۶ ماه حیاتی برای دولت سیزدهم/ خوف و رجاء ابراهیم رئیسی/ رئیس جمهور نگران چه چیزی باید باشد؟

بدون شک شش ماه نخست دولت رئیسی، حیاتی ترین شش ماه یک دولت در طول حیات جمهوری اسلامی ایران است. باید صبر کرد و دید دولت سیزدهم در طول این مدت چه عملکردی خواهد داشت.

۶ ماه حیاتی برای دولت سیزدهم/ خوف و رجاء ابراهیم رئیسی/ رئیس جمهور نگران چه چیزی باید باشد؟

به گزارش خبر فوری ، شکی نیست که حسن روحانی یک "زمین سوخته" به ابراهیم رئیسی تحویل داده است. بحران کرونا به تنهایی کافی است که یک دولت در ابتدای کارش زمین گیر شود. به این معضل بزرگ، تحریم‌ ها، تورم، برجام بی فرجام، بحران محیط زیست و اعتراضات مردم خوزستان و چند مشکل دیگر را هم اضافه کنید. سید ابراهیم رئیسی چنان در شرایط سختی قرار گرفته که حتی اگر فردا هم کابینه تشکیل دهد و در عرض 20 دقیقه، همه وزرای پیشنهادی اش رای بیاورند باز دیر شروع به کار کرده است.

با این حال، نباید گمان کرد که شرایط دولت رئیسی به معضلات بالا گره خورده است. البته تمام مشکلات فوق الذکر مهم اند اما آنچه باعث شده سید ابراهیم رئیسی روی لبه تیغ راه برود یک مساله سیاسی کلان است. در این نوشته سعی داریم نگاهی به این مساله کلان داشته باشیم؛ مساله ای که می تواند دولت رئیسی را در یک آن نجات دهد و یا در همان یک لحظه به قهقرا ببرد.

تفاوت ایده انتخاباتی و وعده انتخاباتی در 30 سال اخیر

برای فهم دقیق مساله سیاسی کلان ابتدا باید نگاهی به فرآیند انتخاب روسای جمهور اخیر (از سال 1368 تا کنون) داشته باشیم. از میان 5 رئیس جمهور اخیر (هاشمی رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد ، روحانی و رئیسی) 4 رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی خود یک ایده داشتند و مجموعه ای از وعده ها. در واقع می توان شعارهای انتخاباتی روسای جمهور اخیر را به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول که همان ایده است، شمایل و طرح کلی رئیس جمهور برای اداره کشور را نشان می دهد. دسته دوم اما مربوط به وعده های مختلفی می شود که بنا بر مناسبت های مختلف، توسط رئیس جمهور داده می شود. در واقع ایده یک ابر وعده است که وعده های مختلفی را پوشش می دهد و رئیس جمهور به خصوص روی آن مانور می دهد. در کنار این ایده و چند وعده ای که به آن مرتبط اند، یکی سری وعده های دیگری هم وجود دارند که بنا به شرایط داده می شوند.

به طور مثال، حسن روحانی با ایده ارتباط با دنیا (به خصوص غرب) وارد کارزار انتخاباتی شد. این ایده مانند ساقه درختی بود که چند شاخه اصلی به آن وصل می شد. طرح حل مساله هسته ای، بازگشت برندهای خارجی به ایران و به خصوص آرامش روانی بازار و کاهش تورم از وعده های اصلی بودند که روحانی با توجه به ایده ارتباط با کشورهای غربی آنها را ارائه داد. در کنار این ایده و وعده های اصلی مرتبط به آنها، روحانی در مناسبت های مختلف هم یک سری وعده داد که البته ارتباط زیادی به آن ایده اصلی نداشتند. رفع حصر، افزایش آزادی زنان، حقوق شهروندی، کاهش فضای امنیتی کشور، کاهش قدرت نهادهای امنیتی، ایجاد شغل، ساخت مسکن و ... از جمله وعده های او بودند.

محمود احمدی نژاد با ایده عدالت و توجه به طبقه پایین جامعه به قدرت رسید. طرح یارانه ، ساخت مسکن اجتماعی و سفرهای استانی وعده های اصلی بودند که همانند شاخه اصلی به ایده عدالت محوری و توجه به طبقات ضعیف او وصل می شدند. در کنار این ایده، احمدی نژاد شعارهایی در رابطه با استقلال کشور، افزایش اشتغال، کاهش قدرت برخی نهادها و ... هم داد که البته زیاد به ایده اصلی او ربط نداشتند.

محمد خاتمی با ایده آزادی اجتماعی و سیاسی به قدرت رسید. آزادی زنان، حقوق شهروندی و ایجاد فضای باز در داخل و خارج از وعده های مرتبط با این ایده بودند. در مقابل، خاتمی شعارهای اقتصادی فراوانی هم می داد که البته به ایده اصلی او ارتباطی نداشتند و بسته به شرایط گوناگون آنها را ارائه می کرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی هم با ایده سازندگی کشور بعد از پایان جنگ تحمیلی به قدرت رسید. با این حال، برخی شعارهای فرهنگی او که خاص فضای دهه 60 و ابتدای 70 بودند برای جلب حمایت جمعیت انقلابی آن روز ارائه شد که ارتباطی با ایده او نداشتند.

ایده انتخاباتی و طبقه طرفدار و مخالفی که پدید می آورد

اگر رک و رو راست بخواهیم در مورد 4 رئیس جمهور قبل ابراهیم رئیسی سخن بگوییم باید بگوییم که همه این روسای جمهور نان ایده خود را خوردند. روحانی حداقل در 4 سال ابتدایی دولتش به بیشتر وعده های داده شده اش عمل نکرد اما ایده ارتباط با خارج و حل مساله هسته ای را پی گرفت و همین باعث شد طرفدارانش چشم بر روی ناکارآمدی او ببندند و با همین پیگیری نسبی ایده، راضی بوده و او را دوباره رئیس جمهور کنند.

این اتفاق دقیقا برای محمود احمدی نژاد، سید محمد خاتمی و حتی اکبر هاشمی رفسنجانی رخ داد. طرفداران این افراد 8 سال را با یک ایده و شمایل کلی سر کردند. چرخ کشور در بسیاری از زمینه ها آسیب دیده بود اما ایده به اصطلاح درخشان عدالت، آزادی و عمران و آبادانی جمعیت طرفدار را راضی نگه می داشت و آنها را متحد می کرد.

در مقابل، دقیقا همین ایده باعث می شد مخالفان همیشه یک نگاه منفی به روسای جمهور داشته باشند. چه کسی می تواند منکر خدمات رفسنجانی در حوزه عمران، سدسازی یا ارتباط با کشورهای همسایه شود. با این حال، مخالفان او هرگز به این اقدامات راضی نشده و ایده سازندگی او را مروج لیبرالیسم و فساد و دوری از آرمان های عدالت خواهانه انقلاب دانسته اند. مخالفان خاتمی چشم به روی اقدامات اقتصادی دولت او بسته اند و همواره او را خادم طبقه متوسط و خائن به طبقات پایین جامعه و نیز مروج فساد فرهنگی دانسته اند. طبقات پایین جامعه هنوز به خاطر طرح هدفمندی یارانه ها و مسکن مهر، احمدی نژاد را می ستایند اما مخالفان، همه این طرح ها را (به علت مخالفت با ایده اصلی او) کنار گذاشته و او و طرح هایش را نماد لمپنیسم دانسته اند.

ابراهیم رئیسی، تنها رئیس جمهوری که ایده انتخاباتی نداشته است

اگر خوب به شعارهای انتخاباتی اخیر دقت کنیم متوجه می شویم که سید ابراهیم رئیسی تنها رئیس جمهوری بود که بر خلاف 4 همتای قبلی اش هیچ ایده خاصی نداشته است. دولت او دولت شعار خاص نبوده است. او را نه می توان پیرو ایده عدالت احمدی نژادی دانست، نه سازندگی رفسنجانی و نه تعامل و اعتدال روحانی. در اینکه رئیسی گرایش های اصولگرایانه دارد شکی نیست. اما حتی در این چارچوب هم هیچ ایده اصلی که مرکز وعده های انتخاباتی اصلی اش باشد ارائه نداده است. از این رو می توان گفت که وضع او با قبلی ها فرق دارد. او نه طرفداران سفت و سختی دارد و نه مخالفان قرص و محکمی. دیگر کسی نیست که چشمش را به عملکرد او ببندد و غرق ایده انتخاباتی اش شود. او فقط و فقط با عملکردش مقایسه می شود. ابراهیم رئیسی هیچ "طبقه" طرفداری ندارد. شاید یک حزب یا جریان از او حمایت کنند اما نداشتن ایده انتخاباتی باعث شده او واجد یک طبقه طرفدار نباشد.

خوف و رجاء رئیسی؛ در انتظار 6 ماه حیاتی

این اتفاق درعین تمایز رئیسی از سایر روسای جمهور دیگر هم می تواند به نفع او باشد و هم به ضررش. به نفع او است چون با کوچکترین اقدام مثبت به خصوص در ماه های اخیر می تواند خیل مخالفانش را راضی کند. نباید فراموش کرد که نامه او بعد از پیروزی در انتخابات به برخی اصلاح طلبان و تقاضای مشاوره باعث تغییر فکر برخی اصلاح طلبان در مورد او شد و بسیاری را امیدوار کرد.

در عین حال، کارکرد منفی دولت او در همین 6 ماه اخیر به مراتب بیش از روحانی و خاتمی و احمدی نژاد و رفسنجانی خود را نشان خواهد داد. او طرفدارانی ندارد که محو ایده انتخاباتی او باشند؛ ابراهیم رئیسی حفاظی را که احمدی نژاد و روحانی و خاتمی داشتند، ندارد و از این رو می توان گفت که طبقه حامی او بعد از آغاز دولتش شکل خواهد گرفت و نه قبل از تشکیل آن.

از این رو باید صبر کرد و دید دولت سیزدهم در طول 6 ماه (یا حتی یک سال) اخیر چه عملکردی خواهد داشت. بدون شک این 6 ماه حیاتی ترین 6 ماه یک دولت در طول حیات جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • داروغه
    0

    نگران همه چی .از مواد غذایی تا آب .دشمن های خارجی وداخلی .

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      ما نگران و تهدید شده به دنیا آمدیم و بعد دست و پا درآوردیم !!!!!!!

  • ذوالقرنین
    0

    دولت مردمی هنوز نیامده با مجلس انقلابی دارن فرزندان ایثار گرد ورزمنده ومثلا افراد انقلابی رو بدون مدرک ومحدودیت سنی به استخدام دولت در میارن دولتی که میگفت ما هشتاد درصد بودجه جاری رو حقوق میدیم قراره چیزی نزدیک به 50 درصد کارمنان حاضر استخدام داشته باشه با این اوضاع بقیه جوانها که درس خوندن وزحمت کشیدن جایی در این کشور ندارند و از طرفی باید منتظر عقب رفت کشور باشیم

  • ناشناس
    0

    قرار بود مقصر دولت قبل بود و تحریم و آمریکا و ...... بهانه نکنید - لازم به یاد اوری است که دولت قبل با وجود همه این مشکلات دشمن داخلی بیشماری داشت از جمله مجلس انقلابی و شورای نگهبان که فعلا با دولت هماهنگ است

  • غفاری
    0

    تحلیل خوب و جامعی بود ... ولی امیدواریم آقای رییسی بتواند این زمین سوخته را به باغ سرسبز تبدیل کند ... که 4 فرصت کمی هم نیست و تجارب ارزشمندش در دستگاه قضایی می تواند کمک حالش باشد و راههای تنفس اقتصاد و فرهنگ ایران را باز کند .....البته مخالفان و دشمنان هم ساکت نخواهند نشست و از هرکاری برای زمین زدن دولت ابا نخواهندداشت که هوشمندی و کنشمندی ویژه ای از طرف دولت جدید را می طلبد ....

  • محمد
    0

    آیا آن چهار نفری که پیش از آقای رئیسی بودند عوامل موساد یا سیا یا کا گ ب بودند که هر کدام هشت سال دولت را در دست گرفتند و نفر بعدی آمد و کل عملکرد هر کدام را زیر سوال برد؟ چرا امور مملکت سامان نگرفته؟ مگر آن آقایان را شورای نگهبان تایید صلاحیت نکرد؟ قاطبه مردم که شناخت دقیق از آنها نداشتند. تا کی باید شاهد تکرار این آمد وشد ها باشیم و همچنان مملکت به قهقرا برود. آیا عقلایی در این مملکت وجود ندارد که بنشینند ریشه یابی کنند و به یک راه حل منطقی و کار آمد برسند؟

  • دکتر سید
    0

    جناب آقای دکتر، سید آیت الله العظمی ،رئیسی دامت برکاته، شما به هیچ عنوان نگران نباشید همه قوا ،رهبری ،مجلس،سپاه و .......همراه شما هستند هیچ کسی هیچ غلطی نمی تواند بکند. هر کاری دلتان می خواهد انجام دهید . سپاس

  • دن کیشوت
    0

    به زودی مشخص خواهد شد که انتخاب یک روضه خوان عشق تتلو ، چه ثمراتی برای کشور خواهد داشت! و چه کمند عبرت گیرندگان!

    نظرات شما -
    • یوناتان
      0

      حالا یک عنصر امنیتی و به اصطلاح حقوقدان چه کاری کرد برای این مملکت جز ویرانی و خرابی ؟یک آخوند عشق کدخدا چیکار کرد برای شما و مردم ؟

  • علی
    0

    آقای خبر فوری انصاف داشته باش گور پدر روحانی وهرچی چپ وراسته .زمانی که روحانی سر کاراومد ازهمون ابتدا تندروهای لامذهب ومخالفانش که همگی وصل به اصلی ترین قدرت هستند بنای مخالفت را باایشان گذاشتند از هر حربه ای برای کوبیدن وشکستنش استفاده کردند چرا که به فکر مردم ومملکت نبودن غرض ومرض شخصی وسیاسی وجناح بازی بود وگرنه اگر صلاح مردم را میخواستند کمکش میکردند وضع اینجور نمیشد ازطرفی سیل وزلزله وتحریمهای ترامپ وخروج از برجام وترامپ لعنتی واقعا همه چیز را بهم ریخت هرکی جای روحانی بود استعفا میدادو میرفت تا اومده یکی دیگه بیاد مردم نابود میشدند .حالا ببینیم این رئیس جمهور انتصابی بااین همه پشتیبانی و شش کلاس سواد وتحریمی چه گلی به سر ملت میریزه بااینکه امیدی نیست ولی بازم ازخدامونه خوب کار کنه برای ملت ومملکت .وبه شعارهایی که داده عمل کنه

    نظرات شما -
    • رایانه
      0

      آفرین بهترین و کامل ترین درد دل ملت بود اینها هر زمانی می خواستند مشهد تهران روی روحانی می شوراندن راک می زدن به کاروان امریکا انقدر از پشت امریکا سوک دادن از برجام بیرون رفت این ها تمام سنگ ها را انداختن حتی اب سد باز کردن تا بشوره ببره این ها از ملت سوء استفاده کردن پمب بنزین سوزاندن حالا هم مجلس دارند هم رئیس جمهور ببینیم چه گلی سرمون می زنند رئیسی نتوند کاری کند یعنی نظام نتوانسته چون همگی الان یه کاسه هستند و همگی هم فکر هستند ملت ببیند رئیسی نتواند دیگر به حکومت اعتماد نمی کنند دیگر بزرگ کردن اختلاس راند دزدی جواب نمی دهد ی روز پول نفت برابر صد سال دزدی است یک روز به عرب ها کمک نکنید می توانید تهران خراب کنید نوشو بسازید دیگر اختلاس بولد کردن جوابگو نیست

  • محمد.،
    0

    نگران تحت تعقیب بودنش

  • عباس بوعذار
    0

    نگرانه یه دفه آرمانهای فلسطین به خطر نیوفته

  • باران
    0

    بحران کرونا به تنهایی کافی است که یک دولت در ابتدای کارش زمین گیر شود. به این معضل بزرگ، تحریم‌ ها، تورم، برجام بی فرجام، بحران محیط زیست و اعتراضات مردم خوزستان و چند مشکل دیگر را هم اضافه کنید این ها زمان روحانی هم بود آنچه مشخص است این است روحانی را نگذاشتن تحریم بردارد تا با شادی دولت ترک کند از قراین امر حمله به نفت کش ها و راک به اسرائیل ووو نشان از احیای برجام دارد این نشان می دهد رئیسی بذون برجام پوچ است اگر برجام احیاء شد میگن کار رئیسی بوده در صورتی که بقول ظریف فقط امضاء رئیسی کم دارد تا برجام زنده شده اجرایی شود حال چه می کند رئیسی می رود جای روحانی امضاء می کند یا مردم در این شش ماه متوجه اصل موضوع که روحانی بی گناه بود پی می برند

  • رضا سان
    0

    بنده بعنوان یک شهروند حق مطالبه حقوقم را از رئیس جمهور دارم( مثل هر فرد ایرانی). آقای رئیس جمهور قبل از معرفی وزرا، یک مصاحبه تلوزیونی با اصحاب رسانه وجراید انجام دهید.در رابطه با ( فعلا تورم_ کرونا) نظرات خود راِ صریح بیان کنید.

    نظرات شما -
    • داداشی
      0

      اما تورم ؟تورم بالاست .اما کرنا ؟کرنا در همه جهان است .همین الان تورم و کرنا در آمریکا بالاست.

  • دن کیشوت
    0

    ان شاالله،اولین اقدام عملی ایشان در قامت ریاست جمهوری (البته سی و پنج درصد جمهور) ، تشرف به محضر مراجع عظام تقلید و عرض ادب و ارادت و کسب فیض و ارشاد از محضر ایشان خواهد بود.

  • نمیومدی خب
    0

    عزیزم . عشقم . امیدم . یعنی نمیدونستین که مملکت اوضاعش افتضاحه !!!! نمیدونستین که اقتصاد نابود شده !؟ از محیط زیست خراب شده . از آموزش پرورش ناکارآمد . از حمل و نقل داغون . از شهرسازی شلخته . از خودروسازی بی کیفیت و آشغال .از صادرات غیر نفتی و غیر گازی که نداریم . از ..... از چی بگم که یه چیزی برای افتخار کردن در تجارت بین الملل نداریم . هیچ هیچ هیچ . برای رییس جمهور شدن بر این هیچها اومدی و قرار شده که درستش کنی نه اینکه بگی من خرابه تحویل گرفتم و به من چه . خب عزیز دل برادر نمیومدین خب

    نظرات شما -
    • ای واااااااااای
      0

      عزیزم . اینها از طرف خدا اومدن . مگه نمیدونین ؟ اون بالاها میگن که بهترین کشور ایرانه و برین اونجا . این بنده خداها هم که خبر ندارن بهشون دروغ گفته شده . از همه جا بیخبر میان و مسئول میشن و بعد میفهمن که ای واااااااااای عجب خرابه ای رو تحویل گرفتن !!!!!

  • بهار
    0

    دلار 50هزارتومانی سکه 50میلیون نبود ما به سکه شما ارزش می دیم 50میلیون سکه مهریه با ارزش می شود رئیسی کار کند یادمان برود انسانیم

  • کاربر ناشناس
    0

    شش ماه چیه هشت سال دیگه درست میشه

  • شادی
    0

    خوشبحال کسایی که ازینجا هجرت کردن و بدبختی و مصیبت رو ندیدن

  • بهتاش
    0

    نگو 6 ماه بگو 600 ماه حدیث مفصل بخوان از این مجمل رییسی نمیباید می آمد.

  • حمید
    0

    رئیسی هرگز نگران نیست! چراکه صدا و سیما همه بی سوادی و همه ناکارآمدی او را توجیه میکنند و کارهای او را مدیریت جهادی و چشمگیر میخواند. در مقابل صدا و سیما از بودجه کشور سیر ریال و دلار میشود

  • بیندیش
    0

    رئیسی از نوادگان اعراب فراری و پناهنده حجازی در 1400 سال پیش به ایران است. او هرگز به ایران و ایرانی نمی اندیشد مگر آنکه ثروت کشور ما را برای اعراب همکیشان خود هزینه کند

  • شکو
    0

    بنده چند تا سخنرانی از ایشون دیدم و توصیه میکنم به هیچ وجه ایشون کنفرانس خبری به خصوص با خبرنگار خارجی شرکت نکنند چون سریال پاسخ نامناسب و سوتی رو از ایشون میبینید و سعی کنند فقط سخنرانی با متن آماده قبلی و باشور و انقلابی انجام بدهند چون تو این کار تبهر دارند

    نظرات شما -
    • غلط املایی
      0

      تبحر ................ولی سخنرانی هاش راست میگید با شور و شوق انقلابیه

  • محسن
    0

    نگارنده گرامی شما واقعا معنی کلمه اخیر را نمی دانید؟ اخیر یعنی پسی واپسین وتازه گذشته برای زمانی که فرا نرسیده بهتر است از کلمه آتی و یا آینده استفاده کنید

  • نا
    0

    باکمک وحمایت از آقای رییسی باعث میشود ایشان بهتر برحل مشکلات اقتصادی وگرانی ودیگر معضلاتی که بر مملکت حاکم است تسلط پیدا کند

  • یک ایرانی
    0

    روسای جمهور یکی پس از دیگری زمینی نیم سوخته را از نفر قبلی تحویل گرفته و با سوء مدیریت و البته مقداری هم لجبازی و کینه ورزیهای سیاسی، در حد وسعشان بخشی از آنرا ویران نموده و میروند. آقای علی برکت الله (روحانی) توفیق این را داشتند که کشور را به نابودی کامل بکشانند.

  • کار بر ناشناس
    0

    ایشان با درایت خاصی که دارندو با داشتن دو ویژگی مهم اولا اهل مشورت با افراد خبره در زمینه های مهم و برنامه ریزی به لطف الهی با اون نیت خیری که دارن حتما موفق اند

  • کار بر ناشناس
    0

    اگر ایشان روحیه ضعیفی داشتن با این اوضاع این مسئولیت رو قبول نمی کردن. پس یک چیزی در خودشون دیدن که کاندید شدن.

  • کار بر ناشناس
    0

    بهتره اینقدر آیه یاس نخونیم مگه ایشان چند وقت اومدن قرار نبست که معجزه کنن. هر کدوم مون خودمونو بجای ابشان بگذارن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها