علم الهدی: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، منکر و حرام است/ دستوالعمل‌های بهداشتی در هیأت‌ها رعایت شود/ از واکسن زدن نترسید

امام جمعه مشهد متذکر شد: برادران و هیأتی‌ها، عزیزان مداح، عزای امام حسین بالاترین عبادت است، عبادت خدا را نمی‌شود با فعل حرام انجام داد، اگر شما بر خلاف اصول بهداشتی عمل کنید، فعل، حرام است.

علم الهدی: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، منکر و حرام است/ دستوالعمل‌های بهداشتی در هیأت‌ها رعایت شود/ از واکسن زدن نترسید

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر دیروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته ۲۲ مرداد ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که هفته اول محرم، هفته امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: به اعتبار این که هدف نهایی وجود مقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام) در جریان قیام و انقلابشان، امر به معروف و نهی از منکر بود، این هفته به این نام نام‌گذاری شد.

وی ادامه داد: سیدالشهدا (علیه‌السلام) فرمودند « إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّهِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَر»، برادران و خواهران، امر به معروف و نهی از منکری که سیدالشهدا (علیه‌السلام) انجام دادند، مرز این کار را برای ما مشخص می‌کند که تا کجا امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که امر به معروف و نهی از منکر مزاحمت و مردم آزاری نیست بلکه وظیفه‌مندی است، تصریح کرد: تا کجا این وظیفه را انجام بدهیم؟ تا جایی که امام حسین (علیه‌السلام) انجام دادند، مرز امر به مروف و نهی از منکر ممکن است مرز وجوب نباشد اما مرز اجرا هست، مرزش تا آنجایی است که وجود مقدس ابی‌عبدالله این مرز را رعایت کردند؛ جمعه اول ماه محرم است، آقا سیدالشهدا تا کجا ایستادگی کرد؟ تا جایی که بچه شیرخواره‌اش را روی دست گرفت و مقابل تیر سه شعبه زهرآلود بچه‌اش را نگه داشت، عاشق مست دیده‌ام، مست الست دیده‌ام، به روی دست دیده‌ام، طفل گلو بریده‌ای؛ یک مرتبه دید علی اصغر به تکان درآمد، این بچه که قدرت تکان خوردن نداشت، همین که نگاه کرد، دید سر علی به پوست پشت گردن آویخته شده، یک جمله امام حسین (علیه‌السلام) گفت، یعنی امر به معروف و نهی از منکر تا اینجا جلو برود، عکس‌العمل امام حسین چه بود؟ فرمود «بر من گواراست بچه‌ام را روی دستم سر بریدند چون در مقابل خداست»، امام حسین می‌گوید خدا می‌بیند برای مبارزه با غضب و خشمش تا اینجا ایستادم، چون خدا می‌بیند برای من گوارا است.

منکر و حرام، ناهنجاری اجتماعی است

ایشان، منکر را ناهنجاری اجتماعی دانست و افزود: این نهی از منکر وظیفه‌مندی است، مزاحمت نیست، منکر ناهنجاری اجتماعی است و هر منکر و حرامی عامل این است که جامعه دچار ناهنجاری شود و ما به‌عنوان انسانی که زندگی اجتماعی داریم، باید جلوی این ناهنجاری اجتماعی را بگیریم و نسبت به آن بی‌تفاوت نباشیم؛ امیرالمؤمنین فرمود «بهترین تعاون شما این است که بر طاعت خدا به هم کمک کنید و جلوی معصیت خدا را بگیرید»، نگذارید معصیت و گناه صورت بگیرد و منکر به وجود بیاید.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: این عنصر حرام‌کاری که دارد در جامعه فعل حرام انجام می‌دهد، دارد معصیت خدا انجام می‌دهد در مقام ارتکاب غضب خداست، او خدا را به خشم آورده، همان خدایی که دوستش داریم و عبادتش می‌کنیم، خدایی که همه چیز تو دست او هست و در همه چیز به او محتاجیم، گنه‌کار خدا را به غضب آورده و شما باید نهی از منکر کنید و جلوی او را بگیریم، اگر نمی‌توانی جلویش را بگیری، اعلام ناخوشایندی کن، اعلام کن بدت می آید از این که او گناه می‌کند، نارضاتی کن.

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، منکر و حرام است

ایشان با بیان این‌که استفاده از ماسک یک ضرورت قطعی برای حفظ اصول بهداشتی است، اظهار کرد: منکر در هر زمانی شکل خاصی است، اینطور نیست بگوییم یک سری حرام‌های معین منکر هستند، گاهی منکراتی بر حسب شرایط روز به وجود می‌آید، امروزی که جامعه ما گرفتار این ویروس ناپاک شده است، امروز منکر در جامعه «عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی» است، این منکر است؛ برادرم و خواهرم، اگر بنا شد ماسک زدن به‌عنوان ضرورت در حفظ اصول بهداشتی از نظر کارشناس اعلام شده، ماسک نزدن منکر و حرام است، انسان اگر عملی را انجام بدهد، کارشناس متخصص می‌گوید این کاری که تو می‌کنی به دیگران ضرر می‌زند، اضرار به غیر حرام است و نباید به کسی ضرر بزند.

امام جمعه مشهد مقدس با انتقاد از برخی افراد که نسبت به رعایت اصول بهداشتی در شرایط کرونایی بی‌توجه هستند، گفت: این که عده ای جوان گاهی گوشه و کنار صحن‌ها دیده می‌شود با یک شهامتی ماسک نمی‌زنند، این شهامت گناه کردن در محضر امام رضا (علیه‌السلام) است و تجاهر به معصیت است و در این شرایط اگر شما نهی از منکر نکنید و به او نگویید چرا ماسک نمی‌زنی، شما بی‌تفاوت به معصیت و گناه هستید، غیر از مسائل بهداشتی، وظیفه شرعی اقتضا می‌کند.
ایشان متذکر شد: عزیزان مسؤول ما در عرصه‌های مختلف مسؤولیت‌های اجرایی کشور، نیروی انتظامی، نیروهای نظامی و دستگاه‌های مختلف امنیتی باید در حفظ پروتکل‌های بهداشتی در تمام اصول جامعه، هم مراقبت کنند و هم فعال برخورد کنند.

منکر در هر زمانی شکل خاصی است، اینطور نیست بگوییم یک سری حرام‌های معین منکر هستند، گاهی منکراتی بر حسب شرایط روز به وجود می‌آید، امروزی که جامعه ما گرفتار این ویروس ناپاک شده است، امروز منکر در جامعه «عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی» است

مسؤولان در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی کمک کنند

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: همه‌اش بگویند حرم شلوغ است! عزیز من، مگر مترو و اتوبوس‌ها شلوغ نیست؟ مگر این ون‌ها که درون آن ۱۰ نفر هم جا نمی‌شوند، ۲۰ نفر روی هم می‌ریزند قابل کنترل نیست؟ قطار شهری قابل کنترل نیست؟ مگر اتوبوس‌ها قابل کنترل نیست؟ خوشبختانه در شرایطی هستیم که هم از نظر قطارشهری و هم از نظر اتوبوس‌ها در وضعیت وفوری قرار دارد، رام‌های قطار را بیشتر کنند و اتوبوس‌ها را افزایش دهند، مأمور بگذارند در اتوبوس‌ها و قطارشهری که مردم رعایت کنند، کنار هم نایستند و رعایت فاصله اجتماعی بکنند، مسؤول هستند این کار را بکنند، ‌نمی شود هی به مردم بگوییم رعایت اصول بهداشتی کنید و مسؤولان ما در اجرای اصول بهداشتی کمک نکنند و مراقبت و دقت نکنند.

ایشان با بیان این‌که امروز از سه مقام تشکر دارم، بیان کرد: اول از کادر درمان، قشر پرستار و عزیزانی که عرصه‌های ایثارگری و فداکاری را در این بیمارستان‌ها به منصه بروز گذاشتند، با توسعه شیوع دلتا اینطور با همت و ایثارگری و فداکاری دارند خدمت می‌کنند و کنار این عزیزان، بسیج قهرمان جامعه پرشکی با همه توان به عرصه خدمت و درمان آمده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: خوشبختانه از یکی دو روز قبل، بسیج جامعه پرشکی مؤسساتی در اردوگاه امام رضا (علیه‌السلام) خیابان نخریسی و زائرشهر خیابان چمن، ۱۵۰ تخت فقط برای بیماران سرپایی آماده کرده‌اند و عزیزان ما به عنوان درمان سرپایی دیگر به بیمارستان‌ها نروند، اگر هر بیماری را بخواهند ۲ ساعت بستری کنند، حدود دو هزار نفر را می‌توانند بستری کنند.

از واکسن زدن نترسید

ایشان بر لزوم تزریق واکسن تأکید و بیان کرد: مسئله دیگر مسئله واکسن است، وحشت نکنید در واکسن زدن، مراکز واکسیناسیون دانشگاه آماده است، اخیرأ همین بسیج جامعه پزشکی طرحی داده که در ۴۸ مسجد در حاشیه شهر که مردم ضعیف هستند، گفتند می‌توانیم دو ماهه تمام حاشیه شهر را واکسینه کنیم، این واکسن اگر جلوی بیماری را نگیرد، جلوی مرگ را می‌گیرد پس واکسن بزنید؛ بر فرض هم که بیماری به سراغ شما بیاید، مثل یک سرماخوردگی است، قابل مقاومت است و اینطور آمار مرگ را بالا نمی‌برد؛ از عزیزانی که اینطور عرصه‌های ایثارگری ۸ سال دفاع مقدس را با این فداکاری‌هایشان به منصه بروز گذاشتند، تشکر می‌کنم.

آیت‌الله علم‌الهدی به خدمات آستان قدس رضوی در مقابله با ویروس کرونا اشاره و اظهار کرد: تشکر دوم، از نهاد مقدس آستان قدس رضوی و تولیت عظمای این نهاد است، خوشبختانه تولیت محترم آستان قدس رضوی و عزیزان ما در این نهاد ثابت کردند مسئله حفظ جان مردم از آرمان‌های امام هشتم (علیه‌السلام) است؛ در حدود ۱۵ میلیارد تومان از پول امام رضا (علیه‌السلام) به تهیه وسایل درمانی که کمیاب است و کمبود دارند اختصاص پیدا کرد و در اختیار مراکز درمانی قرار دادند و زائرسرای چمن را با صد تخت در اختیار بسیج جامعه پزشکی گذاشتند.
ایشان اضافه کرد: در مسئله واکسینایبون نیز کمک می‌کنند و عمده هزینه‌های واکسیناسیون در مساجد را عهده‌دار شدند، این خدمات ارزشمند علاوه بر این است که منتهای اصول بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی را در حرم مطهر و در رواق و اماکن متبرکه اعمال می‌کنند؛ البته از شما نمازگزاران عزیز هم عذرخواهی می‌کنیم که به دلیل شرایط کرونایی، مجبور شدیم نماز را در فضای باز اقامه کنیم.

دستوالعمل‌های بهداشتی در هیأت‌ها رعایت شود

امام جمعه مشهد مقدس گفت: تشکر سوم من از هیئات و اصناف است، هیئات مذهبی لطف فرمودند مجالس‌شان را در اماکن باز برگزار کردند و فواصل اجتماعی را رعایت کردند، این دو هیأت هم اشتباهأ اول ماه محرم تا می‌خواستند سازمان‌دهی کنند، غافلگیر شدند، مردم فشار آوردند و نتوانستند رعایت کنند، آنان نیز الان در فضای باز عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) را اقامه می‌کنند.

وی متذکر شد: برادران وهیأتی‌ها، عزیزان مداح، عزای امام حسین بالاترین عبادت هست، عبادت خدا را نمی‌شود با فعل حرام انجام داد، اگر شما در این مجالس عزا ماسک نزنید، فاصله اجتماعی را رعایت نکنید و بر خلاف اصول بهداشتی عمل کنید، فعل حرام است و با حرام نمی‌شود اقامه عزای امام حسین (علیه‌السلام) کرد، ان‌شاءالله سعی کنید این قضیه هم انجام نگیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که عزاداری در این شرایط، امتحان امام حسین (علیه‌السلام) است، افزود: در وضع عادی تاسوعا و عاشورا و عزاداری سرپا کردن مهم نیست، در وضع اضطراری امروز اگر آمدید هزینه را بالا بردید، بیشتر خرج کردید، بیشتر زحمت کشیدید، با حفظ اصول بهداشتی عزای سیدالشهدا را اقامه کردید و نگذاشتید عزای امام حسین (علیه‌السلام) تعطیل شود، مهم است که ان‌شاءالله شما عزیزان از عهده این امتحان برمی‌آیید.

ایشان بیان کرد: می‌خواهم از طرف شما مردم روز جمعه اول ماه محرم یک کلمه به امام حسین (علیه‌السلام) عرض کنم، می‌خواهم عرض کنم آقا این ویروس همه دنیا را گفته، جاهای دیگر وضعشان از ما بدتر است و بهتر از ما نیستند اما ما با همه دنیا یک تفاوت داریم، آنان امام حسین (علیه‌السلام) ندارند، ما امام حسین (علیه‌السلام)داریم، ما سیدالشهدا (علیه‌السلام) داریم، آقا شما راضی نشوید دوستانتان سینه زنی را با بیماری کرونا اجرا کنند، راضی نشوید عزیزان و دوستان شما با عزاداری عزیزانشان که به وسیله ویروس کرونا از بین می‌روند، عزای شما را آمیخته کنند، ما شما را داریم و بقیه دنیا شما را ندارند، آقایی کنید این ویروس، این نکبت، مرض و بیماری خطرناک از جامعه دوستان و عزاداران شما برطرف بشود.

منبع: شفقنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • سید
    0

    گاهی سیاست همه چیز را عوض می کند مخصوصا آدمها را . این علم الهدی عوض شده دیدگاهش بهتر شده یواش یواش حرف های نیمه منطقی می زند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اخه حالا ابوالملکه شده

  • کجایی ای ...
    0

    دوووووست دارم سبد سبد . باز گل عشق زبونه زد . دوست دارم یه عالمه . هر چی بگم بازم کمه . دوست دارم ای ...

  • فرشادآزاد
    0

    اینکه یواش یواش داریدواقعیت های میدانی رودرک میکنیدواندکی مطابق عقلانیت خطابه می فرماییدجای امیدواری داردبنده مفسر قران کریم نیستم وفقط یک مسلمان هستم که گاهی سعادت مطالعه این کتاب الهی رادارم درجای بسیار زیادی ذکرشده که انسان ازغقلش تبعیت کند وبیش ازدویست بار کلمات یعقلون....تعقلون .....یتفکرون ذکرشده ودرجایی دیگرولاتلقوا بایدیکم الی تهلکه فرموده شده وبارهاشنیده ام ازوعاظ روجانیون و...که قران فرموده وقتی جان مال وناموس مسلمان درخطرجدی باشدمیتواندحتی نمازش راقطع کنداولا بفرماییداین عرایض بنده صحیح است ؟برپاداشتن عزاداری سیدالشهدا ع باتوجه به پیام قیام وهدف امام ع برهرشیعه لازم است امااصرار بربرپایی عزاداری به شکل متراکم داین اوضاع بسیارخطرناک واقعا جای سوال داردعشق حسین ع و وفاداری ابوالفضل العباس ع درتاروپودهمه شیعیان تنیده شده استدعادارم عزیزان روحانی حرفی نزنند که سایر ادیان الهی کلیت اسلام رازیرسوال ببرند

  • کاربر ناشناس
    0

    الله اکبر

  • راه
    0

    بعد از این که مشهد به این وضع ناجور افتاده ؟

  • حیاتی
    0

    آقای علملهدا جنابعالی زمان دولت داوزدهم اصلأ معتقد به وجود کرونا نبودی چه برسد به رعایت پرتکل های بهداشتی خوب حالا هم که مقید شدید جای شکرش باقیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها