مرثیه‌ای برای یک رویا / هشتگی که بحران اصلاح‌طلبان را فاش کرد/ آیا مرگ اصلاحات فرا رسیده است؟

تصمیمات و رویکرد اشتباه جریان اصلاحات باعث شد این جنبش به سمت نابودی پیش برود. اصلاح طلبی دچار قلب ماهیت شده؛ به این معنا که از رویکرد اصلاح طلبانه به سمت محافظه کاری افراطی رفته است.

مرثیه‌ای برای یک رویا / هشتگی که بحران اصلاح‌طلبان را فاش کرد/ آیا مرگ اصلاحات فرا رسیده است؟

به گزارش خبر فوری ، "بحران اصلاح طلبان" اصطلاحی است که مدتی بر سر زبان تحلیلگران افتاده است.

اصلاح طلبان که بعد از انتخابات 1388 تقریبا از دایره قدرت دور شده و بسیاری معتقد بودند آنها دیگر هیچ شانسی برای ورود به قدرت ندارند در سال 1392 طی یک حرکت استراتژیک با حسن روحانی اعتدال‌گرا ائتلاف کردند و توانستند مجددا به دایره قدرت بازگردند. بعد از این اتفاق، اصلاح طلبان توانستند با ائتلافی دیگر اکثریت مجلس را هم به دست آورده و پیروز مطلق شوند.

در آن روزها بسیاری معتقد بودند اصلاح طلبان مجددا می‌توانند به سطح اول قدرت بازگشته و حتی رئیس جمهوری از حزب خود وارد پاستور کنند. با این حال، اوضاع دگرگونه شد و چپ‌ها نتوانستند از این موقعیت به خوبی استفاده کنند.

حسن روحانی در طول 8 سال ریاست جمهوری‌اش بهای زیادی به اصلاح طلبان نداد. از طرفی، اصلاح طلبان نیز ناشیانه عمل کرده و در تمام زمینه‌ها از روحانی حمایت کردند. با کاهش شدید محبوبیت روحانی از سال 96 به بعد، محبوبیت اصلاح طلبان نیز به شدت کم شد. به عبارتی، روحانی در حال فرو رفتن در غرقاب بود و اصلاح طلبان نیز با او به پایین کشیده شدند.

حال، پرسش این است؛ به راستی چرا اصلاح طلبان به این وضع افتادند؟ چگونه اپوزیسیون داخلی که تا 4 سال قبل به شدت محبوب بود بدون شرکت جدی در قدرت یا سهم گیری از دولت به این وضع و روز افتاد و محبوبیتش به شدت کاسته شد؟

بحرانی که توییتر علت آن را شرح می‌دهد

پاسخ این مساله را می‌توان از طریق بررسی شبکه‌های اجتماعی و توییتر و وضع و حالش در این روزها یافت. اصلاح‌طلبان اخیرا هشتگی با عنوان #روحانی_متشکریم راه انداخته و ضمن یادآوری برخی اقدامات روحانی در این 8 سال سعی کرده اند جنبه‌های مثبت 8 سال ریاست جمهوری او را یادآوری کنند. البته ناگفته نماند که برخی نیز به دنبال این هستند که از طریق این هشتگ روحانی را به اقدام علیه تصمیم اخیر شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وادارند و از این رو، هشتگ دیگری را نیز با عنوان #خداحافظی_باشکوه_روحانی برجسته کرده اند. با وجود این، غالب کاربران اصلاح طلب صرفا به عنوان تشکر از روحانی این هشتگ‌ها را به کار برده اند.

بررسی این هشتگ‌ها نشان می‌دهد که اصلاح طلبی در این سالها به چه وضع و اوضاعی افتاده است. یک کاربر توییتر در توییتی از این نوشته بود که احتمالا در 4 سال آینده نمی‌توانیم در توییتر از رئیس جمهور انتقاد کنیم؛ پس #روحانی_متشکریم. این توییت به خوبی بحران اصلاح طلبی را نشان می‌دهد.

بزرگترین مشکل اصلاح طلبی در این سال‌ها عارضی بودن آن بوده است. در حکمت، عارضی بودن صفت شی‌ای است که در وجود و هویتش وابسته به امر دیگر باشد. اصلاح طلبی در این سال‎ها بر خلاف دهه 70 که دارای یک گفتمان مستقل و فعال بود دچار انفعال شده است. چپ‌ها حالا نه استقلال سیاسی دارند و نه استقلال فکری. به قول یک منتقد سیاسی، "گرگ دیروز تبدیل به یک شغال شده است".

اصلاح طلبان دائما چشم به جناح مقابل دارند. منتظرند ببینند که رقیب چه اقدامی می‌کند تا آنها عکسش عمل کنند. به جرات می‌توان گفت که در این دو دهه آنها هیچ شخصیت مستقلی در مجلس و عرصه انتخابات ریاست جمهوری نداشته اند. از این رو به طور رقت انگیزی صبر می‌کنند و منتظرند ببیند چه شخصیت اعتدال گرایی در سطح اول قدرت یا انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود تا با آن ائتلاف کنند و به اصطلاح قوت لایموتی به دست بیاورند.

در عرصه فکری نیز این "عارضی بودن" خود را به نمایش گذاشته است. اصلاح طلبان سطح توقع خود را به حداقل رسانده اند. جنبشی که روزی قصد داشت دموکراسی و آزادی بیان را در عالی ترین سطح اجرا کرده و حتی می‌خواست قانون اساسی را تغییر دهد و به قول معروف، فلک را سقف بگشاید و طرحی نو دراندازد حالا به انتقاد از رئیس جمهور در توییتر راضی است و دائما خود را می‌فریبد که اگر در همین حد نمانیم فردایی بدتر از امروز خواهیم داشت.

قلب ماهیت اصلاح‌طلبان، آفتی که اصلاح طلبی را می‌کشد

با بررسی موارد بالا به این نتیجه می‌رسیم که اصلاح طلبان بعد از وقایع سال 88 قصد دارند هر طور که شده در قدرت بمانند و هرچقدرهم که عرصه بر آنها تنگ‌تر می‌شود، محافظه‌کاری آنها بیشتر می‌شود. این در حالی است که ذات اصلاح طلبی در مقابل محافظه کاری قرار دارد و محافظه کار شدن یک اصلاح طلب، "قلب ماهیت" او است.

حالا به نظر می‌رسد جریان اصلاح‌طلبی هر لحظه بیشتر دچار قلب ماهیت شده و ذاتش تغییر می‌کند. با این تعبیر می‌توان از مرگ اصلاحات در سال 1400 یاد کرد و آن را به فراموشی سپرد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 80
  • سید
    0

    ناانصاف نباشیم اصول گرها باقدرت شورای نگهبان و مجلس دو درصدی و صدا وسیما و قدرت امنیتی زیر سایه اصلاحات را اوت کردند.

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      کسی که اوت میشود و هیچ نمیگویید باید بمیرد اینها پیرو امام ازاده اند که میگویید مرگ با عزت به از زندگی با خفت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • هما
      0

      بنویسید اصلاحات بخوانید افسادات.

    • رامین
      0

      راه دور نرویم دولت اصلاحات تا چند ماه دیگر هست

    • به هما
      0

      اصولگراها -----> فسادگراها

    • محمدعلی
      0

      افسادات یعنی چی ؟

  • ا
    0

    مرگ شما می رسد اما اصلاخ طلبا رااول خدا ودوم ملت حمایت می کنند

    نظرات شما -
    • علی
      0

      خدا و ملت هرگز از فساد حمایت نمی کنند.ان الله لا یحب المفسدین.

    • مریم
      0

      اصلاح طلب = فساد ،دروغ، دورویی

  • امیر
    0

    کسانی که این هشتگ را زدند اگر جرات دارند بروند در بازار و کوچه و خیابان و در جلوی مردم بگویند #روحانی-متشکریم

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      مردم از کدوم یک از سران مملکت تشکر میکنن و یا راضین شما بین مردم بفرمایین و نتیجه اشو بین مردم ببنین...

    • ،
      0

      من می گویم روحانی متشکرم.متشکرم.متشکرم.

    • در جواب ،
      0

      چون یا ایران زندگی نمیکنی یا اینقدر بهت خوش گذشته توی این 8 سال که وضع مردم برات مهم نیست یا چون اون قدر پر رو و وقیح هستی که حرف حق رو قبول نمیکنی بدبخت ما داریم چوب رای اشتباه شما رو میخوریم.

    • به در جواب ،
      0

      هر کی ناراضیه بره.

    • mohammad
      0

      اگه هرکی ناراضیه جمع کنه بره که فقط نخاله ها و منافق های انگشت شماری مثل تو باقی میمونن ، معمولا هم نخاله ها دور ریخته میشن دوست عزیز.

    • ط
      0

      می خواستی یکم فکر کنی عین بقیه دلار میخریدی تا تورم روت اثر نگذاره.مشکل دولت های ایران سنگ انداز ها هستند.به قول احمدشاه بستنی فروشی تو لندن به حکومت بر ایران می ارزه.از بس که خائن زیاده.برو تحقیق کن اقا محمد .می بینی خیلیا می خواستند این دولت زمین بخوره ولی نخورد.تا چشم همشون کور. حالا واقعا ساندیس بهتون می دهند؟

    • به محمد
      0

      هر کی ناراضیه بره حرف یکی از مجری های صداوسیما بود.یادتون هست؟؟؟؟؟؟پس نخاله اوشونه.اصولگراهای نخاله.

    • ،
      0

      از ویرگول به همه ی بالایی های بیکار تیکه است.کنایه است.روحانی متشکریم. کنایه است.

    • mohammad
      0

      آقای ط حالا تقصیر ما شد که دلار نخریدیم و وضع مردم اینطوری شده؟ یعنی الان تقصیر مردمه که نه دلار رو نه سکه و خونه و اینا نخریدن؟ پس دولت چی؟ این چه ماله کشی و توجیحه که میکنی چرا اینقدر مغزت خرابه گندکاری دولت رو میندازی رو ما نامرد. عقل که نداری لااقل شرافت داشته باش ، 60 میلیون نفر از مردم ایران محتاج کمک های دولت شدن بعد این آقای نامرد میگه تقصیر خودتونه دلار میخریدید!!!! یعنی شماها چقدر وقیح هستید متاسفم براتون. آخر جملت هم از دولت دفاع کردی معلومه توی این دولت خوب بهت رسیدن که اینطوری طرفداریش رو میکنی بدبخت ، مخالفان روحانی مردم ایران هستن که جنابعالی جلوشون وایسادی شما دلت نمیخواد خوشبختی و راحتی مردم ایران رو ببینی چون مزدور دشمنی نامرد.

  • مرتضی عباسی
    0

    علت سردرگمی اصلاحات اذیت کردن مردم نسبت به دخالت برداشته هایشان است وقتی درشورای شهر به جای حرکت به جلو به دیدگاههای اصول گرایان قبل آنان شخم میزنندوورود به دوران فعالیت آنان شده و تمام مصوبات آنان را ابتر کرده ومردم را نسبت به نظام بدبین میکنند آخرکارشان جزفاصله گرفتن از مردم نیست چه بساتجمعات مردم از حقوق پایمال شده آنان بیش ازاین انتظارنمیرود انشااله شاهد ظهورانسانهای عدالت محوردرعرصه کشو مان بوده وازورود افراد کینه ایی دربدنه دولت خودداری گردد وعقده های خودرا درجای دیگرتخلیه کنند

  • غریبه
    0

    با احترام چنانچه حکومت صادق است و بقول شما اصلاحات در حال نابودی است به بهانه های من درآوردی رد صلاحیت نکنید .. شما مطلب را عکس واقعیت گفتید این جریان اصولی است که سالهاست هیچ محبوبیتی ندارد و با رد صلاحیت و تهمت و افترا به رقیب خود را نگه داشته است...

    نظرات شما -
    • بهمن
      0

      افساد طلبان در دولت روحانی امتحان خود را پس دادند

    • حسین
      0

      صف مرغ دلار ۲۵ تومنی سقوط پول ملی بورس اینا محبوبیت اصلاحاته

  • مرزبان
    0

    همه ما میدانیم مرگ اصلاح طلبی بخاطر ریزش طرفدارانشان نیست ،صرفا بدلیل جناح اصولگراست که مثل همیشه با دست بردن در انتخاب مردم ،جلوی کاندید شدن و حتی حرف زدن جناح اصلاح طلب را میگیرند ،نمیشود مقام اول کشور در یک جناح باشد و امور سیاسی به مشکل نخورد ،مقام اول هر جامعه ای باید بی طرف رفتار کند تا هر دو جناح با تفکر مردم بالا و پایین شود نه اینکه با دستور ،یک جناح از مسیر بماند،بدین ترتیب آینده تک جناحی یعنی خفه شدن طیف عظیمی از جامعه ،یعنی خود سانسوری ،یعنی مرگ دیپلماسی ،یعنی خفقان

    نظرات شما -
    • mohammad
      0

      آها بعد این اصلاح طلب ها چه نوع محدودیتی داشتن که 25 سال رییس جمهور مملکت بودن؟ یه محدودیت عجیب و غریبیه که تازه دیده شده؟ اگه رهبر فقط به یه جناح توجه میکرد که اصلاح طلب ها الان حق نامزد شدن هم نداشتن چه برسه به رییس جمهور شدن!!!! واقع بین باشیم.

    • احدی
      0

      آن را که عیان است چه حاجت به بیان است بهترین کارنامه اصلاحات در دولت روحانی مشاهده شدبا حمایت شیخ تکرار.

  • علی
    0

    بحث سر کاهش محبوبیت اصلاح طلب و اصولگرا نیست. هرکسی که دنبال قدرت و حاشیه باشه کاری از پیش نمیبره مملکت دنبال یه آدم میگرده که از خدا بترسه، امثال این جور آدما مثل حاج قاسم که کل خدماتی که به این کشور کرد به سر تا پای خیلی از این اصولی ها و اصلاحی ها می ارزه

  • ایرانی وطن پرست
    0

    دیری نخواهد گذشت.....خاتمی برای جمع کردن این بساط خواهد آمد

    نظرات شما -
    • الن
      0

      نه اصلاح طلب و نه به اصول گرا !!!! فقط اصلاح قانون اساس و حاکمیت لیبرال دمکراسی

    • زرگانی
      0

      چناب الن!...آخوندی یک لیبراله!......دستاورداش رو بفرمایید!!......جز اینه که لیبرال میگه چیزی به اسم اخلاق، در اقتصاد جا نداره!!؟؟.....میگه این نفع هست که نفع شخصیه که باید در اقتصاد باشه....میگه دولت هم باید نظارت رو برداره...وبشینه کنار تا مردم بخاطر نفع و ضرر شخصی خودشون دست به فعالیت اقتصادی بزنن(با این فرض که اخلاق هم نباید در اقتصاد باشه)...به نظر شما چی میشه!!؟.....آیا مسابقه قتل و قارت بین مردم راه نمیوفته؟؟!...این فقط یکی هزاران نقد لیبرال دموکراسی بود...یعنی مردم رو برا نفع شخصی خودشون و وارد یک مسابقه خون و خونریزی کن،هر کی برنده شد، بقیه مردم هم از اون یه لقمه نون گیرشون بیاد و اونی هم که برنده نشد و باخت هم گور پدرش...میخاست زرنگ باشه و برنده بشه...این همون سیاست الان امریکاست که در روابط بین النلل داره اجرا میکنه...با زور واسلحه و تحریم یک ملت دیگه رو به زانو در میاره تا بازار اقتصادی اون ملت رو بدست بیاره و هر کی هم اعتراض کرد یه لبخند بزنه بگه: هی مستر..مگه تو با قانون تجارت آزاد که همه قبول دارن(بهشون قبولوندیم) مخافی؟؟....این کار رو نکن...تو یو داریخلاف جهت نظم نوین جهانی حرکت میکنی...زرنگ باش تا جا نمونی..........----------...........دوست خوب!جناب الن!....الان مردم هم که خشمگین و ناراحت هستن دقیقات بخازر همینه که یه سری آدم طبق این قاعده و به اسن زرنگی دارن امواشون رو توی بورس ووو بالا میکشن!!....مردم به نظرت دنبال عدالت هستن یا دنبال جایی برای زرنگترها!!.....مردم رو گول نزنید!!............کسی که خودش دلال ساختمانه،میاد و با زرنگی تمام میشه وزیر مسکن و یک آجر هم روی آجر نمیذاره و میگه مسکن مهر مزخرفه ودر انتها هم به کارش افتخار میکنه و الان هم پاشو انداخته رو پاش و داره کلاس آموزش شهرسازی و مردم پروری به روش لیبرال درست میکنه!...ولی به مردم نمیگه چرا مسکن مهر مزخرفه!!...چرا؟!..چون اصل،سرمایه و نفع شخصیه!!میگه من و همکارام زرنگتر بودیم و اومدیم دولت ووزارت رو گرفتیم و همه چی رو به نفع خودمون تغییر دادیم!!نمیگه که من خودم برج سازهستم واگه مسکن مهر رو دولت با قیمت کم به مردم بده من و شرکا بی کار میشیم!!..........آره جونم...آره جووون دل!!........مردم!لیبرال دموکراسی میگه اخلاق در اقتصاد جایی نداره،یعنی اگر کسی اومد وبا کلک و نیرنگ سرتو شیره مالید ورفت،مقصر خودت بودی و باید زرنگ تر باشی!وهیچ کسی هم نمیتونه اعتراض کنه،چون میگن اگه بده،پس چطور تو خودتم این قاعده رو میخاستی روی دیگران پیاده کنی؟؟!.......یعنی خیلی راحت خدمتتون بگم که : این جامعه میشه جامعه حیوانات که میخان شکم هم رو پاره کنن تا بیشتر سود کنن!!هرکی زرنگتر(مال مردم خورتر/حیله گرتر) ارج و قربش بیشتر و مقامش بالاتر!!......هِگِل در نقد لیبرال میگه :.. آزادی اقتصادی نیز مفهومی یک سویه است. جامعهای که بر اساس اقتصاد بازار آزاد قوام یافته است و همه افراد در پی منافع خودشان هستند، تابع ساز و کار بازار میشود، همه مناسبات در روابط انسان به صورت تجاری درمیآید و به تدریج، جامعه از صفات انسانی تهی میگردد......... .و جناب ماکس هم در نقد این اندیشه در آمریکا میگه :.......آمریکاییها خود را در یک قفس آهنین فاسد قومی که تماماً از ریشه منقطع شده گرفتار کرده اند. از اینرو، عاقبت کار روشن است: یا نظام و جامعه آنها به نحو مکانیزه فسیل میشود و یا تحت سیطره متخصصان بیمعنویت (امصال اخوندی،م.جهانگیری،طبری،خاوری،تدبیر وامید وووو)قرار میگیرد و یا گرفتار دینهای خودساخته و خطرناکی میشود که خلأ به وجود آمده را برای مردم (که همه چیزخودرا از دست داده اندو دچار نابود شدن خانه و اموالشان شده ودچار افسردگی شدید روحی شده اند) را پر خواهد کرد.........نمونه اش رو هم توی بورس دیدیم!...آیا غیر اینه!!مردم از اتفاقات بورس راضی هستن؟؟................خبر فوری لطفا نمایش بده که ببینیم کی از وضعیت بورس راضی و کی ناراضیه !!...هر کی راضیه حتما زالو صفته وهر کی ناراضیه حتما به این اندیشه دست رد میزنه......---------اینکه فقط یک واژه رو برا مردم مدام بگیم ولی نگیم توش چیه،خودش یک اندیشه لیبرالییه !!............خبر فوری لطفا نمایش بده.تشکر

    • mohammad
      0

      بابا الن شما هم دیگه شورشو دراوردی 25 سال مملکت دست لیبرال ها بوده تازه بدون احمدی نژاد چون خودش گفت لیبرال هستم تو مگه تو ایران زندگی نمیکنی پس چرا دلت میخواد وضع موجود ادامه داشته باشه؟

  • ناشناس
    0

    لعنت بر آن کسی که جامعه را دو قطبی کرد وخودشان به قدرت رسیدند این تخم دعواهای خانواده را بین مردم روا کرد خیلی از خانوادها با هم بر همین اخنلاف دارند تا حتی رفت آمد هم ندارند

    نظرات شما -
    • الن
      0

      دو قطبی؟؟!! این بازی پلیس خوب و پلیس بد جمهوری اسلامی است!

  • غریبه
    0

    مرگ اصلاحات نه !! کشتن و خفه کردن اصلاحات ..اصولی ها مثل همیشه از تمامی اهرم های زر و زور اصلحه و تهمت و افترا و بصورت کاملا غیر اخلاقی و ضد دینی و ضد مردمی دارن اصلاحات را حذف میکنند .. غافل از اینکه اصلاحات در خون ملت است

    نظرات شما -
    • احمد اندروژ
      0

      اصلاحات هم خفه خون گرفته یه موقعه اتفاقی واسشون نیفته گروه سیاسی اینقدر انفعالی ؟؟؟؟؟؟؟؟

    • هما
      0

      اصلاحات با فسادهای گسترده خودش باعث مرگ خود شد

    • حامی
      0

      فتنه ۸۸ دو برابر جنگ ایران و عراق به ایران ضرر رساندو انتخاب روحانی یعنی ۸سال دوم دفاع مقدس که در کشور قحطی شد

    • مریم
      0

      اصلاحات فقط فساد کرد و حرف های فریبنده برای مردم زد اصلاحات از احساسات مردم سو استفاده کرد اون اقایی که گفت تکرار بعد رای اوری کجا بود وقتی دلار سی شد کجا بود

  • محسن
    0

    خبر فوری این مطلب نقد اصلاحات بود یا عقده گشایی؟؟ اگر امروز اصلاحات درباره رد صلاحیت چهره های اصلی خود سکوت کرده است هم به خاطر ملاحظات و عدم تقابل .. هم فعلا کاهش پایگاه اجتماعی به خاطر حمایت از دولت روحانی بوده .. من توقع نداشتم ..باورم نشد خبر فوری خودش همچین مطلبی زده..انگار که دارم سایت مشرق نیوز رو میخونم..خب امیدوارم این جور سرمایه گذاریتون روی دولت بعدی و به خوش آمد آنها سخن گفتن برای شما فوائدی هم داشته باشه. خوش باشید

    نظرات شما -
    • هما
      0

      بیچاره خبر فوری بیشتر در خدمت باند به ظاهر اصلاح طلبان بوده.

  • mohammad
    0

    خداوند حق این ملت رو ازشون بگیره اکثر اوقات هم از زیر مسئولیتشون شونه خالی میکنن و خودشون رو مقصر نمیدونن این هشتگ روحانی مچکریم هم یعنی سم خالصه.

    نظرات شما -
    • ب محمد
      0

      ساندیس خورهستی فضول

    • mohammad
      0

      خوب بعدش چی؟ میخوای چی بگی؟ دلیلت چیه برای حرفم؟ فقط بلدی مسخره کنی؟ مگه عقل نداری خوب مثل آدم حرف بزن بدبخت مگه کوکت کردن که هی میگی ساندیس خور ساندیس خور؟ یکم از مغزت کار بکش بیچاره.

  • محسن
    0

    من نمیدونم اصلا شما چه توقعی دارید؟ سید حسن رو که رهبری گفتن نیاد .. تاجزاده و محسن هاشمی و جهانگیری رو هم که رد صلاحیت کردند..(( من اسم این ها رو هم میارم شما حذف میکنید))میخواید بریزیم توی خیابون؟؟ نه .. ما اهل کف خیابون بودن نیستیم. اون جبهه انصار هست که مدام کف خیابونه.. در کف شیر نر خون خواره ای غیر تسلیم و رضا کو چاره ای؟؟این مطلب انصافا نهایت بی انصافی بود خبر فوری.. یه کلام به اون طرف اشاره نکردید که چهره های اصلی اصلاحات رو رد کردند .. بعد میگی این ها مرگشون فرا رسیده.. بعد هم کسی جرات داره توی این مملکت از یه حدی بیشتر علیه شورای نگهبان حرف بزنه؟؟ چه بخوایم چه نخوایم این یک نهاد قانونیه.. درسته بعضی کارها که میکنه غیر قانونیه.. ولی اتفاقا برخلاف اونچه که یک عده میگویند اصلاحات به قانون تمکین میکنه.. اون دیگران هستند که فراتر از قانون به زور متوسل میشوند. این نقد اصلاحات نبود.. چون اصلا منصفانه و همه جانبه نبود..انشالله که دولت بعدی از خجالت این خوش خدمتیتون بر بیاد..یا حق

    نظرات شما -
    • احمد اندروژ
      0

      منصفانه که نگاه کنیم این حرفها درست است ولی گروه سیاسی که جرات مبارزه ندارد همان به که نباشد مگر میشود کسی که بیست میلیون رای دارد این همه ترسو اون هم در هفتاد هشتاد سالگی ؟؟؟؟؟؟

    • حسین
      0

      اگر قرار بود افراد مشکل داری که شما گفتی تایید صلاحیت شوند ان وقت احمدینژاد هم تایید میشد ودر این صورت ایا کسی حاضر بود با محبو بیت احمدینژاد رقابت کند؟!

    • زرگانی
      0

      جناب محسن سلام!..سید حسن اصلا رجل سیاسی نبود که بخاد رییس جمهور بشه!هیچ کدوم از شرایط رو نداشت!،مدیرتش رو هم همه واقف هستن!برنامه ای هم نداشتن!رفتن پیش رهبری و گفتن بیام یا نیام!رهبری هم جواب ندادن.اصرار کرده.رهبری هم گفتن که: نه میگم بیا و نه میگم نیا...بازم اصرار کرده و به رهبری گفته فکر کن منم بچه شما،اگر بچه شما بخاد بیاد چی میگی بهش؟ رهبری هم گفتن : اگر بچه من بخاد بیاد بهش میگم نیا!...جناب محسن حالا دیدی که حسم خمینی داره با احساسات مردم بازی میکنه...حالا بشین این قضیه رو تجزیه تحلیل کن.........--------.............جناب محسن میشه علت رد صلاحیت تاجزاده، هاشمی و جهانگیری رو بگید!..اگرهم نمیدونید یه کمپین راه بندازید و به خود این سه بزرگوار بگید که نامه اعلام رد صلاحیتشون رو با نامه دلایل رد صلاحیت رو که شورای نگهبان بهشون ابلاغ کرده رو عمومی کنن!!...شورای نگبهان منع قانونی داره،ولی خودشون که میتونن این کار رو بکنن!!........اعلام کنن تا مردم بفهمن چرا رد صلاحیت شدن!!..از چیزی میترسن مگه؟؟!!...................----------..........جناب محسن به نظرتون چرا مرگشون فرا رسیده!؟؟......جناب محسن، این حضرات میدونن که دیگه حناشون برا مردم رنگی نداره و میدونن که اقبالی بهشون نمیشه....چون هییییییچ کدوم از وعده هاشون رو انجام ندادن و همه تقصیرات رو انداختن گردن نظام و مردم!!....برا همین دوست ندارن که در معرض رای مردم قرار بگیرن...برا همین بود که این دور هیچ کاندید سالمی رو معرفی نکرد...تا همهشون رد صلاحیت بشن و دوباره بازی تکراری خودش رو با شورای نگهبان شروع کنن و با احساسات مردم بازی کنن تا که شاید ازین طریق یه آبی براشون گرم بشه!!............مردم دیگه گول حرفای سیاسی رو نمخورن...مردم الان فقط از دولت کارکردن میخان...میخان که وظایف خودش رو انجام بده......فقط کار کار کار و نه شعار و سیتسی بازی!...............-----------.......جناب محسن !شورای نگهبان یه بار بخاطر پافشاری سران اصلاحات ووو.. یک تخلف انجام داد و روحانی رو برای بار دوم تایید صلاحیت کرد....و دودش تو چشم مردم و خودش رفت....این بار هیچ تخلفی صورت نداده.........کسانی تخلف میکنن که کاندید مشکل دار میارن ثبت نام میکنن و سر طرفدارای خودشون رو کلاه میذارن..........فقط هم قصدشون بازی با احساسات مردمه!!..........

    • ب محسن
      0

      اصولگراهاهمه دست پاک هستندیک سند ومدرک ونمونه نشان بده که اصولگراها اختلاس کرده باشن یارانتی خورده باشن ازارباب خلافهای اصلاحطلبان از زمان اکبرشاه شروع شد تازمان روحانی پایان یافت اصلاحات بمیرد دیگر رانتخورواختلاسگروجودندارد

    • .
      0

      عیسی شریفی حسن رعیت بابک زنجانی .طبری هلدینگ یاس محمودسیف

    • mohammad
      0

      آقا محسن مردم از جبحه اصلاحات متنفر شدن چون مسئولیتی رو قبول نمیکنن چون همه گندکاری هاشونو به گردن نظام و رهبر میندازن چون درست کار نمیکنن چون دوگانه میدان و دیپلماسی رقم میزنن چون به دروغ میگن اختیار نداریم و هزارتا دلیل دیگه. همین تاجزاده و لاریجانی و جهانگیری وقتی که نامزد شدن توی همین سایت خبر فوری که اکثر مخاطبینش اصلاح طلب هستن بهشون تاخته شد دیگه شبکه های اجتماعی هم بماند . بیشتراز 25 سال کشور دستشون بوده تازه اگه دوره آقای موسوی رو هم حساب کنیم میشه 32 سال!! دیگه کافیه.

    • محسن
      0

      (خبر فوری من چندین بار در جاهای دیگه جواب بعضی از این آقایان را داده ام ولی گاهی منتشر نکردید. این کامنت من رو به عنوان (آخرین کامنتم) لطفا در این سایت منتشر کنید. تا این دوستان فکر نکنند که مثل همیشه چون جوابشون داده نمیشه دلیل محق بودنشون هست.)................. (((به احمد : ))))))جرات مبارزه؟؟ مگر ما برانداز هستیم که با نظام یا رهبری مبارزه کنیم؟؟ ما نظام و انقلاب را از خودمون میدونیم. اون ها هستند که ما رو از خودشون میدونند. یا کسانی که اگر نظام کلاه بخواهد آنها سر میآورند هر اتهام که میخواند میزنند. و طوری رفتار میکنند و حرف میزنند که انگار ما امریکایی یا اسرائیلی یا منتسب به جاهدین خلق هستیم تا یکه تازی کنند ((((به حسین:)))) اولا میشه بفرمایی مشکل اینها چی هست ؟؟ که شما میگید مشکل دارن؟؟ اتفاقا ما از حق آقای احمدی نژاد هم حمایت میکنیم . در معرض رای مردم قرار میگرفتند و هر تصمیمی که مردم میگرفتند گردن میگذاشتیم. ولی به شما بگم اگر اینها تایید میشدند در مناظرات صحبت هایی زده میشد که هم قطعا میزان مشارکت بیشتر میشد و هم پیش بینی شما که فکر میکنید احمدی نژاد به صورت کاملا بی رقیب میتوانست برنده انتخابات بشود به راحتی از آب در نمی آمد...................... ((((به زرگانی:)))))) اینکه سید حسن رجل سیاسی نیست فرض کنید حق با شما باشه ..آیا یک دلیلش عدم خواست بعضی ها برای حضور ایشان در مجلس خبرگان نبود؟؟ چرا به ایشان اطلاع رسانی نکردند که بعد نتواند شرایط را برای شرکت داشته باشد؟ حالا سید حسن هیچ.. تاجزاده هم میگوییم حکم قضایی داشت( البته حکم قضایی آقای زاکانی میشود نقض بشود. حکم سیاسی و غیر منصفانه تاجزاده ولی قابل اغماض نیست) باشه. آخه محسن هاشمی چه کرده ؟؟ چه فساد مالی یا اخلاقی یا محکومیتی داشته؟؟ آقای جهانگیری مشکل اخلاقی یا فساد مالی یا حکم قضایی داره؟؟ اصلا ما اصلاح طلب ها رو ول کن. بگو چرا آقای لاریجانی؟؟؟؟؟؟ عزیز من شورای نگهبان فقط به یک ماده اشاره میکنه به صورت کلی.. جزییات رو به خودشون هم نگفته ..چرا میگید به خودشون گفتن ؟ درثانی چه تخلفی کردند؟ این قانون جدید شورای نگهبان خودش خلاف قانون بود. شورای نگهبان که اجازه قانون گذاری نداره. بنابراین حتی تاجزاده هم میتونست ثبت نام کنه............................................ (((در جواب اون دوست آخرمون ))).. فقط یه مورد رو یادتون میآرم ..بقیش رو خودتو پیدا کنید.. آقای رحیمی معاون اول احدی نژاد به جرم فساد مالی برا اساس مدارک مستنده ( ارتباط گسترده وی با اختلاس در بیمه ایران ) بیش از سه سال در زندان بود.

    • مریم
      0

      اصلاحات چرا کاندیدایی مثل جهانگیری داره که پدر علم فساد و ارزه واقعا برای اصلاحات خجالت اوره بعد هم از تایید نشدن همچین کاندیدایی شاکیه خوب یه کاندید سالم و خوش ابرو میفرستادید شورای نگهبان

  • مورچه
    0

    هردوحزب چپ وراست ازخداییخرند ودراین ۴۳سال ب مردم ایران ظلم کردن وباثروت مردم خرج ومخارج سالانه چندکشورعربی رافراهم کردن کشورایران جزو پنج کشور ثروتمندجهان است اما۷۰میلیون ایرانی درفرودستی بسر میبرند چپ وراست باهم هستند۸سال دیگریک هشتک برای اصولگرامیزنندوقدرت حاکمیت رابدست اصلاطبان می سپارند این دوحزب جزوهزارفامیل هستند که شیرابه ثروت ملی راهم غارت میکنند .امروز مردم مردم ۴۳پیش نیستندکه بااسم ها حزبها وشعارهای پوچ وگمراه کننده فریب بخورند دراین مدت چرا اوضاع اقتصادی خانوادگی مردم ب ته دره سقوط کرده اماسرمداران حکومتی وهزار فامیل حتی جیره خوران نظام درکاخهای انچنانی زندگی میکنند ایا اینهاظلم وستم چپ وراست نیست بلانسبت مردم مظلوم ایران اقایان بی وجدان چپیها وراستیها بخدا ماگوسفندنیستیم انسان هستیم رای بی رای ب هردوحزب پست فطرت ودزدودروغگوخداجان ظالمان رانابودکن امین

  • مردم
    0

    سگ زرد برادر شۼال

  • ناشناس
    0

    آقا اصلاح طلب واصولگرا یعنی چی بییادبرای مردم کارکنید به نظر من حزب ها فقط فکرمنافع خودشان هستند ومردم برایشان مهم نیستندپس لطفا جمع کنید این بساط حزب بازی ودزدی واختلاسگریتان راوبه فکر مردمی باشید که در یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا زندگی میکنند ودر سطل زباله دنبال روزی میگرددند

  • مورچه
    0

    افرادی که هنوز فریب چپ وراست رامیخورند این نشانه بیسوادی اجتماعی شان میباشد هردوحزب ازیک منبع تغذیه میشوند ناجی باید تقسیم ثروت ملی انجام دهد بین تک تک مردم ایران نه کشورهای اجنبی ناجی بایدتمرکزکندروی کسب وکارمردم وب حرکت انداختن اقتصاد وخدمات وتولید داخلی نه دخالت وتهیه وتوصیح مخارج دیگرکشورها ناجی بایدشهرهاوروستاهای کشوررابا یک چشم ببیند دامداری وکشاورزی بایدبایدباید رونق خاصی داشته باشد گرانی وتورم برچیده بشه ایاچنین ناجی دراین دوحزب درپیتی هست؟خیر

  • و
    0

    فوری داری اشتباه می کنی این مرثیه برای اصولگراها باید خوانده بشود الان ببینید الان هیچ اصولگرای حاضرنیست بگویید اصولگراست شما همین کاندیدها را ببنید حتی یک نفرشان حاضر نیستند خودشان را از جریان اصولگرایی بدانند همه از اصلاحات می گویند از روابط بین آلوما از آزادی فضای مجازی از مذاکره آیا این شعارهای که داده می شود شعارهای اصولگرایان بود یا اصلاح طلبان معلوم حرف های که که این پنچ کاندید میزنند هیچکدام دیدگاه اصولگرایانه نیست بلکه کاملا اصلاح طلبانه است همه فهمیدن نمی شود با یک مشت شعار مفت کشور را ادا ه کرده وقتی آدمی مثل رییسی از آزادی فضای مجازی وارتباط وتعامل با دنیا صحبت می کند معنیش اینکه دیدگاه اصولگرای مرده وهمه اصلاح طلب شدن

    نظرات شما -
    • مجید
      0

      آفرین

    • مجید
      0

      آفرین

  • عباس
    0

    من فقط این یک بیت از سعدی را به جناح به اصطلاح اصولگرا که با استفاده از تمام امکانات این کشور امروز از شکست به ظاهر اصلاح طلب ها سرمست هستند می گویم: ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی /// کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است

  • هالو
    0

    این و آن ندارد حالا دیگه ته دیگ پیدا شده کفگیر صداش بلند شده اینها آنها را بیرون میکنند .

  • سحر
    0

    سرطان اصلاحات با افسادات متراکم رو به زوال است

  • حسین
    0

    اکر سال ۹۲و۹۶ هم مشایی و احمدینژاد تایید میشدند امثال روحانی قاق هم نمیشدند،در سال ۹۶ هم با کناره گیری قالیباف ۹۰ درصد رای قالیباف به سبد روحانی ریخته شد.خاتمی اگر جرات داشت سال ۸۸ در دقیقه نود از کاندید شدن فرار نمیکرد.

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا لعنت کنه مردم رو اسیر کردند با این اصلاح طلب و اصولگرا

  • رضا.
    0

    اصلاحات همان زمان که یک قاضی ده ها روزنامه را تخته کرد و همان زمان که اصلاحات قوه مجریه و مقننه را در اختیار داشتند ولی زورشان برای اصلاع قانون مصبوعات نرسید همان زمان اصلاحات مرده بود. اینها هم فقط نمایش و گردش ظاهری قدرت در کشور بود وگرنه اصلاحات سالهاست که رمقی ندارد

  • حمید
    0

    اصولگرا و اصلاح طلب دو تیغه قیچی حکومت بودند که گوشت و پوست ملت رو دریدند.

  • کاربر ناشناس
    0

    بزرگترین خیانت به ملت اصلاح طلب انجام دادن خدا نابود کند اصلاح طلبان که کشور نابود کردن مردن بدانید گروه اصلاحات خود کشی می کنند برای مقام وصندلی

  • زهرا
    0

    تحلیلی بسیار نازل و متغیرات مختلف زمان و شرایط اصلا در آن لحاظ نبود!!!!

  • ناشناس
    0

    اصلاح طلبا فقط فکر خود وحزب وجیبشونن بفرماین کدومشون برای پیشرفت ایران تلاش کرده یا میکنن کدوم تلاش چ تلاشی ابنم از روحانی واقعا باید از روحانی متشکر باشیم آخه برای کدوم کارش هان ؟؟؟؟؟؟!!!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب برا مردم نون شب نمیشه لطف کنید جنگ زرگری راه نیندازید کار مردم رو گره گشائی کنید چطور تا دیروز همه شماها سر یک سفره بودید هر دوگروه به اصطلاح خودتون الان که وقت انتخاباته دارید پاچه هم ر میگیرید این کارا هم فقط به بی ابروئی کشور تموم میشه اگه حسن بد بود چرا تو ۴سال اخر شورا نگهبان تائید ش کرد پس همه با هم هستین

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر حسن بد بود چرا دوباره دولت ر دادن بهش این چه سیاست مادر شو خواهر شو هست که رو کردین

  • کاربر ناشناس
    0

    اصلاح و اصول گرا نداریم هر دو جناح تا الان سر یک سفره بودن چرا الان دگه دارن یکدیگر ر متهم میکنن همه از یک قماش هستن بابا بجا جنگ و مرافعه به داد مردم برسید اینقدر به سر کله همدیگر نپرید اگر اینا بد بودن شما چرا ۸سال در خدمت همین بدان بودی از همین سفره بدان خوردی جمع کنید بابا مگه مردم خرن

  • ل
    0

    یا بدون سر وی را نشان می دهید یا از پشت سر، عجب آزادی در ایران داریم در دنیا بی نظیر است

  • علی
    0

    اصلاحات هیچ وقت نمی میرد. مگر این که دنیا به اتمام برسد و نیازی به اصلاح نباشد.

  • کاربر ناشناس
    0

    اصلاح طلب نمی میرد اما اینها اصلاح طلب نیستند تعدادی دروغگو ودجال جمع شدن ونام خودشان را اصلاح طلب گماشتند اینها عالمان بی عمل هستند چندین دوره در دولت ومجلس بودنند چه کار مثبتی انجام دانند متاسفانه خودتان می بینید ومی دانید حاضرید بمردم ظلم وستم بشود اما دولت وطن پرست نداشته باشید این جناح غرب زده نامشان اصلاح طلب گذاشتی

  • اصلاح طلب واقعی
    0

    دزدگیر رییسی با ۸ سال ضمانت

  • کاربر ناشناس
    0

    گفت وگوی تمدنها خوب کشورا ساخت اصلاح طلبها هم مجلس را گند زده بودنند وهم دولت را خیلی شرم اور است. خود کشی می کنند تا این لقمه چرب از دستشان نرود

  • تشنه عدالت
    0

    ما متاسفانه باشماهاشدیم ۸۰ملیون....این همه اعصاب خوردی وفحاشی فقط خودمان را اذیت میکنیم وبس؛این شعار اصولگرا واصلاح طلب از کجا امده وبه چه منظور؟؟خدا کنه ۴سال دیگه مثل الان به ریس جمهورمان فوش ندیم..

  • حسین گلشن
    0

    اصلاح طلب واقعی سال ۸۸ به عنوان فتنه گر شناخته شد و اوت شد اینهایی که الان با روحانی و لاریجانی به عنوان اصلاح طلب ائتلاف می‌کنند نان به نرخ روز خوران هستند که همیشه مجیز گوی قدرت خواهند بود و هر دولتی یا قدرتی برسر کار بیاید اینها کنارش هستند

  • مریم
    0

    واقعیت اینه که اصلاحات فقط از هیجان مردم و دو قطبی سازی برای رای اوری استفاده میکنه بعدش همه چی رو فراموش میکنه وقتی هم که قدرت رو بدست بگیره خون مردم رو میمکه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها