هادی سروش: اخراج یا مهاجرت نخبگان آسیب به آبروی کشور و منافی با مکتب تشیّع است/ آمار مهاجرت سه هزارپزشک و اخراج 70 استاد از دانشگاه قابل گذشت نیست

استاد حوزه علمیه قم گفت که چرا باید به صِرف اظهار نظر یک استاد پر قیمت و شناخته شده دانشگاه ، او را از دانشگاه

هادی سروش: اخراج یا مهاجرت نخبگان آسیب به آبروی کشور و منافی با مکتب تشیّع است/ آمار مهاجرت سه هزارپزشک و اخراج 70 استاد از دانشگاه قابل گذشت نیست

حجت الاسلام هادی سروش درسخنرانی در صفحه اینستاگرام خود درباره نگاه اسلام به "دانش و علم" و خصوصا منشِ علمی حضرت باقرالعلوم (ع) گفت: ایجاد انگیزه برای مهاجرت نخبگان از کشور و نیز اخراج اساتید و دانش پژوهان از مراکز علمی و دانشگاه ها نشانه فاصله از منشِ اسلام است و با فرهنگ غنیِ شیعه منافات دارد و باعث رسوایی و آسیب به آبروی کشور میشود.

اسلام ؛ دین "علم" است

پیامبر رحمت (ص) فرمود : "بالتعلیم اُرسلت ، یعنی ؛ آموزش و علم افزونی هدف رسالت من است". و به نقل قرآن شریف ، دعای همیشگی آنجناب بر افزایش دانش خویش بوده است ؛ "رب زدنی علما".

نقش آفرینیِ دانش ورزان در تمدن کشور

علم از مقوله روشنائی و کشف است و هرجا قدم گذارد باعث رفع و کشف حجابِ جهالت و بی خردی است . و علم است که خردمندان جهان را به خود جلب و جدب میکند.

استاد مطهری بعد از اینکه سجده فرشتگان بخاطر علمِ آدم دانسته و علم را فطرتاً مقدس معرفی میکند ، میگوید؛ آدم بی سواد در تمدن مشارکتی ندارد و حتی جزء جامعه نیست و از افکار عمومی به حساب نمی آید . چرا اکثر مسلمین در تمدن شریک نیستند ولی یهودیها با کمی عدد بیشتر شرکت دارند؟!

منش علمیِ رهبران شیعه

بعد از رسول الله (ص) ، منشِ امیرالمومنین (ع) و امام پنجم ما شیعیان حضرت باقر (ع) بر ترویج دانش و توسعه آگاهی است . امام باقر توصیه فرمود : دانش و آگاهی را هر کجا یافتید آن را از آنِ خود کنید و در حدیثی از ایشان نقل شده که مسیح به حواریون فرمود : دانش را،حتا از مشرکان هم فرا گیرید. و ایشان چنین افرادی را مورد دعا قرار میدهد : "رحم الله عبدا احیی العلم."

علم؛ غذای فکر و روح

علم غذای روح است و وقتی به آدمی و جامعه وارد شود ، مانند غذایی که وارد بدن میشود ؛ هضم شده و به همه اعضاء جامعه حیات و نشاط می بخشد.

در اینجاست که آن جامعه؛ جامعه ای مملو از پیشرفت و شخصیت میشود .

و از سوی دیگر جامعه ای که خوراک او ، از آگاهی و علم تامین شود ؛ ظلم را بر نمی تابد .

امروز اگر افکار عمومی جامعه ما نسبت به جنایات طالبان در افغانستان به صورت خود خوش موضع گیری دارد؛ نتیجه علم ورزی و آگاهی اوست .

مبارزه با علم بوسیله اخراج اساتید و ایجاد زمینه مهاجرت نخبگان

از علائم روشن جامعه فرو رفته در جهل و دور از علم ؛ اخراج اساتید از مراکز علمی مانند حوزه و دانشگاه ، و یا ایجاد زمینه مهاجرت نخبگان از کشور است.

مهم این است اگر درکشوری شعار علم گرایی و علم دوستی هم ، داده شود ولی "اخراج و مهاجرت" از علائم روشن مبارزه با علم است.

مهاجرت چیز کوچکی نیست؛ در قرآن از آن به جلاء وطن نتم برده شده در ردیف عذاب قرار دارد. جلاء یعنی برملاشدن و روشن شدن بدین معنا که وقتی هویت علمی جامعه ای از او دور شود آن شهر و کشور به خرابی رفته و سطح عریان آن کشور از فضائل نمایان میشود!

امام علی به استاندار فارس نوشت ؛ "تندروی مکن که باعث مهاجرت میشود ، یعنی همان چیزی که که از آن به فرار مغزها نام برده میشود : "فان العسف یعود.."

آمار شگفت آور مهاجرت نخبگان

طبق آمار رسمی نظام پزشکی ؛ در ده ماه سه هزار نفر از پزشکان مهاجرت کرده اند ! و یا نظام پرستاری اعلام داشته که مهاجرت پرستاران سیصد برابر شده ! و از سوی دیگر کمسیون آموزش مجلس آمار مهاجرت روزانه ۲۰ نخبه اعم از مهندس و دکتر را اعلام نموده است! آیا این آمار با ادعای اسلامی بودن ما و شیعه امام باقر(ع) بودن ما منطبق است ؟!

ما و مسئولین ما را چه شده که در مواجهه با این سرمایه سوزی پرخطر بی خیال هستیم؟!

بودجه زن و مرد و بچه روستایی و شهریِ این کشور خرج نخبه ای میشود و بعد ما بیایبم با عدم همکاری لازم که حق شخصی و حقوقی آن نخبه است ، زمینه مهاجرت را رقم زنیم ؟!

اخراج استاد دانشگاه با کدام حق؟!

چرا باید به صِرف اظهار نظر یک استاد پر قیمت و شناخته شده دانشگاه ، او را از دانشگاه "اخراج" کنیم؟! این است شکل و محتوایِ منطق مورد ادعای ما در تاسی به "علم دوستی باقرالعلوم" است ؟!

تاسف بارتر اینکه استاد شناخته شده فلسفه و عرفان میگوید: هفتاد استاد در یک ترم از دانشگاه آزاد اخراج شده اند!

اصلا مدیر و یا مدیران مربوطه به چه حقی بخود چنین اجازه ای میدهند به مفاخر علمی کشور اهانت کنند؟! این اخراج ها ؛ اهانت به علم و به مردم و آبروی پر سابقه ی کشور کهن ماست.

افکار عمومی ؛ از دو جهت از دانشمندان علوم‌ دینی و علوم انسانی و تجربی خود، دفاع می کنند؛ ازجهت اینکه آنان آبرو کشور هستند و کشور برای آنان هزینه کرده است. ونیز از این جهت که به آنان درفرآیند آموزش وتربیت نیرو و امور کاربردی،به آنان سخت نیازمند است.

منبع: جماران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • علی
    1

    امیدوارم مسئولین به این درد اساسی توجه کنند

  • ص _ ن
    0

    قابل توجه جناب هادی سروش / به دلیل اینکه در طول چند سال گذشته در بیمارستان ها « آموزش » دکتر یا همان ان ترم وجود دارد . استفاده سرانه جمعیت از این پزشکان اظافه احتیاج نیست . لازم است به خارج از کشور بروند و کار پیدا کنند .

  • هادی
    1

    تو چی می گی مردک، اهل دنیا وخوش گذرانی بودند مهاجرت کردند

  • لبب
    0

    تا شما اخوندا را داریم عم نداریم

  • استاد دانشگاه
    0

    متاسفانه مشکلات یکی و دو تا نیست. تقسیم مناصب بین خویشاوندان، شرایط فاجعه بار اقتصادی، بی بند و باری مسئولین، دروغ گویی حاکمان و صرف منابع کشور برای بیگانگان و .... اینطوری هیچکس تاکیدا هیچ کسی نخواهد ماند. خودم در حال طی کردن فرایند بررسی تقاضای مهاجرت علمی و تدریس در یکی از دانشگاه های خوب دنیا (هر جا که شد) هستم. محتاج دعای مستجاب همه عزیزان مخاطبان مومن خبر فوری هستم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها