنت ب نویسنده وطن پرست مقاله، بله ما هنوز در اشغال و استعمار همه جانبه اعرابیم؛ حیف از نام بلند سرداران و شجاعان ایران زمین ، هنر و ذوق و شعر و ادب و دانشمندان و هنروران این سرزمین ک خود سرمنشأ سیاست و کیاست ب مغول و عرب شد اما در اسارت این این قوم حسود و مفتخور هنوزم ک هنوزاست باقیمانده است... بلطف حکومت و دولت انننقلابی روی سیاه این نظام ب مردم عادی و آگاهان و وطن پرستان نمایان شده و اندک اعتباری برای این دو رویان و کاسبان دین من درآوردی و منفعتی نمانده. تنها اندک جماعتی جیره خوار وابسته کورکورانه سبنه چاکشان مانده اند ک بدون کارمفید جیبهای گشادشان را از سهم مردم فقیر پُرکنند./ این بی وطننان خودشان و قوم عرب را از آب و خاک و منابع ایران تغذیه میکنند تشنه تابعت گرفتن خودشان و نوادگانشان در بلادی هستند ک بقای آنها را تضمین کرده اند، ظالمان و هیولاهای بی وجدان زمان آنانند ک از سرپناه و سفره و ازدواج و مرگ مردم برای خودشان درآمدزایی میکنند و حسرت خریدن یک کیلو شیرینی یا کیک تولد را بردل خانواده تنگ دست کارگر و زن بی سرپرست گذاشتند... تاریخ واقعی و اصالت این کشور را کنار زدید، حالا با این سیاست گرانی و گرفتار کردن مردم ب ضروریات زندگی هزینه سواد فرزندان و درمان و خوشی و آرزو و مطالبه حقوق مدنی را هم واپس زدید.... بتازید ک دوران شماهم بگذرد، ک ستم ازشما قلدر هم پایدار نمانده است. انسان ب اخلاق و ادب و علم وهنر و انسانیتش جاویداست نه به نوع اعتقاد و مذهبش. نه زبان خدا عرب است نه محتاج خم و راست شدن و ادای و الفاظ غلط و لهجه دار بندگان متعصبش ک بنام او چ خونها ک نریختند، خدا عقل داده و استعداد داده برای کشف رازهای حقیقی خلقت و زندگی بهتر درسایه علم و عدالت و راه مردم دوستی و صلح و خیرخواهی درمیان همه اقوام بدون تعصب و برتربینی. ایران ب ایرانی بودنش نامدار است نه ب آسترهای پوسیده آویخته شمااااا مردم فریبی تا ب کی، حنای شما دیگر رنگی ندارد. مردم عادی و غیروابسته هم وقتی برای انجام اداهای اعراب ندارند، و بزبان سلیس و روان خودشان ک با خالق همه دوران همه آدمها راز ونیاز میکنند. و طبق شواهد عقلی وعلمی راز آمدن و رفتن ما برهیچکس عیان نیست... اگر بود خودشما انقد برای زر و زور دنیا کلک و حقه سوارنمیکردید. دین و دنیایتان شده مسندی ک برآن تکیه زده و بر دیگران خدایی میکنید و خودتان را زدید ب کری و کوری پشت دیوارهای بلند و از آنجا با خدم حشم مدام افاضات میفرماییید...از همین الان تاریخ شمارا هم برای عبرت آیندگان می نویسند ک بنام دین چه ها ک نکردید و خود غرق دنیاپرستی بودیددد. زنده باد یکپارچگی و فرهنگ و ادب و ذوق هنر عزت ایران و ایرانی اصیل

    نظرات شما -
    • اب
      0

      میدونی چند درصد جمعیت ایران عرب هستند که داری بهشون توهین می کنی ؟بعدم اگر راس میگی به جای کلمات عربی چند خط میخی بحرف ببینم خخختت

    • ب آب
      0

      آب جان لابد اگه بگیم آب فلان رودگل آلوده اهانت ب تمام رودها و دریاهاست! ایران قومیتهای مخلتف اما با ملیت ایرانی دارد؛ نه ترکمنها ترکمنستانی هستند نه سیستانی ها پاکستانی نه ترکهای ایران، ترکیه ای،... فرق است میان آنکه شخم میزند برای کاشتن و آنکه میکند برای یغما بردن... گفتگو باخدا هم ب زبان خاصی نیاز ندارد. او دانا ب همه جهان و آفریده هایش است

  • د
    0

    چیزی که ایران را در کنار هم قرار داده دین و تشیع است وگرنه هر قومیتی می تواند ساز خود را بزند و حکومت خودش را تشکیل بدهد ..درضمن شما هنوز توی 2500 سال پیش گیر کردید در مورد امروز صحبت کنید 2500 سال پیش گذشت !

  • عربها دینشان را دادندبه ما خودشان رفتند امریکایی شدند
    0

    عربها دینشان رادادندبه ما خودشان رفتند امریکایی شدند

  • حمید
    0

    احسنت،👏👏👏👏به نویسنده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها